«Η ζωή στον πάτο»: Ο Thurston Moore των Sonic Youth θυμάται τη Νέα Υόρκη του 1978

«Η ζωή στον πάτο»: Ο Thurston Moore των Sonic Youth θυμάται στα απομνημονεύματά του τη Νέα Υόρκη του 1978 Facebook Twitter
Μια από τις πρώτες φωτoγραφίες των Sonic Youth (δεξιά, ο Thurston Moore).
0

ΑΦΟΥ ΠΗΓΑ ΝΑ ΔΩ ΚΑΠΟΙΕΣ πραγματικές φωλιές αρουραίων, κατέληξα σε ένα διαμέρισμα τρίτου ορόφου στη 512 East Thirteenth Street μεταξύ των Avenues A και B. Το ενοίκιο ήταν 110 δολάρια τον μήνα, ένα διαχειρίσιμο ποσό – αν μπορούσα να βρω δουλειά φυσικά.

Το κτίριο ήταν τυπικό για το East Village του 1978, ειδικά για την περιοχή που οι κάτοικοι αποκαλούσαν Alphabet City. Δεν υπήρχε θυροτηλέφωνο στην πόρτα, τα πατώματα ήταν καλυμμένα με μικροσκοπικά ασπρόμαυρα πλακάκια, όλα σπασμένα και βρόμικα.

Ο ένοικος από πάνω μου ήταν ένας οριακά λειτουργικός τοξικοεξαρτημένος και πρώην κατάδικος που είχε δύο ροτβάιλερ, τα οποία μαστίγωνε ουρλιάζοντας μέσα στο μεθύσι του όλη τη νύχτα. Από πάνω του ζούσε ένα ζευγάρι αλκοολικών που σκόνταφτε διαρκώς στις σκάλες. Μια φορά άκουσα τις μανιακές κραυγές της γυναίκας από το διαμέρισμά τους, πριν κατέβει από την έξοδο κινδύνου στην πρόσοψη του κτιρίου μας ουρλιάζοντας: «Βοήθεια! Βοηθήστε με!».

Ο πρώην κατάδικος από πάνω είχε έναν νευρικό φίλο χωρίς δόντια που τον επισκεπτόταν κάθε τόσο. Όποτε με έβλεπε, κακάριζε και με φώναζε "Slim". Πρέπει να τον διασκέδαζα – ένα κοκαλιάρικο, ψηλό, καλομαθημένο αγόρι που μόλις είχε περάσει την εφηβεία του και έμενε σ’ αυτό το άθλιο κτίριο.

Ένα απόγευμα κρύφτηκα από τη βροχή σε μια είσοδο της Λεωφόρου Α, μόνο και μόνο για να βρω τον τύπο χωρίς δόντια να στέκεται εκεί και να αναζητά επίσης καταφύγιο. Χάρηκε πολύ που με είδε –«βρε τον Slim!»– και μου είπε ότι θα έπρεπε να σκεφτώ σοβαρά να ξεκινήσω να πουλάω ναρκωτικά για λογαριασμό του ίδιου και του φίλου του. Είπε ότι θα μπορούσα να βγάλω καλά λεφτά. Πρόσθεσε ότι θα μπορούσα να τον γαμήσω απ' τον κώλο αν ήθελα... «Σου παίρνω και πίπα αν θες», συμπλήρωσε. Απέρριψα ευγενικά τις προτάσεις του πριν χαθώ πίσω στη νεροποντή προσπαθώντας να επιστρέψω το σπίτι.

Η Νέα Υόρκη το καλοκαίρι του 1978 έμοιαζε να βρίσκεται στον πάτο της κατρακύλας. Με την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα, η εγκληματικότητα στους δρόμους ήταν ένα φυσιολογικό κομμάτι της καθημερινής ζωής. Επικρατούσε μια γενική στάση παραίτησης. Υπήρχε επίσης όμως μια κοινή αίσθηση, ανάμεσα στους συνομήλικούς μου, ότι ζούσαμε σε αυτή την πόλη για την απερίγραπτη σύνδεση που μας παρείχε.

Υπήρχε ένα νεαρό ζευγάρι Λατίνων που ζούσε στο ισόγειο του κτιρίου. Χτύπησαν την πόρτα μου μια μέρα και μου έδωσαν κάποια σοσιαλιστικά έντυπα, ρωτώντας με αν θα με ενδιέφερε να συμμετάσχω σε μια διαμαρτυρία ενάντια στον ιδιοκτήτη, ο οποίος, τυπικά, ουδόλως ενδιαφερόταν για την προστασία του κτιρίου και προχωρούσε σε αυξήσεις των ενοικίων χωρίς καμιά εξήγηση. Με προσκάλεσαν στο διαμέρισμά τους για καφέ, το οποίο ήταν σχεδόν τόσο σπαρτιάτικο όσο και το δικό μου: το μόνο που είχαν ήταν ένα κρεβάτι, ένα ντιβάνι και μια μεγάλη, σκισμένη αφίσα του Τσε Γκεβάρα στον τοίχο.

«Η ζωή στον πάτο»: Ο Thurston Moore των Sonic Youth θυμάται στα απομνημονεύματά του τη Νέα Υόρκη του 1978 Facebook Twitter
Sonic Youth, 1983.

Δεν ήμουν πολιτικοποιημένος. Δεν είχα κανένα σημείο αναφοράς για τον ακτιβισμό τους, ήμουν ένα φλωράκι από το Κονέκτικατ που η μόνη του εμπειρία με την οργανωμένη διαμαρτυρία ήταν όταν ο πατέρας μου με είχε πάει σε μια πορεία ειρήνης μετά τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ Τζούνιορ, δέκα χρόνια πριν. Κάποια στιγμή μετά τη συνάντησή μας, άκουσα αναταραχή από κάτω – είχε εμφανιστεί ο ιδιοκτήτης με κάποιους μπράβους για να διώξει βίαια το εξεγερμένο ζευγάρι.

Sonic Life - By Thurston Moore
"Sonic Life" του Thurston Moore

Ο μόνος τρόπος για να πληρώσω το ενοίκιο της ταπεινής κατοικίας μου ήταν να δανειστώ από τη μητέρα μου, αλλά αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί για πάντα. Χαζεύοντας για πολλοστή φορά τις αγγελίες, είδα ότι θα μπορούσα να βγάλω λίγα χρήματα συμμετέχοντας σε ένα πείραμα δοκιμής νέων φαρμάκων. Πήγα στην τοποθεσία που αναφερόταν στην αγγελία, κάπου στη 14η οδό, κοντά στη Union Square, και γύρω στις οκτώ το πρωί μπήκα στην ουρά μαζί με έναν θίασο που αποτελούνταν από τρελούς του δρόμου, ψυχοπαθή πανκιά και κάποιους σχετικά αθώους σαν εμένα. Θα μας τρύπαγαν στο χέρι μια υποδερμική βελόνα γεμάτη με κάποιο πειραματικό εμβόλιο και στη συνέχεια θα κοιμόμασταν τη νύχτα σε κουκέτες τύπου φυλακής, σε μια μεγάλη αποθήκη. Εύκολα λεφτά, σκέφτηκα.

Έκανα το εμβόλιο και ετοιμάστηκα να κοιμηθώ, ενώ παράλληλα άκουγα τη φλυαρία των μανιακών γύρω μου. Ανυπομονούσα να λάβω την επιταγή μου το επόμενο πρωί – τριάντα κολλαριστά δολάρια. Μέσα σε λίγες ώρες όμως, αισθάνθηκα έντονη αδιαθεσία και άρχισα να ξερνάω ασταμάτητα σε έναν κουβά δίπλα στο κρεβάτι. Μόνο λίγοι από εμάς βρισκόντουσαν σε τέτοια κατάσταση – οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους φαίνονταν να το ξεπερνούν, ό,τι κι αν ήταν «αυτό». Το επόμενο πρωί, αφού μάζεψα το παραδάκι, αποφάσισα ότι μάλλον θα έπρεπε να βρω άλλη πηγή εσόδων.

Η Νέα Υόρκη το καλοκαίρι του 1978 έμοιαζε να βρίσκεται στον πάτο της κατρακύλας. Με την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα, η εγκληματικότητα στους δρόμους ήταν ένα φυσιολογικό κομμάτι της καθημερινής ζωής. Επικρατούσε μια γενική στάση παραίτησης. Υπήρχε επίσης όμως μια κοινή αίσθηση, ανάμεσα στους συνομήλικούς μου, ότι ζούσαμε σε αυτή την πόλη για την απερίγραπτη σύνδεση που μας παρείχε – την κοινότητα των καλλιτεχνών, των ποιητών και των μουσικών που έδιναν φωνή σε ένα περιβάλλον γεμάτο σκουπίδια, χάος και παραλογισμό.

Παρατηρώντας τον Joey Ramone, τον Johnny Thunders, τη Lydia Lunch, τον James Chance ή τον Cheetah Chrome και την καταπληκτική φίλη του, Gyda Gash, να περπατούν στους δρόμους υπό το φως του ήλιου, ήταν σαν να έβλεπα κουκουβάγιες που, από κάποιο λάθος, κυκλοφορούσαν την ημέρα. Μου φαίνονταν σαν χαρακτήρες βγαλμένοι από ταινία του Φελίνι, καθώς πατούσαν πάνω από χυμένους κάδους απορριμμάτων ή χοροπηδούσαν γύρω από ξεφούσκωτους πυροσβεστικούς κρουνούς που έριχναν νερό στο τσιμέντο που έβραζε…

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ