Jay-Z: Αλάνι, Ποιητής, Καπιταλιστής, μάθημα κοινωνιολογίας

Jay-Z: Αλάνι, Ποιητής, Καπιταλιστής, μάθημα κοινωνιολογίας Facebook Twitter
«Ο Jay-Z πάντα αναζητά το επόμενο πρότζεκτ, το επόμενο deal, την επόμενη εφεύρεση»
0

Μια δεκαετία έχει μεσολαβήσει σχεδόν από την κυκλοφορία της αυτοβιογραφίας του Jay-Z που κυκλοφόρησε το 2010 με τίτλο "Decoded". Παρότι κάποιοι κριτικοί θα ήθελαν περισσότερες προσωπικές αποκαλύψεις, το βιβλίο προσέφερε μια πλήρη ματιά σ΄ έναν καλλιτέχνη που είχε ήδη διαμορφώσει το αφήγημα της κληρονομιάς του, με αφετηρία τα παιδικά του χρόνια σε μια από τις πιο υποβαθμισμένες γειτονιές του Μπρούκλιν (στα Marcy Projects) και τις συνθήκες που τον οδήγησαν να πουλάει ναρκωτικά από μικρός.

Ένα νέο βιβλίο με θέμα τον διάσημο ράπερ / μεγιστάνα ακολουθεί μια διαφορετική προσέγγιση τοποθετώντας τον Jay-Z σ' ένα ευρύτερο πλαίσιο πολιτικών, κοινωνικών και πολιτιστικών αναφορών. Το βιβλίο λέγεται "Made in America" και συγγραφέας του είναι ο Michael Eric Dyson, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Georgetown όπου εδώ και χρόνια διδάσκει ένα εξαιρετικά δημοφιλές στους φοιτητές μάθημα εξαμήνου, βασισμένο στο έργο του Jay-Z.

Σύμφωνα με το βιβλίο, ο Jay-Z δεν θα μπορούσε να είναι ο Jay-Z πουθενά αλλού παρά μόνο στην Αμερική και οι διαρκείς αναφορές στα τραγούδια του σε διάσημα ονόματα της αμερικανικής ιστορίας – από τον Άντι Γουόρχολ ως τον Αλ Καπόνε – είναι ενδεικτικές της πραγματικότητας και της κουλτούρας μέσα στην οποία γαλουχήθηκε. Ο δισεκατομμυριούχος καλλιτέχνης έχει κατοχυρώσει την ιδιαίτερη θέση του στη σύγχρονη ποπ κουλτούρα ως κάποιος που συνδυάζει διαφορετικές οντότητες που συνιστούν την πολυσύνθετη προσωπικότητα και δραστηριότητά του. Όπως έλεγε κι ο ίδιος στο κομμάτι του 'Diamonds From Sierra Leone', "I'm not a businessman/ I'm a business, man!"

Jay-Z: Αλάνι, Ποιητής, Καπιταλιστής, μάθημα κοινωνιολογίας Facebook Twitter
O Jay-Z σε τρυφερή ηλικία στο Μπρούκλιν

«Η μουσική hip-hop είναι σημαντική επειδή στα καλύτερά της, προσφέρει τη δυνατότητα σε νεαρούς μαύρους να δημιουργήσουν μικρές πραγματείες πάνω σε πολιτικά, κοινωνικά και ιστορικά ζητήματα», έγραφε σ΄ένα παλιότερο βιβλίο του με τίτλο "Know What I mean? Reflections on Hip Hop" ο Dyson, ο οποίος πιστεύει χωρίς κανέναν ενδοιασμό ότι hip-hop καλλιτέχνες του επιπέδου του Nas, του Tupac ή του Jay-Z θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με κριτήρια υψηλής λογοτεχνίας ειδικά στον τρόπο που αντιμετωπίζουν στην αφήγησή τους θέματα όπως οι φυλετικές τριβές, ο πλούτος, τα ψυχολογικά τραύματα μιας ολόκληρης γενιάς.

Δεν διστάζει μάλιστα να αποκαλέσει τον Jay-Z «Ρόμπερτ Φροστ με προφορά του Μπρούκλιν», συγκρίνοντας τον με τον εθνικό ποιητή της Αμερικής: «Στην πρόζα τους μπορούμε να βρούμε κοινά στοιχεία στο μέτρο, στην ανάπτυξη του ρυθμού, στην ενέργεια και στο χάος που απειλεί διαρκώς να εμφανιστεί».

Jay-Z: Αλάνι, Ποιητής, Καπιταλιστής, μάθημα κοινωνιολογίας Facebook Twitter
Ο συγγραφέας του βιβλίου, Michael Eric Dyson, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Georgetown.

Η ανάλυση του έργου του Jay-Z στο βιβλίο επεκτείνεται από τις πρώιμες κυκλοφορίες του όπως το "Can't Knock the Hustle" μέχρι πιο πρόσφατες όπως το "Death of Autotune," ακολουθώντας την πορεία (και την πολιτική ανάπτυξη) ενός ανθρώπου που ξεκίνησε από το γκέτο για να φτάσει στην απόλυτη καταξίωση και στα αμύθητα πλούτη. 'Ηδη από το 2003 και το κομμάτι του "Moment Of Clarity," ο Jay-Z φαίνεται να υπερασπίζεται στους στίχους του τον καπιταλισμό της αυτοδημιούργητης ανέλιξης: «Και δεν μπορώ να βοηθήσω τους φτωχούς αν είμαι ένας απ' αυτούς / Γι΄ αυτό έγινα πλούσιος για να μπορώ να δίνω, αυτό σημαίνει νίκη για μένα».

«Ο Jay-Z πάντα αναζητά το επόμενο πρότζεκτ, το επόμενο deal, την επόμενη εφεύρεση», λέει ο συγγραφέας του βιβλίου. «Ξεκίνησε πουλώντας ναρκωτικά στο δρόμο για να φτάσει να θέσει την δισκογραφική βιομηχανία υπό τον έλεγχό του και στη συνέχεια να εξαπλωθεί στα ρούχα, στα ποτά, στις αθλητικές επιχειρήσεις, σε ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. To ρίσκο αποτελεί το κεντρικό μοτίβο της ζωής του».

Με στοιχεία από το Literary Hub και τους New York Times

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM