Έχει συνεργαστεί και συνυπάρξει με τους Cinémathèque Française, Cité de la Musique Paris, La Passerelle Saint-Brieuc, Fondation Vasarely, Louvre Museum, Montpellier National Orchestra, Centre Pompidou, BBC Symphony Orchestra, NASA και η λίστα δεν έχει τέλος. Έχει περάσει την τέχνη του στον κινηματογράφο, την τηλεόραση, τη γλυπτική, τον μοντέρνο χορό, τα sound and visual installations, κοινώς έβαλε την techno στα μεγάλα σαλόνια και την εξέθεσε σε ένα πολύ διαφορετικό κοινό. Αυτήν τη στιγμή ο Jeff Mills, ο «Wizard», ο άνθρωπος με την εξαιρετική τεχνική στα decks και με το απίστευτο ταλέντο στη σύνθεση ήχων, θεωρείται μουσική ιδιοφυΐα και μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής παρακαταθήκης.
Πολύ βαθιά επηρεασμένος από το Διάστημα, αντλεί τις ιδέες, τις έννοιες, τις ιστορίες και την αισθητική του από το αέναο. Γι' αυτόν, το σύμπαν είναι μια σταθερή εμμονή και η μουσική του γίνεται μέρος της επιστημονικής φαντασίας. Κατακτώντας το Διάστημα με ήχους, ενσαρκώνει το μέλλον, ενώ συγχρόνως σέβεται το παρελθόν κι έχει απόλυτη επίγνωση του παρόντος. Άρα δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι ο Jeff Mills θα είναι μάλλον ο πρώτος DJ που θα παίξει στο Διάστημα μέσω της συνεργασίας του Elon Musk με τη NASA. Ο ίδιος έχει επιλέξει ήδη να ταξιδέψει εκεί πάνω με τα τρία Technics 1210s πικάπ του, «για να ισορροπήσει το μέλλον με το αναλογικό παρελθόν».
Η τελευταία φορά που μιλήσαμε ήταν το 2015. Όλοι είχαμε τότε την απορία γιατί δεν είχε εμφανιστεί στη χώρα για καιρό και στη συζήτησή μας μου αποκάλυψε πως ο λόγος ήταν η τραυματική εμπειρία που είχε στο αεροδρόμιο την τελευταία φορά που ήρθε. Έμεινε κρατούμενος εκεί αρκετή ώρα μαζί με 30 άλλους μαύρους ταξιδιώτες σε ένα μικρό δωμάτιο. Δεν τους δόθηκε καμία εξήγηση γι' αυτή την ενέργεια και μάλιστα οι υπάλληλοι του Τμήματος Μετανάστευσης έδειραν κάποιον μπροστά σε όλους. Τον άφησαν να φύγει μόνο όταν είδαν το διαβατήριό του και διαπίστωσαν πως ήταν Αμερικανός υπήκοος...
Με αφορμή την κυκλοφορία της τριπλής συλλογής «Sight, Sound and Space», που συγκεντρώνει παλιές και νέες κυκλοφορίες του κάτω από τις τρεις αυτές θεματικές, και την 6απλή κυκλοφορία των EPs, «The director's cut», ο τεράστιος Jeff Mills μας ξανακάνει την τιμή...
Πιστεύω πως συγκεκριμένες μουσικές φόρμες ενσωματώνουν και εμπεριέχουν τρόπους να φανταστείς διάφορα σενάρια μέσω της αίσθησης και της διαίσθησης ‒ φαντάζεσαι ή ονειρεύεσαι κάτι, π.χ. το σύμπαν. Σαν να βρίσκεσαι μακριά από τον πλανήτη Γη και να πρέπει να εκλογικεύσεις το απίστευτο, να το εκφράσεις μέσω της τέχνης.
— Μέσω αυτής της κυκλοφορίας κλήθηκες να κάνεις μια μεγάλη «βουτιά» στο μουσικό σου παρελθόν και παρόν, όμως το αποτέλεσμα μου δημιουργεί την έντονη αίσθηση ότι όλη αυτή η ενδοσκόπηση έγινε με το βλέμμα σου εστιασμένο στο μέλλον. Πώς ένιωσες, τι ανακάλυψες ξανά για τον εαυτό σου ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος;
Έχεις απόλυτο δίκιο, εστιάζω στο μέλλον με ποικίλους τρόπους μέσω αυτής της κυκλοφορίας. Σε πρώτη φάση δείχνει πως η μουσική που έχω συνθέσει τα τελευταία 20 χρόνια εστιάζει σε μια θεματική στην οποία πιστεύω πως η ανθρωπότητα θα έχει μεγάλη παρουσία μελλοντικά, το Διάσημα και το σύμπαν. Σε δεύτερη φάση δείχνουμε με σαφήνεια πού βρισκόμαστε ως δισκογραφική εταιρεία, τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα και πώς θα συνεχίσουμε στο εξής.
Τα τελευταία 10 χρόνια η Axis Records έχει αναμειχθεί σε πολλά και διαφορετικά πρότζεκτ μέσω του κινηματογράφου και του μοντέρνου χορού και τώρα έχουμε την ευκαιρία να διευρύνουμε και να αναπτύξουμε την οπτική μας με συνέπεια σε αυτές τις μορφές τέχνης. Η τρίτη και σημαντική φάση αυτής της κυκλοφορίας είχε να κάνει με την επιλογή της μουσικής από τη σκοπιά μιας συγκεκριμένης θεματολογίας. Η όλη διαδικασία ήταν εξαιρετικά διαφωτιστική για μένα, όλοι αυτοί οι μήνες σχεδιασμού και προετοιμασίας. Η πιο σοκαριστική συνειδητοποίηση ήρθε όταν διαπίστωσα πως έχω κυκλοφορήσει περισσότερα από 70 άλμπουμ τα τελευταία 25 χρόνια!
— «Sight, Sound and Space»: φαντάζει ιδανικός τίτλος γι' αυτή την κυκλοφορία, όμως η επιλογή των λέξεων δεν μοιάζει τυχαία. Πώς φτάσατε σε αυτή την επιλογή, τι είναι για σένα η όραση, ο ήχος και το Διάστημα;
Ο τίτλος βγήκε κατά τη διάρκεια έρευνας στα αρχεία μας, όταν ψάχναμε τους βασικούς λόγους για τους οποίους φτιάχνεται μουσική ‒ ήταν αυτοί οι τρεις. Εκτός από το ότι αυτά τα τρία στοιχεία αποτελούν και το μέσο για να συνθέσεις μουσική, καθεμία λέξη μπορεί να συνδεθεί με την ψυχή και το πνεύμα ενός ανθρώπου και να ερμηνευτεί σπονδυλωτά. Τι σημαίνει, τελικά, το «βλέπω» και «ακούω»; Το να καταλαβαίνεις, να διαπιστώνεις κάτι; Μιλάμε για το Διάστημα. Ποιο από τα δύο, αυτό εκεί έξω ή αυτό μέσα σου;
Jeff Mills live techno set for Apollo 50 Moon Landing
— Ο ήχος έχει τεράστια δύναμη, η μουσική είναι οικουμενική και η ηλεκτρονική μουσική μπορεί να τα έχει αυτά στο έπακρο. Έχοντας την υπερδύναμη της μουσικής δημιουργίας στα χέρια σου, έχεις κι ένα αίσθημα ευθύνης ή καθήκοντος απέναντι στην ίδια την τέχνη ή στον ακροατή;
Λοιπόν, όχι, δεν νιώθω έτσι όσον αφορά τη σύνθεση μουσικής. Δεν «βλέπω» μια ανώτερη δύναμη να κρύβεται εκεί, γιατί στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ένας λογικός τρόπος, μια λογική διεργασία μέσω της οποίας να μπορούμε να κατανοήσουμε πόσο παντοδύναμη είναι η μουσική. Είναι όπως όταν μιλάς με κάποιον: κάποιες φορές τον πείθεις, κάποιες άλλες όχι. Άλλες φορές κάτι λέγεται ή παρουσιάζεται και χρειάζεται αρκετός χρόνος ώστε να κατανοήσει ο ακροατής τη σπουδαιότητά του.
— Διάβασα πρόσφατα ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για τη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής, το πώς συγκεκριμένες συχνότητες, ήχοι και δονήσεις μπορούν να φέρουν επανάσταση στη μοντέρνα ιατρική, βασισμένο σε έρευνες ετών και ευρήματα που ξεκινούν από την ψυχολογία και φτάνουν μέχρι τη θεραπεία του καρκίνου. Ποια είναι η δική σου άποψη επάνω σε αυτό;
Πιστεύω πως μπορούμε πολύ εύκολα να εντοπίσουμε ανάλογα παραδείγματα για το πώς αυτή η πνευματική-σωματική διάδραση λειτουργεί και σε άλλες πτυχές της καθημερινότητας των ανθρώπων σήμερα. Μία είναι η συνήθεια να βγάζεις φωτογραφίες τον εαυτό σου, τους άλλους, τα μέρη που επισκέπτεσαι, διάφορα πράγματα. Οι φωτογραφικές μηχανές χρησιμοποιούνται παντού. Όμως, αν το σκεφτείς, όταν μεγαλώσουμε, οτιδήποτε μπορεί να διεγείρει τη μνήμη ή τις αναμνήσεις μας θα είναι πολύτιμο και θα εκτιμάται απεριόριστα. Αυτό κάνουν όλες αυτές οι φωτογραφίες με έναν υποσυνείδητο τρόπο, ίσως κάποτε να διευρύνουν τις πιθανότητες να θυμηθούμε ποιοι ήμασταν, πού πήγαμε, ποιους συναντήσαμε, τι φάγαμε κ.λπ.
Το ίδιο θα μπορούσαμε να πούμε και για τα e-mails και τα κοινωνικά δίκτυα. Ίσως να χαράζουμε χάρτες ώστε να μπορούν οι άνθρωποι του μέλλοντος να μάθουν περισσότερα για το ποιοι ήμασταν και ποια ήταν τα ενδιαφέροντά μας. Σε ό,τι έχει να κάνει με τον ήχο ως θεραπευτικό φορέα, παρατηρώ διάφορες εκδοχές του κάθε Σαββατοκύριακο που παίζω μουσική ως DJ. Η μουσική και η εμπειρία τού να βρίσκεσαι στον ίδιο χώρο με άλλους ανθρώπους για τον ίδιο σκοπό έχουν πολλαπλά οφέλη. Στο επίπεδο της πιο σοβαρής θεραπείας, υποψιάζομαι πως η μουσική είναι πολύ πιθανό να παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο (ξανά) στη διαμόρφωση της εικόνας που έχουμε για τον διπλανό μας αλλά και για τον κόσμο γύρω μας. Δηλαδή κάτι ανάλογο με αυτό που έγινε τη δεκαετία του' 90, του '60 και του '30.
— Ο αρχαίος μαθηματικός και φιλόσοφος Πυθαγόρας πίστευε πως το όλο σύμπαν βασίζεται σε αριθμούς και πως οι πλανήτες και τα άστρα κινούνται σύμφωνα με μαθηματικές εξισώσεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε μουσικές νότες που συνθέτουν μια συμφωνία.
Λέγοντας αυτό ο Πυθαγόρας δίνει την εντύπωση πως οι αριθμοί προϋπήρχαν της ανθρωπότητας. Πιστεύω πως είναι ένας πολύ ρομαντικός τρόπος να δεις το σύμπαν, όμως έχω την εντύπωση ότι είμαστε κάτι περισσότερο από ένα οργανικό σώμα, ή κάτι τέτοιο. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν τα αστρικά σώματα βασίζεται σε μια αλληλεπίδραση λειτουργικότητας ή σε συγκυρίες που δημιουργούνται τυχαία, δεν υπάρχει το «για πάντα» ούτε το αέναο. Ο σκοπός όλου αυτού ξεπερνάει τους μαθηματικούς υπολογισμούς.
— Έχοντας δουλέψει τόσο εκτενώς πάνω στο θέμα του Διαστήματος με τα ανύπαρκτα όρια και τις αχαρτογράφητες περιοχές, ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά που μοιράζεται με τη μουσική; Πώς η μουσική μπορεί να συνυπάρξει με το μέλλον της συμπαντικής αναζήτησης;
Πιστεύω πως συγκεκριμένες μουσικές φόρμες ενσωματώνουν και εμπεριέχουν τρόπους να φανταστείς διάφορα σενάρια μέσω της αίσθησης και της διαίσθησης ‒ φαντάζεσαι ή ονειρεύεσαι κάτι, π.χ. το σύμπαν. Σαν να βρίσκεσαι μακριά από τον πλανήτη Γη και να πρέπει να εκλογικεύσεις το απίστευτο, να το εκφράσεις μέσω της τέχνης. Για παράδειγμα, στο φιλμ επιστημονικής φαντασίας «Metropolis» του Fritz Lang ήταν δική του ιδέα η αντίστροφη μέτρηση για την εκτόξευση. Στη σύγχρονη εποχή, και πιο συγκεκριμένα στον χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής, μπορώ να σκεφτώ το άλμπουμ των Kraftwerk «Computer World» και τον τρόπο με τον οποίο μας έκαναν να φανταστούμε το μέλλον, δηλαδή αυτό που ζούμε σήμερα.
Jeff Mills - Sight Sound And Space _trailer1
— Έχεις πει πως «η techno είναι ένα διαστημόπλοιο που δεν οδηγεί κανείς στην πραγματικότητα. Το μουσικό αυτό είδος αιωρείται άσκοπα και δεν ταξιδεύει προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Κι αυτό για μένα είναι το πιο μεγάλο του πλεονέκτημα». Η techno σήμερα είναι ένα πολύ δημοφιλές είδος, γεμίζει στάδια, παράγει σούπερ-σταρ και βασίζεται σε ένα πολύ επικερδές επιχειρηματικό μοντέλο. Πώς σου φαίνεται όλο αυτό;
Πιστεύω πως οτιδήποτε έχει μεγάλο ενδιαφέρον πάντα θα προσελκύει την επιχειρηματικότητα. Βλέπω και αναγνωρίζω όλο αυτό που γίνεται με τα χρήματα, το ότι η χορευτική μουσική έχει γίνει ένας χώρος που προσελκύει το ενδιαφέρον του κοινού κι έτσι ένας άνθρωπος όπως εγώ ή οποιοσδήποτε άλλος/-η καλλιτέχνης/-ις που σου αρέσει μπορεί να την έχει ως βασικό επάγγελμα και να κάνει καριέρα σε αυτόν τον χώρο. Έτσι φτιάχνεται και περισσότερη μουσική... Ζουν ολόκληρες οικογένειες από αυτό, μορφώνονται παιδιά, βελτιώνονται και συντηρούνται ζωές. Οι μπίζνες δεν είναι κακό πράγμα. Το πώς οι άνθρωποι τις χρησιμοποιούν, έχοντας συγκεκριμένους σκοπούς, τίθεται κάποιες φορές εν αμφιβόλω, όμως από αυτά που έχω δει οι μπίζνες είναι αυτές που έστησαν τόσο πολλά φεστιβάλ, κλαμπ και διοργανώσεις που ίσως να μη συνέβαιναν ποτέ αλλιώς. Κατά τη δική μου άποψη, η επιχειρηματικότητα δεν σκοτώνει τη δημιουργικότητα. Οι αναξιόπιστοι άνθρωποι το κάνουν αυτό.
— Η techno ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα πολιτικό κίνημα όταν δημιουργήθηκε. Μπορεί σήμερα να επιστρέψει σ' αυτές τις ρίζες;
Η ηλεκτρονική μουσική βρίσκεται ακόμα και σήμερα στα πολύ αρχικά της στάδια. Όμως, όταν χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε ένα συγκεκριμένο ζήτημα, ίσως δούμε τη μουσική –όπως έγινε στο παρελθόν– να ξαναγίνεται μια σημαντική «συσκευή», την οποία θα επιλέξουν οι άνθρωποι, ώστε να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.
— Θεωρείσαι ιδιοφυΐα στον χώρο σου, ένας άνθρωπος που πρόσφερε, προσφέρει κι έχει να προσφέρει πολλά ακόμα.
Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Εγώ αντιμετωπίζω αυτά που παράγω και τη δουλειά μου ως την ευθύνη, την υποχρέωση που έχω ως μουσικός. Η αποστολή μου σε αυτόν τον κόσμο είναι να φτιάχνω μουσική. Αυτά που δημιουργώ είναι κατά κύριο λόγο προτάσεις που ρίχνονται σε ένα τεράστιο χωνευτήρι ιδεών, ώστε να μπορούν άλλοι άνθρωποι να τα απολαύσουν, να μάθουν κάτι από αυτά και να τα χρησιμοποιήσουν. Έτσι, όσο πιο πολύ δημιουργώ τόσο πιο πολύ συνεισφέρω.
— Ποια είναι τα πλάνα σου για το άμεσο μέλλον;
Να συνεχίσω να συνθέτω μουσική για όσο μπορώ και μέσω αυτής της διαδικασίας να κάνω τη ζωή των άλλων, αλλά και τη δική μου, πιο ενδιαφέρουσα, πιο πολύχρωμη.
— Η Ελλάδα είναι μια χώρα που τρέφει μεγάλο σεβασμό σ' εσένα και στη δουλειά σου. Την προηγούμενη φορά που μιλήσαμε μας ενημέρωσες για την εξοργιστική ρατσιστική εμπειρία που είχες στο αεροδρόμιο την τελευταία φορά που εμφανίστηκες εδώ. Υπάρχει περίπτωση να σε ξαναδούμε σύντομα;
Δεν είμαι πολύ σίγουρος γι' αυτό. Πριν από το συγκεκριμένο συμβάν ερχόμουν στην Ελλάδα πολύ συχνά για δουλειά, ως τουρίστας, για διακοπές. Μετά από αυτό μου αποκαλύφθηκε μια πολύ σκοτεινή πλευρά της χώρας όσον αφορά τον τρόπο που χειρίζεται τη μετανάστευση. Όλες αυτές τις δεκαετίες των ασταμάτητων ταξιδιών μου στον κόσμο αυτό ήταν μάλλον το πιο χυδαίο και άθλιο πράγμα που έχω αντιμετωπίσει.
Jeff Mills - Sight Sound And Space trailer 2
Info:
Το «Sight, Sound and Space» του Jeff Mills κυκλοφορεί από την Axis Records.
Το έκτο EP, μέρος της σειράς «The director's cut», που περιέχει το «Bells», κυκλοφόρησε στις 6 Δεκεμβρίου από την Axis.
Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ εδώ: https://artfulhearing.com/
σχόλια