Jovana: Τo νέο, πιο πολύχρωμο και συναισθηματικό πρότζεκτ των Selofan

Jovana: Τo νέο πιο πολύχρωμο και συναισθηματικό πρότζεκτ των Selofan Facebook Twitter
«Μέσα από την Jovana ανακάλυψα έναν διαφορετικό τρόπο ερμηνείας και δημιούργησα μια νέα περσόνα». Φωτ.: Μαρίλια Φωτοπούλου
0

«Θα φεύγουν τα τρένα, θα μένουμε εμείς/Μη δείξεις πως ξέρεις, κουβέντα μην πεις», τραγούδα η Ιωάννα Παυλίδου στο «Στο Αντίθετο Ρεύμα», το πρώτο κομμάτι που ανοίγει το νέο της σόλο πρότζεκτ με τίτλο «Jovana». Ακούγεται ανατριχιαστικά επίκαιρο το συγκεκριμένο τραγούδι, αν και γράφτηκε κατά τη διάρκεια ενός από τα lockdown, αρκετούς μήνες πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η Jovana εμφανίστηκε στη ζωή των Selofan, δηλαδή του Δημήτρη και της Ιωάννας Παυλίδου, που είναι ζευγάρι και στη ζωή εκτός από το γκρουπ, όταν ηχογραφούσαν τον νέο τους δίσκο. «Ούτε καν μας είχε περάσει από το μυαλό να κάνουμε κάτι εκτός Selofan, όμως γράψαμε ένα τραγούδι που, ενώ μας συγκίνησε, δεν ταίριαζε καθόλου με το ύφος της μπάντας. Όταν μπήκε και ο στίχος, τότε απέκτησε υπόσταση η Jovana. Πάνω σε αυτό το πρώτο τραγούδι βασίστηκε όλος ο δίσκος. Και μιλάει για αξέχαστες βόλτες με τρένα. Δεν το έχω ξανακούσει μετά το φριχτό δυστύχημα, δεν ξέρω αν μπορώ χωρίς να με πάρουν τα κλάματα», αναφέρει η Ιωάννα γι’ αυτή την άτυχη συνθήκη. 

To άλμπουμ ξεφεύγει αρκετά από το τραχύ electro ύφος των Selofan. Εδώ ο ήχος απαλύνεται, και μπορεί να ακούγεται περισσότερο φωτεινός και παιχνιδιάρικος, παραμένει όμως αθεράπευτα μελαγχολικός, θυμίζοντας περισσότερο ελληνόφωνα new/synth wave συγκροτήματα των '80s, όπως οι Χωρίς Περιδέραιο αλλά και οι Alive She Died. Βασικά αυτή είναι και η μόνη ομοιότητα, ότι είναι επηρρεασμένο από τη δεκαετία του ’80. «Όλα τα υπόλοιπα διαφέρουν», όπως τονίζει η Ιωάννα και εξηγεί ότι η εμφάνισή της τους γλίτωσε από από τη μαυρίλα της πανδημίας.

Η κυκλοφορία του «Jovana» βρίσκει το ντουέτο στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του, με περιοδείες σε όλο τον κόσμο και μια αναπάντεχη αναβίωση του σκοτεινού '80s ήχου τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα.

«Μέσα από την Jovana ανακάλυψα έναν διαφορετικό τρόπο ερμηνείας και δημιούργησα μια νέα περσόνα. Ταυτόχρονα δόθηκε στον Δημήτρη η ελευθερία να εξερευνήσει νέα μουσικά μονοπάτια. Θα μπορούσε να είναι η νεότερη αδερφή των Selofan, έχει goth ψυχισμό, πρέπει όμως να τη γνωρίσεις καλύτερα για να το καταλάβεις, δεν είναι εμφανές, αντιθέτως εκπέμπει ανεμελιά και γυναικεία τσαχπινιά».

Στο Αντίθετο Ρεύμα

Επιπλέον, η Ιωάννα γράφει αποκλειστικά σε ελληνικό στίχο, κάτι που δεν έχει συνηθίσει ή δεν κάνει συχνά με τους Selofan. Κάτι που της βγήκε αβίαστα, χωρίς σκέψη, όπως εξομολογείται, και με την ανάγκη να απευθυνθεί πιο άμεσα ειδικότερα στους ανθρώπους της Αθήνας μέσα από κομμάτια όπως το συμβολικό «Δύο εξωγήινοι στην Ομόνοια», που αφορά δυο πλάσματα που μπορεί να έρχονται από το διάστημα ή από οπουδήποτε αλλού στον πλανήτη και προσγειώθηκαν κατά λάθος στην πολυπαθή πλατεία με τα σπασμένα πεζοδρόμια και τους πλημμυρισμένους δρόμους όταν βρέχει. 

Το πρότζεκτ θέλουν να είναι αμιγώς γυναικείο, οπότε αν το παρουσιάσουν ποτέ ζωντανά θα το κάνουν αποκλειστικά με ένα γκρουπ από γυναίκες μουσικούς, ενώ το ίδιο κάνουν και στα βίντεο, στα οποία εμφανίζονται μόνο γυναίκες, όπως στο πιο πρόσφατο για το «Μηχανή», το οποίο παρεμπιπτόντως είναι το αγαπημένο κομμάτι του Δημήτρη από τον δίσκο. Η ιδέα πίσω από το βίντεο ήταν επίσης δικιά του. Η Ιωάννα τριγυρνά σε διάφορα σημεία της Αθήνας παρέα με μια ντισκομπάλα. Είναι αρκετά ρομαντικό σε σύλληψη. Γυρίστηκε δύο παγωμένες ημέρες του Φεβρουαρίου στο Teddy boy bar και στο πάρκο Λιπασμάτων Δραπετσώνας. Προέκυψε από μια εμπειρία τότε που έφτιαχνε μαγαζιά. Οδηγούσε ένα βράδυ για να πάει στη δουλειά και είχε τα πράγματα που του είχαν ζητήσει από ένα μαγαζί στην επαρχία στο αυτοκίνητο, ανάμεσά τους και μια ντισκομπάλα. Μπαίνοντας σε ένα τούνελ και καθώς τα φώτα του πίσω αυτοκινήτου έπεφταν επάνω του, ο αντικατοπτρισμός της ντισκομπάλας φώτισε όλο το τούνελ. Η εικόνα τού έμεινε στο μυαλό και σε αυτή βασίστηκε η ιστορία αυτού του βίντεο. Η σκηνοθεσία, η κάμερα, ο φωτισμός και το μοντάζ είναι του Τάσου Γκολέτσου, από την ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής «Κάτω από την Πατησίων». Τα σχόλια στο YouTube κάτω από το βίντεο μόνο στα ελληνικά δεν είναι: «Que hermosa artista, tan innovadora! Saludos desde Argentina», γράφει ενθουσιάσμένη μια φαν τους από την Αργεντινή.

Μηχανή

Η κυκλοφορία του «Jovana» βρίσκει το ντουέτο στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του, με περιοδείες σε όλο τον κόσμο και μια αναπάντεχη αναβίωση του σκοτεινού '80s ήχου τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, με την εμφάνιση μιας γενιάς μουσικών και σχημάτων που τον αγκαλιάζουν και κάνουν sold-out στις εμφανίσεις τους, όπως ο Pan Pan, αλλά και νεότερων ηλικιακά ακροατών που φαίνεται να τους αρέσει αυτή η στροφή σε ένα παρελθόν που δεν έχουν ζήσει. Μπορεί να πει κανείς ότι είναι μια δικαίωση για τους Selofan, που έχουν παραμείνει πιστοί μουσικά και έχουν αντέξει μετά από μια περίοδο παρακμής κι ας έχει τόσο μεγάλη παράδοση στην Ελλάδα και ως ήχος αλλά και ως υποκουλτούρα. 

«Όλα έρχονται και παρέχονται στην τέχνη, τη μουσική, τη μόδα. Τώρα επανήλθε η σκηνή του '80, πράγμα βολικό για εμάς που πάντα εκεί βρισκόμασταν. Επίσης, υπάρχει μια κοινή μουσική βάση, που καθιστά κατανοητό το έργο, απ’ όπου και αν αυτό προέρχεται και σε όποια γλώσσα και αν ερμηνεύεται. Και φυσικά ζούμε στην εποχή του παγκόσμιου ιστού, οπότε και είναι εφικτό η μουσική σου να ακουστεί πρώτα στη Λατινική Αμερική και ύστερα στη χώρα σου. Και αυτό το λέω από προσωπική εμπειρία. Οι λόγοι που μπορεί να συμβαίνει αυτό ίσως είναι οι παρόμοιες κοινωνικο-πολιτικές συνθήκες άγχους και ανασφάλειας που διέπουν τον πλανήτη, όπως ακριβώς και στις απαρχές αυτού του μουσικού κινήματος. Ίσως στο ότι πάντα θα υπάρχουν ρομαντικά παιδιά, που δεν θα βλέπουν γύρω τους πολλούς λόγους αισιοδοξίας και θα έχουν την ανάγκη να ταυτιστούν με κάποιους που νιώθουν το ίδιο με αυτούς», αναφέρει.

CHECK Jovana: Τo νέο πιο πολύχρωμο και συναισθηματικό πρότζεκτ των Selofan Facebook Twitter
Η Jovana, π.χ., είναι απόλυτα ραδιοφωνική για τα γούστα της χώρας, το εγχώριο ραδιόφωνο όμως συνεχίζει να αγνοεί την εναλλακτική σκηνή, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Φωτ.: Μαρίλια Φωτοπούλου

Και καλά στο εξωτερικό που προσφέρει διεξόδους πλέον σε όσα εναλλακτικά συγκροτήματα και δημιουργούς κινούνται έξω από το μέινστριμ και τα συνήθη, αλλά στην Ελλάδα συνεχίζουν να απευθύνονται σε ένα μικρό αλλά φανατικό κοινό που τους ακολουθεί σε κάθε νέα τους δουλειά. Η Jovana, π.χ., είναι απόλυτα ραδιοφωνική για τα γούστα της χώρας, το εγχώριο ραδιόφωνο όμως συνεχίζει να αγνοεί την εναλλακτική σκηνή, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Δεν είναι μόνο η τραπ που πάσχει σε αυτόν τον τομέα. Και είναι το μόνο παράπονο που έχει η Ιωάννα, η οποία λέει ότι όσο οι άνθρωποι είναι δημιουργικοί και βρίσκουν τρόπους να εκφράζονται μέσα από τη μουσική, δεν την απασχολεί αν της αρέσει αυτό που ακούει. «Δεν με χαλάει κάτι, δεν με εξιτάρει όμως και τίποτα. Αλλά αυτό μπορεί και να έχει να κάνει καθαρά με εμένα. Αν κάτι άλλαζα, θα ήταν το σύστημα των playlist στο ραδιόφωνο. Πραγματικά δεν ξέρω ποιος αντέχει να ακούσει ραδιόφωνο στις μέρες μας, είναι σαν μια μορφή βασανιστηρίου. Επίσης ο τρόπος προώθησης της μουσικής καταδικάζει δυστυχώς πολλές καλές μπάντες στην αφάνεια και προβάλλει τις πιο εμπορεύσιμες. Και κάπως έτσι η τέχνη υποβιβάζεται σε καταναλωτικό προϊόν και οι καλλιτέχνες της αντίπερα όχθης πνίγονται σε υπαρξιακά άγχη. Όχι όμως η Jovana. Αυτή θα συνεχίσει να χορεύει έξω από τον χορό για όσους πιστούς προσέλθουν».

Δυο εξωγήινοι

@jovana_official 

Bandcamp

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ