Metamorphosis: ένα τετραήμερο στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος με ελεύθερη είσοδο.

Metamorphosis: ένα τετραήμερο στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος με ελεύθερη είσοδο. Facebook Twitter
Laurie Anderson by Kennefick © Laurie Anderson
0
Metamorphosis: ένα τετραήμερο στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος με ελεύθερη είσοδο. Facebook Twitter
Laurie Anderson by Kennefick © Laurie Anderson

«Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) ολοκληρώνεται κατασκευαστικά και έρχεται στον κόσμο», έτσι από τις 23 μέχρι και τις 26 Ιουνίου οργανώνει μια σειρά από events με τον τίτλο ‘Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο’, για να το γνωρίσει ο κόσμος και να πάρει μια γεύση από τις μελλοντικές δράσεις του, -προετοιμάζεται μέσα από αυτή την «πρόβα τζενεράλε» να δοθεί στο κοινό και τους επισκέπτες. Η ιδέα αυτή έχει οπτικοποιηθεί μέσα από την εικαστική ταυτότητα του 4ημέρου, όπου ένα κλειστό σχήμα -ένα τετράγωνο- ανοίγει σε 4 γωνίες και μεταμορφώνεται σε ένα φιλόξενο σχήμα που εσωκλείει μέσα του μια πληθώρα στοιχείων, τα οποία έχουν βασιστεί στην αρχιτεκτονική κάτοψη του έργου.

Το ‘Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο’ είναι ένα τετραήμερο υπαίθριο «φεστιβάλ», με δωρεάν είσοδο, που μέσα από συναυλίες, παραστάσεις, προβολές, καθώς και εκπαιδευτικές και αθλητικές δραστηριότητες αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά των εγκαταστάσεων του ΚΠΙΣΝ, εξοικειώνει το κοινό με τους χώρους του, και υπογραμμίζει την εγχώρια αλλά και διεθνή δημιουργικότητα μέσα από τη συμμετοχή και συνεργασία παραπάνω από 400 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, επιμελητών, και οργανισμών.

 

Το πρόγραμμα έχει επιμεληθεί καλλιτεχνικά η Limor Tomer,

η Γενική Διευθύντρια Συναυλιών & Διαλέξεων του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, το πρόσωπο που μεταξύ άλλων επαναπροσδιορίζει κάθε χρονιά την έννοια των τεχνών του θεάματος για ένα από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου.  Προσκεκλημένη Καλλιτεχνική Διευθύντρια του «Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο», είναι η Laurie Anderson, μία από τις πιο σημαντικές και θαρραλέες καλλιτεχνικές προσωπικότητες της αμερικανικής (αλλά και της παγκόσμιας) καλλιτεχνικής κοινότητας.

 

Εκτός από την συναυλία, η Laurie Anderson θα συνομιλήσει παρουσία κοινού με την Limor Tomer σχετικά με την ιδέα και τον σχεδιασμό του προγράμματος. Άλλωστε, το concept και το πλαίσιο των εκδηλώσεων δημιουργήθηκε από τις δύο αυτές μοναδικές γυναίκες, των οποίων η οπτική εστίασε στα πολλαπλά και διαφορετικά ακροατήρια αλλά και στην έννοια της καλλιτεχνικής σύμπραξης. Επίσης, το Σάββατο το βράδυ (25/6) έχει προγραμματιστεί υπαίθρια προβολή της βραβευμένης ταινίας της Laurie Anderson, Heart of a Dog.

 

Η γκάμα των events είναι πολύ μεγάλη, το «φεστιβάλ» περιέχει πολλά ετερόκλητα πράγματα και καλλιτέχνες που απευθύνονται σε πολύ διαφορετικό κοινό. Εκτός από την συναυλία-performance της Laurie Anderson έχει από χορευτικά με b-boys και ποπ σταρ όπως την Demy (με guest τον Μαρτάκη), μέχρι την πανηγυριώτικη electronica του Omar Souleyman, έργα του Γιάννη Χρήστου, συναυλία της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, τους Xylouris White, live από ένα σωρό σημαντικούς jazz μουσικούς, πολλά χορευτικά, σκάκι με τον Garry Kasparov και «στούντιο στους δρόμους της πόλης» από τους Street Studio City Το Found Sound Nation (FSN). «Η μεγάλη αυτή ποικιλία από events αποσκοπεί στο να συνδέσει καταρχήν το μεγαλύτερο μέρος των πολιτών της Αθήνας με αυτόν τον νέο δημόσιο χώρο που δημιουργείται. Συνδυάζοντας τις νέες εγκαταστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, και το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, το ΚΠΙΣΝ φιλοδοξεί να αποτελέσει εάν κοινό τόπο πολιτισμού, παιδείας, πρασίνου, δημόσιου διαλόγου και δημιουργίας ιδεών.  Έναν τόπο ο οποίος θα είναι προσβάσιμος σε όλους, και θα φιλοξενεί προγράμματα και εκδηλώσεις που αφορούν διαφορετικά ενδιαφέροντα. Εκτός αυτού, το πρόγραμμα αυτό θέλει να συνδέσει τους πολίτες της Ελλάδας με τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις στη μουσική και τα θεάματα, αλλά ταυτόχρονα να προωθήσει τα εξαιρετικά ταλέντα της χώρας μας στον υπόλοιπο κόσμο. Είναι εξαιρετική η συμμετοχή πολύ ταλαντούχων Ελλήνων καλλιτεχνών (μουσικών, τραγουδιστών, εικαστικών, ηθοποιών) σε ένα πρόγραμμα διεθνούς επιπέδου. Μέσα από τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για την πραγματοποίηση του προγράμματος, οι χώροι του ΚΠΙΣΝ θα μετατραπούν σε τόπο δημιουργικής συνάντησης, εξερεύνησης και διαλόγου. Ταυτόχρονα, στόχος είναι ότι μια τέτοια ποικιλία εκδηλώσεων να προκαλέσει το διεθνές ενδιαφέρον μεταξύ άλλων και για την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου, το οποίο στο μέλλον θα παράγει πολιτισμό και θα συνεισφέρει στο να τοποθετήσει την χώρα στο προσκήνιο της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

 

Η ποικιλία των δράσεων, και η συνάντηση τόσων πολλών καλλιτεχνών σε ένα τόσο συμπυκνωμένο χρονικό διάστημα, είναι χαρακτηριστικά που από μόνα τους προκαλούν ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν και να παρακολουθήσουν μία μεγάλη γκάμα εκδηλώσεων που εκτείνονται από τη μουσική, το χορό, και τις εικαστικές τέχνες στην εκπαίδευση τον αθλητισμό και την αναψυχή. Μεταξύ άλλων, ίσως αξίζει να αναφέρουμε τη συναυλία της Laurie Anderson, τις βραδινές προβολές video art Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, τον βραδινό αγώνα δρόμου, αλλά και άλλες μοναδικές εμπειρίες (site specific παραστάσεις μεγάλης κλίμακας, θεάματα με διεθνή ονόματα της τέχνης του τσίρκου, κ.ά.). Ένα από τα highlights φυσικά θα είναι η παρουσία του αρχιτέκτονα του ΚΠΙΣΝ, Renzo Piano, οποίος θα μιλήσει για το έργο του».

Metamorphosis: ένα τετραήμερο στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος με ελεύθερη είσοδο. Facebook Twitter
Inuksuit, Douglas Perkins © Joe Mazza, Chicago Brave Lux

Το μουσικό πρόγραμμα του τετραημέρου περιλαμβάνει τα εξής:

Πέμπτη 23 Ιουνίου

•         Demy & Friends | 21:30

H Demy φέρνει στη μουσική της όλη την ενέργεια και τον ενθουσιασμό της σύγχρονης ποπ. Βραβευμένη τραγουδίστρια με τρία Mad Video Music Awards, στήνει μια μουσική γιορτή για μικρούς και μεγάλους προσκαλώντας αστέρια της ελληνικής μουσικής σκηνής σε μια σειρά από αναπάντεχα ντουέτα-εκπλήξεις. Η Ευρυδίκη, ο Κώστας Μαρτάκης, ο Στέλιος Λεγάκης και ο Άρης Μακρής ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί με την Demy για να μας παρασύρουν με τη ζωντάνια και την αισιοδοξία τους.

•         Συναυλία Xylouris White | 22:30

Το ντουέτο Xylouris White έχει δημιουργήσει το δικό του μουσικό ιδίωμα με ήχους από τζαζ, post-rock και παραδοσιακή κρητική μουσική, κερδίζοντας τη διεθνή μουσική σκηνή. Αποθεώνεται σε περιοδείες και εμφανίσεις σε Ευρώπη, Αυστραλία και Αμερική, ενώ κατακτά την πρώτη θέση στα charts του billboard στην κατηγορία worldmusic με το άλμπουμ «Goats». Με βαθιά μουσική παράδοση, ο Γιώργος Ξυλούρης αναδεικνύει το λαούτο σε πρώτο ρόλο συνοδεία φωνής. Η παραμονή του στην Αυστραλία εμπλουτίζει τη μουσική του με ροκ επιρροές ανοίγοντας νέους μουσικούς δρόμους. Έντονη μουσικότητα και αυτοσχεδιασμός χαρακτηρίζουν τις εμφανίσεις του με τον Jim White, το δεύτερο μέλος του ντουέτου. Ο White, με το χαρισματικό του παίξιμο, μετατρέπει τα ντραμς σε όργανο με άπειρες δυνατότητες. Ιδρυτικό μέλος των Dirty Three, αυστραλιανού συγκροτήματος που «άνοιγε» τις συναυλίες των Nick Cave & The Bad Seeds, έχει συνεργαστεί με κορυφαία ονόματα της indie rock και post-punk σκηνής, όπως PJ Harvey, White Magic, Bonnie «Prince» Billy. Μουσική με δυνατό και ελεύθερο πνεύμα, goatish (κατσικίσια), όπως τη χαρακτηρίζουν και οι ίδιοι, για όσους μπορούν να την ακολουθήσουν στα ύψη της.

Παρασκευή 24 Ιουνίου

•         Jazz & Colors | 20:00

Το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος μεταμορφώνεται σε μια ανοιχτή μουσική παλέτα φιλοξενώντας την παραγωγή Jazz & Colors, μια ιδέα του μουσικού παραγωγού Peter Shapiro, ιδιοκτήτη του κλαμπ Τhe Brooklyn Bowl και του The Capitol Theatre της Ν. Υόρκης. Δεκαπέντε τζαζ ορχήστρες απλώνονται στον χώρο του Πάρκου και ερμηνεύουν ταυτόχρονα τις ίδιες μουσικές συνθέσεις με ποικιλότροπα στυλ η καθεμία, ενώ οι επισκέπτες ακολουθούν τα ακούσματα με αυθόρμητη σειρά. Το Jazz & Colors αποτελεί μοναδική μουσική εμπειρία, καθώς προσκαλεί τον ακροατή να συλλέξει και να απολαύσει όσο περισσότερες διασκευές μιας μουσικής σε παράλληλη εκτέλεση. Πρωτοπαρουσιάστηκε στο Σέντραλ Παρκ εμπνευσμένο από τα χρώματα του φθινοπώρου και στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης ως μια εναρμόνιση των χρωμάτων της εικαστικής τέχνης με τη μουσική, η οποία νοερά μεταφέρει την αίσθησή τους. Στο πρόγραμμα Metamorphosis θα παρουσιαστεί μια ιδιαίτερη εκδοχή της παράστασης.

•         Tan Dun’s Water Passion after St. Matthew | 21:30

Ο διεθνούς φήμης συνθέτης Tan Dun κατέχει ηγετικό ρόλο στη διεθνή μουσική σκηνή. Λάτρης του συγκρητισμού πολιτισμών και παραδόσεων, διευρύνει τα όρια μεταξύ της κλασικής μουσικής, της παράστασης πολυμέσων και της κουλτούρας δύο κόσμων: της Δύσης και της Ανατολής. Πολυβραβευμένος (βραβεία Γκράμι, Όσκαρ, Grawemeyer, Moscow Shostacovich), έχει διευθύνει τις σημαντικότερες ορχήστρες ανά τον κόσμο. Στο έργο του αποτυπώνονται οι αντιθέσεις και οι εναλλαγές του βίου του: από την κινεζική επαρχία της «Πολιτιστικής Επανάστασης» του Μάο έως τις επιδράσεις που δέχτηκε από τον μέντορά του Toru Takemitsu, από τη δυτική μουσική του John Cage και τον J. S. Bach. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Το Water Passion after St. Matthew γράφτηκε το 2000 για τη 250ή επέτειο από τον θάνατο του Bach, και είναι βασισμένο στο έργο του Τα κατά Ματθαίον Πάθη. Στις οργανικές συνθέσεις του ο Dun πειραματίζεται με το ηχητικό αποτύπωμα πρωτογενών υλικών όπως το χαρτί, το νερό, η πέτρα. Εδώ χρησιμοποιεί το νερό ως σύμβολο και ως ηχητική πηγή: «Το νερό είναι μια μεταφορά για την ενότητα του εφήμερου και του αιώνιου, όπως και ένα σύμβολο βαπτίσματος, ανανέωσης, ψυχαγωγίας και ανάστασης», εξηγεί ο συνθέτης και ερμηνεύει με το έργο του το χριστιανικό πάθος 8 μέσω της πανάρχαιας σαμανιστικής παράδοσης της Κίνας, εντάσσοντάς το στο πνεύμα του κοσμοπολιτισμού του 21ου αιώνα. Η διαφάνεια του νερού, οι αντανακλάσεις και οι ήχοι του συνδυάζονται με κλασικά όργανα (όπως βιολί, τσέλο), ποικίλα κρουστά, θιβετιανά και κινέζικα παραδοσιακά όργανα, φωνητικά, ψηφιακό ήχο, ακόμα και με τη σιωπή, ενισχύοντας τον τελετουργικό χαρακτήρα της παράστασης. Στη μυστηριακή, πνευματική του ατμόσφαιρα μας οδηγούν οι: Sarah Ioannides (διευθύντρια ορχήστρας), Stephen L. Bryant (μπάσος-βαρύτονος), Chiara Chizzoni (σοπράνο), BeiBei Wang (κρουστά), Alexandrina Boyanova (βιολί), Felix Fan (τσέλο), Jeremy Thal (πλήκτρα) και η ελληνική χορωδία Fons Musicalis σε μουσική διδασκαλία Κωστή Κωσταντάρα. Sarah Ioannides Η ισχυρή παρουσία της μαέστρου Sarah Ioannides προκαλεί τον έπαινο του Τύπου, του κοινού και των κριτικών σε διεθνές επίπεδο. Πρόσφατα έγινε μουσική διευθύντρια της Symphony Orchestra και της Spartanburgh Philharmonic Orchestra, κερδίζοντας αναγνώριση για το καινοτόμο πνεύμα, τη συνεργατικότητα, τον πλουραλισμό της. Προηγουμένως διηύθυνε ως βοηθός μαέστρος τη Cincinnati Symphony Orchestra, όντας η πρώτη γυναίκα που κατείχε αυτή τη θέση. TonküOrchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Orchestre National de Lyon, Gothenburg Symphony Orchestra, είναι ορισμένες από τις συνεργασίες της διεθνώς, ενώ στις ΗΠΑ έχει διευθύνει τις Buffalo Philharmonic, Chattanooga και Charleston Symphony – και όχι μόνο. Το ενδιαφέρον της εστιάζεται στα έργα σύγχρονων συνθετών και έχει διευθύνει τις πρεμιέρες τριάντα πέντε έργων. Με τον Tan Dun έχει συνεργαστεί ως βοηθός διεύθυνσης ορχήστρας και συντονίστρια παραγωγής από το 1993 έως το 2003. Η επιλογή της από τον δημιουργό για να διευθύνει το Water Passion after St. Matthew στο Perth International Arts Festival και στο Opera, το 2005, ανέδειξε τη χαρισματική, λυρική τεχνική της.

Metamorphosis: ένα τετραήμερο στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος με ελεύθερη είσοδο. Facebook Twitter
Amir ElSaffar & Two Rivers Ensemble, Amir-Cobblestone © Michael Crommett

Σάββατο 25 Ιουνίου

•         Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ σε έργα Γιάννη Χρήστου | 18:30 & 00:00

Ο Γιάννης Χρήστου (1926-1970) αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες μορφές της διεθνούς μουσικής πρωτοπορίας. Συνδυάζοντας τον αυτοσχεδιασμό, τη σκηνική δράση και τον φιλοσοφικό στοχασμό, ο Χρήστου ακολούθησε το ίχνος της αβανγκάρντ δημιουργώντας ένα προσωπικό μουσικό σύμπαν με ιδιάζουσα και γοητευτική ιδιοσυγκρασία. Στην πρώτη παραγωγή της νεοσύστατης Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ με την οποία συμπράττουν το διακεκριμένο σύνολο σύγχρονης μουσικής dissonArt και η Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων (ΑΣΟΝ), υπό την καθοδήγηση του αρχιμουσικού Βλαδίμηρου Συμεωνίδη, θα παρουσιαστούν δύο κομβικά έργα του corpus του Γιάννη Χρήστου. Η κυρία με τη στρυχνίνη (1967) βασίζεται στην καταγραφή των ονείρων του συνθέτη και στην ψυχολογία του Καρλ Γιουνγκ, αποτελώντας μια σκηνική ενότητα στην οποία ηθοποιοί και μουσικοί εμπλέκουν το κοινό σε μια συναρπαστική, αλλά συνάμα αινιγματική, συν-δημιουργία. Η Αναπαράσταση ΙΙΙ (Ο πιανίστας) (1968), είναι και αυτό ώριμο έργο του Γιάννη Χρήστου και ένα από τα πλέον δημοφιλή στο σύνολο του έργου του. Η μορφή του πιανίστα, που ερμηνεύεται εναλλάξ από τους Άρη Σερβετάλη και Λενιώ Λιάτσου, γίνεται το «εργαλείο» μέσω του οποίου διερευνώνται οι μυστηριακές, ονειρικές τελετουργίες της καλλιτεχνικής μετάπραξης. Την εικαστική εγκατάσταση που θα συνοδεύει τα έργα έχει αναλάβει ο εικαστικός Αλέξανδρος Ψυχούλης, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αλέξανδρος Ευκλείδης.

•         Inuksuit | 19:00

Το Inuksuit, μια σύνθεση-μουσική γέφυρα με το φυσικό περιβάλλον, συνδέει τους ήχους της φύσης με τη μουσική. Ο τίτλος του προέρχεται από την παράδοση των Εσκιμώων και αναφέρεται στις λίθινες κατασκευές που χρησίμευαν για την επικοινωνία και την επιβίωση στο πολικό περιβάλλον. «Κάθε παράσταση του Inuksuit είναι διαφορετική και καθορίζεται από το μέγεθος του συνόλου και τα ειδικά όργανα που χρησιμοποιούνται, από τη μορφολογία και τη βλάστηση του τόπου – ακόμη κι από το κελάηδισμα των πουλιών που ζουν εκεί. Οι μουσικοί είναι διασκορπισμένοι στον χώρο και οι ακροατές είναι ελεύθεροι να ανακαλύψουν ο καθένας ξεχωριστά το δικό του σημείο ακρόασης», εξηγεί ο συνθέτης του έργου. Το αγκάλιασμα του φυσικού κόσμου με τη μουσική και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων μέσω του μουσικού βιώματος αποτελούν τον άξονα της δημιουργίας του John Luther Adams, ο οποίος κέρδισε το 2014 το βραβείο Πούλιτζερ για το έργο του Become Ocean και το 2015 το βραβείο Γκράμι για την «Καλύτερη Σύγχρονη Κλασική Σύνθεση». 13 Στην Αθήνα το πολυσήμαντο αυτό έργο του John Luther Adams θα παρουσιαστεί από 60 Έλληνες περκασιονίστες υπό την καθοδήγηση του Δημήτρη Δεσύλλα, και τη συμμετοχή του σολίστα των κρουστών Douglas Perkins. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ωδείου Αθηνών. Ο Douglas Perkins, ο «βιρτουόζος των κρουστών», σύμφωνα με τους New York Times, φέρνει την εμπειρία του Inuksuit στην Αθήνα, μιας παράστασης για 9 έως 99 κρουστά. Μουσικός δωματίου και σολίστας, ο Perkins έχει κάνει εμφανίσεις σε ετερόκλητους χώρους, όπως το Carnegie Hall, το Lincoln Center, το Millenium Park, η τούνδρα της Αλάσκας, η λίμνη του Central Park κ.ά. Έχει στο ενεργητικό του την πρώτη εκτέλεση σε περίπου εκατό έργα συνθετών όπως οι David Lang, Steve Reich, Paul Lansky, John Luther Adams, Nathan Davis, Larry Polansky, Christian Wolff, Glenn Kotche, Sofia Gubaidulina και Tristan Perich. Παράλληλα είναι μαέστρος, παραγωγός και ιδρυτής του κουαρτέτου κρουστών So Percussion. Η παραγωγή του έργου του Ιάννη Ξενάκη Περσέφασσα στο Central Park Lake και του Inuksuit του John Luther Adams στη Νέα Υόρκη χαρακτηρίστηκαν ως top ten performances το 2010 και το 2011, αντίστοιχα, από τα περιοδικά New Yorker, New York Magazine και Time Out NY. Γεννημένος στην Κέρκυρα, ο Δημήτρης Δεσύλλας έκανε τα πρώτα του μουσικά βήματα σπουδάζοντας κρουστά στην Παλαιά Φιλαρμονική Εταιρεία της Κέρκυρας. Συνέχισε τις σπουδές του στη Σχολή Κρουστών του Ωδείου Αθηνών με καθηγητή τον Νίκο Κορατζίνο και κατόπιν στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Νέα Υόρκης, όπου συνδέθηκε με μουσικές προσωπικότητες από τον χώρο των κρουστών, όπως οι Roland Kohloff, Ray Des Roche και R. Siegers. Καθοριστική υπήρξε και η επαφή του, σε νεαρή ηλικία, με τον δεξιοτέχνη και δάσκαλο Sylvio Gualda. Στο ρεπερτόριό του περιλαμβάνονται εκτελέσεις και ηχογραφήσεις κλασικών και σύγχρονων συνθετών. Είναι συνεργάτης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της Καμεράτας-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής από το 1992. Έχει ιδρύσει τα σύνολα κρουστών Σείστρο και Τύπανα. Από τον Σεπτέμβριο του 2009 είναι καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών.

•         In C | 20:00

Το έργο In C του Terry Riley ερμηνεύει η Σχολή Παραδοσιακής Μουσικής του Ωδείου Αθηνών, σε επιμέλεια και μουσική διεύθυνση του Νίκου Τσούχλου. Πρόκειται για την εμβληματική σύνθεση του μινιμαλισμού, του 1964, η οποία άλλαξε την πορεία της μουσικής τον 20ό αιώνα, επηρεάζοντας δημιουργούς όπως ο Steve Reich και ο Philip Glass. Ο Riley με την πρωτοποριακή δημιουργία του εισήγαγε μια νέα αντίληψη για τη μουσική φόρμα, βασισμένη σε επαναλαμβανόμενα σχήματα που αλληλοσυνδέονται. Η εκτέλεση των 53 σύντομων μουσικών φράσεων του In C μπορεί να πάρει ποικίλα σχήματα, ενώ περιέχει έντονα στοιχεία αυτοσχεδιασμού, καθώς «παίρνει την μπαγκέτα από τον συνθέτη και την περνάει στα χέρια των μουσικών». Μέσα σε ένα παιχνίδι συγχρονικότητας και δεξιοτεχνίας, οι μουσικές φράσεις εκτελούνται σε διαφορετικούς χρόνους, εναρμονίζονται η μία με την άλλη, αναπτύσσοντας ένα μουσικό υφαντό, με σταθερή τονικότητα τη νότα ντο. Στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος ερμηνεύουν το έργο περίπου είκοσι πέντε μουσικοί, χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες: 1) τοξωτά έγχορδα (βιολί, λύρες, βιολοντσέλο), 2) πνευστά (κλαρινέτο, φλογέρα, νέι, γκάιντα, ζουρνάς), 3) νυκτά έγχορδα (κανονάκι, ούτι, λαούτο, ταμπουράς, σαντούρι) και 4) κρουστά.

•         Performance της Laurie Anderson | 21:30

Η Laurie Anderson συγκαταλέγεται στις πιο αναγνωρισμένες και θαρραλέες μορφές της αμερικανικής (αλλά και της παγκόσμιας) καλλιτεχνικής κοινότητας. Η παραγωγή της εκτείνεται από τη μουσική και την performance έως την παρουσίαση πολυμεσικών έργων και πειραματικού θεάτρου και κινηματογράφου. Είναι σχεδόν αδύνατο να τοποθετήσουμε την πολυσχιδή προσωπικότητά της σε οποιαδήποτε κατηγορία, μια και κάθε νέο εγχείρημα της Anderson είναι μια διερεύνηση των ορίων της ίδιας ως δημιουργού, αλλά και των ορίων της φόρμας που μπορεί να λάβει το έργο τέχνης. Στην Αθήνα η Laurie Anderson θα παρουσιάσει μια βιωματική performance με αφετηρία το αντίθετο της βεβαιότητας: τη μόνιμη διερώτηση. Η δυνατότητα του ανθρώπινου προσώπου να υπερβεί την ταυτότητά του, να μάθει αυτό που αγνοεί, να γίνει αυτό που δεν είναι ακόμα, να δει το άβλεπτο… όλα αυτά είναι για τη Laurie Anderson στοιχεία εκείνης της ιδιαίτερης επίγνωσης που μας καθιστά ξεχωριστές προσωπικότητες ικανές να καταλάβουν τον εαυτό τους και τους άλλους. Η Anderson προσφέρει στο κοινό μια ευκαιρία που λίγοι καλλιτέχνες μπορούν: μια ευκαιρία να αναρωτηθούμε για εμάς τους ίδιους.

•         Συναυλία Omar Souleyman | 22:30

Ο Omar Souleyman γεννήθηκε το 1966 στο χωριό Τελ-Ταμέρ στη νοτιοανατολική Συρία. Το 2013 τραγούδησε στη συναυλία απονομής του βραβείου Νόμπελ. Ανάμεσα σε αυτά τα δύο ορόσημα ξετυλίγεται μια συναρπαστική μουσική διαδρομή που περιλαμβάνει συνεργασίες με την Björk και εμφανίσεις σε φεστιβάλ τζαζ και ροκ σε όλο τον κόσμο. Το ιδίωμα του Omar Souleyman διαμορφώθηκε στη Συρία μέσα από την παράδοση των «γαμήλιων τραγουδιών» (wedding songs) και δύσκολα μπορεί να τοποθετηθεί σε οικείες κατηγορίες. Η εκρηκτική χρήση των συνθεσάιζερ και των drum machines δημιουργεί έναν ρυθμικό πλούτο που υπερβαίνει τη μουσική του κόσμου (world music). Στο τελευταίο του άλμπουμ «Bahdeni Nami» συνεργάστηκε με τον dj και πειραματικό μουσικό Kieran Hebden (aka Four Tet). Στην Αθήνα ο Omar Souleyman θα φέρει το προσωπικό του γιορταστικό όραμα για τη χορευτική electronica.

Κυριακή 26 Ιουνίου

•         Συναυλία The Secret Trio | 19:30

Τρεις βιρτουόζοι με διεθνή λάμψη συναντιούνται στο Secret Trio. Η μουσική της Μέσης Ανατολής, οι ρυθμοί των Βαλκανίων, η κλασική και η ροκ μουσική, όπως και οι αυτοσχεδιασμοί της τζαζ απαρτίζουν το μουσικό λεξιλόγιό τους παράγοντας ανεξάντλητο πλούτο έκφρασης. Ο πλουραλισμός της μουσικής τους δεν αντανακλά μόνο τις καταβολές τους, αλλά και το όραμά τους για τον κόσμο. Εδώ η πλήρης απουσία των κρουστών δίνει τον πρώτο λόγο στα έγχορδα, τα οποία μεταμορφώνονται στα χέρια των δεξιοτεχνών του Secret Trio. Ο Tamer Pinarbaşı παίζει το κανονάκι χωρίς πλήκτρο, μια ιδιαίτερη τεχνική. Βαθύς γνώστης της ανατολίτικης μουσικής γλώσσας και της δυτικής αρμονίας, παρουσιάζει τις ανεξάντλητες εκφραστικές δυνατότητες του οργάνου με τον ρυθμό, τις συγχορδίες και τους αυτοσχεδιασμούς του. Ο κλαρινετίστας İsmail Lumanovski, με μουσικές καταβολές από τα Βαλκάνια και τη Μ. Ανατολή και σπουδές στο Juilliard School της Ν. Υόρκης, «ταξιδεύει» μουσικά από Ανατολή σε Δύση, ακόμη και μέσα στο ίδιο μουσικό κομμάτι. Μαζί με τον Tamer συμμετέχουν στη New York Gypsy Allstars Band. Τέλος, ο Ara Dinkjian, κορυφαίος δεξιοτέχνης στο ούτι και συνθέτης των επιτυχημένων οργανικών συνθέσεων του συγκροτήματος Night Ark (world music), μυήθηκε στη μουσική της Ανατολής από τον πατέρα του, τραγουδιστή Onnik Dinkjian και έκανε σπουδές στη δυτική μουσική. Το Secret Trio φέρνει στην Αθήνα τη δική του μυστική συνταγή για την jazz fusion.

Metamorphosis: ένα τετραήμερο στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Νιάρχος με ελεύθερη είσοδο. Facebook Twitter
Omar Souleyman

•         Συναυλία Amir ElSaffar & Two Rivers Ensemble | 20:30

Ο πολυτάλαντος τρομπετίστας και συνθέτης Amir ElSaffar εμπνέεται από τις μουσικές παραδόσεις της αμερικανο-ιρακινής καταγωγής του, συνθέτοντας ένα ιδιαίτερα δυναμικό, αλλά και στοχαστικό, μείγμα τζαζ με αραβικά στοιχεία. Βαθύς γνώστης της ανατολικής μουσικής, ο ElSaffar συνοδεύεται από το κουιντέτο Two Rivers Ensemble. Μόνο που το συγκρότημά τους δεν είναι απλώς ένα jazz combo, αλλά μια σύμπραξη από εξαιρετικούς σολίστες: Ο Nasheet Waits είναι από τους πιο δυναμικούς ντράμερ της τζαζ σκηνής. Ο μπασίστας Carlo DeRosa κυκλοφόρησε το CD «Brain Dance» (2011) με εξαιρετικές κριτικές. Ο σολίστας του μπουζουκιού Tareq Abboushi έχει καθιερώσει το δικό του μείγμα τζαζ με αραβικές φόρμες, ενώ ο πολυ-οργανοπαίκτης και βιρτουόζος Zafer Tawil είναι από τους πιο περιζήτητους session μουσικούς στη Νέα Υόρκη. Τέλος, το τενόρο σαξόφωνο του Ole Mathisen έχει χαρακτηριστεί ως τεχνικά εκθαμβωτικό. Η μουσική του Amir ElSaffar και των Two Rivers Ensemble είναι ταυτόχρονα σαγηνευτική και ενθουσιώδης. Η συγκίνηση που μεταδίδουν έχει αναγνωριστεί ως μοναδική και βαθιά. Όπως έχει γραφεί για τις συναυλίες τους, «το αίσθημα της μουσικής τους βρίσκεται στις ρίζες και όχι στα φύλλα».

•         Συναυλία Απόλλωνα Ρέτσου | 21:30

«Ένα κορίτσι με χρωματιστές βελόνες στην καρδιά που το ακολουθούσε πάντα μια κατάρα. Όταν κάποιος το πλησίαζε, οι βελόνες έμπαιναν όλο και πιο βαθιά». Αυτή είναι μία από τις ιστορίες του διάσημου Αμερικανού σκηνοθέτη Τιμ Μπάρτον (Ο ψαλιδοχέρης, Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο της σοκολάτας, Batman Forever κ.ά) που έδωσαν το ερέθισμα στον Απόλλωνα Ρέτσο να ξεκινήσει τη σύνθεση δεκαέξι τραγουδιών εμπνευσμένων από το βιβλίο του The Melancholy Death of Oyster Boy and other stories. Ενορχηστρώνοντας τις παράξενες ιστορίες για πενταμελή μπάντα (δύο ηλεκτρικές κιθάρες, πιάνο, μπάσο, τύμπανα), παιδική χορωδία, σύνολο εγχόρδων και έναν αφηγητή, ο Ρέτσος δημιουργεί ένα μουσικό σύμπαν, όπου συνυπάρχουν η αθωότητα, ο τρόμος και το μακάβριο «μπαρτονικό» χιούμορ. Συμμετέχουν η Χορωδία του Μουσικού Ομίλου Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης και η Χορωδία GraduArti Αποφοίτων των Αρσακείων. Διδασκαλία και διεύθυνση χορωδιών: Χριστίνα Βαρσάμη-Κούκνη. Ο Απόλλων Ρέτσος γεννήθηκε το 1990 στην Αθήνα. Ως μαθητής συμμετείχε στο φεστιβάλ Schoolwave με το συγκρότημά του Musica Ficta. Από το 2010 γράφει μουσική για το θέατρο. Έχει γράψει μουσική για τις παραστάσεις Wonderland στο θέατρο Παλλάς, Τίτος Ανδρόνικος στο Εθνικό Θέατρο, καθώς και για παιδικές παραστάσεις του θεάτρου Ακροπόλ και του θεάτρου Badminton. Το 2015 ολοκλήρωσε τον κύκλο τραγουδιών εμπνευσμένων από το βιβλίο The Melancholy Death of Oyster Boy and other stories του Αμερικανού σκηνοθέτη Τιμ Μπάρτον.

•         Συναυλία Ελευθερίας Αρβανιτάκη Δεύτερη ζωή | 22:30

 Την ιδιαίτερη σχέση της με τον ποιητικό λόγο παρουσιάζει η ερμηνεύτρια σε μια συναυλία με τίτλο Δεύτερη ζωή. Με επιλογές από το ρεπερτόριό της η Ελευθερία Αρβανιτάκη ταξιδεύει το κοινό στον λυρικό κόσμο της μελοποιημένης ελληνικής ποίησης. Από την αρχή της καριέρας της έχει αποδώσει με μοναδικό τρόπο ποίηση Σαπφούς, Μαρίας Πολυδούρη, Κώστα Καρυωτάκη, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Γιάννη Ιωάννου, Οδυσσέα Ελύτη, Διονύση Καψάλη, Μιχάλη Γκανά, αλλά και δίστιχα της δημοτικής παράδοσης, σε συνεργασία με σπουδαίους συνθέτες όπως οι Νίκος Μαμαγκάκης, Νίκος Ξυδάκης, Μανώλης Πάππος, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Ara Dinkjian, Χρήστος Νικολόπουλος. Η Ελευθερία Αρβανιτάκη ζωντανεύει την ελληνική ποίηση μεταφέροντάς τη στο ευρύ κοινό με τις συναυλίες της, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η ιδιαίτερη ευαισθησία και η εκφραστική δεινότητά της δίνουν μια δεύτερη, αυτόνομη ζωή σε κάθε στίχο που ερμηνεύει. Το concept και η επιμέλεια του προγράμματος είναι της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και της Λήδας Ρουμάνη, ενώ οι ενορχηστρώσεις του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη. Μαζί της παίζουν οι μουσικοί: Γιώργος Γεωργιάδης (μπάσο), Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης (τύμπανα), Γιάννης Κυριμκυρίδης (πιάνο), Νίκος Μέρμηγκας (λάφτα, μπουζούκι, λαούτο, μαντολίνο), Δημήτρης Τσάκας (σαξόφωνο).

Επίσης, στις 23, 25 και 26 Ιουνίου, η κολεκτίβα μουσικών και καλλιτεχνών Found Sound Nation (FSN) υλοποιεί το πρότζεκτ Street Studio City ένα υπαίθριο στούντιο ηχογράφησης, καλώντας τους επισκέπτες του ΚΠΙΣΝ να συμπράξουν με μουσικούς σε μια πρόβα / jam session αυτοσχεδιαστικής δημιουργίας.

Το αναλυτικό πρόγραμμα για όλα τα events, τα εικαστικά, τις προβολές και τις εκδηλώσεις για παιδιά, παρουσιάζεται στο

www.SNFCC.org/metamorphosis

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ