My Way: Το τραγούδι με το οποίο δηλώνεις εμφατικά στον κόσμο την ύπαρξή σου, έγινε 50 χρονών

My Way: Το τραγούδι με το οποίο δηλώνεις εμφατικά στον κόσμο την ύπαρξή σου, έγινε 50 χρονών Facebook Twitter
Παράξενη διαδρομή μισού αιώνα: Από κάτω αριστερά, Aretha Franklin, Paul Anka, David Bowie, Frank Sinatra, Jay-Z, Sid Vicious (εικονογράφηση:Guardian Design)
2
 

 

Στα τέλη της δεκαετίας του '60, ένας φέρελπις τραγουδοποιός ονόματι David Bowie προσεγγίστηκε από τον τότε μάνατζερ του με το αίτημα να γράψει αγγλικούς στίχους σ΄ένα γαλλικό ποπ τραγούδι με τίτλο Comme d'habitude (Όπως συνήθως) που είχε συνθέσει ο Claude François. «Το πάλεψα λίγο και μου προέκυψε ο οικτρός τίτλος Even a Fool Learns to Love, ο οποίος απορρίφθηκε και δικαίως», θυμόταν ο Bowie το 1999. «Τελικά βρέθηκε στα χέρια του Paul Anka που έγραψε τους δικούς του στίχους αποκαλώντας το τραγούδι, απλά και ουσιαστικά, My Way».

Η εκδοχή του Paul Anka, ερμηνευμένη από τον Frank Sinatra, εισέβαλλε στον βρετανικό κατάλογο επιτυχιών πριν από 50 χρόνια αυτή τη βδομάδα, παραμένοντας στο Top 100 για 124 εβδομάδες χωρίς όμως να καταφέρει να φτάσει στο Νο.1. Λεπτομέρεια μάλλον, από τη στιγμή που είναι ένα από τα πιο δημοφιλή τραγούδια όλων των εποχών και μάλλον η πιο δημοφιλής επιλογή τραγουδιού για επιμνημόσυνες τελετές.

Η ζωή του τραγουδιού είχε ξεκινήσει το 1967 ως ένα αγγλόφωνο τραγουδάκι με αλαμπουρνέζικους στίχους που είχε γράψει ο Jacques Revaux με τίτλο For Me. O François όμως, που μόλις είχε χωρίσει με την France Gall, το πήρε και το μετέτρεψε μαζί με τον στιχουργό Gilles Tribaut σε κάτι που έμοιαζε θεματικά με πρώιμο Love Will Tear Us Apart: «Το χέρι μου χαϊδεύει τα μαλλιά σου / κι εσύ μου γυρνάς την πλάτη / όπως συνήθως».

My Way: Το τραγούδι με το οποίο δηλώνεις εμφατικά στον κόσμο την ύπαρξή σου, έγινε 50 χρονών Facebook Twitter
Ο Frank Sinatra το 1970, ένα χρόνο μετά την ηχογράφηση του τραγουδιού. «Κάθε φορά που βγαίνω να τραγουδήσω αυτό το κομμάτι, τρίζουν τα δόντια μου», θα έλεγε αργότερα

Ο Paul Anka άκουσε το τραγούδι ενώ ήταν σε διακοπές στη Γαλλία και μετά από λίγο καιρό ζήτησε και πήρε τα δικαιώματα για την αγγλική απόδοση του τραγουδιού, φιλοδοξώντας να πείσει τον Sinatra να το ερμηνεύσει. Παρότι ο τελευταίος βρισκόταν σε φάση που είχε αποφασίσει να διακόψει τη δισκογραφία του, συγκινήθηκε τελικά από τη μοιρολατρική δύναμη του τραγουδιού και δέχτηκε να το ηχογραφήσει.

Το τραγούδι ηχογραφήθηκε με την πρώτη λήψη στο στούντιο παρά το γεγονός ότι ο Sinatra είχε κάποιες επιφυλάξεις για την αλαζονεία – όπως την έκρινε - του πρώτου προσώπου στους στίχους. «Κάθε φορά που βγαίνω να τραγουδήσω αυτό το κομμάτι, τρίζουν τα δόντια μου», θα έλεγε αργότερα, «επειδή, παρά την αντίθετη ίσως εντύπωση που έχει ο κόσμος για μένα, αντιπαθώ βαθιά τον κομπασμό και την αμετροέπεια στους άλλους».

Η ερμηνεία του πάντως είναι υπνωτική σχεδόν και αξεπέραστη στον τρόπο που εκφράζει κλιμακωτά και με περηφάνια παρά με κομπασμό την αυταπάρνηση και τον ατομικισμό του αφηγητή που φτάνει στο τέλος της ζωής χωρίς να μετανιώνει για τις επιλογές του.

Όταν ο Bowie άκουσε το αριστοτεχνικά ενορχηστρωμένο τραγούδι στο ραδιόφωνο, έμεινε άναυδος και όπως είπε αργότερα, έγραψε ως απάντηση το Life on Mars που συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ Hunky Dory όπου στο εσώφυλλο αναγράφεται κάτω από τον τίτλο του τραγουδιού «εμπνευσμένο από τον Frankie».

My Way: Το τραγούδι με το οποίο δηλώνεις εμφατικά στον κόσμο την ύπαρξή σου, έγινε 50 χρονών Facebook Twitter
Η Shirley Bassey ήταν η πρώτη που άλλαξε το "man" σε "woman" στους στίχους

Στα πενήντα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από την εκτέλεση του Sinatra, το τραγούδι έχουν ερμηνεύσει – κυριολεκτικά σχεδόν – οι πάντες, από την Vera Lynn, την Shirley Bassey (η πρώτη που άλλαξε το "man" σε "woman" στους στίχους), τον Al Martino, τον ίδιο τον Paul Anka, ως την Aretha Franklin, τον Glen Campbell, την Nina Simone, τον Willie Nelson, τον Tom Jones, τον Jay-Z και τον Robbie Williams ακόμα, για να μείνουμε μόνο σε κάποιες από τις πιο γνωστές εκτελέσεις. Ήταν επίσης τοι πρώτο single του Elvis Presley που κυκλοφόρησε αμέσως μετά τον θάνατό του, αποκτώντας έτσι μια κυριολεκτικά επιμνημόσυνη διάσταση.

«Το τραγούδι αυτό παίρνει διαφορετικές μορφές και διαστάσεις, ανάλογα με τον ερμηνευτή και τον τρόπο ερμηνείας» είχε πει κάποτε ο Paul Anka.

 

 Sid Vicious, My Way

Ούτε αυτός όμως δεν θα μπορούσε να φανταστεί την αγρίως αποδομητική ερμηνεία του Sid Vicious στα πλαίσια του «μεταθανάτιου» ουσιαστικά άλμπουμ των Sex Pistols, The Great Rock 'n' Roll Swindle in Paris. Η εκτέλεση του Sid Vicious, εξίσου διάσημη με τον τρόπο της με τις παραπάνω, ηχογραφήθηκε τον Απρίλιο του 1978 στο Παρίσι, λίγο καιρό μόνο μετά τον θάνατο του δημιουργού του κομματιού, Claude François ο οποίος είχε πεθάνει από ηλεκτροπληξία στο μπάνιο του.

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια