Ο θάνατος πηγαίνει στη ντίσκο. Aπό τον Δημήτρη Πολιτάκη

Ο θάνατος πηγαίνει στη ντίσκο. Aπό τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
0

 

Το Careless Whisper με την επιβλητική lounge σαξοφωνίλα του και τα ατέλειωτα σορόπια που προκάλεσε στα εφηβικά πάρτι πέρασε και τα ισοπέδωσε όλα. Και ήταν και προσωπικό single. Ήταν σα να έσβηνε ειδικά εκείνα τα πρώτα singles που είχε βγάλει με τον άλλο τον άκυρο τύπο και υπόδειγμα ατάλαντου κολλητού, το Wham Rap και το Young Guns (Go For It), αμφότερα singles of the week στο NME, έντυπο το οποίο βρισκόταν τότε στις αρχές των 80’s στην ψαγμένη ακμή του, στην κόψη του post – punk εστετισμού και της εμμονής με το funk και την σύγχρονη μαύρη μουσική κουλτούρα εν γένει. Το ροκ (όχι το rock & roll, αλλά η ξενέρωτη, λευκή συντηρητική ροκιά του κοτλέ και του πουλόβερ που το πανκ είχε επιχειρήσει ηρωικά πλην αποτυχημένα να ξεπαστρέψει) ήταν ανάθεμα και οι Wham! ήταν σαν πολύχρωμη καλοκαιρινή αύρα στο γκρίζο τοπίο. Ο George Michael όμως διέλυσε το επιτυχημένο ντουέτο στα 22 του για να ξεκινήσει την ώριμη φάση της ερμηνευτικής καριέρας του. Θεωρητικά μπορούσε να τα έχει πλέον όλα τώρα και στο διηνεκές: φήμη, επιτυχία, έρωτες, λεφτά. Ακόμα και η Θάτσερ - που ήταν όντως κακούργα και απάνθρωπα συντηρητική, χωρίς τα κίνητρα που είχε προσφέρει όμως σε νέες μικρές επιχειρήσεις (άτοκα δάνεια κ.λπ.) πολλές από τις θρυλικές ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες απλά δεν θα είχαν υπάρξει ποτέ – του είχε αποδώσει τα εύσημα χαρακτηρίζοντάς τον πρότυπο νεαρού καπιταλιστή entertainer/ entrepreneur. 

 

Θεωρητικά μπορούσε να τα έχει όλα στο διηνεκές: φήμη, επιτυχία, έρωτες, λεφτά. Αυτό που δεν κατάφερε όμως ήταν το πλέον πολυπόθητο για τον ίδιο: το δικαίωμα στην προσωπική ζωή και την ελευθερία να είναι ο εαυτός του χωρίς να γίνεται κάθε τρεις και λίγο βορά στις φυλλάδες. Όλοι οι διάσημοι το λαχταρούν αυτό, θα πει κάποιος, σιγά το δράμα, αυτό είναι το τίμημα της φήμης και του πλούτου. Λίγοι όμως το είχαν πάρει τόσο κατάκαρδα αυτό το τίμημα όσο ο George Michael

 

Αυτό που δεν κατάφερε όμως ήταν το πλέον πολυπόθητο για τον ίδιο: το δικαίωμα στην προσωπική ζωή και την ελευθερία να είναι ο εαυτός του χωρίς να γίνεται κάθε τρεις και λίγο βορά στις φυλλάδες. Όλοι οι διάσημοι το λαχταρούν αυτό, θα πει κάποιος, σιγά το δράμα, αυτό είναι το τίμημα της φήμης και του πλούτου. Λίγοι όμως το είχαν πάρει τόσο κατάκαρδα αυτό το τίμημα όσο ο George Michael, αν κρίνει κάποιος από τον μακροχρόνιο και μάταιο αγώνα του για μια αυστηρά ιδιωτική ζωή, τις ηρωικές μαγκιές στην κόντρα του με τη Sony, τις μαγκιές γενικώς στα αυτοκίνητα, στις δημόσιες τουαλέτες και στα πάρκα, και την συνακόλουθη διαπόμπευσή του στα μέσα, την καταθλιπτική / αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, το αλκοόλ, τα χάπια, την ασθένεια. Δεν είχα πάει (κακώς) στη συναυλία του στο ΟΑΚΑ πριν μερικά χρόνια, ζήλεψα όμως πολύ τη χαρά και τη συγκίνηση που πήραν φίλοι και κυρίως φίλες, συνομήλικες και συναγωνίστριες, εφηβικές καψούρες που μετεξελίχθηκαν ανώδυνα και φυσιολογικά σε γλυκιές αδελφομάνες, θα έλεγε κανείς (όχι ότι θα τολμούσα να τους το πω εύκολα). 

 

Πριν από 23 χρόνια, είχε γράψει o Robert Sandall για τους Sunday Times ένα προφίλ του George Michael (το οποίο κατέληξε χρόνια μετά στη βιβλιοθήκη μου ως μέρος της ανθολογίας που επιμελήθηκε ο Dylan Jones με τίτλο Meaty Beaty Big and Bouncy!: Classic rock & pop writing from Elvis to Oasis) που μόλις είχε κλείσει τα 30. Ήταν λίγο μετά το θάνατο του φίλου (και εραστή αλλά τότε δεν τον είχαν βγάλει ακόμα με το ζόρι από την ντουλάπα) Ανσέλμο Φελέπα, το πρώτο από μια σειρά σοβαρά πλήγματα που τελικά τον γονάτισαν. Το άρθρο ξεκινούσε κάπως έτσι: «Κανονικά το πάρτι  των 30ων γενεθλίων του George Michael θα έπρεπε να είναι το πάρτι, και για τους περισσότερους από τους 200 καλεσμένους που παρευρέθηκαν, ήταν. Το μόνο άτομο που φαινόταν να έχει πρόβλημα να διασκεδάσει σ’ αυτό το καλομελετημένο και πολυτελές event ήταν ο οικοδεσπότης. Για κάποιον που δεν γνώριζε περί της διαμάχης του με τη μεγάλη δισκογραφική ή ότι πρόσφατα βίωσε το θάνατο ενός πολύ στενού φίλου, ο Michael θα έμοιαζε μια χαρά πάντως. Τα καλοραμμένα Versace ρούχα και το επιμελώς περιποιημένο μικρο-γένι δηλώνουν τη γνωστή Μεσογειακού τύπου φιγούρα που για χρόνια έχει άρρηκτα συνδεθεί με τον επιθετικό προσδιορισμό ‘designer’, από τα κουστούμια ως το μούσι. Έχει χάσει βάρος από τις μέρες των Wham!, τότε που ξενυχτούσε κάθε βράδυ πίνοντας και χορεύοντας στα κλαμπ, αλλά αυτό έχει προσδώσει στα χαρακτηριστικά του μια λιγότερο στρογγυλή και περισσότερο γλυπτική μορφή, και κάνει τα σκοτεινά μάτια του πιο εμφανή…»   

 

Και τελείωνε με ένα δυσοίωνο προαίσθημα:  «…"Αν καταφέρω να ξεφύγω από την προώθηση και το μάρκετινγκ της μάρκας George Michael," είχε δηλώσει λίγο πριν την κυκλοφορία του Listen Without Prejudice Volume 1. "τότε νομίζω ότι έχω κάθε ελπίδα να επιβιώσω ως επιτυχημένος μουσικός και ως ισορροπημένος άνθρωπος. Έχω εκπληρώσει κάθε άλλο στόχο – έχω κάνει σχεδόν οτιδήποτε μπορούσα – και μόνο αυτός μου μένει τώρα". Μεγάλα λόγια, αλλά ίσως όχι τόσο σοφά όσο κάποια άλλα που είχε εκστομίσει τον ίδιο περίπου καιρό – λόγια που μπορεί να τον στοιχειώσουν κάποτε: "Δεν είναι καθόλου συνηθισμένο για τους ανθρώπους το να φτάσει κάποιος στην κορυφή του επαγγέλματός του τόσο πολύ νέος και μετά να ζήσει ευτυχισμένος για πάντα μετά"». 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ