Οι μουσικοί άνεμοι του Σωκράτη Σινόπουλου

Οι μουσικοί άνεμοι του Σωκράτη Σινόπουλου Facebook Twitter
Τον Σωκράτη Σινόπουλο τον έχουμε ακούσει –ζωντανά ή σε ηχογραφήσεις– να παίζει με τον Ross Daly, την Ελένη Καραΐνδρου, τη Δόμνα Σαμίου, τον Ara Dinkjian και τον Charles Lloyd...
0

 

Ο ήχος του Σωκράτη Σινόπουλου στην πολίτικη λύρα είναι χαρακτηριστικός και νιώθει κανείς πως μεταφέρει μια μεγάλη ποσότητα πολιτισμικής ιστορίας και «ελληνικότητας», αλλά παράλληλα ότι παραμένει ανοιχτός σε όλες τις σύγχρονες προσεγγίσεις ή μουσικές προκλήσεις. Τον Σωκράτη Σινόπουλο τον έχουμε ακούσει –ζωντανά ή σε ηχογραφήσεις– να παίζει με τον Ross Daly, την Ελένη Καραΐνδρου, τη Δόμνα Σαμίου, τον Ara Dinkjian και τον Charles Lloyd, και να βάζει τη δική του εκφραστική σφραγίδα σε ιδιώματα που καλύπτουν μια ευρύτατη γκάμα, από την παράδοση έως τη σύγχρονη, διεθνή δημιουργική μουσική.

Πρόσφατα, κυκλοφόρησε ο πρώτος του προσωπικός δίσκος, με τίτλο  Eight Wings, στη γνωστή μας γερμανική εταιρία ECM και σε παραγωγή του εμβληματικού ιδρυτή και διευθυντή της, Manfred Eicher. Οι μουσικοί άνεμοι, δηλαδή τα χιλιάδες διαφορετικά ακούσματα, στυλ, είδη, τάσεις ενός σημερινού δημιουργού αλλά και ακροατή, μπορούν να γεννήσουν άπειρους συνδυασμούς από και προς τα χθες-σήμερα-αύριο.

Xωρίς να το ξέρω, διάλεξα ένα όργανο ιστορικό το οποίο όμως είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί από τους Έλληνες μουσικούς με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αυτό και συνεπώς και για εμένα τον ίδιο.

Τα κομμάτια του άλμπουμ είναι εν μέρει αυτοσχεδιαστικά και. έως ένα βαθμό, γραμμένα με νότες. Ο Σινόπουλος περιγράφει αυτή την ιδιαίτερη ποιητική ως «ασπρόμαυρα μουσικά σκίτσα τα οποία χρωματίζουμε κάθε φορά με ένα διαφορετικό τρόπο. Ο τίτλος του άλμπουμ περιγράφει, τρόπον τινά, τη μουσική μας τεχνοτροπία και αισθητική κατεύθυνση...». Ο Σωκράτης Σινόπουλος, συνεργάζεται με πολλά σχήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ είναι επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Οι μουσικοί άνεμοι του Σωκράτη Σινόπουλου Facebook Twitter
Συνηθίζω να λέω στους φοιτητές μου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ότι την παράδοση την διασώσαμε πλέον. Ας δούμε τώρα τί άλλο μπορούμε να κάνουμε με αυτήν...

 

Τον συναντήσαμε ανάμεσα σε πρόβες και μαθήματα λίγο πριν την παρουσίαση της δουλειάς του στο κοινό.

 

— Πως αποφασίσατε, και σε ποια φάση των σπουδών σας να ασχοληθείτε με την πολίτικη λύρα;

Ήμουν δεκατεσσάρων χρονών όταν άκουσα για πρώτη φορά αυτό το όργανο. Είχα ήδη από παιδί μια αρκετά σφαιρική μουσική παιδεία, κάτι που οφείλεται στους γονείς μου. Μάθαινα κλασική κιθάρα στο ωδείο με την Μαρία Γαλάνη και τον Βασίλη Γρατσούνα και παράλληλα δημοτικό τραγούδι και βυζαντινή μουσική στην παιδική χορωδία του Γιάννη Τσιαμούλη. Οπότε είχα και τα χέρια μου έτοιμα και την μουσική μου αντίληψη σε σχετικά καλό επίπεδο και ύστερα από μερικά πολύ σημαντικά μαθήματα λύρας με τον Ross Daly άρχισα να παίζω σε κοινό.

 

— Θα ήθελα να μου πείτε γιατί διαλέξατε αυτό το όργανο και ποιοί είναι οι δρόμοι που άνοιξε στην δική σας μουσική εμπειρία.

Το διάλεξα γιατί μου άρεσε ο ήχος του. Και πράγματι μου άνοιξε δρόμους από πολύ νωρίς και νιώθω πολύ τυχερός για αυτό. Και ο λόγος είναι ότι χωρίς να το ξέρω, διάλεξα ένα όργανο ιστορικό το οποίο όμως είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί από τους Έλληνες μουσικούς με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αυτό και συνεπώς και για εμένα τον ίδιο. Η αείμνηστη Δόμνα Σαμίου με κάλεσε όταν ήμουν δεκαεπτά χρονών να ηχογραφήσω μαζί της γιατί άκουσε ότι υπάρχει "ένας πιτσιρικάς που παίζει την πολίτικη λύρα". Η ίδια είχε συνεργαστεί και με τον τελευταίο Πολίτη λυράρη στην Ελλάδα, απόγονο ιστορικής μουσικής οικογένειας της Κωνσταντινούπολης, τον Λαμπρο Λεονταρίδη. Είχε έναν έντονο συμβολισμό για την ίδια όλο αυτό.

 

— Σήμερα, θεωρείστε ο σπουδαιότερος Έλληνας δεξιοτέχνης της πολίτικης λύρας. Έχετε διαμορφώσει το δικό σας μουσικό ιδίωμα και τον δικό σας ήχο. Πώς έχετε συνδυάσει όλες αυτές τις κουλτούρες ανατολής και δύσης;

Η αλήθεια είναι ότι δεν τον προσπάθησα αυτόν τον συνδυασμό. Ούτε και τον απώθησα βέβαια. Θέλω να πω ότι προέκυψε εκ του φυσικού ως αποτέλεσμα των πολλών συνεργασιών που είχα και έχω σε μια πληθώρα μουσικών τεχνοτροπιών και των αντίστοιχων ενδιαφερόντων μου. Και της μουσικής μου παιδείας μάλλον.

 

 

— Ποιό είναι κατά τη γνώμη σας το ενδιαφέρον μέρος της παράδοσής μας που πρέπει να στηρίξουμε σήμερα και με ποιό τρόπο να το προσφέρουμε σε ένα νέο κοινό ώστε να είναι ενδιαφέρον;

Η παράδοση, με την ερμηνεία που της ταιριάζει, ως κάτι το διαρκώς εξελισσόμενο δηλαδή, είναι από μόνη τόσο ισχυρή και με τόσο έντονη δυναμική, σαν χείμαρρος που είναι μάλλον αδύνατον να χαλιναγωγηθεί. Και όσες προσπάθειες έγιναν κατά καιρούς προς αυτή την κατεύθυνση αργά ή γρήγορα υποχώρησαν μπροστά στην ορμή αυτού του χειμάρρου. Τα τελευταία χρόνια, ευτυχώς, σπανίζουν αυτές οι προσπάθειες με αποτέλεσμα οι μουσικοί και κυρίως οι νεότεροι να προσεγγίζουν πλέον την ουσία αυτής της μουσικής χωρίς περιττά ιδεολογήματα. Συνηθίζω να λέω στους φοιτητές μου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ότι την παράδοση την διασώσαμε πλέον. Ας δούμε τώρα τί άλλο μπορούμε να κάνουμε με αυτήν.

 

— Μιλήστε μου για το τι θα μας παρουσιάσετε στη στέγη και για το κουαρτέτο σας.

Στο κουαρτέτο συμμετέχουν ο Γιάννης Κυριμκυρίδης στο πιάνο, ο Δημήτρης Τσεκούρας στο μπάσο και ο Δημήτρης Εμμανουήλ στα τύμπανα. Τους εκτιμώ βαθιά. Και οφείλεται στη μεταξύ μας "χημεία" και συνεργασία το τελικό αποτέλεσμα της ηχογράφησης του άλμπουμ Eight Winds που εκδόθηκε πρόσφατα από την ECM records όπου οι τέσσερις μας επεξεργαζόμαστε ελεύθερα κάποια δικά μου μουσικά θέματα. Αυτό το υλικό θα παρουσιάσουμε στις 24 Οκτωβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Θα είναι και η πρεμιέρα μας.

 

 

Info:

Sokratis Sinopoulos Quartet / Eight Winds

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 24 Οκτωβρίου, 20.30

 

Σωκράτης Σινόπουλος: πολίτικη λύρα
Γιάννης Κυριμκυρίδης: πιάνο
Δημήτρης Τσεκούρας: μπάσο
Δημήτρης Εμμανουήλ: τύμπανα
Σχεδιασμός ήχου/ηχοληψία: Γιώργος Καρυώτης
Σχεδιασμός και επιμέλεια φωτισμού: Μαρία Βενετάκη
Video: Θωμάς Φίλιος

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ