Οι μουσικοί άνεμοι του Σωκράτη Σινόπουλου

Οι μουσικοί άνεμοι του Σωκράτη Σινόπουλου Facebook Twitter
Τον Σωκράτη Σινόπουλο τον έχουμε ακούσει –ζωντανά ή σε ηχογραφήσεις– να παίζει με τον Ross Daly, την Ελένη Καραΐνδρου, τη Δόμνα Σαμίου, τον Ara Dinkjian και τον Charles Lloyd...
0

 

Ο ήχος του Σωκράτη Σινόπουλου στην πολίτικη λύρα είναι χαρακτηριστικός και νιώθει κανείς πως μεταφέρει μια μεγάλη ποσότητα πολιτισμικής ιστορίας και «ελληνικότητας», αλλά παράλληλα ότι παραμένει ανοιχτός σε όλες τις σύγχρονες προσεγγίσεις ή μουσικές προκλήσεις. Τον Σωκράτη Σινόπουλο τον έχουμε ακούσει –ζωντανά ή σε ηχογραφήσεις– να παίζει με τον Ross Daly, την Ελένη Καραΐνδρου, τη Δόμνα Σαμίου, τον Ara Dinkjian και τον Charles Lloyd, και να βάζει τη δική του εκφραστική σφραγίδα σε ιδιώματα που καλύπτουν μια ευρύτατη γκάμα, από την παράδοση έως τη σύγχρονη, διεθνή δημιουργική μουσική.

Πρόσφατα, κυκλοφόρησε ο πρώτος του προσωπικός δίσκος, με τίτλο  Eight Wings, στη γνωστή μας γερμανική εταιρία ECM και σε παραγωγή του εμβληματικού ιδρυτή και διευθυντή της, Manfred Eicher. Οι μουσικοί άνεμοι, δηλαδή τα χιλιάδες διαφορετικά ακούσματα, στυλ, είδη, τάσεις ενός σημερινού δημιουργού αλλά και ακροατή, μπορούν να γεννήσουν άπειρους συνδυασμούς από και προς τα χθες-σήμερα-αύριο.

Xωρίς να το ξέρω, διάλεξα ένα όργανο ιστορικό το οποίο όμως είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί από τους Έλληνες μουσικούς με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αυτό και συνεπώς και για εμένα τον ίδιο.

Τα κομμάτια του άλμπουμ είναι εν μέρει αυτοσχεδιαστικά και. έως ένα βαθμό, γραμμένα με νότες. Ο Σινόπουλος περιγράφει αυτή την ιδιαίτερη ποιητική ως «ασπρόμαυρα μουσικά σκίτσα τα οποία χρωματίζουμε κάθε φορά με ένα διαφορετικό τρόπο. Ο τίτλος του άλμπουμ περιγράφει, τρόπον τινά, τη μουσική μας τεχνοτροπία και αισθητική κατεύθυνση...». Ο Σωκράτης Σινόπουλος, συνεργάζεται με πολλά σχήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ είναι επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Οι μουσικοί άνεμοι του Σωκράτη Σινόπουλου Facebook Twitter
Συνηθίζω να λέω στους φοιτητές μου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ότι την παράδοση την διασώσαμε πλέον. Ας δούμε τώρα τί άλλο μπορούμε να κάνουμε με αυτήν...

 

Τον συναντήσαμε ανάμεσα σε πρόβες και μαθήματα λίγο πριν την παρουσίαση της δουλειάς του στο κοινό.

 

— Πως αποφασίσατε, και σε ποια φάση των σπουδών σας να ασχοληθείτε με την πολίτικη λύρα;

Ήμουν δεκατεσσάρων χρονών όταν άκουσα για πρώτη φορά αυτό το όργανο. Είχα ήδη από παιδί μια αρκετά σφαιρική μουσική παιδεία, κάτι που οφείλεται στους γονείς μου. Μάθαινα κλασική κιθάρα στο ωδείο με την Μαρία Γαλάνη και τον Βασίλη Γρατσούνα και παράλληλα δημοτικό τραγούδι και βυζαντινή μουσική στην παιδική χορωδία του Γιάννη Τσιαμούλη. Οπότε είχα και τα χέρια μου έτοιμα και την μουσική μου αντίληψη σε σχετικά καλό επίπεδο και ύστερα από μερικά πολύ σημαντικά μαθήματα λύρας με τον Ross Daly άρχισα να παίζω σε κοινό.

 

— Θα ήθελα να μου πείτε γιατί διαλέξατε αυτό το όργανο και ποιοί είναι οι δρόμοι που άνοιξε στην δική σας μουσική εμπειρία.

Το διάλεξα γιατί μου άρεσε ο ήχος του. Και πράγματι μου άνοιξε δρόμους από πολύ νωρίς και νιώθω πολύ τυχερός για αυτό. Και ο λόγος είναι ότι χωρίς να το ξέρω, διάλεξα ένα όργανο ιστορικό το οποίο όμως είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί από τους Έλληνες μουσικούς με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αυτό και συνεπώς και για εμένα τον ίδιο. Η αείμνηστη Δόμνα Σαμίου με κάλεσε όταν ήμουν δεκαεπτά χρονών να ηχογραφήσω μαζί της γιατί άκουσε ότι υπάρχει "ένας πιτσιρικάς που παίζει την πολίτικη λύρα". Η ίδια είχε συνεργαστεί και με τον τελευταίο Πολίτη λυράρη στην Ελλάδα, απόγονο ιστορικής μουσικής οικογένειας της Κωνσταντινούπολης, τον Λαμπρο Λεονταρίδη. Είχε έναν έντονο συμβολισμό για την ίδια όλο αυτό.

 

— Σήμερα, θεωρείστε ο σπουδαιότερος Έλληνας δεξιοτέχνης της πολίτικης λύρας. Έχετε διαμορφώσει το δικό σας μουσικό ιδίωμα και τον δικό σας ήχο. Πώς έχετε συνδυάσει όλες αυτές τις κουλτούρες ανατολής και δύσης;

Η αλήθεια είναι ότι δεν τον προσπάθησα αυτόν τον συνδυασμό. Ούτε και τον απώθησα βέβαια. Θέλω να πω ότι προέκυψε εκ του φυσικού ως αποτέλεσμα των πολλών συνεργασιών που είχα και έχω σε μια πληθώρα μουσικών τεχνοτροπιών και των αντίστοιχων ενδιαφερόντων μου. Και της μουσικής μου παιδείας μάλλον.

 

 

— Ποιό είναι κατά τη γνώμη σας το ενδιαφέρον μέρος της παράδοσής μας που πρέπει να στηρίξουμε σήμερα και με ποιό τρόπο να το προσφέρουμε σε ένα νέο κοινό ώστε να είναι ενδιαφέρον;

Η παράδοση, με την ερμηνεία που της ταιριάζει, ως κάτι το διαρκώς εξελισσόμενο δηλαδή, είναι από μόνη τόσο ισχυρή και με τόσο έντονη δυναμική, σαν χείμαρρος που είναι μάλλον αδύνατον να χαλιναγωγηθεί. Και όσες προσπάθειες έγιναν κατά καιρούς προς αυτή την κατεύθυνση αργά ή γρήγορα υποχώρησαν μπροστά στην ορμή αυτού του χειμάρρου. Τα τελευταία χρόνια, ευτυχώς, σπανίζουν αυτές οι προσπάθειες με αποτέλεσμα οι μουσικοί και κυρίως οι νεότεροι να προσεγγίζουν πλέον την ουσία αυτής της μουσικής χωρίς περιττά ιδεολογήματα. Συνηθίζω να λέω στους φοιτητές μου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ότι την παράδοση την διασώσαμε πλέον. Ας δούμε τώρα τί άλλο μπορούμε να κάνουμε με αυτήν.

 

— Μιλήστε μου για το τι θα μας παρουσιάσετε στη στέγη και για το κουαρτέτο σας.

Στο κουαρτέτο συμμετέχουν ο Γιάννης Κυριμκυρίδης στο πιάνο, ο Δημήτρης Τσεκούρας στο μπάσο και ο Δημήτρης Εμμανουήλ στα τύμπανα. Τους εκτιμώ βαθιά. Και οφείλεται στη μεταξύ μας "χημεία" και συνεργασία το τελικό αποτέλεσμα της ηχογράφησης του άλμπουμ Eight Winds που εκδόθηκε πρόσφατα από την ECM records όπου οι τέσσερις μας επεξεργαζόμαστε ελεύθερα κάποια δικά μου μουσικά θέματα. Αυτό το υλικό θα παρουσιάσουμε στις 24 Οκτωβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Θα είναι και η πρεμιέρα μας.

 

 

Info:

Sokratis Sinopoulos Quartet / Eight Winds

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 24 Οκτωβρίου, 20.30

 

Σωκράτης Σινόπουλος: πολίτικη λύρα
Γιάννης Κυριμκυρίδης: πιάνο
Δημήτρης Τσεκούρας: μπάσο
Δημήτρης Εμμανουήλ: τύμπανα
Σχεδιασμός ήχου/ηχοληψία: Γιώργος Καρυώτης
Σχεδιασμός και επιμέλεια φωτισμού: Μαρία Βενετάκη
Video: Θωμάς Φίλιος

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ