Οι U2 μόλις κυκλοφόρησαν τον χειρότερο δίσκο της καριέρας τους

Οι U2 μόλις κυκλοφόρησαν τον χειρότερο δίσκο της καριέρας τους Facebook Twitter
Τους πήρε πάνω από δύο χρόνια να ολοκληρώσουν το «Songs οf Experience» και μέσα σε αυτό το διάστημα συνεργάστηκαν με εννέα διαφορετικούς παραγωγούς και δεκαπέντε ηχολήπτες για να συλλάβουν τον ήχο που επιθυμούσαν. Φωτογραφία: Olaf Heine.
4

Από την 1η Δεκεμβρίου ζούμε σε έναν κόσμο όπου οι U2 έχουν κυκλοφορήσει τον 14ο και χειρότερο δίσκο της μακρόχρονης, σπουδαίας καριέρας τους.

Οι προθέσεις των Ιρλανδών ήταν πράγματι τίμιες. Τους πήρε πάνω από δύο χρόνια να ολοκληρώσουν το «Songs οf Experience» και μέσα σε αυτό το διάστημα συνεργάστηκαν με εννέα διαφορετικούς παραγωγούς και δεκαπέντε ηχολήπτες για να συλλάβουν τον ήχο που επιθυμούσαν.

Επιπλέον, οι στίχοι γράφτηκαν με μεράκι: πολλοί από αυτούς προέρχονται από μια συλλογή επιστολών του Bono για ανθρώπους και μέρη που αγαπούσε, άλλοι γεννήθηκαν από μια σχεδόν θανάσιμη εμπειρία που είχε ο Ιρλανδός frontman πέρσι τα Χριστούγεννα, ενώ τέλος φρόντισαν να καθυστερήσουν την κυκλοφορία μέχρι να σκεφτούν αν ο δίσκος θα έχει θέση στη νέα πραγματικότητα του Tραμπ, αποκτώντας κοινωνικοπολιτική του διάσταση.

Το ιστορικό υπόβαθρο της δημιουργίας του άλμπουμ υποδηλώνει πως δεν πρόκειται για μια εύκολη ξεπέτα ενός ροκ γκρουπ που κοστίζει αμύθητα ποσά ως brand, βγάζει δισεκατομμύρια με κάθε νέο του tour και θα μπορούσε άνετα να ξεμπερδεύει με την όλη διαδικασία πολύ πιο αβασάνιστα.

Το ιστορικό υπόβαθρο της δημιουργίας του άλμπουμ υποδηλώνει πως δεν πρόκειται για μια εύκολη ξεπέτα ενός ροκ γκρουπ που κοστίζει αμύθητα ποσά ως brand, βγάζει δισεκατομμύρια με κάθε νέο του tour και θα μπορούσε άνετα να ξεμπερδεύει με την όλη διαδικασία πολύ πιο αβασάνιστα.

Το ότι στην πράξη ακούγεται ακριβώς ως μια τέτοια ξεπέτα είναι μια άλλη ιστορία, αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς αυτή είναι που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει. Όπως έγραψε πολύ εύστοχα ο Calum Marsh στο «Pitchfork», ο δίσκος διακατέχεται από τον φόβο μην ακουστεί άσχετος με ό,τι συμβαίνει στην «εδώ και τώρα» μουσική πραγματικότητα.

Από τις ημέρες που ο Bono κόλλαγε αφίσες του Ian Curtis στο εφηβικό του δωμάτιο στο Δουβλίνο και την κατάθεση του «Boy» ως της πιο ισχυρής απόδειξης ότι οι U2 ήθελαν να γίνουν οι νέοι Joy Division, μέχρι την εποχή που θεωρούνταν η μεγαλύτερη ροκ μπάντα του πλανήτη και τις '90s αμφιβολίες σχετικά με το αν έχουν μετατραπεί σε ένα greatest hits συγκρότημα, οι U2 έχουν αξιοποιήσει αυτή την έμφυτη καλλιτεχνική ανησυχία τους για να προχωρούν τον ήχο τους και να γίνονται απαραίτητοι με κάθε νέα τους δουλειά.

Ωστόσο, η μουσική του «Songs οf Experience» έχει γεννηθεί από μια λογική του τύπου «κάτσε να δούμε τι ακούει η νεολαία σήμερα», χωρίς βέβαια να αποφεύγει τα γνωστά U2 κλισέ, ενώ από την άλλη μεριά οι στίχοι είναι ένα ξεχωριστό δράμα από μόνοι τους, ενδεδειγμένο μόνο για υπομονετικούς ακροατές.

 

U2 - Get Out Of Your Own Way – MTV EMA Performance

Η συχνή χρήση autotune αλά Kanye, η αχρείαστη συμμετοχή του Kendrick Lamar, οι ηλεκτρονικές τσαχπινιές στο στυλ του τελευταίου δίσκου του Bon Iver και οι κιθάρες που στην καλύτερη των περιπτώσεων θυμίζουν ΧΧ παραπέμπουν σε μια μπάντα που παλεύει με το ζόρι να ακουστεί νεανική, να υιοθετήσει άγαρμπα μουσικά είδη που δεν τα κατέχει και να συλλάβει μάταια το zeitgeist των ημερών που ζούμε.

Από την άλλη, βέβαια, υπάρχουν και κομμάτια που δεν κάνουν τίποτε από τα παραπάνω και είναι απλώς απαράδεκτα (το «American Soul» είναι το πρώτο που μου έρχεται αβίαστα στο μυαλό), ενώ δεν λείπουν και τραγούδια που οι U2 τα έχουν ξαναγράψει ακριβώς ίδια και καλύτερα, άλλες 30 φορές περίπου (ναι, «Love is bigger than anything in its way», σε σένα αναφέρομαι).

Όσον αφορά τις θεματικές, συναντάμε στίχους που μοιάζουν σαν να έχουν κοπεί από σελίδες βιβλίων αυτοβελτίωσης («Free yourself to be yourself / If only you could see yourself»), κλισέ ροκ συγκροτημάτων της δεκαετίας του 1970 («You are rock'n'roll!») και τη γνωστή εμμονή του Bono για τον σχεδόν προσβλητικό, κοινωνικοπολιτικό σχολιασμό και εύκολο ακτιβισμό που αν είχε συμβεί από Έλληνα μουσικό θα είχε χωριστεί πάλι όλο το Facebook σε στρατόπεδα, με στίχους όπως το «Baby let's get in the water, so many lost in the sea last night», με σαφή αναφορά στο προσφυγικό. OΚ, Bono, μια βουτιά στα κρυστάλλινα νερά της Μεσογείου θα λύσει τα πάντα.

Όλα τα παραπάνω κάνουν τον δίσκο να μοιάζει λες κι έχει γραφτεί από έναν 60άρη που βάφει τα μαλλιά του για να κρύψει την ηλικία του και εμπιστεύεται την ενημέρωσή του αποκλειστικά στις ειδήσεις των 8. Τώρα που το σκέφτομαι, βέβαια, αυτό το σενάριο δεν απέχει και τόσο πολύ από την ωμή πραγματικότητα.

Οι U2 μόλις κυκλοφόρησαν τον χειρότερο δίσκο της καριέρας τους Facebook Twitter
H μουσική του «Songs οf Experience» έχει γεννηθεί από μια λογική του τύπου «κάτσε να δούμε τι ακούει η νεολαία σήμερα», χωρίς βέβαια να αποφεύγει τα γνωστά U2 κλισέ, ενώ από την άλλη μεριά οι στίχοι είναι ένα ξεχωριστό δράμα από μόνοι τους, ενδεδειγμένο μόνο για υπομονετικούς ακροατές.

Ωστόσο ζούμε και στον ίδιο κόσμο όπου οι U2 σε λίγες μέρες θα είναι Νο 1 σε Βρετανία και Αμερική, με το «Rolling Stone» να τους αποθεώνει, ανακηρύσσοντας μάλιστα τον δίσκο τον τρίτο καλύτερο της χρονιάς. Σίγουρα, ελάχιστος μουσικόφιλος κόσμος παίρνει πια στα σοβαρά το εν λόγω περιοδικό, αλλά όσο κι αν έχει χάσει το status του στην κριτική, παραμένει ένα από τα μέσα με την υψηλότερη επιδραστικότητα σε παράλογα μεγάλη μερίδα κοινού.

Η μεγαλύτερη ειρωνεία, όμως, βρίσκεται στα λόγια του ίδιου του Bono, στην προσπάθειά του να διαγνώσει την παθογένεια του σύγχρονου ροκ. «Το πρόβλημα με το ροκ σήμερα είναι ότι προσπαθεί πολύ να ακούγεται cool. Όμως οι καθαρές σκέψεις και οι μεγάλες μελωδίες, όταν είναι αυθεντικές, όχι μόνο συλλαμβάνουν το παρόν αλλά κατά κάποιον τρόπο γίνονται αιώνιες» αποφάνθηκε η εμβληματική προσωπικότητα.

Σύμφωνοι, ύμνοι όπως το «With οr without you» ή το«Pride (In the name of love)» έχουν επηρεάσει βαθιά ανθρώπους που μυήθηκαν στην αυθεντική, συναισθηματική τραγουδοποιία του ροκ ήχου. Δίσκοι, όμως, όπως ο «Songs οf Innocence» ή ο τελευταίος τους, αποδεικνύουν πως ακριβώς μπάντες-γερόλυκοι όπως οι U2 και οι απόγονοί τους κουβαλάνε πια όλη την παθογένεια του ροκ. 

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
εγω δε θα μακρυγορησω σαν τον censora που με καλυψε επαρκως ..διοτι η λογικη μου ειναι πιο απλη εφοσον ειδα το αρθρο σας και ειπα ακριβως ¨¨τι λεει ο ανθρωπος"? " και πως μπορει να απαξιωνει κριτικες ιερων τερατων πχ rolling stones "..ειδα το βιογραφικο σας οτι εχετε σπουδασει μαρκετινγκ και τοτε μου λυθηκε η απορια..προσωπικα το αλμπουμ ειναι κορυφη..και τα μαλια του bono βαμενα το κανουν πιο καλο..δε ξερω αν δε τα εβαφε αν θα εβγαζε τοσο καλο αλμπουμ..ευχαριστω
Αφήνω ασχολίαστο τον καταλογισμό πρόθεσης στο Boy να ακουστεί ως το νέο Unknown Pleasures ή το νέο Closer. Ούτως ή άλλως, κάθε μουσικοκριτικός που σέβεται τον εαυτό του και την άγνοιά του σε βασικά ζητήματα κριτικής έχει το δικαίωμα να πέσει και αυτός θύμα της ''προθετικής πλάνης''. Θα αφήσω, επίσης, ασχολίαστες και επιμέρους αντιφάσεις. Από τη μια μεριά, δηλαδή, δηλώνεται πως ''οι στίχοι γράφτηκαν με μεράκι'' και από την άλλη πως ''στίχοι είναι ένα ξεχωριστό δράμα από μόνοι τους, ενδεδειγμένο μόνο για υπομονετικούς ακροατές''. Κατά τα λοιπά, ομολογώ πως με εντυπωσίασε η φράση ''οι κιθάρες που στην καλύτερη των περιπτώσεων θυμίζουν ΧΧ''. Πέραν του ότι έπρεπε να τεθεί εντός εισαγωγικών, μιας και μεταφράζει/παραφράζει ένα χωρίο της κριτικής του pitchfork ( and there are flourishes that conspicuously recall the xx), θα ήθελα να ρωτήσω ειλικρινά τον συντάκτη πότε ακριβώς οι xx έφτασαν στο σημείο να διαθέτουν ένα δικό τους κιθαριστικό σήμα κατατεθέν που να τους καθιστά μάλιστα και πρότυπο των U2. Νομίζω μια ακρόαση των b-sides των U2 της δεκαετίας του 1980 αρκεί για να αποδειχθεί το ανόητο του ''επιχειρήματος''. Επιπλέον, μένω με την απορία ποια τέλος πάντων είναι αυτά τα μουσικά είδη που η μπάντα υιοθετεί ''άγαρμπα'', και ''που δεν τα κατέχει'' για ''να συλλάβει μάταια το zeitgeist των ημερών που ζούμε''. Πέραν της ασαφούς χρήσης του όρου ''μουσικού είδους'' -μάλλον κάτι άλλο θα εννοούσε ο συντάκτης, αλλά δεν μπορούσε να το διατυπώσει ακριβόλογα- πιθανολογώ αναφέρεται σε κομμάτια όπως το The Showman, το Summer of Love ή το The Best Thing About Me. Όντως, τα συγκεκριμένα τραγούδια παραπέμπουν σε πολύ σύγχρονα μουσικά είδη...Εκτός πάλι και αν ο συντάκτης εννοεί το εισαγωγικό Love is All We Have Left με τη ''συχνή χρήση autotune αλά Kanye'' (η οποία συχνή χρήση περιορίζεται σε ένα μόνο κουπλέ) και τις ''ηλεκτρονικές τσαχπινιές στο στυλ του τελευταίου δίσκου του Bon Iver''. Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να αντιτείνει κανείς πως αυτές οι ηλεκτρονικές ''τσαχπινιές'' (σικ) δεν παραπέμπουν στον Bon Iver αλλά στους ίδιους τους U2 της δεκαετίας του 1990. Και μιας και μιλάμε για αυτοαναφορικότητα, ας κλείσω με μια επισήμανση στη θεματολογίας του δίσκου όπου ''συναντάμε στίχους που μοιάζουν σαν να έχουν κοπεί από σελίδες βιβλίων αυτοβελτίωσης («Free yourself to be yourself / If only you could see yourself»), κλισέ ροκ συγκροτημάτων της δεκαετίας του 1970 («You are rock'n'roll!»)''. Αν ήταν πιο προσεχτικός ο συντάκτης του άρθρου και δεν περιοριζόταν στη λογοκλοπή της κριτικής του pitchfork (moony cliche (“Free yourself to be yourself/If only you could see yourself”), and arena-rock patois (“You! Are! Rock’n’roll!”—the “you” there is America, naturally), θα μπορούσε να αντιληφθεί πως πρόκειται για στίχους που ο ακροατής άκουσε ήδη στον προηγούμενο δίσκο των U2, το Songs of Innocence, και θα μπορούσε, ενδεχομένως, να μιλήσει για αναστοχασμό και ενδο-μουσικότητα (κατά τον όρο ενδοκειμενικότητα της σύγχρονης θεωρίας της λογοτεχνίας). Αυτά, όμως, είναι ''ψιλά'' γράμματα για τον συντάκτη. Το pitchfork να είναι καλά, καθώς και η κριτική στο αναξιόπιστο Rolling Stone. Αν δεν βιαζόταν, μάλιστα, να αναρτήσει την κριτική του σήμερα το πρωί θα μπορούσε να στρέψει τα ''πυρά'' του και στον δικό μας τον Πετρίδη που τόλμησε και αυτός να το τοποθετήσει στο νούμερο 3 της λίστας του με τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς τον ''χειρότερο δίσκο της καριέρας τους''. Αναξιόπιστος και αυτός να υποθέσω και σίγουρα ''ελάχιστος μουσικόφιλος κόσμος παίρνει πια στα σοβαρά'' τον εν λόγω παραγωγό. Άλλωστε ποιος είναι ο Πετρίδης μπροστά στον Calum Marsh του pitchfork. Θα μπορούσα να κλείσω λέγοντας πως πρόκειται για τη χειρότερη κριτική της καριέρας του συντάκτη, αλλά δεν είμαι και τόσο σίγουρος πως δεν θα ακολουθήσουν και ακόμη χειρότερες.