30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Έχουν μία από τις μακροβιότερες εκπομπές στο ραδιόφωνο, τη «Solid Steel», που ξεκίνησε από τον πειρατικό βρετανικό σταθμό Kiss Fm to 1988, το 2000 μεταπήδησε στο BBC για δύο χρόνια και πλέον τη βρίσκει κανείς online.
0

Αν και έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε που οι Coldcut προσγειώθηκαν στο μουσικό στερέωμα, η μουσική τους όχι μόνο δεν ακούγεται καθόλου ξοφλημένη ή μπαγιάτικη αλλά συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Για παράδειγμα, αν κάτσεις να ακούσεις το «Let us play!», παθαίνεις ένα μικρό σοκ, μια και σε αρκετές στιγμές του μοιάζει σαν να έχει κυκλοφορήσει πριν από μερικούς μήνες και όχι πριν από 20 χρόνια, συγκεκριμένα το 1997.


Οι Coldcut όμως δεν θεωρούνται σημαντικοί επειδή η μουσική τους ακούγεται φρέσκια όσα χρόνια κι αν περάσουν. Αυτό μπορείς να το πεις για πολλά συγκροτήματα. Είναι σημαντικοί επειδή διαμόρφωσαν την ποπ μουσική όπως την ακούμε σήμερα αλλά και τον τρόπο που φτιάχνεται. Το λονδρέζικο ντουέτο πάντοτε είχε το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον, από τις πρώτες του μουσικές απόπειρες, το 1987.


Η καινοτομία που έφεραν με την τεχνική που ανέπτυξαν στη δημιουργία της μουσικής, κάτι σαν ένα μουσικό κολάζ δηλαδή, κόβοντας και ράβοντας κομμάτια από διάφορα είδη, από χιπ-χοπ και τζαζ μέχρι σάουντρακ και κλασικά ροκ κομμάτια, προκάλεσε μια γενικότερη ριζική αλλαγή που κυριάρχησε τις επόμενες δεκαετίες − και κυριαρχεί ακόμα.

Οι Coldcut σύστησαν στο κοινό ερμηνεύτριες όπως η Yazz και η Lisa Stansfield. Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Stansfield ξεκίνησε την καριέρα της με το «People, hold on» που έκαναν μαζί.


Ήταν από τα πρώτα σχήματα, μαζί με τους M/A/R/R/S και τους Αμερικανούς συναδέλφους τους Beastie Boys, που λάνσαραν απροκάλυπτα τη χρήση των samples στη mainstream μουσική. Έκαναν εν ολίγοις τα samples μόδα, για να το πούμε πιο απλά.


Πέρα όμως από αυτό, θεωρούνται σπουδαίοι και για τη Ninja Tune, τη δισκογραφική που ίδρυσαν το 1990 και αποτελεί μία από τις θρυλικές και μακροβιότερες ανεξάρτητες εταιρείες. H Ninja Tune, από την αρχή της λειτουργίας της, έγινε συνώνυμη της πρωτοπορίας λόγω της εμμονής της με τη διαδραστική τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα, καθώς και λόγω του εκλεκτικού και ασυμβίβαστου ρόστερ καλλιτεχνών που κυκλοφορεί.


Δεν ξέρω, βέβαια, αν σήμερα έχει την ίδια αίγλη όπως παλιότερα, ακόμα όμως θυμάμαι μια εποχή γύρω στα μέσα των '00s όταν υπήρχε κόσμος που περίμενε ευλαβικά κάθε νέα κυκλοφορία της ή ενθουσιαζόταν σαν τρελός με κάθε νέο μουσικό που υπέγραφε και έμπαινε στο δυναμικό της.

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Ο Matt Black γνώρισε τον Jonathan More το 1986. Ο More δούλευε στο δισκοπωλείο Reckless Records στην Berwick Street, όπου ο Black σύχναζε ως πελάτης.

Εν όψει της εμφάνισης του ιστορικού αυτού γκρουπ στο Gagarin205 την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου, κάνουμε μια αναδρομή στις πιο καθοριστικές στιγμές από τη χαοτική και πλούσια καριέρα τους.


• Ο Matt Black γνώρισε τον Jonathan More το 1986. Ο More δούλευε στο δισκοπωλείο Reckless Records στην Berwick Street, όπου ο Black σύχναζε ως πελάτης. Ο Black δούλευε ως προγραμματιστής και ο More ήταν πρώην δάσκαλος εικαστικών πριν φτιάξουν τους Coldcut.


Και οι δύο τους ήταν DJs της rare groove σκηνής που φημιζόταν για τα εκλεκτικά sets, γεμάτα θησαυρούς από σπάνιους και άγνωστους σόουλ και τζαζ δίσκους που έφερναν στο φως οι εκπρόσωποί της για τις ανάγκες κάθε βραδιάς.


• Η πρώτη τους δουλειά ήταν το κομμάτι «Say kids, what time is it?» που κυκλοφόρησε το 1987. Σε αυτό είχαν μιξάρει το κομμάτι «King of the swingers» από το «Βιβλίο της Ζούγκλας» με το break από το «Funky Drummer» του James Brown.

 

Coldcut - Say Kids What Time Is It?

Θεωρείται ο πρώτος breaks δίσκος που έγινε στη Βρετανία και η καινοτομία τους αυτή έκανε το SPIN να τους ανακηρύξει τους πρώτους Βρετανούς καλλιτέχνες που κατάλαβαν ακριβώς την cut-up αισθητική του χιπ-χοπ. Οι M/A/R/R/S, στο ίδιο πνεύμα, λίγους μήνες μετά, έβγαλαν το ιστορικό πλέον «Pump up the volume» που έφτασε στην κορυφή των βρετανικών τσαρτ την ίδια χρονιά.

• Το πιο ιστορικό κομμάτι των Coldcut ήταν το «Beats+ Pieces» που κυκλοφόρησαν το 1987 στην πρώτη ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία που ίδρυσαν και ονόμασαν «Ahead of our time». Τότε, για πρώτη φορά, το ντουέτο χρησιμοποιεί το όνομα Coldcut.


O τίτλος του συγκεκριμένου κομματιού περιέγραφε απόλυτα τον τρόπο που προσέγγιζαν τη μουσική και την ιδιαίτερη cut-up τεχνική που ανέπτυξαν. Ανέγραψαν ειρωνικά στο εξώφυλλο του σινγκλ το σλόγκαν «sorry, but this just isn't music» («συγγνώμη, αλλά αυτό δεν είναι μουσική»), αναφερόμενοι στους επικριτές αυτού του νέου είδους που ξεπηδούσε εκείνη την εποχή.


Για τους Chemical Brothers, το «Beats+ Pieces» ήταν το πρώτο bigbeat δισκάκι που κυκλοφόρησε στην ιστορία της μουσικής. Το bigbeat ήταν ένα είδος ηλεκτρονικής μουσικής στο οποίο οι μουσικοί χρησιμοποιούσαν πολλά βαριά breakbeats με λούπες από synth. Συνδέθηκε κυρίως με τα acid house και techno μουσικά είδη.

 

Coldcut - Beats And Pieces


• Η επιτυχία ήρθε όταν έκαναν remix στο χιπ-χοπ κομμάτι των Eric B. & Rakim «Paid in full». Κυκλοφόρησε και αυτό τον Οκτώβριο του 1987 και πλέον θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο για το χιπ-χοπ στη Βρετανία. Ανέβηκε στη 15η θέση στα βρετανικά τσαρτ.


Οι Coldcut, επίσης, σύστησαν στο κοινό ερμηνεύτριες όπως η Yazz και η Lisa Stansfield. Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Stansfield ξεκίνησε την καριέρα της με το «People, hold on» που έκαναν μαζί.


• Σύμφωνα με την «Guardian», η συλλογή remix που κυκλοφόρησαν το 1996 με τίτλο «Journeys by DJ: 70 minutes of madness» είναι ένα άλμπουμ-ορόσημο που παραμένει μέχρι σήμερα μέτρο σύγκρισης για κάθε ανάλογη προσπάθεια που κυκλοφορεί. Στο ίδιο άρθρο ο Dorian Linksey γράφει ότι: «Έγιναν οι πρώτοι ποπ σταρ της βρετανικής χορευτικής σκηνής στη χώρα, την εποχή που κανείς δεν έβγαζε λεφτά από αυτή».

• Η Ninja Tune γεννήθηκε μέσα από την απογοήτευσή τους με την Arista, τη μεγάλη εταιρεία όπου είχαν υπογράψει στις αρχές της καριέρας τους. Ήθελαν να πάρουν τον έλεγχο της μουσικής τους στα χέρια τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από τον έλεγχο των πολυεθνικών δισκογραφικών. Άρχισαν να χτίζουν τη Ninja Tune, επηρεασμένοι από μια περιοδεία τους στην Ιαπωνία, μαζί με τον Νorman Cook aka Fatboy Slim – τότε ήταν γνωστός ως Beats International.


Έκαναν τρία χρόνια να κυκλοφορήσουν μουσική με το όνομα Coldcut λόγω απαγορευτικής ρήτρας του προηγούμενου συμβολαίου τους, ενώ από το 1992 την εταιρεία διευθύνει ο Peter Quicke. Ως εταιρεία άρχισε να αποκτάει μεγαλύτερο κύρος μετά τα πρώτα πέντε άλμπουμ που κυκλοφόρησε εκεί ο DJ Food.


Με τη Ninja Tune οι Coldcut συνέχισαν την παράδοση που είχαν από παλιότερα να κυκλοφορούν περιορισμένες εκδόσεις βινυλίων. Η εταιρεία βοήθησε στην άνθηση του trip-hop και του ορχηστρικού χιπ-χοπ. Μάλιστα, οι ίδιοι οι Coldcut είχαν δική τους λέξη για το trip-hop: το αποκαλούσαν «funkjazztical tricknology».

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Outside the echo chamber, 2017


• Εκτός όμως από τη μουσική, έχουν ασχοληθεί εκτενέστατα και με την τεχνολογία. Τη δεκαετία του '90, παράλληλα με τους Coldcut, οι Black και More δημιούργησαν το ανενεργό πλέον γκρουπ Hex. Ήταν μια multimedia ομάδα που είχε να κάνει με τα νέα τεχνολογικά μέσα. Ο Black, μάλιστα, είναι ένας από τους εφευρέτες του λογισμικού VJAMM που άρχισαν να χρησιμοποιούν στις συναυλίες τους.


Ακόμη, συνέθεσαν μουσική για βιντεοπαιχνίδια, όπως το «Rez» της Sega, ενώ πρόσφατα δημιούργησαν ένα app για παραγωγή μουσικής με smartphones που ονόμασαν Ninja Jam.


Τέλος, έχουν μία από τις μακροβιότερες εκπομπές στο ραδιόφωνο, τη «Solid Steel», που ξεκίνησε από τον πειρατικό βρετανικό σταθμό Kiss Fm to 1988, το 2000 μεταπήδησε στο BBC για δύο χρόνια και πλέον τη βρίσκει κανείς online.

Info:

Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου – Gagarin 205 / Αθήνα

Special guest: Cayetano (GR)

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT