Οpera for the massesΟpera for the masses

Οpera for the massesΟpera for the masses Facebook Twitter
0

Πώς σας ήρθε η ιδέα να ξεκινήσετε το εργαστήριο όπερας;

Αυτό ξεκίνησε πέρσι, πολύ αυθόρμητα, όταν με είχε καλέσει ο κ. Καβράκος να τραγουδήσω μαζί του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη. Συζήτησα λίγο με τον κ. Φώτη Παπαθανασίου, που είναι διευθυντής του ιδρύματος, πώς θα μπορούσαν η όπερα και η κλασική μουσική να έρθουν λίγο πιο κοντά στο κοινό. Είναι λίγο ελιτίστικη έτσι όπως γίνεται η όπερα και ενώ είναι ένα είδος που σίγουρα δεν απευθύνεται σε όλους, νομίζω ότι χάνει κόσμο που μάλλον αποθαρρύνεται από μια παγιωμένη εικόνα που υπάρχει γι' αυτήν. Ο κ. Παπαθανασίου είχε δει μια συμμετοχική όπερα στο Λονδίνο κι έτσι ξεκίνησαν όλα.

Τι είναι η συμμετοχική όπερα;

Αποφασίσαμε να είναι κάτι πολύ απλό. Τυπώσαμε τα λόγια από κάποιες πολύ γνωστές άριες με πολύ γνωστές μελωδίες, το «La donna e mobile» από τον Ριγκολέτο φερ' ειπείν, και από κάτω τον τρόπο που μπορεί να προφέρονται στα γαλλικά με τη σωστή προφορά τους, κι έτσι δίνουμε τη χαρά στον κόσμο να έρθει και να εξοικειωθεί με τις μελωδίες. Έχουμε τον Μανώλη Παπασηφάκη στο πιάνο, που είναι καλός μουσικός και έμπειρος στη διδασκαλία. Τραγουδάμε το κομμάτι, μετά τους το παίζει ο Μανώλης, λέμε τα λόγια και τραγουδάμε όλοι μαζί. Το κάναμε πέρσι τον Μάρτιο πρώτη φορά και μετά τον Ιούνιο (στις 21/6, με τον Δημήτρη Παπαγεωργίου και τον τενόρο Μανώλη Λορέντζο) και είχαμε μεγάλη ανταπόκριση. Ξεκίνησε πολύ απλοϊκά και μετά αρχίσαμε να έχουμε παραγγελίες και να ζητάει και το ίδιο το κοινό πράγματα.

Τι είδους κοινό ερχόταν στο εργαστήριο όπερας;

Ήταν ένα κοινό ετερόκλητο: είχαμε ανθρώπους που είναι σε χορωδία, γονείς με παιδιά, απλούς ανθρώπους που τους αρέσει η όπερα και κάποια στιγμή είδα και κάτι μεγαλύτερα παιδιά γύρω στα 11-13, αλλά, δυστυχώς, δεν είχα την ευκαιρία να τους μιλήσω.

Και φέτος κάνατε το εργαστήριο σε μια πιο μόνιμη βάση;

Πλέον, φέτος, το κάναμε μια φορά τον μήνα, κάθε Δευτέρα, από τον Οκτώβριο και μετά. To εργαστήριο ήταν ανοιχτό και σε παιδιά από 8 και πάνω για να μπορούν να διαβάζουν (αν και μερικοί πάνε έτσι κι αλλιώς με το αυτί). Είναι και μια αφορμή να μιλήσουμε για τα έργα - δίνουμε και κάποιες πληροφορίες χωρίς να βαραίνουμε το κλίμα. Μετά από αυτό έγινε συστηματικό το πρόγραμμα, σαν εργαστήρι με αναλυτική παρουσίαση των φωνών και περισσότερους καλλιτέχνες, και επειδή ένα εργαστήριο πρέπει να ολοκληρώνεται κάπως, σκεφτήκαμε μια συναυλία. Είναι το τελικό προϊόν. Έχεις βιώσει τη μουσική, έχεις τραγουδήσει και θες να δεις πώς θα νιώσεις όταν ακούσεις την προσπάθειά σου στην τελική της μορφή. Στη συναυλία θα είμαστε έξι καλλιτέχνες και θα τραγουδήσουμε μερικές από τις πιο διάσημες και πιο γνωστές άριες της όπερας. Εκτός από εμένα, θα συμμετέχουν επίσης η μέτζο σοπράνο Αγγελική Καθαρίου, ο τενόρος Αντώνης Κορωναίος, ο βαρύτονος Γιώργος Ματθαιακάκης και ο βαρύτονος Δημήτρης Παπαγεωργίου, ενώ θα συμμετέχει και ο πιανίστας Μανώλης Παπασηφάκης.

Πέντε άριες που θα ακούσουμε στις 10/2

1. «Una furtiva lagrima» από το Ελιξίριο του έρωτα του Ντονιτσέτι
2. «Libiamo ne' lieti calici» από την Τραβιάτα του Βέρντι
3. «Ηabanera» από την Κάρμεν του Μπιζέ
4. «La donna e mobile» από τον Ριγκολέτο του Βέρντι
5. «Votre toast, je peux vous le rendre» από την Κάρμεν του Μπιζέ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ