Πλατανιάς - Καραθάνος: «Η όπερα έχει μια μοναδική υπερβολή, συνώνυμό της είναι μόνο τα νιάτα»

PLATANIAS KARATHANOS Facebook Twitter
Με την Καβαλλερία Ρουστικάνα, ο Δημήτρης Πλατανιάς γιορτάζει έναν μεγάλο οπερατικό κύκλο δύο δεκαετιών. Και πλάι του, σε αυτήν τη γιορτή, έχει τον Νίκο Καραθάνο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Πέρασαν είκοσι χρόνια. Το 2004, ο Δημήτρης Πλατανιάς, ανυποψίαστος για όσα μαγικά θα ακολουθούσαν, αλλά το ίδιο βέβαιος με σήμερα ότι ο ζωτικός του χώρος είναι η σκηνή της όπερας, ετοιμαζόταν να κάνει το ντεμπούτο του σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Είχε έρθει στην Αθήνα από την Καλαμάτα όπου εργαζόταν ως δάσκαλος κιθάρας, είχε περάσει από την Αγγλική Φιλολογία και είχε καταλήξει στο λυρικό τραγούδι. Με τη δύναμη των νιάτων και τη γνώριμη αποφασιστικότητά του πρόβαρε για πρώτη φορά τον ρόλο του Άλφιο στην Καβαλλερία Ρουστικάνα του Μασκάνι, χωρίς να καταλαβαίνει πως την ίδια στιγμή άνοιγε την πόρτα του οπερατικού πρωταθλητισμού αλλά και της ατελείωτης χαράς που θα του χάριζε η αποθέωση που θα ακολουθούσε.

Δύο δεκαετίες μετά, ο κορυφαίος πια Έλληνας βαρύτονος κάνει πρόβες στο ίδιο έργο. Έχει ξεμπερδέψει με τη νεανική ανασφάλεια, έχει χορτάσει επιτυχίες, χαρές και λαχτάρες, ξέρει σε ποιους ρόλους είναι πραγματικά καλός, αναγνωρίζει τι να αποφεύγει αλλά και πως να μας ψαλιδίζει τον ενθουσιασμό όταν του επισημαίνουμε τις διεθνείς του κατακτήσεις.

Η μουσική τους είναι σαν τρικυμία που σηκώνει μεγάλα κύματα. Κι εσύ θες να κάθεσαι στην παραλία να τα θαυμάζεις.

Με την Καβαλλερία Ρουστικάνα, λοιπόν, ο Δημήτρης Πλατανιάς γιορτάζει έναν μεγάλο οπερατικό κύκλο δύο δεκαετιών. Και πλάι του, σε αυτήν τη γιορτή, έχει εκείνον που ξέρει πώς να μεταβολίζει το απλό συναίσθημα και να το κάνει υψηλή τέχνη, τον Νίκο Καραθάνο. Αφήνοντας στη άκρη τις θεατρικές του βεβαιότητες, ο σκηνοθέτης κάνει το ντεμπούτο του στα μεγάλα έργα του οπερατικού ρεπερτορίου, επιχειρώντας μια νέα ανάγνωση στις δύο κορυφαίες όπερες του βερισμού.

«Μουσική δεν ξέρω, αλλά από πιτσιρίκος τα κουνούσα τα χέρια μου σαν να τους ορίζω όλους. Ποιος δεν έχει ονειρευτεί ότι είναι μαέστρος που τα διευθύνει όλα; Τα αγαπούσα από πάντα αυτά τα έργα. Η μουσική τους είναι σαν τρικυμία που σηκώνει μεγάλα κύματα. Κι εσύ θες να κάθεσαι στην παραλία να τα θαυμάζεις. Είναι αδύνατο να μην τα ευχαριστηθείς. Είναι συνέχεια σε έναν παλμό, σε ένα δράμα. Θυμάσαι, όταν ήμασταν μικροί, όταν έπιανε η άνοιξη και βγαίναμε πλυμένοι και καθαροί, με τη χωρίστρα στη μέση, να πάρουμε το απόγευμα τα μηχανάκια; Θυμάσαι που όταν κάτι καλό συνέβαινε, όλο το απόγευμα κυλούσε αλλιώς; Εγώ, λοιπόν, φανταζόμουν ότι άκουγα το Vesti la giubba όταν μάρσαρα. Κανείς άνθρωπος δεν μπόρεσε ποτέ ν’ αντισταθεί στην ιδέα ότι τραγουδάει αυτή τη μουσική. Η όπερα, έτσι κι αλλιώς, έχει μια μοναδική υπερβολή, κάτι που δεν αντέχεται. Άρα, συνώνυμό της είναι μόνο τα νιάτα».

Ο Δημήτρης Πλατανιάς και ο Νίκος Καραθάνος για τον βερισμό και τον σαματά Facebook Twitter
«Επειδή τα γνωρίζω και τα έχω κάνει πολλές φορές αυτά τα έργα, μπορώ να γίνω χαμαιλέοντας. Ίσως γι’ αυτό κατάλαβα αμέσως τι θέλει να κάνει ο Νίκος και τι κρύβεται πίσω από ένα ανέβασμα που μπορεί να διαφέρει απ’ όσα έχουμε συνηθίσει», λέει ο Δημήτρης Πλατανιάς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στις 25 Ιανουαρίου, λοιπόν, η Καβαλλερία Ρουστικάνα του Μασκάνι και οι Παλιάτσοι του Λεονκαβάλλο ανεβαίνουν στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ. Αγωνία, άραγε, πως ξανασυστήνεται σε έναν άλλο κόσμο; «Εγώ ντεμπούτο έκανα όταν με έφερε η μάνα μου στον κόσμο», λέει γελώντας. «Ντεμπούτο στην όπερα κάνω με την έννοια ότι είναι σαν να αγγίζω ένα κορμί για πρώτη φορά και δεν ξέρω από πού να το πιάσω, γιατί δεν έχω τα κλειδιά του».

Και η ορχήστρα; Ο Μασκάνι; Οι λυρικοί τραγουδιστές; Η θεία αυτή μουσική; «Αυτά μόνο ανακουφιστικά μπορεί να λειτουργήσουν γιατί με βγάζουν από την πρώτη γραμμή. Δεν πειράζει. Στην όπερα, σημασία έχει αυτό που βγαίνει από το στόμα και μπαίνει στην καρδιά. Όπως στο θέατρο, έτσι κι εδώ, γύρω από τους ανθρώπους είναι η φωτιά, όχι γύρω από τα κείμενα. Έχω παίξει για δύο θεατές και για 10.000 στην Επίδαυρο. Τι άλλο τρόμο να ζήσω;»

Άρα είναι σίγουρος για τον τρόπο που διαχειρίστηκε όλες αυτές τις δυνάμεις στην σκηνή; «Ξέρω να διαβάζω την εξίσωση που συμβαίνει: σε ένα συγκεκριμένο καθεστώς, με τον τάδε διευθυντή, μια συγκεκριμένη στιγμή, με τους συγκεκριμένους ανθρώπους βρεθήκαμε να τραγουδήσουμε αυτά τα δύο έργα. Υπάρχουν τόσες χημείες, τόσες αύρες, τόσα ταλέντα που όλα μαζί είναι ένα φαγητό που μαγειρεύεται. Εγώ μπορεί να ανακατεύω την κουτάλα, αλλά σημασία έχει, όταν σερβιριστεί η σούπα, να είναι νόστιμη».  

Είναι όμως και καλά τα υλικά του: ο τενόρος Αρσέν Σογκομονιάν (Τουρίντου στην Καβαλλερία και Κάνιο στους Παλιάτσους), η σπουδαία Εκατερίνα Γκουμπάνοβα, που κάνει ντεμπούτο ως Σαντούτσα, η Τσέλια Κοστέα και ο Διονύσης Σούρμπης. Και, φυσικά, ο Δημήτρης Πλατανιάς στον ρόλο του Άλφιο (Καβαλλερία) και του Τόνιο (Παλιάτσοι). «Η όπερα είναι κατεξοχήν ο χώρος που μεγεθύνει τα πράγματα. Όμως, όπως έχω πει επανειλημμένως, απαιτεί ομαδική δουλειά. Εκατό μουσικοί από κάτω κι εκατό χορωδοί από πάνω, μερικοί δεκάδες συμπρωταγωνιστές, πρέπει όλοι να συντονιστούν με επιτυχία για να καταφέρει το κοινό να ξεχωρίσει αυτόν που του άρεσε. Αλίμονο στον σκηνοθέτη, στον τενόρο, στον μαέστρο που πιστεύει ότι μπορεί να τα καταφέρει μόνος του. Και για να έρθουμε ξανά στη σούπα: καλά υλικά μπορεί να έχουν όλοι. Αν τα πετάξεις ατάκτως σε μια κατσαρόλα δεν θα θέλει κανείς να φάει το φαγητό σου. Η ουσία είναι στο μαζί».

Ο Δημήτρης Πλατανιάς και ο Νίκος Καραθάνος για τον βερισμό και τον σαματά Facebook Twitter
Όσο προβοκατόρικος κι αν είναι ο τρόπος που οι δυο τους περιγράφουν τη συνεργασία τους, οι δύο αυτές όπερες, παίρνοντας αποστάσεις από τα πάθη και τα υψηλόφρονα ιδανικά των λυρικών έργων του ρομαντισμού, πράγματι εξιστορούν τα πάθη ταπεινών, λαϊκών ανθρώπων του ιταλικού Νότου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι δύο όπερες αποτελούν τυπικό δείγμα όπερας που απηχεί το κίνημα που έμεινε γνωστό ως «βερισμός» (από την ιταλική λέξη «vero» που σημαίνει αληθινός) και εκφράζει τον ρεαλισμό στην ιταλική όπερα. Οι μεν Παλιάτσοι διαδραματίζονται Δεκαπενταύγουστο σε ένα χωριό της Καλαβρίας, όπου οι κάτοικοι έχουν βγει στους δρόμους για να καλωσορίσουν τους θεατρίνους ενός πλανόδιου θιάσου, αλλά κάποιες αδέξιες ερωτικές κινήσεις προκαλούν αισθήματα εκδίκησης που αργότερα θα καταλήξουν σε φονικό. Η δε Καβαλλερία, που την έχουμε δει κι ακούσει μέχρι και στον Νονό, όπου γίνεται το φυσικό σκηνικό ενός ακόμα ξεκαθαρίσματος, είναι τοποθετημένη στο επαρχιώτικο και θρησκόληπτο περιβάλλον της καθολικής Σικελίας του 19ου αιώνα. Εκεί, ανήμερα της γιορτής του Πάσχα, όπου και εξελίσσεται ένα ερωτικό δράμα, χαρακτηριστικό των ηθών και του κώδικα συμπεριφοράς της εποχής.

«Α, εγώ το Πάσχα το αγαπώ. Είμαι παραδοσιακός», λέει ο Δημήτρης Πλατανιάς. «Μου αρέσουν περισσότερο από τα Χριστούγεννα γιατί είναι η εποχή που είμαι πάντα στην Καλαμάτα, ενώ τα Χριστούγεννα σχεδόν πάντα είμαι στις μεγάλες πόλεις. Μην κοιτάς την παγκοσμιοποίηση που μας έχει κάνει να γιορτάζουμε γενέθλια και Χριστούγεννα. Εμάς δεν μας γιόρταζαν ποτέ στα γενέθλια, στην ονομαστική μας γιορτή άνοιγε το σπίτι. Δεν έχει να κάνει με το πόσο θρησκευόμενος είναι κανείς, αλλά τα γενέθλια ήταν ήσσονος σημασίας».

«Κι εγώ προτιμώ το Πάσχα γιατί ήμουν παπαδάκι στον Άγιο Ελευθέριο στο Μαρούσι και περίμενα με ανυπομονησία αυτό το θέαμα. Εκεί “έπαιξα” το πρώτο μου θέατρο: τσακωνόμασταν για το ποιος θα πάρει το εξαπτέρυγο, ποιος θα προηγηθεί, παίρναμε καρφίτσες και τσιμπούσαμε τον παπά την ώρα που λειτουργούσε. Δεν περίμενα τίποτα μικρός. Μου συνέβαιναν όλα. Και μάλιστα χωρίς να τα καταλαβαίνω. Γιατί νηστεύαμε; Γιατί τρώγαμε στις 12 τη νύχτα; Τι γιορτάζουμε; Αντιθέτως, τα Χριστούγεννά μου ήταν κάπως αμήχανα. Λυπητερά. Έπρεπε να παίξουμε κάποιο χαρτί στο σπίτι και να λυπηθούμε που χάσαμε», προσθέτει ο Καραθάνος.

Όπως το εκκλησιαστικό ημερολόγιο, που όριζε κάποτε το πρόγραμμα της ζωής μας, όπως παραδέχτηκαν και οι δύο, έτσι και το βασικό σύμβολο της όπερας, η εκκλησία (ως φόντο), σχετίζεται άμεσα με τον ιδεολογικό πυρήνα του έργου. «Παιδιά, εδώ θα γίνει φόνος. Και όταν αυτό συμβαίνει Χριστούγεννα ή Πάσχα, αποκτά άλλες διαστάσεις. Είναι πιο βαρύς», λέει ο Καραθάνος.

Ο Δημήτρης Πλατανιάς και ο Νίκος Καραθάνος για τον βερισμό και τον σαματά Facebook Twitter
«Μιλάνε τα έργα για μονομαχίες και νιώθουμε ότι δεν είναι σημερινά. Και μετά ακούμε για μία ακόμα γυναικοκτονία που μια γυναίκα χάνει τη ζωή της, πονάει και υποφέρει με τον άντρα της, γιατί τη χτυπάει και το κρατά κρυφό. Η ρίζα της βίας υπάρχει διαχρονικά. Και κάπου στα έργα υπάρχουμε όλοι μας», λέει ο Νίκος Καραθάνος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ερωτικά μπλεξίματα και μονομαχίες, θρησκευτικές προσταγές και αυστηρότητα, αμαρτίες και αφορισμοί. Είναι στόχος η ενίσχυση της αληθοφάνειας σε έργα που πραγματεύονται μεν συναισθήματα διαχρονικά πλην όμως οι καταστάσεις που περιγράφουν είναι κάπως ξεπερασμένες;

«Όταν κάποιος φτάνει να χτυπήσει κάποιον, πόσο μάλλον να τον σκοτώσει, τον νοιάζει ο πόνος ή η προσβολή που θα προκαλέσει εκείνη τη στιγμή. Δεν έχει σημασία αν θα τον σκοτώσει με τα χέρια ή με μια σφαίρα. Ανεξαρτήτως μέσου, τα συναισθήματα δεν θα αλλάξουν ποτέ. Γι’ αυτό και κερδισμένοι θα βγαίνουν πάντα όσοι ξέρουν πώς να τα προκαλούν», λέει ο Δημήτρης Πλατανιάς.

«Μιλάνε τα έργα για μονομαχίες και νιώθουμε ότι δεν είναι σημερινά. Και μετά ακούμε για μία ακόμα γυναικοκτονία που μια γυναίκα χάνει τη ζωή της, πονάει και υποφέρει με τον άντρα της, γιατί τη χτυπάει και το κρατά κρυφό. Η ρίζα της βίας υπάρχει διαχρονικά. Και κάπου στα έργα υπάρχουμε όλοι μας», προσθέτει ο Νίκος Καραθάνος. «Άλλωστε τα έργα δεν τα ανεβάζεις, τα γιορτάζεις. Θέλω να δείξω αυτήν τη χαρά που μου προκαλούν, και να βρω τον τρόπο να χαθώ μέσα στο μεγάλο νόημα του άλλου και των πραγμάτων, έτσι που λίγο μετά να με ξεχάσεις εμένα. Τι να πω εγώ στον Πλατάνια που έχει τραγουδήσει Καβαλλερία σε όλον τον κόσμο; Θέλω μόνο να γιορτάσω μαζί του. Θα τον ντύσω όπως θέλει, θα κινηθεί όπως θέλει και θα του ζητήσω να κάνει ταραχή στη σκηνή, να σηκωθεί ο κόσμος όρθιος».

Υποθέτω πως δεν είχε πολλούς σκηνοθέτες ο Πλατανιάς στην καριέρα του που να του ζήτησαν να κάνει σαματά. «Η αλήθεια είναι πως δεν ένιωσα ποτέ να στριμώχνομαι από τις προσδοκίες ή τις απαιτήσεις των σκηνοθετών», λέει γελώντας. «Δεν είχα πρόβλημα μαζί τους ούτε στα νιάτα μου, ούτε στα πιο μεγάλα λυρικά θέατρα, ούτε με τους πιο απαιτητικούς ή διεκπεραιωτικούς. Δεν λέω ότι το αποτέλεσμα ήταν πάντα τέλειο ούτε ότι είμαι το πιο εύκολο σώμα στα χέρια ενός σκηνοθέτη. Με καλή διάθεση όλα λύνονται. Αλλά και όταν δεν λύνονται, απλώς ξέρεις και αποφεύγεις μια επόμενη συνεργασία».

Ο Δημήτρης Πλατανιάς και ο Νίκος Καραθάνος για τον βερισμό και τον σαματά Facebook Twitter
Στις 25 Ιανουαρίου η Καβαλλερία Ρουστικάνα του Μασκάνι και οι Παλιάτσοι του Λεονκαβάλλο ανεβαίνουν στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ανησύχησε, άραγε, ο Νίκος Καραθάνος πως θα ερχόταν σε αντιπαράθεση με τους λυρικούς τραγουδιστές; «Όχι, καθόλου, διότι πάνω από το καλός τραγουδιστής και το καλός ηθοποιός υπάρχει κάτι σπουδαιότερο: να είσαι μια προσωπικότητα, να είσαι αυτό που γεννήθηκες. Εγώ αυτό ψάχνω. Εδώ ο άνθρωπος είναι μια πυρκαγιά, ένας πλανήτης ολόκληρος. Η ενασχόλησή μας με την τέχνη μας είναι ένας τρόπος να υπάρχουμε, δεν είναι επάγγελμα. Γι’ αυτό μαζί μας θέλουμε εκείνους που κάτι παραπάνω έχουν καταλάβει από τη ζωή. Τα καλά εργαλεία είναι αυτά που τα έχεις χρησιμοποιήσει. Το καλό πιρούνι είναι αυτό που έχει σημάδια από τη χρήση, το μαχαίρι έχει αξία όταν έχει κόψει. Αν δεν χαρακωθείς, πώς θα αποκτήσεις χαρακτήρα;»

798
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Όσο προβοκατόρικος κι αν είναι ο τρόπος που οι δυο τους περιγράφουν τη συνεργασία τους, οι δύο αυτές όπερες, παίρνοντας αποστάσεις από τα πάθη και τα υψηλόφρονα ιδανικά των λυρικών έργων του ρομαντισμού, πράγματι εξιστορούν τα πάθη ταπεινών, λαϊκών ανθρώπων του ιταλικού Νότου. Η μουσική τους είναι γεμάτη από τα πάθη και το δράμα των ηρώων. Δεν υπάρχουν μεσοβέζικες λύσεις: μόνο τρομερά έντονες συγκινήσεις, ακρότητες και βαθιά, σφοδρά συναισθήματα που όχι μόνο τους χάρισαν την αθανασία αλλά τα κατατάσσουν σταθερά πρώτα στον πυρήνα των λυρικών θεάτρων όλου του κόσμου. Αφήστε που η άρια «Γέλα, παλιάτσο» από του Παλιάτσους έγινε παγκοσμίως διάσημη χάρη στον θρυλικό Ιταλό τενόρο Ενρίκο Καρούζο και μέχρι σήμερα παραμένει μεγάλο «σουξέ» της λυρικής τέχνης. Όπως προστάζουν οι συνθέτες, των ανθρώπων τα πάθη θα ορίσουν τη μοίρα. Η προδοσία, η απόγνωση και η ταπείνωση θα οπλίσουν τα χέρια των πρωταγωνιστών. Το ήρεμο πασχαλιάτικο πρωινό ή η αυγουστιάτικη γλύκα θα διακοπεί βίαια και θα καταλήξει σε τραγωδία.

«Επειδή τα γνωρίζω και τα έχω κάνει πολλές φορές αυτά τα έργα, μπορώ να γίνω χαμαιλέοντας. Ίσως γι’ αυτό κατάλαβα αμέσως τι θέλει να κάνει ο Νίκος και τι κρύβεται πίσω από ένα ανέβασμα που μπορεί να διαφέρει απ’ όσα έχουμε συνηθίσει. Καμιά φορά δεν έχει σημασία να βλέπεις την εκκλησία, υπάρχει ως σκιά. Μπορεί να φοράμε φαντεζί ρούχα και να μην έχουμε το κλασικό σκηνικό με τα παραδοσιακά σικελικά χωριά, όμως στην όπερα υπάρχει η μουσική που είναι πέρα και πάνω απ’ όλα τα σκηνικά και τα πουκάμισα», σχολίασε ο Πλατανιάς. Και κάπως έτσι μάθαμε τουλάχιστον ότι το σκηνικό που θα μας περιμένει σε λίγες μέρες στην κεντρική αίθουσα της Λυρικής δεν θα μοιάζει με ό,τι είχαμε δει ως τώρα...

Καβαλλερία ρουστικάνα – Παλιάτσοι
Πιέτρο Μασκάνι & Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο
25, 28 Ιανουαρίου 2024
1, 4, 8, 11 Φεβρουαρίου 2024
Ώρα έναρξης: 19:30 (Κυριακή: 18:30)

Μουσική διεύθυνση: Αντονέλλο Αλλεμάντι
Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος
Μουσική δραματουργία: Άγγελος Τριανταφύλλου
Σκηνικά, κοστούμια: Λέσλι Τράβερς
Xορογραφία: Αμάλια Μπένετ
Φωτισμοί: Μπεν Πίκερσγκιλ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου

Διανομή
Καβαλλερία ρουστικάνα
Εκατερίνα Γκουμπάνοβα, Διαμάντη Κριτσωτάκη, Αρσέν Σογκομονιάν, Δημήτρης Πλατανιάς, Τζούλια Σουγλάκου, Πέννυ Ρίζου

Παλιάτσοι
Τσέλια Κοστέα, Αρσέν Σογκομονιάν, Δημήτρης Πλατανιάς, Γιάννης Καλύβας, Διονύσης Σούρμπης, Θεόδωρος Αϊβαλιώτης, ​Φίλιππος Δελλατόλας

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής

Η φωτογράφιση έγινε στο εστιατόριο Pharaoh, Σολωμού 54, Αθήνα

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Πλατανιάς: «Δεν είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα για το τραγούδι»

Μουσική / Δημήτρης Πλατανιάς: «Δεν είμαι διατεθειμένος να θυσιάσω τα πάντα για το τραγούδι»

O κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος έκανε τα όνειρά του πραγματικότητα, τραγούδησε τους ρόλους που τον ιντρίγκαραν, ταξίδεψε, γεύτηκε αμέτρητες επιτυχίες, είπε τα γενναία «όχι».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
20 παραστάσεις

Winter Preview 2024 / 20 παραστάσεις για έναν συναρπαστικό θεατρικό χειμώνα

Βάγκνερ και «Σαλό» στη Λυρική, Στρίντμπεργκ στο Εθνικό, Λόρκα στο Τέχνης, η επιστροφή του αριστουργηματικού «ROHTKO» στη Στέγη και πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες προτάσεις που κάνουν πρεμιέρα προσεχώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο και ένα εικονοστάσι»

Οθόνες / Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο κι ένα εικονοστάσι»

Η πολυαναμενόμενη μίνι σειρά «Milky Way» δεν μοιάζει με τίποτα απ’ όσα έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση αισθητικά και καλλιτεχνικά, ενώ ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός της αγγίζει μια σειρά σύγχρονων θεμάτων με τολμηρό τρόπο που αναμένεται να συζητηθεί, ειδικά τη δεδομένη χρονική στιγμή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM