Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Το Seven Nation Army ήταν το πρώτο single από το Elephant (2003), το τέταρτο άλμπουμ του ροκ ντουέτου The White Stripes από το Ντιτρόιτ που αποτελούνταν από τον Τζακ και την Μεγκ Γουάιτ. Φωτ.: Jon Super
0


ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ κανείς πλέον στον κόσμο που να μην έχει ακούσει το τραγούδι, ή έστω το απόλυτα εθιστικό κιθαριστικό riff που το πλαισιώνει, πολλοί λιγότεροι όμως γνωρίζουν την προέλευσή του. Το Seven Nation Army ήταν το πρώτο single από το Elephant (2003), το τέταρτο άλμπουμ του ροκ ντουέτου The White Stripes από το Ντιτρόιτ που αποτελούνταν από τον Τζακ και την Μεγκ Γουάιτ.

Το κομμάτι αποτέλεσε σημείο καμπής για το συγκρότημα, όχι μόνο επειδή έγινε αμέσως επιτυχία – κερδίζοντας βραβείο Grammy για το καλύτερο τραγούδι εκείνης της χρονιάς–  αλλά και επειδή το εισαγωγικό του riff («να-νάνα- νανάνα») απέκτησε σύντομα τη δική του ζωή. Σήμερα, είναι το riff με τις περισσότερες αναζητήσεις στο Google, ξεπερνώντας κλασικά κομμάτια όπως το Stairway to Heaven των Led Zeppelin και το Smoke on the Water των Deep Purple, με σχεδόν 2 δισεκατομμύρια αναπαραγωγές στο Spotify.

Παρότι το κομμάτι συνδέθηκε αρχικά με την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Ιταλίας, οι ρίζες της δημοτικότητας του στα γήπεδα του πλανήτη βρίσκονται στους οπαδούς της ποδοσφαιρικής ομάδας της Μπριζ. Τον Οκτώβριο του 2003, πριν από έναν αγώνα για το Champions League στο Μιλάνο μεταξύ της βελγικής ομάδας και της Μίλαν, ενώ απολάμβαναν μερικές μπύρες σε ένα μπαρ, οι οπαδοί της Μπριζ άκουσαν το τραγούδι των White Stripes και το βρήκαν τόσο εθιστικό που άρχισαν μεταξύ τους να σιγοτραγουδούν τη μελωδία.

H μόνη φορά που ο Γουάιτ καταδίκασε δημοσίως τη χρήση του τραγουδιού ήταν όταν το οικειοποιήθηκε ο Ντόναλντ Τραμπ. Το τραγούδι εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε ένα προεκλογικό βίντεο για τον Τραμπ το 2016, γεγονός που ώθησε τον Γουάιτ να εκφράσει την «αηδία» του σε μια ανάρτηση στο Facebook.

Συνέχισαν να το κάνουν τόσο στους δρόμους της πόλης όσο και στις εξέδρες του σταδίου Σαν Σίρο. Όταν ο Αντρές Μεντόζα πέτυχε το καθοριστικό γκολ που εξασφάλισε την απροσδόκητη νίκη της Μπριζ, οι οπαδοί της ομάδας ξέσπασαν με ακόμη μεγαλύτερη θέρμη τραγουδώντας το riff του κομματιού και επιστρέφοντας στο Βέλγιο το υιοθέτησαν ως ανεπίσημο ύμνο της ομάδας.

The White Stripes - Seven Nation Army (Official Music Video)

Ακολούθως, το κομμάτι υιοθετήθηκε από τους οπαδούς της Ρόμα και μέχρι το καλοκαίρι του 2006, είχε γίνει η ιαχή που συνόδευε την εθνική ομάδα της Ιταλίας καθώς βάδιζε προς τον θρίαμβο στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Τότε ήταν που ξεκίνησε ο θρύλος. Δύο ημέρες μετά τον τελικό, οι αστέρες της ομάδας Αλεσάντρο Ντελ Πιέρο και Μάρκο Ματεράτσι  τραγούδησαν το κομμάτι από τη σκηνή της συναυλίας των Rolling Stones στο Μιλάνο. Από εκείνη τη στιγμή, το Seven Nation Army εδραίωσε την ιδιότητά του ως ο παγκόσμιος ύμνος του ποδοσφαιρικού οπαδισμού και σύντομα επεκτάθηκε και σε άλλα αθλήματα. Μέχρι το 2007, η μελωδία είχε περάσει τον Ατλαντικό επιστρέφοντας στην πατρίδα της, τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έγινε βασική ατραξιόν στις μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις.

Τον Νοέμβριο του 2023, μιλώντας στο σόου του Conan O'Brien, ο Τζακ Γουάιτ δήλωνε για την απίστευτη εξάπλωση του κομματιού στα πέρατα του κόσμου: «Δεν είναι πια δικό μου. Αποτελεί μέρος μιας παγκόσμιας λαϊκής μουσικής. Δεν με πειράζει αν ο κόσμος δεν ξέρει από πού προέρχεται, τόσο το καλύτερο, τόσο πιο ευτυχισμένος είμαι, τόσο περισσότερο γίνεται πανταχού παρόν». Ο ενθουσιασμός του όμως για την παγκόσμια απήχηση του Seven Nation Army είχε αρχίσει να μετριάζεται όταν η μελωδία ξεκίνησε να χρησιμοποιείται σε πολιτικές συγκεντρώσεις και να οικειοποιείται από ομάδες που εκπροσωπούν όλο το ιδεολογικό φάσμα.

Η πρώτη σημαντική περίπτωση ήταν κατά τη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης στην Αίγυπτο το 2011, όταν οι διαδηλωτές το υιοθέτησαν ως σύνθημα. Μερικά χρόνια αργότερα, το 2017, το χρησιμοποίησαν στο Ηνωμένο Βασίλειο οι υποστηρικτές του ηγέτη του Εργατικού Κόμματος Τζέρεμι Κόρμπιν ως ύμνο της προεκλογικής του εκστρατείας, που αντηχούσε στις συγκεντρώσεις πριν από τις εκλογές εκείνης της χρονιάς.

Πιο πρόσφατα, το 2023, το Seven Nation Army ακούστηκε σε μαζικές διαδηλώσεις στο Ισραήλ κατά της δικαστικής μεταρρύθμισης, όπου οι διαδηλωτές φώναζαν πάνω από τη μελωδία «Demokratia o mered» (δημοκρατία ή εξέγερση).

Ωστόσο, η μόνη φορά που ο Γουάιτ καταδίκασε δημοσίως τη χρήση του ήταν όταν το οικειοποιήθηκε ο Ντόναλντ Τραμπ. Το τραγούδι εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε ένα προεκλογικό βίντεο για τον Τραμπ το 2016, γεγονός που ώθησε τον Γουάιτ να εκφράσει την «αηδία» του σε μια ανάρτηση στο Facebook. Η διαμάχη επανεμφανίστηκε τον Αύγουστο του 2023, όταν ο Τραμπ χρησιμοποίησε ξανά το Seven Nation Army σε ένα προεκλογικό βίντεο που διαμοιράστηκε από την υπεύθυνη επικοινωνίας του, Μάργκο Μάρτιν. Αυτή τη φορά, ο Γουάιτ απάντησε μέσω Instagram, γράφοντας «Μην διανοηθείτε καν να χρησιμοποιήσετε τη μουσική μου, φασίστες!» και απειλώντας ότι θα κινηθεί νομικά.

Η ευρεία επιτυχία του κομματιού αποδίδεται συχνά στην απλή, επαναλαμβανόμενη μελωδία του. Ωστόσο, αμέτρητα άλλα τραγούδια διαθέτουν εξίσου «απλές» μελωδίες, ωστόσο δεν έχουν επιτύχει την ίδια μοναδική απήχηση στη κοινή συνείδηση. Σε μια συνέντευξη του 2022 με τον διάσημο παραγωγό Ρικ Ρούμπιν στο podcast Broken Record, ο Τζακ Γουάιτ πρότεινε μια επιστημονική εξήγηση που έχει να κάνει με τους οργανικούς λόγους που εξηγούν γιατί αρέσει σε κάποιον ένα μουσικό κομμάτι. Ενώ έπαιζε μια μουσική κλίμακα, ο διάσημος ροκ σταρ εξήγησε ότι ο εγκέφαλος επιθυμεί πάντα την ολοκλήρωση ενός μελωδικού μοτίβου: «Ο ακροατής μπορεί να μαντέψει ποιες θα είναι οι δύο τελευταίες νότες και ίσως υπάρχει μια ιδιαίτερη απόλαυση σ’ αυτό».

Με στοιχεία από El Pais.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ