Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας

Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας Facebook Twitter
Πίσω από αυτή την τρυφερή όψη, παραμόνευε η κατάθλιψη. Η συμπεριφορά της την κατέταξε στη λίστα με τις «δύσκολες» ντίβες της όπερας...
1

Πριν από λίγες ημέρες έβλεπα στο ντοκιμαντέρ Stratasphere, την Τερέζα Στράτας σε πρόβα με τον Τζεφιρέλι. Η πιανίστα κάθεται στο σαλόνι και η μικρόσωμη Στράτας, είναι καθισμένη σε μια ντορμέζα, σκεπασμένη με ένα άσπρο κουβερτάκι. Η φωνή της είναι διαυγής, σαν ηχογράφησης, και ο Τζεφιρέλι τρέχει και την αγκαλιάζει. Δοκιμάζουν ξανά και ξανά την ίδια σκηνή. Κάθε φορά που τη βλέπω βάζω τα κλάματα.

(Εδώ είναι το πρώτο μέρος. Την βλέπετε να αφηγείται με πρωτοφανώς ειλικρινή και γλαφυρό τρόπο τη ζωή και την καριέρα της.)

 Πρόβα με τον Τζεφιρέλι 

Ξέρουμε λίγα για την Τερέζα Στράτας, πολύ λιγότερα από αυτά που ξέρουμε για την Κάλλας. Η Στράτας, παρατηρείστε την,  είχε μια ομορφιά μαγνητική, ήταν όμορφη και με υποκριτικό ταλέντο. Τα μεγάλα μάτια της κοιτάζουν με ένταση τους συμπρωταγωνιστές της. Γατζώνεται επάνω τους και νιώθεις το σφίξιμο.

  

Η Αναστασία Στρατάκη, γεννήθηκε το 1938 στο Τορόντο από γονείς μετανάστες. Από 13 ετών άρχισε να τραγουδά ελληνικά τραγούδια στο ραδιόφωνο. Η καριέρα της άρχισε πολύ νωρίς. Μπήκε στο Τμήμα της Μουσικής του Πανεπιστημίου του Τορόντο τραγουδώντας το δημοφιλές «Smoke gets in your eyes» του Jerome Kern. Την όπερα την έμαθε στο πανεπιστήμιο.

Από τη στιγμή που αποφοίτησε ο δρόμος της ήταν λαμπρός. Το 1961 τραγούδησε στο Κόβεν Γκάρντεν, το 1962 στη Σκάλα. Και ύστερα ήρθε η σειρά της Μετροπόλιταν.  Έμεινε εκεί περίπου 25 χρόνια και θριάμβευσε. Στην Ελλάδα τραγούδησε μόνο μια φορά, το 1961, στο Ηρώδειο, ερμηνεύοντας το ρόλο της "Ναυσικάς" στην παγκόσμια πρώτη της ομότιτιλης όπερας της Αυστραλής συνθέτιδας Peggy Glanville-Hicks [via Bianca Castafiore]. Πρώτος της ρόλος στην Τουραντό, με τον οποίο κέρδισε και τους πιο στριφνούς κριτικούς. Η φωνή της και το υποκριτικό της ταλέντο είχαν βάθος. Η παρουσία της γεννούσε τρυφερότητα.

Την περιέγραψαν ως την "ιδανική Μιμή" στην Μποέμ και την "απόλυτη Βιολέτα" στην Τραβιάτα

Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας Facebook Twitter
Δύο φορές, ενώ βρισκόταν στην κορυφή της σταδιοδρομίας της, ακύρωσε όλες της τις υποχρεώσεις, προκειμένου να βοηθήσει σε όλο τον κόσμο ανθρώπους που είχαν ανάγκη...

Πίσω από αυτή την τρυφερή όψη, παραμόνευε η κατάθλιψη. Η συμπεριφορά της την κατέταξε στη λίστα με τις «δύσκολες» ντίβες της όπερας. Ακύρωνε εμφανίσεις, εξαφανιζόταν, πάθαινε κρίσεις. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτή η πλευρά της, το βάθος και το σκότος,  έδινε στις ερμηνείες της αποχρώσεις που άλλες ερμηνεύτριες δε μπορούσαν να πλησιάσουν. Η ίδια έλεγε ότι μπορείς να ξορκίσεις μέσα σου το κακό, όμως δε μπορείς να ξορκίσεις το σκοτάδι.

Η σπουδαία καριέρα της διήρκεσε από το 1958, όταν πρωτοεμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Όπερας του Τορόντο, έως το 1995, στη Μετροπόλιταν Όπερας της Νέας Υόρκης. Πρωταγωνίστησε σε 385 παραστάσεις στην Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, και ερμήνευσε 41 διαφορετικούς ρόλους μέσα στην 36χρονη σταδιοδρομία της, παράλληλα με τις εμφανίσεις της στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου.

Την περιέγραψαν ως την "ιδανική Μιμή" στην Μποέμ και την "απόλυτη Βιολέτα" στην Τραβιάτα. Κέρδισε δυο Γκράμι, ένα για την ηχογράφηση της Λούλου του Άλαν Μπεργκ στην όπερα του Παρισιού το 1981. Το δεύτερο ήρθε το 1984 με την Τραβιάτα στην Μετροπόλιταν, υπό τη διεύθυνση του Τζέιμς Ληβάιν.

 Teresa Stratas "Addio del passato" La Traviata

Η Στράτας, μια πραγματική σταρ του λυρικού θεάτρου, σφράγισε το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Δίπλα στις ερμηνείες της, πρωταγωνιστεί και η μυθιστορηματική ζωή της, αλλά και η φιλανθρωπική της δράση. Όπως και η ερμηνεία της στα τραγούδια του Κουρτ Βάιλ, που μέχρι σήμερα θεωρείται κορυφαία.

Δύο φορές, ενώ βρισκόταν στην κορυφή της σταδιοδρομίας της, ακύρωσε όλες της τις υποχρεώσεις, προκειμένου να βοηθήσει σε όλο τον κόσμο ανθρώπους που είχαν ανάγκη: στην Καλκούτα εργάστηκε με τους «Ιεραπόστολους της Φιλανθρωπίας» της Μητέρας Τερέζας με άρρωστα παιδιά και στο «Σπίτι για τους ετοιμοθάνατους». Λίγα χρόνια αργότερα προσέφερε τις υπηρεσίες της ως εθελόντρια σε νοσοκομείο της Ρουμανίας, όπου φρόντισε ορφανά με Aids.

Verdi - La Traviata, Placido Domingo & Teresa Stratas, 1971 

 


 Στον Λευκό Οίκο: Ακούστε την στην αρχή, να αφηγείται για τον πατέρα της, την Κρήτη και την μετροπόλιταν, όταν έφτασε στα 30 της.

 Σαλώμη

Γιουκάλι

Teresa Stratas - Puccini - La Bohème - "Sì. Mi chiamano Mimi" - J. Levine - 1982 


TERESA STRATAS sings "UN BEL DI (One Fine Day) from "Madame Butterfly" 1969

__________

Πληροφορίες:

Η Εθνική Λυρική σκηνή θα τιμήσει την Τερέζα Στράτας με ένα αφιέρωμα στις 28 Μαΐου, στο θέατρο Ολύμπια. Στο αφιέρωμα, δύο σπουδαίες και διεθνώς διακεκριμένες υψίφωνοι, με εμφανίσεις στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου, η Αλεξία Βουλγαρίδου και η Μυρτώ Παπαθανασίου θα ερμηνεύσουν τις άριες που σημαδεύτηκαν από την Στράτας. Μαζί τους ο καναδός τενόρος Άντρου Χάτζι, στο πλαίσιο της πρώτης συνεργασίας της ΕΛΣ με την Όπερα του Καναδά. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Αξιότιμη κυρία Μποζώνη, από παραδρομή προφανώς αναφέρεστε στο συνθέτη Jerome "Kerns" αντί του σωστού "Kern". Επίσης, η Τερέζα Στράτας στο Ηρώδειο εμφανίστηκε όχι το 1960 αλλά το 1961, ερμηνεύοντας το ρόλο της "Ναυσικάς" στην παγκόσμια πρώτη της ομότιτιλης όπερας της Αυστραλής συνθέτιδας Peggy Glanville-Hicks.