Ο σκηνοθέτης Brett Morgen έχει στα χέρια του ένα δυνατό χαρτί για να κερδίσει την προσοχή του θεατή στο νέο ντοκιμαντέρ για το ιδιοφυές είδωλο της ροκ. Οι εξομολογήσεις των κοντινών ανθρώπων του Cobain σε μια ταινία που γίνεται με την βοήθεια τους, θα μπορούσε να βουλιάξει σε μια σούπα αγιογραφίας του σταρ. Ο Morgen όμως επιλέγει τον πιο έξυπνο δρόμο. Τους θέτει τις κατάλληλες ερωτήσεις οδηγώντας τους σε απαντήσεις μπροστά στην κάμερα που συνήθως οι άνθρωποι δίνουν μόνο στον ίδιο τους τον εαυτό είτε απέναντι από τον ψυχαναλυτή.
Η μητέρα του σταρ καταθέτει την αφέλεια της να παντρευτεί έναν άνθρωπο περίπου στην πλάκα νομίζοντας ότι ο γάμος θα της έλυνε όλα τα προβλήματα, η πρώτη κοπέλα του Cobain παραδέχεται ότι ο λόγος που την άφησε πιθανόν ήταν γιατί αυτός εξελισσόταν ενώ εκείνη παρέμενε στάσιμη, η αδερφή του αισθάνεται τυχερή τελικά που δεν διέθετε την ιδιοφυία του, η μητριά του λέει ότι αυτή ήταν υπεύθυνη που έφυγε από το σπίτι και ο πατέρας του με τις ατέλειωτες σιωπές του ή τα βουλιαγμένα νύχια στο μπράτσο της πολυθρόνας όταν οι ερωτήσεις τον ζορίζουν επιβεβαιώνει την απόσταση που είχε από τον Cobain.
Η Courtney Love με αφοπλιστική ειλικρίνεια αποκαλύπτει ότι περίμενε να γεννήσει για να το γιορτάσει χτυπώντας μια ένεση ηρωίνης. Την πιστεύεις όταν λέει ότι «Αυτό που ήθελε ο Kurt ήταν να βγάλει τρία εκατομμύρια δολάρια και να κλειστεί στο δωμάτιο να κάνει μαζί της ηρωίνη όλη την ημέρα».
Η Courtney Love όμως είναι αυτή που κλέβει την παράσταση σε αυτό το μπαράζ προσωπικών αποκαλύψεων και όχι επειδή είναι η Courtney Love. Καθαρή πια κάνει ένα flash back στις μέρες που ήταν μια έγκυος ναρκομανής. Με αφοπλιστική ειλικρίνεια αποκαλύπτει ότι περίμενε να γεννήσει για να το γιορτάσει χτυπώντας μια ένεση ηρωίνης. Την πιστεύεις όταν λέει ότι «Αυτό που ήθελε ο Kurt ήταν να βγάλει τρία εκατομμύρια δολάρια και να κλειστεί στο δωμάτιο να κάνει μαζί της ηρωίνη όλη την ημέρα».
Είναι φανερό ότι θέλει να εκφράσει το παράπονο της για τα σχόλια που γινόντουσαν για την ίδια στον τύπο της εποχής. Και γιατί όχι να περάσει ένα μήνυμα για τον μισογυνισμό που καλά κρατεί μέσα και έξω από το star system. Η Love βρέθηκε να είναι υπεύθυνη για την κατρακύλα στα ναρκωτικά του Cobain και δέχτηκε την αγάπη στο πρόσωπο του από τους θαυμαστές μεταμφιεσμένη σε πυρά μίσους με στόχο την ίδια. Ο Kurt όμως ήταν δίπλα της σε αυτές τις επιθέσεις. Είτε ζητώντας από τους χιλιάδες θαυμαστές να φωνάξουν ότι την αγαπούν είτε απειλώντας έναν δημοσιογράφο αφήνοντας μήνυμα στον αυτόματο τηλεφωνητή του.
Ο Morgen χρησιμοποιεί αυτές τις αποκαλύψεις σαν αράχνη που υφαίνει τον ιστό της γύρω από το σταρ για να οδηγήσει τελικά στο κουκούλι της αποκάλυψης. To Montage of Heck αποκαλύπτει πόσο ευάλωτος ήταν ο σταρ τόσο στην σκληρή κριτική όσο και στον έπαινο.Ο Cobain νοιαζόταν για το τι έλεγαν οι άλλοι για αυτόν και την μουσική του σε σημείο που κάποιος δεν θα το περίμενε. Χωρίς να διαθέτει το εσωτερικό φίλτρο που σε προστατεύει και σε βοηθάει να επιβιώσεις στον σκληρό κόσμο, ο Cobain είχε μετατραπεί σε ένα σφουγγάρι που απορροφούσε καθετί που άκουγε για αυτόν.
Όλη αυτή η συσσώρευση πόνου και οργής είχε ξεκινήσει από την παιδική του ηλικία. Από την μια απογείωσε την τέχνη του γιατί κατάφερε να μετατρέψει τα σκοτάδια του σε φως. Από την άλλη όμως ο πόνος εσωτερικεύθηκε σε τέτοιο βαθμό που του διέλυσε το στομάχι. «Εάν δεν είχα διαλυμένο στομάχι θα μπορούσα να είμαι δημιουργικός;» ακούγεται κάποια στιγμή να λέει ο ίδιος.
Το animation που παρουσιάζεται εμβόλιμα μέσα στο φιλμ και καλύπτει τα εφηβικά του χρόνια και τις πρώτες μέρες πριν την έκρηξη της φήμης του, είναι τόσο καλό που σε κάνει να σκεφτείς ότι όλο το φιλμ θα μπορούσε να είναι φτιαγμένο έτσι. Τα τετράδια με τις σημειώσεις του Cobain ζωντανεύουν με ένα ιδιαίτερο τρόπο. Ο Brett Morgen δεν τα ξεφυλλίζει με τον συμβατικό τρόπο που θα περίμενε κάποιος. Ζουμάρει πάνω τους με μουσική υπόκρουση Nirvana και εκείνα αποκτούν αυτονομία. Το χαρτί γίνεται στην οθόνη ένας συγγενής κοντινότερου βαθμού από τον πρώτο. Λίστες με προσωπικά αποφθέγματα βγαλμένα από το μυαλό του και όχι από την εμπειρία, οργισμένοι στίχοι, σημειώσεις- ανταποκρίσεις από το κελί του μυαλού του. Αυτά τα τετράδια αποκαλύπτουν περισσότερα για τον ίδιο από αυτά που λέγονται μπροστά στην κάμερα.
Ενώ τα home videos που βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας φανερώνουν μια μεγάλη αλήθεια που την υποψιαζόμασταν: O Cobain γεννήθηκε για αυτό. Είτε η ερασιτεχνική κάμερα τον καταγράφει στο μπάνιο με την Courtney Love να ξυρίζεται, είτε παίζοντας με την νεογέννητη κόρη του, είτε χαϊδεύοντας μια γάτα, κανένας δεν μπορεί να του κλέψει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Είναι μια θερμοπυρηνική έκρηξη σουπερ νόβα που εκτοπίζει κάθε αστέρι που θα βρεθεί δίπλα του από τον προσωπικό του γαλαξία.
________________
H δεύτερη και τελευταία προβολή του Cobain: Montage of Heck στην Αθήνα στα πλαίσια του In Edit Festival είναι αυτή την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου στις πέντε το απόγευμα στον κινηματογράφο Άστορ