Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;  Facebook Twitter
Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing.
0

Η Beyoncé ανέκαθεν ερμήνευε έξυπνα τις μουσικές τάσεις και είχε δείξει τα χαρτιά της πολύ πριν κυκλοφορήσει το «Texas Hold'Em», το κάντρι ποπ κομμάτι του περασμένου Φεβρουαρίου – μόλις το 2021 είχε λανσάρει μια κολεξιόν ρούχων εμπνευσμένη από την «αποσιωπημένη ιστορία του Μαύρου Αμερικανού καουμπόι». Εμφανίστηκε καβάλα σε ένα κρυστάλλινο άλογο στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Renaissance» (2022) και φόρεσε ένα λευκό καπέλο με φαρδύ γείσο στα βραβεία Grammy. Οι στίχοι της αναφέρονται συχνά στην παιδική ηλικία της στο Χιούστον. «Κέρδισα όλα αυτά τα χρήματα», τραγούδησε στο «Formation» το 2016, «αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να βγάλουν την κάντρι από μέσα μου».

Το νέο της άλμπουμ, «Cowboy Carter», που κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, παραπέμπει σε λαϊκό μπαρ που παίζει κάντρι. Ο δίσκος είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, στην οποία η Beyoncé αποτίει φόρο τιμής στις μαύρες ρίζες των μουσικών ειδών. (Στο «Renaissance» επικεντρώθηκε στην ντίσκο και τη house μουσική.) 

Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing: το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα. Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού και η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν. Σειρές νεο-γουέστερν όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές, ενώ πέρυσι, πάνω από το ένα τρίτο των streams των 50 τοπ τραγουδιών στο Spotify στην Αμερική ήταν κάντρι τραγούδια, από 2% το 2016.

O πειραματισμός της Beyoncé με την κάντρι είναι μέρος της παράδοσης που θέλει τους καλλιτέχνες να μεταπηδούν από ένα είδος σε ένα άλλο αναζητώντας νέο κοινό. Ο Μπομπ Ντίλαν εγκατέλειψε την ακουστική folk για την ηλεκτρική ροκ (και τον αποκάλεσαν «Ιούδα» για αυτή του την απόπειρα). Ο Ντέιβιντ Μπόουι άλλαζε λουκ και δημιουργούσε διαφορετικούς ήχους για να ταιριάζουν. Η Ντόλι Πάρτον, η Τέιλορ Σουίφτ και η Σανάια Τουέιν άφησαν πίσω τους την κάντρι για τη mainstream ποπ. Οι Coldplay έχουν απομακρυνθεί από το ενίοτε άχαρο indie rock των πρώτων άλμπουμ τους για πιο αισιόδοξες ποπ και ηλεκτρονικές μελωδίες.

Όσοι προσαρμόζονται στις νέες μουσικές τάσεις θριαμβεύουν. Οι Coldplay και η Τέιλορ Σουίφτ βρίσκονται εν μέσω προσοδοφόρων περιοδειών −οι οποίες τους απέφεραν περίπου 810 εκατομμύρια δολάρια και ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αντίστοιχα− ενώ πολλοί από τους συγχρόνους τους έχουν βρεθεί στην αφάνεια.

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Η Beyoncé εξελίχθηκε για να ανταποκριθεί στα γούστα που αλλάζουν. Στη δεκαετία του 1990, ως τραγουδίστρια ενός κοριτσίστικου συγκροτήματος, των Destiny’s Child, τραγουδούσε ξεσηκωτικούς ύμνους γυναικείας ενδυνάμωσης. Κι όταν ανεξαρτητοποιήθηκε, αφού πρώτα πρόσθεσε στο ρεπερτόριό της συναισθηματικές μπαλάντες για να επιδείξει τις φωνητικές της ικανότητες, ενσωμάτωσε τη ρέγκε και την τραπ.

Η κάντρι τώρα τής επιτρέπει να πειραματιστεί ξανά με ένα νέο στυλ τραγουδιών. Στις πρώτες r&b επιτυχίες της καυχιόταν ότι είχε πολλά χρήματα να ξοδέψει. Αντίθετα, στο «16 Carriages», ένα από τα νέα κάντρι τραγούδια, οι στίχοι της είναι πιο προσγειωμένοι. Θυμάται τον κόπο της πρώιμης καριέρας της και πόσο «καταπονημένη και εξαντλημένη» ήταν. Αυτά τα τραγούδια ταιριάζουν περισσότερο σε μια εποχή πληθωρισμού και υψηλού κόστους διαβίωσης. 

Beyoncé - 16 CARRIAGES

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Έχει σημασία να διαθέτεις μεγάλη γκάμα. Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι δισκογραφικές δημιουργούσαν και πουλούσαν μουσική σύμφωνα με τους φυλετικούς διαχωρισμούς της εποχής, ο πειραματισμός επέτρεψε σε Μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Λούις Άρμστρονγκ «να δείξουν ότι κανείς δεν θα ‘πρεπε να τους αντιμετωπίζει ως στερεότυπα», λέει ο ιστορικός μουσικής Έρικ Βάισμπαρντ. 

Στρεφόμενη σε πολλά διαφορετικά είδη, η Beyoncé δείχνει ότι «δεν έχει όρια καλλιτεχνικά», συμπληρώνει ο Βάισμπαρντ. Το «Texas Hold 'Em» είναι στην κορυφή των charts στην Αμερική και τη Βρετανία, αλλά κάποιοι αμφισβητούν ακόμα και το αν είναι αυθεντική κάντρι. Ένας κάντρι ραδιοφωνικός σταθμός αρνήθηκε να το παίξει. Πρόκειται για ένα φορτισμένο ζήτημα σε ένα κατά κύριο λόγο λευκό είδος μουσικής, το οποίο ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια και έχει ρίζες στην αφροαμερικανική φολκ μουσική.

Η Beyoncé ελπίζει ότι η δουλειά της θα βοηθήσει να εξαλειφθεί «η αναφορά στη φυλή ενός καλλιτέχνη σε σχέση με την κυκλοφορία ειδών μουσικής». Δημοσιεύοντας μια φωτογραφία της στην οποία καβαλικεύει ένα ακόμα άλογο, δηλώνει: «Αυτό δεν είναι κάντρι άλμπουμ. Είναι άλμπουμ της Beyoncé». 

Beyoncé - TEXAS HOLD 'EM

Πηγή: Economist

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ