Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;  Facebook Twitter
Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing.
0

Η Beyoncé ανέκαθεν ερμήνευε έξυπνα τις μουσικές τάσεις και είχε δείξει τα χαρτιά της πολύ πριν κυκλοφορήσει το «Texas Hold'Em», το κάντρι ποπ κομμάτι του περασμένου Φεβρουαρίου – μόλις το 2021 είχε λανσάρει μια κολεξιόν ρούχων εμπνευσμένη από την «αποσιωπημένη ιστορία του Μαύρου Αμερικανού καουμπόι». Εμφανίστηκε καβάλα σε ένα κρυστάλλινο άλογο στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Renaissance» (2022) και φόρεσε ένα λευκό καπέλο με φαρδύ γείσο στα βραβεία Grammy. Οι στίχοι της αναφέρονται συχνά στην παιδική ηλικία της στο Χιούστον. «Κέρδισα όλα αυτά τα χρήματα», τραγούδησε στο «Formation» το 2016, «αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να βγάλουν την κάντρι από μέσα μου».

Το νέο της άλμπουμ, «Cowboy Carter», που κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, παραπέμπει σε λαϊκό μπαρ που παίζει κάντρι. Ο δίσκος είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, στην οποία η Beyoncé αποτίει φόρο τιμής στις μαύρες ρίζες των μουσικών ειδών. (Στο «Renaissance» επικεντρώθηκε στην ντίσκο και τη house μουσική.) 

Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing: το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα. Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού και η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν. Σειρές νεο-γουέστερν όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές, ενώ πέρυσι, πάνω από το ένα τρίτο των streams των 50 τοπ τραγουδιών στο Spotify στην Αμερική ήταν κάντρι τραγούδια, από 2% το 2016.

O πειραματισμός της Beyoncé με την κάντρι είναι μέρος της παράδοσης που θέλει τους καλλιτέχνες να μεταπηδούν από ένα είδος σε ένα άλλο αναζητώντας νέο κοινό. Ο Μπομπ Ντίλαν εγκατέλειψε την ακουστική folk για την ηλεκτρική ροκ (και τον αποκάλεσαν «Ιούδα» για αυτή του την απόπειρα). Ο Ντέιβιντ Μπόουι άλλαζε λουκ και δημιουργούσε διαφορετικούς ήχους για να ταιριάζουν. Η Ντόλι Πάρτον, η Τέιλορ Σουίφτ και η Σανάια Τουέιν άφησαν πίσω τους την κάντρι για τη mainstream ποπ. Οι Coldplay έχουν απομακρυνθεί από το ενίοτε άχαρο indie rock των πρώτων άλμπουμ τους για πιο αισιόδοξες ποπ και ηλεκτρονικές μελωδίες.

Όσοι προσαρμόζονται στις νέες μουσικές τάσεις θριαμβεύουν. Οι Coldplay και η Τέιλορ Σουίφτ βρίσκονται εν μέσω προσοδοφόρων περιοδειών −οι οποίες τους απέφεραν περίπου 810 εκατομμύρια δολάρια και ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αντίστοιχα− ενώ πολλοί από τους συγχρόνους τους έχουν βρεθεί στην αφάνεια.

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Η Beyoncé εξελίχθηκε για να ανταποκριθεί στα γούστα που αλλάζουν. Στη δεκαετία του 1990, ως τραγουδίστρια ενός κοριτσίστικου συγκροτήματος, των Destiny’s Child, τραγουδούσε ξεσηκωτικούς ύμνους γυναικείας ενδυνάμωσης. Κι όταν ανεξαρτητοποιήθηκε, αφού πρώτα πρόσθεσε στο ρεπερτόριό της συναισθηματικές μπαλάντες για να επιδείξει τις φωνητικές της ικανότητες, ενσωμάτωσε τη ρέγκε και την τραπ.

Η κάντρι τώρα τής επιτρέπει να πειραματιστεί ξανά με ένα νέο στυλ τραγουδιών. Στις πρώτες r&b επιτυχίες της καυχιόταν ότι είχε πολλά χρήματα να ξοδέψει. Αντίθετα, στο «16 Carriages», ένα από τα νέα κάντρι τραγούδια, οι στίχοι της είναι πιο προσγειωμένοι. Θυμάται τον κόπο της πρώιμης καριέρας της και πόσο «καταπονημένη και εξαντλημένη» ήταν. Αυτά τα τραγούδια ταιριάζουν περισσότερο σε μια εποχή πληθωρισμού και υψηλού κόστους διαβίωσης. 

Beyoncé - 16 CARRIAGES

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Έχει σημασία να διαθέτεις μεγάλη γκάμα. Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι δισκογραφικές δημιουργούσαν και πουλούσαν μουσική σύμφωνα με τους φυλετικούς διαχωρισμούς της εποχής, ο πειραματισμός επέτρεψε σε Μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Λούις Άρμστρονγκ «να δείξουν ότι κανείς δεν θα ‘πρεπε να τους αντιμετωπίζει ως στερεότυπα», λέει ο ιστορικός μουσικής Έρικ Βάισμπαρντ. 

Στρεφόμενη σε πολλά διαφορετικά είδη, η Beyoncé δείχνει ότι «δεν έχει όρια καλλιτεχνικά», συμπληρώνει ο Βάισμπαρντ. Το «Texas Hold 'Em» είναι στην κορυφή των charts στην Αμερική και τη Βρετανία, αλλά κάποιοι αμφισβητούν ακόμα και το αν είναι αυθεντική κάντρι. Ένας κάντρι ραδιοφωνικός σταθμός αρνήθηκε να το παίξει. Πρόκειται για ένα φορτισμένο ζήτημα σε ένα κατά κύριο λόγο λευκό είδος μουσικής, το οποίο ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια και έχει ρίζες στην αφροαμερικανική φολκ μουσική.

Η Beyoncé ελπίζει ότι η δουλειά της θα βοηθήσει να εξαλειφθεί «η αναφορά στη φυλή ενός καλλιτέχνη σε σχέση με την κυκλοφορία ειδών μουσικής». Δημοσιεύοντας μια φωτογραφία της στην οποία καβαλικεύει ένα ακόμα άλογο, δηλώνει: «Αυτό δεν είναι κάντρι άλμπουμ. Είναι άλμπουμ της Beyoncé». 

Beyoncé - TEXAS HOLD 'EM

Πηγή: Economist

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Μουσική / Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Από το 2003 που πρωτοκυκλόφορησε μέχρι σήμερα, το κομμάτι των White Stripes με την εθιστική του μελωδία έχει εξαπλωθεί παντού στον πλανήτη, από τα ποδοσφαιρικά γήπεδα μέχρι τις μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις
THE LIFO TEAM