Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;  Facebook Twitter
Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing.
0

Η Beyoncé ανέκαθεν ερμήνευε έξυπνα τις μουσικές τάσεις και είχε δείξει τα χαρτιά της πολύ πριν κυκλοφορήσει το «Texas Hold'Em», το κάντρι ποπ κομμάτι του περασμένου Φεβρουαρίου – μόλις το 2021 είχε λανσάρει μια κολεξιόν ρούχων εμπνευσμένη από την «αποσιωπημένη ιστορία του Μαύρου Αμερικανού καουμπόι». Εμφανίστηκε καβάλα σε ένα κρυστάλλινο άλογο στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Renaissance» (2022) και φόρεσε ένα λευκό καπέλο με φαρδύ γείσο στα βραβεία Grammy. Οι στίχοι της αναφέρονται συχνά στην παιδική ηλικία της στο Χιούστον. «Κέρδισα όλα αυτά τα χρήματα», τραγούδησε στο «Formation» το 2016, «αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να βγάλουν την κάντρι από μέσα μου».

Το νέο της άλμπουμ, «Cowboy Carter», που κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, παραπέμπει σε λαϊκό μπαρ που παίζει κάντρι. Ο δίσκος είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, στην οποία η Beyoncé αποτίει φόρο τιμής στις μαύρες ρίζες των μουσικών ειδών. (Στο «Renaissance» επικεντρώθηκε στην ντίσκο και τη house μουσική.) 

Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing: το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα. Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού και η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν. Σειρές νεο-γουέστερν όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές, ενώ πέρυσι, πάνω από το ένα τρίτο των streams των 50 τοπ τραγουδιών στο Spotify στην Αμερική ήταν κάντρι τραγούδια, από 2% το 2016.

O πειραματισμός της Beyoncé με την κάντρι είναι μέρος της παράδοσης που θέλει τους καλλιτέχνες να μεταπηδούν από ένα είδος σε ένα άλλο αναζητώντας νέο κοινό. Ο Μπομπ Ντίλαν εγκατέλειψε την ακουστική folk για την ηλεκτρική ροκ (και τον αποκάλεσαν «Ιούδα» για αυτή του την απόπειρα). Ο Ντέιβιντ Μπόουι άλλαζε λουκ και δημιουργούσε διαφορετικούς ήχους για να ταιριάζουν. Η Ντόλι Πάρτον, η Τέιλορ Σουίφτ και η Σανάια Τουέιν άφησαν πίσω τους την κάντρι για τη mainstream ποπ. Οι Coldplay έχουν απομακρυνθεί από το ενίοτε άχαρο indie rock των πρώτων άλμπουμ τους για πιο αισιόδοξες ποπ και ηλεκτρονικές μελωδίες.

Όσοι προσαρμόζονται στις νέες μουσικές τάσεις θριαμβεύουν. Οι Coldplay και η Τέιλορ Σουίφτ βρίσκονται εν μέσω προσοδοφόρων περιοδειών −οι οποίες τους απέφεραν περίπου 810 εκατομμύρια δολάρια και ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αντίστοιχα− ενώ πολλοί από τους συγχρόνους τους έχουν βρεθεί στην αφάνεια.

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Η Beyoncé εξελίχθηκε για να ανταποκριθεί στα γούστα που αλλάζουν. Στη δεκαετία του 1990, ως τραγουδίστρια ενός κοριτσίστικου συγκροτήματος, των Destiny’s Child, τραγουδούσε ξεσηκωτικούς ύμνους γυναικείας ενδυνάμωσης. Κι όταν ανεξαρτητοποιήθηκε, αφού πρώτα πρόσθεσε στο ρεπερτόριό της συναισθηματικές μπαλάντες για να επιδείξει τις φωνητικές της ικανότητες, ενσωμάτωσε τη ρέγκε και την τραπ.

Η κάντρι τώρα τής επιτρέπει να πειραματιστεί ξανά με ένα νέο στυλ τραγουδιών. Στις πρώτες r&b επιτυχίες της καυχιόταν ότι είχε πολλά χρήματα να ξοδέψει. Αντίθετα, στο «16 Carriages», ένα από τα νέα κάντρι τραγούδια, οι στίχοι της είναι πιο προσγειωμένοι. Θυμάται τον κόπο της πρώιμης καριέρας της και πόσο «καταπονημένη και εξαντλημένη» ήταν. Αυτά τα τραγούδια ταιριάζουν περισσότερο σε μια εποχή πληθωρισμού και υψηλού κόστους διαβίωσης. 

Beyoncé - 16 CARRIAGES

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Έχει σημασία να διαθέτεις μεγάλη γκάμα. Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι δισκογραφικές δημιουργούσαν και πουλούσαν μουσική σύμφωνα με τους φυλετικούς διαχωρισμούς της εποχής, ο πειραματισμός επέτρεψε σε Μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Λούις Άρμστρονγκ «να δείξουν ότι κανείς δεν θα ‘πρεπε να τους αντιμετωπίζει ως στερεότυπα», λέει ο ιστορικός μουσικής Έρικ Βάισμπαρντ. 

Στρεφόμενη σε πολλά διαφορετικά είδη, η Beyoncé δείχνει ότι «δεν έχει όρια καλλιτεχνικά», συμπληρώνει ο Βάισμπαρντ. Το «Texas Hold 'Em» είναι στην κορυφή των charts στην Αμερική και τη Βρετανία, αλλά κάποιοι αμφισβητούν ακόμα και το αν είναι αυθεντική κάντρι. Ένας κάντρι ραδιοφωνικός σταθμός αρνήθηκε να το παίξει. Πρόκειται για ένα φορτισμένο ζήτημα σε ένα κατά κύριο λόγο λευκό είδος μουσικής, το οποίο ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια και έχει ρίζες στην αφροαμερικανική φολκ μουσική.

Η Beyoncé ελπίζει ότι η δουλειά της θα βοηθήσει να εξαλειφθεί «η αναφορά στη φυλή ενός καλλιτέχνη σε σχέση με την κυκλοφορία ειδών μουσικής». Δημοσιεύοντας μια φωτογραφία της στην οποία καβαλικεύει ένα ακόμα άλογο, δηλώνει: «Αυτό δεν είναι κάντρι άλμπουμ. Είναι άλμπουμ της Beyoncé». 

Beyoncé - TEXAS HOLD 'EM

Πηγή: Economist

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM