Trap, το είδωλο της κοινωνίας στον καθρέφτη

Trap, το είδωλο της κοινωνίας στον καθρέφτη Facebook Twitter
Ο Quan ήταν από τα σπουδαιότερα κεφάλαια του ραπ των αρχών της δεκαετίας των ’10s, ένας αμετανόητος πρωτοπόρος του ήχου της Atlanta. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΙΟ ΠΟΝΗΡΕΜΕΝΟΣ από εμένα θα έλεγε πως ο θάνατος του Rich Homie Quan προ ολίγων ημερών με έκανε να αισθάνομαι «some type of way». Και θα είχε απόλυτο δίκιο. Ο Quan ήταν από τα σπουδαιότερα κεφάλαια του ραπ των αρχών της δεκαετίας των ’10s, ένας αμετανόητος πρωτοπόρος του ήχου της Atlanta και το soundtrack των πρώτων χρόνων μου ως φοιτητή.

Το χειρότερο όμως είναι πως ήλθε να προστεθεί σε μια μακροσκελή λίστα αποθανόντων θρύλων, η οποία από τα χρόνια της επέλασης του trap και του αντίστοιχου lifestyle ολοένα και αυξάνεται.

Τι παραπάνω μπορούμε να πούμε για τον Quan που δεν το έχει πει ο ίδιος μέσα από τη μουσική του; Κι αυτός παιδί της mixtape εποχής του ραπ, μιας εποχής που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας του αμερικανικού Νότου, έκανε το 2013 το breakthrough του, εφόσον πρώτα όμως τον ανακάλυψε ο βασιλιάς των tapes, ο Gucci Mane, συμπεριλαμβάνοντάς τον σε μια κυκλοφορία.

Θα ήταν άδικο να λέγαμε πως στο trap οφείλονται όλα τα δεινά του πλανήτη. Η έξαρση της βίας, η στροφή των νέων στα σκληρά ναρκωτικά, οι συμμορίες δεν οφείλουν την ύπαρξή τους στον Jeezy και τον Juicy J. Αντιθέτως, είναι οι παθογένειες ενός συστήματος που ο πυρήνας του είναι η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Μεγαλούργησε ωστόσο με τον Birdman και τη Rich Gang, παρέα με τον Young Thug, με τον οποίο ήταν και από τα πιο απλησίαστα δίδυμα της περιόδου. Είναι ασφαλές να πούμε ότι όλο του το swagger ο Thug το οφείλει στον Quan, καθώς μπορούμε μέσα από τα tapes του πρώτου να δούμε τις δομικές διάφορες στα flow και τις μελωδίες του πριν και μετά τη γνωριμία τους.

Rich Homie Quan - Type of Way

Το trapping όμως, δυστυχώς, και το rockstar lifestyle έχει ένα τίμημα, που ενώ σε άλλες μουσικές βιόσφαιρες, όπως της ροκ, είναι γνωστό από τα ‘70s, στο ραπ αφενός άργησε να έρθει και αφετέρου ήρθε με τη μορφή πανδημίας.

Θα ήταν άδικο να λέγαμε όμως πως στο trap οφείλονται όλα τα δεινά του πλανήτη. Η έξαρση της βίας, η στροφή των νέων στα σκληρά ναρκωτικά, οι συμμορίες δεν οφείλουν την ύπαρξή τους στον Jeezy και τον Juicy J. Αντιθέτως, είναι οι παθογένειες ενός συστήματος που ο πυρήνας του είναι η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Είναι η ορατή γάγγραινα του ατομικού δρόμου, της προώθησης του grind culture σε ένα περιβάλλον ανελεύθερο, που ορίζεται από μονοπωλιακούς ομίλους, μιας οικονομίας που δεν καλύπτει τις βασικές ανάγκες αλλά κερδοφορεί από αυτές, μιας κοινωνίας βυθισμένης στον κοινωνικό αυτοματισμό, έρμαιο καθεστώτων εξαίρεσης.

Δεν είναι περίεργο που το trapping αναδείχθηκε στα χρόνια μετά τη μεγάλη ύφεση του 2009. Η γρήγορη ζωή είναι το υποκατάστατο μιας ζωής ανελεύθερης, ακόμη όμως, ενώ διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία της τραπ επικαιρότητας, επιμένουμε να στρέφουμε τον φακό στο αποτέλεσμα και όχι στο αίτιο. Mac Miller, Takeoff, XXXTentacion, Juice WRLD, Lil Peep, Nipsey Hussle, Young Dolph, πόσους ακόμα θα πρέπει να χάσουμε −επώνυμους και μη− πρώτου κοιτάξουμε το πρόβλημα κατάματα;

Όπως πολλές φορές αναφέρει ο χαρακτήρας του Kevin Costner, John Dutton, στη σειρά «Yellowstone», θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τον πλανήτη, όχι πάνω σε αυτόν. Κι αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει όσο επιμένουμε να διατηρούμε έναν κόσμο του 1%, όσο στρουθοκαμηλίζουμε στις αλλεπάλληλες κρίσεις, κολλώντας το ένα τσιρότο πάνω από το άλλο στις κακοτοπιές αιώνων.

Rich Gang - Lifestyle (Official Music Video) ft. Young Thug, Rich Homie Quan

Το ραπ είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας, ένας καθρέφτης που κάποτε έδειχνε, ανάμεσα σε όλα τα άλλα, τους De La Soul, τους A Tribe Called Quest, τον MF Doom, τους Fugees και τους Public Enemy. Το lifestyle του trapping είναι απλώς το γηρασμένο μας είδωλο. Αντί να καταδεικνύουμε την αντανάκλαση στον καθρέφτη, όμως, ας κοιτάξουμε στα χέρια μας να δούμε τον πραγματικό εαυτό μας.

Το gangsta rap πάντοτε ήταν επικίνδυνο. Το μάθαμε από τους NWA. Το μάθαμε από τον Malcolm X. Ας μην το κάνουμε τον αποδιοπομπαίο τράγο για όσους και όσα μας καταδυναστεύουν.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ