Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου

Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
«Οι σπουδαίοι διευθυντές ορχήστρας κερδίζουν τους μουσικούς όχι με τον φόβο αλλά με την εκτίμηση». © Constantine Manos
0

Λίγες στιγμές η σιωπή έχει τόση δύναμη, λίγες στιγμές ξεχειλίζει από τόση ανυπομονησία, όσο αυτές που σ' ένα κατάμεστο συναυλιακό μέγαρο όλοι κρατούν την ανάσα τους αντικρίζοντας την πλάτη του μαέστρου. Πόσο μάλλον όταν στο πόντιουμ στέκεται κάποιος όπως ο Λέοναρντ Μπέρσταϊν ή ο Σέιζι Οζάκα κι οι εκατό μουσικοί που περιμένουν το σύνθημα για να ριχτούν στη μάχη απαρτίζουν τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστώνης.

Ο διάσημος Ελληνοαμερικανός φωτογράφος Κωνσταντίνος Μάνος ένιωσε αυτή την ένταση άπειρες φορές στα νιάτα του, χωρίς να έχει κανέναν κοντά του. Δεν καθόταν καν στην πλατεία. Ντυμένος από την κορφή ως τα νύχια στα μαύρα (για να μην τραβάει την προσοχή) και με τη μηχανή του χωμένη σε γάντι (ώστε ο ήχος του κλικ να εξανεμίζεται), έκλεβε με το φακό του τα πάντα: τη σιωπή που προηγείται και το χειροκρότημα που ακολουθεί, την μπαγκέτα που πάλλεται και τα βλέμματα που αυτή μαγνητίζει, τους σολίστ να γίνονται ένα με τα όργανά τους, το κοινό να παραδίδεται στη μαγεία της μουσικής.

Μια επιλογή από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε, μαζί με προσωπικά του σχόλια, δημοσιεύτηκαν το 1961 στο πρώτο του βιβλίο, το «Portrait of a symphony», έργο που δεν κυκλοφορεί πια στην αγορά αλλά αναζητείται μανιωδώς από τους συλλέκτες.

Μέλος αλλά και μέτοχος του πρακτορείου Magnum, συνεργάτης του Life και του Εsquire και δημιουργός του κλασικού πια και πολυβραβευμένου λευκώματος «Greek portfolio», ο Κωνσταντίνος Μάνος, πριν ξεκινήσει την περιπλάνησή του στην αγροτική Ελλάδα του '60, είχε την τύχη να εργαστεί ως επίσημος φωτογράφος μιας από τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου. Το 1953, στα 19 του, προσελήφθη από την Συμφωνική της Βοστώνης, έχοντας γι' αποστολή να γίνει η σκιά της. Δούλεψε εκεί για μια διετία, μέχρι να πάει φαντάρος. Κι όταν, το 2000, η ορχήστρα συμπλήρωνε έναν αιώνα ζωής, κλήθηκε τιμητικά να τη φωτογραφίσει και πάλι, ώστε τα νέα –έγχρωμα αυτήν τη φορά– πλάνα του να εμπλουτίσουν τον γιορταστικό τόμο όπου καταγράφεται η ιστορία της.

Το 2001, σ' ένα από τα τυχερά ραντεβού που επιφυλάσσει στους δημοσιογράφους η δουλειά τους, συναντώ τον Κωνσταντίνο Μάνο στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης για έναν καφέ. Καθώς τον καλώ να επιστρέψει σ' εκείνη την περίοδο, το πρόσωπό του φωτίζεται.

«Σέβομαι απεριόριστα τους μουσικούς και τους αγαπώ. Θαυμάζω τον επαγγελματισμό και τη συνέπειά τους. Σκέφτομαι πόσα χρόνια σκληρής δουλειάς έχει καθένας πίσω του και με πιάνει δέος. Χάρη σ' αυτούς συνειδητοποίησα τι κόπος χρειάζεται για να εξελιχθεί ένας φωτογράφος από απλός διεκπεραιωτής σε σπουδαίο καλλιτέχνη. Και φροντίζω πάντα ν' αναφέρω το παράδειγμά τους στους νέους που παρακολουθούν τα σεμινάριά μου. Δύσκολα συνειδητοποιούν πόσο μεγάλη πειθαρχία απαιτεί και η φωτογραφική τέχνη».

Γεγονός είναι πως πριν από τους μουσικούς, ο Μάνος είχε λατρέψει τη μουσική. Γι' αυτό και από μικρός θέλησε «να αιχμαλωτίσει την ποίησή της». Όλα ξεκίνησαν από τη βιτρίνα ενός παλαιοπωλείου στην Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας, εκεί όπου είχαν εγκατασταθεί οι γονείς του, μετανάστες από τον Μαρμαρά της Μικράς Ασίας. «Στη βιτρίνα του παλιατζίδικου που βρισκόταν πλάι στο εστιατόριο του πατέρα μου, δέσποζε επί μήνες ένα βιολί. Το έβλεπε η αδελφή μου και το λιμπιζόταν. Ο πατέρας μας ήταν φτωχός κι αγράμματος αλλά ποτέ του δεν τσιγγουνεύτηκε χρήματα για την παιδεία μας. Της το αγόρασε λοιπόν, κι όταν άρχισε να παίζει τις πρώτες της νότες, ζήλεψα! Αποζημιώθηκα μ' ένα κλαρίνο. Στα επτά μου χρόνια, έπαιρνα μαθήματα και φωτογραφίας και μουσικής. Είχα καταλήξει πια στο φλάουτο. Όταν όμως αντιμετώπισα το δίλημμα με τι από τα δυο ν' ασχοληθώ επαγγελματικά, δεν μου πήρε πολύ χρόνο να διαλέξω. Κάθε φορά που έπρεπε να παίξω μπροστά σε κοινό, αρρώσταινα από το τρακ!».

Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
© Constantine Manos

Ακολουθώντας την αδελφή του, η οποία αποδείχτηκε μεγάλο ταλέντο, ο Κωνσταντίνος Μάνος εργάστηκε για δύο χρόνια ως φωτογράφος σ' ένα μουσικό φεστιβάλ της Νότιας Καρολίνας. Το όνειρό του όμως ήταν το Tanglewood, το πιο φημισμένο φεστιβάλ κλασικής μουσικής στη Μασαχουσέτη, όπου και η εδρεύει η Συμφωνική της Βοστώνης.

«Γράφω ένα γράμμα στην ορχήστρα υποβάλλοντας υποψηφιότητα για βοηθός φωτογράφου, επισυνάπτοντας βέβαια και δείγματα δουλειάς. Και τι μου στέλνουν! Μια επιστολή όπου με καλούν σε συνέντευξη κι ένα τσεκ για το ταξίδι μου –είκοσι ώρες απόσταση ήταν– στη Νέα Υόρκη. Με προσέλαβαν όχι ως βοηθό αλλά ως επίσημο φωτογράφο τους. Από τη μια στιγμή στην άλλη βρέθηκα ανάμεσα σε ιερά τέρατα όπως ο Άιζακ Στερν, ο Πάμπλο Καζάλς, ο Πίτερ Σέρκιν, ο Πιέρ Μοντέρ – ναι, αυτός που είχε πρώτος διευθύνει το 1914 στο Παρίσι την "Ιεροτελεστία της Άνοιξης" του Στραβίνσκι!».

Μια επιλογή από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε τότε, μαζί με προσωπικά του σχόλια, δημοσιεύτηκαν το 1961 στο πρώτο του βιβλίο, το «Portrait of a symphony», έργο που δεν κυκλοφορεί πια στην αγορά αλλά αναζητείται μανιωδώς από τους συλλέκτες. Το προλόγιζε μάλιστα ο Άαρον Κόπλαντ, παρομοιάζοντας την αίσθηση που έχει κανείς ξεφυλλίζοντάς το με την απόλυτη ευτυχία του ν' απολαμβάνει μια ζωντανή συναυλία κατ' ιδίαν.

Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
O Kωνσταντίνος Μάνος με φωτογραφίες του από το πολυβραβευμένο λεύκωμα «Greek portfolio», που αποτυπώνει την αγροτική Ελλάδα του '60.

Μουσικοί που σ' ένα τους διάλειμμα χαρτοπαίζουν στα παρασκήνια, πνιγμένοι μέσα σε σύννεφα καπνού. Τ' ακροδάχτυλα ενός μαέστρου που κυματίζουν στον αέρα. Μια υποψία προσώπου, πίσω από μια βιόλα. Άδειες θήκες οργάνων στους διαδρόμους. Μικρά παιδιά, σχεδόν αποσβολωμένα, που κρέμονται από τα θεωρεία... Ο φακός, είτε πίσω από τις κουρτίνες, είτε πάνω στα ταβάνι, είτε σε μια γωνιά του στούντιο ηχογραφήσεων, καραδοκεί. Κι όταν η Συμφωνική της Βοστώνης εκτελεί το «Happy Birthday» προς τιμήν μιας 80χρονης αριστοκράτισσας που κάθε Παρασκευή, επί 50 χρόνια, παρακολουθούσε τις συναυλίες, χάρη στη συνδρομή που της είχε προσφέρει ο άνδρας της, ο Μάνος είναι εκεί για απαθανατίσει τη στιγμή.

Προνομιούχος παρατηρητής ενός μικρόκοσμου απ' όπου δεν λείπουν ούτε οι ανασφάλειες ούτε οι φιλοδοξίες, ο ίδιος έφτασε να πειστεί ότι «οι σπουδαίοι διευθυντές ορχήστρας κερδίζουν τους μουσικούς όχι με τον φόβο αλλά με την εκτίμηση. Παρακολουθώντας τις πρόβες, αμέσως αντιλαμβάνεσαι αν παίζουν κρύα, επαγγελματικά ή αν δίνουν πραγματικά την ψυχή τους. Όταν δεν χωνεύουν τον μαέστρο, το νιώθεις, κάτι λείπει».

Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
© Constantine Manos
Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
© Constantine Manos

Μέσα στο παλιό πέτρινο σπίτι του Κωνσταντίνου Μάνου, που από το 1868 ορθώνεται στο κέντρο της Βοστώνης, πέρα από το φωτογραφικό του εργαστήρι, υπάρχει και μια τεράστια συλλογή –πάνω από 6.000 δίσκοι– κλασικής μουσικής. Ο ίδιος, ωστόσο, ξέρει πως «το καλύτερο στέρεο να έχει κανείς, τα συναισθήματα που δημιουργεί η ζωντανή ακρόαση δεν αναπληρώνονται». Από τη μεριά του, τη χρονιά που συναντηθήκαμε, είχε ξαναπιάσει με χαρά το νήμα εκεί που το είχε αφήσει τέσσερις δεκαετίες νωρίτερα, ακολουθώντας κατά πόδας την –πιο ανάλαφρη– ορχήστρα Boston Pops στις εμφανίσεις της στο Tanglewood. Κι ακόμα, είχε αρχίσει να παίζει ξανά φλάουτο.

«Το 1964 αναγκάστηκα να πουλήσω το όργανό μου για ν' αγοράσω εξοπλισμό για τις εκτυπώσεις μου. Το 2000, όμως, ένα από τα τρία καλύτερα εργαστήρια κατασκευής οργάνων της Βοστώνης μού ζήτησε να φωτογραφίσω την παραγωγή του για τη διαφημίσει στο Ίντερνετ. Το αντάλλαγμα ήταν ένα πανάκριβο –11.000 δολάρια άξιζε!– χειροποίητο φλάουτο από ασήμι που δεν μου κάνει καρδιά να τ' αφήσω από τα χέρια μου!». Μακάρι αυτό το φλάουτο να του κρατάει ακόμα συντροφιά.

Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
Μουσικοί που σ' ένα τους διάλειμμα χαρτοπαίζουν στα παρασκήνια, πνιγμένοι μέσα σε σύννεφα καπνού. © Constantine Manos
Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
© Constantine Manos
Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
© Constantine Manos
Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
© Constantine Manos
Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου Facebook Twitter
Η Συμφωνική της Βοστώνης εκτελεί το Happy Birthday προς τιμήν μιας 80χρονης αριστοκράτισσας. © Constantine Manos
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT