Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό

Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Η Τζέσικα Λανγκ δεν έχει την ψευδαίσθηση ότι η ιδιότητά της ως φωτογράφου μπορεί ποτέ να γίνει αναπόσπαστο μέρος της δημόσιας εικόνας της. «Έτσι δουλεύουν τα πράγματα» λέει συγκαταβατικά, αλλά χωρίς πικρία: «Είσαι ηθοποιός οπότε δεν μπορείς να θεωρηθείς φωτογράφος».
0

Ο αυτοκινητόδρομος που αποθεώθηκε στην ποπ κουλτούρα μέσω του άλμπουμ του Μπομπ Ντίλαν "Highway 61 Revisited" αποτελεί το σκηνικό (και τον τίτλο) για το νέο λεύκωμα φωτογραφιών που τράβηξε η Τζέσικα Λανγκ και θα κυκλοφορήσει την πρώτη του ερχόμενου μήνα με τίτλο "Highway 61".

Η έκδοση περιλαμβάνει 84 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που καταγράφουν τη ζωή κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου 61, ο οποίος απλώνεται από την καναδική μεθόριο ως τη Νέα Ορλεάνη, πόλη όπου κάποτε αγόρασε σπίτι και έζησε η ηθοποιός. Η Τζέσικα Λανγκ, που τον περασμένο Απρίλιο έκλεισε αισίως τα 70, έχει γεννηθεί σε μια κωμόπολη στη Μινεσότα και μέρος της διαδρομής υπήρξε οικεία κυκλοφοριακή αρτηρία για την οικογένειά της.

Η Τζέσικα Λανγκ, που τον περασμένο Απρίλιο έκλεισε αισίως τα 70, έχει γεννηθεί σε μια κωμόπολη στη Μινεσότα και μέρος της διαδρομής υπήρξε οικεία κυκλοφοριακή αρτηρία για την οικογένειά της.

Το άλμπουμ όμως αποτελεί συγχρόνως και ένα χρονικό των ριζικών αλλαγών που είδε όταν επισκέφτηκε ξανά μετά από χρόνια με την κάμερά της τα ίδια μέρη, κάποια από τα οποία τα περιγράφει μιλώντας στους New York Times με αφορμή το φωτογραφικό της έργο ως «άδεια, έρημα, σα να πενθούν αυτό που χάθηκε για πάντα».


Λίγες μέρες πριν την έκδοση του βιβλίου, ανεβαίνει στο Netflix την προσεχή Παρασκευή η κωμική τηλεοπτική σειρά "The Politician", στην οποία εμφανίζεται και αποτελεί άλλη μια συνεργασία της με τον Ράιαν Μέρφι, τον επιφανή παραγωγό και δημιουργό τηλεοπτικών σειρών όπως η ανθολογία (ή το franchise) του "American Horror Story" που έχει χαρίσει στην Τζέσικα Λανγκ τα δύο από τα τρία της βραβεία Emmy.

Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Μισισίπι. ©Jessica Lang

Με τη φωτογραφία ξεκίνησε να ασχολείται σοβαρά στη δεκαετία του '90 όταν ο τότε σύντροφός της, ο αείμνηστος συγγραφέας και ηθοποιός Σαμ Σέπαρντ, επιστρέφοντας από ένα ταξίδι του στη Γερμανία της έκανε δώρο μια φωτογραφική μηχανή Leica. Παρότι ζει μόνιμα στη Νέα Υόρκη, η Τζέσικα Λανγκ πέρασε πολύ καιρό τα τελευταία έξι χρόνια να περιπλανιέται με την κάμερά της στις οκτώ πολιτείες στις οποίες ξετυλίγεται ο Αυτοκινητόδρομος 61. Στον επίλογο του βιβλίου, σημειώνει η ίδια ότι το πρώτο άλμπουμ που αγόρασε στη ζωή της ήταν το "Highway 61 Revisited" (του συμπατριώτη της από την Μινεσότα, Μπομπ Ντίλαν) που κυκλοφόρησε το 1965.

Οι φωτογραφίες της έκδοσης είναι «κοκκώδεις» και λουσμένες με έντονες φωτοσκιάσεις και μοιάζουν να σταματούν τον χρόνο καθώς απεικονίζουν στιγμές, ανθρώπους, πινακίδες, ορίζοντες, δείπνα, πανηγύρια. Εκ πρώτης όψεως, έρχεται στον νου το ύφος μεγάλων φωτογράφων όπως ο Γουίλιαμ Έγκλεστον και ο πρόσφατα χαμένος Ρόμπερτ Φρανκ, με τον οποίον η Λανγκ είχε συγκατοικήσει σ' ένα λοφτ στο Bowery για ένα διάστημα, όταν μετακόμισε στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του '70, ύστερα από το μεγάλο ταξίδι της στην Ευρώπη (αφού είχε εγκαταλείψει τις σπουδές της), κατά το οποίο είχε βρεθεί και στον παρισινό Μάη του '68.

Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Μινεσότα. ©Jessica Lang

Όπως δηλώνει η ίδια πάντως, ο αγαπημένος της φωτογράφος είναι ο σπουδαίος Τσέχος φωτογράφος Γιόζεφ Κουντέλκα. Όσο για την τεχνική της, σημειώνει απλά ότι δεν χρησιμοποιεί ποτέ φλας, φώτα ή οτιδήποτε έξτρα και επίσης ότι δεν κροπάρει ποτέ τo κάδρο μετά την εμφάνιση.

Η Τζέσικα Λανγκ δεν έχει την ψευδαίσθηση ότι η ιδιότητά της ως φωτογράφου μπορεί ποτέ να γίνει αναπόσπαστο μέρος της δημόσιας εικόνας της. «Έτσι δουλεύουν τα πράγματα» λέει συγκαταβατικά, αλλά χωρίς πικρία: «Είσαι ηθοποιός οπότε δεν μπορείς να θεωρηθείς φωτογράφος. Εξάλλου έχω "πρωινή" δουλειά, δεν χρειάζομαι άλλη. Απλά αγαπώ να τραβάω φωτογραφίες. Είναι ο μόνος λόγος που το κάνω».

Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Νέα Ορλεάνη. ©Jessica Lang
Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Μιζούρι . ©Jessica Lang
Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Άιοβα. ©Jessica Lang
Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Μινεσότα. ©Jessica Lang
Highway 61 Revisited: Η Τζέσικα Λανγκ μπροστά και πίσω από τον φωτογραφικό φακό Facebook Twitter
Μισισίπι. ©Jessica Lang

Με στοιχεία από τους New York Times

 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ