Το παλάτι των Βερσαλλιών, μια τούρτα σε σχήμα στήθους, η ηρωίδα μιας από τις πιο διάσημες ταινίες του Χίτσκοκ με την πιο χαρακτηριστική κουπ, ένα όπλο που μοιάζει ακίνδυνο, ένα κανίς με περίτεχνο κούρεμα.
Τι κοινό μπορούν να έχουν οι παραπάνω εικόνες, πέρα από το ότι φέρουν αναφορές από την ποπ κουλτούρα, και ποια σημεία σύνδεσης μπορούν να βρεθούν ανάμεσά τους, που να οδηγούν σε ένα αφήγημα που να διαθέτει συνοχή;
Ο Philippe Jarrigeon είναι ένας εντελώς «τώρα» φωτογράφος. Με λαμπρή προϋπηρεσία σε διαφορετικούς τομείς της φωτογραφίας και ζηλευτές συνεργασίες με οίκους όπως οι Chanel, Dior, Hermès, Cartier κ.ά. και περιοδικά όπως τα Dazed, Interview, W, η γαλλική και η αμερικανική Vogue, ο Γάλλος καλλιτέχνης κυκλοφόρησε μόλις την πρώτη του μονογραφία, με τίτλο «PLAY», που εντυπωσιάζει με το χιούμορ, τα εκτυφλωτικά χρώματα, τις πλαστικές υφές και τις αναρίθμητες ποπ αναφορές.
Στις σελίδες του λευκώματος και στον φακό του Jarrigeon συνυπάρχουν η Cher Horowitz από το «Κορίτσι του Μπέβερλι Χιλς», η Calrotta Valdes από το «Vertigo» και η εμβληματική σούπα γκασπάτσο από τις αλμοδοβαρικές «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης». Σαν ένα αδιάκοπο τηλεοπτικό ζάπινγκ.
«Μου αρέσει να δουλεύω με συγκεκριμένες αναφορές και να κλείνω το μάτι στη συλλογική μας οπτική μνήμη. Είμαι φαν της Chanel των αρχών των ‘80s, του Ντίσνεϊ, του Ζακ Τατί και του Μπράιαν ντε Πάλμα. Νομίζω πως έχει ενδιαφέρον τι θέση βρίσκει το καθετί από αυτά στις εικόνες μου»
«Δουλεύοντας αδιάκοπα, εδώ και 15 χρόνια, πάνω σε διαφορετικές φωτογραφικές κατηγορίες, σε περιοδικά μόδας, στη μουσική και σε εκθέσεις, είχε έρθει η στιγμή να κάνω έναν απολογισμό, να πάρω τον χρόνο μου και να συνδέσω κάποιες από όλες αυτές τις εικόνες και τα πρότζεκτ. Αλλά και να γιορτάσω» περιγράφει ο Philippe Jarrigeon σχετικά με το πώς προέκυψε αυτή η έκδοση.
«Το όνομα “PLAY” ήρθε πολύ νωρίς στη διαδικασία γιατί το παιχνίδι είναι σημαντικό στη δουλειά μου και απαιτεί κανόνες: Ένας από αυτούς ήταν να επεξεργαστώ τα χρώματα ακολουθώντας την παλέτα του Colorama για να μπλέξω διαφορετικές ιστορίες, φωτογραφικές σειρές, πορτρέτα, stills και τοπία που είχα συλλέξει τα τελευταία 15 χρόνια».
Πέρα όμως από τη σπαζοκεφαλιά της επιλογής και της σύνδεσης ενός ετερόκλητου συνόλου εικόνων από μια δεκαπενταετή πορεία για ένα φωτογραφικό λεύκωμα, είναι γεγονός πως η ίδια η τέχνη της φωτογραφίας δεν έχει πλέον καμία σχέση με αυτό που ήταν 15 χρόνια πριν.
Η καταλυτική εμφάνιση των social media και ο «εκδημοκρατισμός» του μέσου, ειδικά μέσα από το Instagram, που οδήγησε τη φωτογραφία σε άλλα όρια –και συχνά στον ευτελισμό της–, δίνουν άλλη βαρύτητα σε αυτή την επιλογή. Το παιχνίδι της επικοινωνίας, του τρόπου που ένας φωτογράφος «πουλάει» τη δουλειά του, το βλέμμα του, η ίδια του η αισθητική, όλα παίζονται αλλιώς.
Ο Philippe Jarrigeon επιβεβαιώνει: «Από τα πρώτα μου βήματα οι κανόνες έχουν αλλάξει. Το στούντιό μου μεγάλωσε, όπως και η ομάδα μου. Ταξιδεύω περισσότερο, ειδικά στην Αμερική. Φωτογραφίζω περισσότερο. Δεν ξέρω όμως αν τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ. Νιώθω ακόμα σαν εκείνο το νεαρό αγόρι που παίζει με τα Playmobil του. Τα social media είναι καλή πλατφόρμα επικοινωνίας, όλα τρέχουν πολύ γρήγορα, βοηθούν ένα έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη και καθιστούν απαραίτητη την επιμονή στη σκέψη, όταν για παράδειγμα ετοιμάζεις μια έκδοση».
Ζητώντας του να μου ονοματίσει κάποιες από τις βασικές αναφορές του από την ποπ κουλτούρα, ο ίδιος στέκεται πρώτα απ’ όλα στον Snoop Dogg. «Έχω δουλέψει δυο φορές μαζί του στο παρελθόν, όταν επιμελήθηκα το cover του άλμπουμ του («Bush», 2015), εκείνου με ένα μπλε Ντόμπερμαν, και στο πορτρέτο του για την καμπάνια μιας σουηδικής τράπεζας (Klarna), εκεί που βρισκόταν περιτριγυρισμένος από αφγανικά λαγωνικά.
Το “PLAY” είναι επίσης ένας φόρος τιμής στα τηλεπεριοδικά. Η καλλιτεχνική διεύθυνση του λευκώματος είναι ένα κλείσιμο ματιού σε όλα εκείνα τα παιδιά αυτών των πιασάρικων εκδόσεων. Μου αρέσει να δουλεύω με συγκεκριμένες αναφορές και να κλείνω το μάτι στη συλλογική μας οπτική μνήμη. Είμαι φαν της Chanel των αρχών των ‘80s, του Ντίσνεϊ, του Ζακ Τατί και του Μπράιαν ντε Πάλμα. Νομίζω πως έχει ενδιαφέρον τι θέση βρίσκει το καθετί από αυτά στις εικόνες μου».
Πώς όμως ένας άνθρωπος που έχει δουλέψει τόσο πολύ στη διαφήμιση και στον γυαλισμένο κόσμο της καταφέρνει την ίδια στιγμή να σχολιάζει τον καπιταλισμό και τις ψεύτικες καταναλωτικές ανάγκες που αυτός δημιουργεί; «Η διαφήμιση βοηθά στην πρόσβαση. Γουστάρω την ιδέα ότι είμαι ένας Τζόκερ που τριγκάρει το κοινό με σαρκασμό. Το χιούμορ και η απόλαυση είναι σίγουρα κομμάτια αυτού που κάνω».
Ο Philippe Jarrigeon συμμετέχει στο Athens Photo Festival 2022 που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 (Πε & Κυ 10:00 – 18:00, Πα & Σα 10:00 – 22:00) έως τις 24/7.
Την Πέμπτη 23/7 από τις 19:00 έως τις 21:00 θα βρίσκεται στο βιβλιοπωλείο Hyper Hypo (Βορέου 10, Αθήνα), όπου θα υπογράφει αντίτυπα από το νέο του φωτογραφικό λεύκωμα «PLAY».
https://www.philippejarrigeon.com/
Instagram @philippejarrigeon