Live

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
0
Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Her name was Lola

Μία από τις πιο δημοφιλείς τάσεις από καταβολής σόσιαλ μίντια είναι το μοίρασμα φωτογραφιών με φαγητά. Το χάσταγκ #foodporn, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, προσεγγίζει τις 90 εκατομμύρια αναφορές στο instagram και αυτό το νούμερο είναι απολύτως ενδεικτικό της σύγχρονης μανίας να απαθανατίζουμε και να επιδεικνύουμε αυτό που τρώμε. Και όπως σε όλες τις κατηγορίες αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η ανάγκη καλλωπισμού και ωραιοποίησης των φωτογραφιών μας, έχει οδηγήσει σε παράλληλη έκρηξη του food styling, η οποία, σε συνδυασμό με το -επίσης εξαιρετικά δημοφιλές- food blogging, γεμίζει τα μάτια μας με εικόνες που προκαλούν όλες τις αισθήσεις μας.

Η creative director και φωτογράφος Σοφία Γκααφάρ στηρίζεται σε αυτό τον παγκόσμιο κώδικα επικοινωνίας, στο καθημερινό και εντελώς οικείο τελετουργικό που ουσιαστικά αποτελεί το φαγητό και παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση «Great Minds Eat Alike» με μια σειρά από φωτογραφίες και εγκαταστάσεις με επίκεντρο το φαγητό στο Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας. Γνώριμα υλικά συνδυάζονται με αναπάντεχα αντικείμενα (όπως είναι οι βόλοι, τα ξυραφάκια ή μία σαπουνοθήκη) και το food styling. Νέες μορφές σύνθεσης, σχημάτων, επιφανειών, ποικιλίες διάφορων μέσων εντάσσονται στο σύνολο μίας προσωπικής και όχι τυποποιημένης συνταγής. Λίγο πριν τα εγκαίνια, ρωτήσαμε τη φωτογράφο τι σκεφτόταν πριν καταλήξει σε αυτή τη θεματική.

Βομβαρδιζόμαστε με άπειρα διαφορετικά κόνσεπτ με επίκεντρο το φαγητό. Και όλα αυτά άνθισαν για να χαρίζουν μία ευχάριστη νότα στην απαιτητική και ανταγωνιστική καθημερινότητα μας. Για να ξεχνιόμαστε. Με αυτό τον τρόπο αποκτήσαμε γνώσεις ειδικών κάνοντας την δουλειά των σεφ ακόμα πιο δύσκολη.

— Γιατί μας αρέσει να φωτογραφίζουμε το φαγητό μας; Ποια ανάγκη εξυπηρετούμε μοιράζοντας εικόνες στα social media με αυτό που μαγειρεύουμε/τρώμε;

Γιατί τρώμε πρώτα με τα μάτια μας. Αισθάνομαι ότι το φαγητό φαίνεται ακόμα πιο όμορφο τραβηγμένο μέσα από ένα φακό κινητού ή φωτογραφικής μηχανής. Τα φίλτρα μετά λειτουργούν ως αλατοπίπερο. Νομίζω ότι δεν εξυπηρετούμε κάποια ανάγκη αλλά μάλλον μας εξυπηρετεί. Τον καθένα για τους δικούς του λόγους.

— Οι σπουδές σου περιλαμβάνουν φωτογραφία μόδας και διαφήμισης. Γιατί επέλεξες να σχολιάσεις αυτή ειδικά την τάση του #foodporn μέσα από την πρώτη σου προσωπική έκθεση;

Ως παρατηρητής και μετά ως φωτογράφος, όφειλα να παρουσιάσω αυτό το "trend" που ονομάζεται φαγητό με έναν καινούριο τρόπο και να ξεφύγω από τους κλασικούς τρόπους παρουσίασης και food styling. Κάποια μηνύματα διατυπώθηκαν και στήθηκαν καθαρά στις εικόνες μου, όπως αν θα έστηνα μια διαφημιστική καμπάνια ή ένα mood board για ένα editorial μόδας.

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Fish and chips

— Πού αποδίδεις τη γαστρονομική έκρηξη που έχει συντελεστεί (και στην Ελλάδα) τα τελευταία χρόνια, με όλες αυτές τις τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής, το food styling & blogging και την άποψη που (θέλει να) έχει ο καθένας για το φαγητό;

Βομβαρδιζόμαστε με άπειρα διαφορετικά κόνσεπτ με επίκεντρο το φαγητό. Και όλα αυτά άνθισαν για να χαρίζουν μία ευχάριστη νότα στην απαιτητική και ανταγωνιστική καθημερινότητα μας. Για να ξεχνιόμαστε. Με αυτό τον τρόπο αποκτήσαμε γνώσεις ειδικών κάνοντας την δουλειά των σεφ ακόμα πιο δύσκολη.

Σοφία Γκααφάρ— Περίγραψέ μου την πορεία δημιουργίας ενός χαρακτηριστικού εκθέματος αυτής της δουλειάς, από τη σύλληψη της ιδέας, μέχρι την επιλογή των υλικών και έπειτα το καδράρισμα και το post-production.

Θα αναφερθώ στη γνωστή σε όλους Λόλα, την παρκετέζα που μου έδωσε και το ερέθισμα για να ξεκινήσει αυτό το πρότζεκτ. Την αντίκρισα εν ώρα δράσης πάνω σε ένα παρκέ να το αστράφτει. Είχε τόσο έντονο κόκκινο χρώμα που δεν μπορούσα να βγάλω το βλέμμα μου από πάνω της. Όσο περνούσε η ώρα, στα μάτια μου άρχισε να παίρνει άλλη μορφή από την κλασική και ο κιμάς δεν άργησε να πάρει την θέση του κόκκινου πανιού. Αντικατέστησα το αντικείμενο με ένα υλικό φαγητού. Οι ιδέες που ακολούθησαν είχαν το ίδιο μοτίβο: Καθαρά background και έντονα χρώματα, κάνοντας κάθε σύνθεση να ξεχωρίζει και να στέκεται από μακριά.

— O πατέρας σου κατάγεται από το Σουδάν και σπούδασες στο Λονδίνο. Πώς συνέβαλαν οι πολυπολιτισμικές καταβολές σου στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής σου άποψης; Μπορείς να φέρεις στο μυαλό σου μια χαρακτηριστική εικόνα (οπτική, οσφρητική, ακουστική) από την παιδική σου ηλικία;

Η πολυπολιτισμικότητα μού δημιούργησε μία σφαιρική αντίληψη και πολύπλευρη έμπνευση και ματιά. Συνέβαλε στο να είμαι ανοιχτή με όλους τους ανθρώπους και να σέβομαι όλους τους πολιτισμούς. Αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι να είμαι πρώτα άνθρωπος και έπειτα καλλιτέχνης.

Τις Κυριακές παραγγέλλαμε (όχι μέσω mobile app) στο σπίτι πάντα πίτσα.

— Συμμετείχες στην επιλογή και τον σχεδιασμό του μενού που θα παρουσιαστεί στα εγκαίνια της έκθεσης; Αν ναι, πώς επέλεξες τα πιάτα που θα πλαισιώσουν την έκθεση;

Σε συνεργασία με τον σεφ του μουσείου επιλέξαμε ένα σετ μενού έξι πιάτων ως συνέχεια της έκθεσης. Φροντίσαμε να έχουμε ένα ισορροπημένο διατροφικά μενού, όπως θα περίμενε κανείς αν πήγαινε σε ένα οποιοδήποτε εστιατόριο, καλύπτοντας και τον πιο απαιτητικό πελάτη. Η διαφορά όμως είναι ότι εδώ δεν έχουμε πιάτα από μία κλασική συνταγή, αλλά τη συνταγή "Great Minds Eat Alike".

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Marble tomatoes
Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Soap in your mouth

Info:

Σοφία Γκααφάρ - GREAT MINDS EAT ALIKE

Έναρξη έκθεσης: Πέμπτη 12 Μαΐου

Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας (Αγίου Δημητρίου 1, Ψυρρή, 210 3211311)

Η είσοδος είναι δωρεάν.

Η έκθεση συνοδεύεται από ειδικά διαμορφωμένο μενού στο εστιατόριο του μουσείου.

 

0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ