Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
0
Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Her name was Lola

Μία από τις πιο δημοφιλείς τάσεις από καταβολής σόσιαλ μίντια είναι το μοίρασμα φωτογραφιών με φαγητά. Το χάσταγκ #foodporn, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, προσεγγίζει τις 90 εκατομμύρια αναφορές στο instagram και αυτό το νούμερο είναι απολύτως ενδεικτικό της σύγχρονης μανίας να απαθανατίζουμε και να επιδεικνύουμε αυτό που τρώμε. Και όπως σε όλες τις κατηγορίες αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η ανάγκη καλλωπισμού και ωραιοποίησης των φωτογραφιών μας, έχει οδηγήσει σε παράλληλη έκρηξη του food styling, η οποία, σε συνδυασμό με το -επίσης εξαιρετικά δημοφιλές- food blogging, γεμίζει τα μάτια μας με εικόνες που προκαλούν όλες τις αισθήσεις μας.

Η creative director και φωτογράφος Σοφία Γκααφάρ στηρίζεται σε αυτό τον παγκόσμιο κώδικα επικοινωνίας, στο καθημερινό και εντελώς οικείο τελετουργικό που ουσιαστικά αποτελεί το φαγητό και παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση «Great Minds Eat Alike» με μια σειρά από φωτογραφίες και εγκαταστάσεις με επίκεντρο το φαγητό στο Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας. Γνώριμα υλικά συνδυάζονται με αναπάντεχα αντικείμενα (όπως είναι οι βόλοι, τα ξυραφάκια ή μία σαπουνοθήκη) και το food styling. Νέες μορφές σύνθεσης, σχημάτων, επιφανειών, ποικιλίες διάφορων μέσων εντάσσονται στο σύνολο μίας προσωπικής και όχι τυποποιημένης συνταγής. Λίγο πριν τα εγκαίνια, ρωτήσαμε τη φωτογράφο τι σκεφτόταν πριν καταλήξει σε αυτή τη θεματική.

Βομβαρδιζόμαστε με άπειρα διαφορετικά κόνσεπτ με επίκεντρο το φαγητό. Και όλα αυτά άνθισαν για να χαρίζουν μία ευχάριστη νότα στην απαιτητική και ανταγωνιστική καθημερινότητα μας. Για να ξεχνιόμαστε. Με αυτό τον τρόπο αποκτήσαμε γνώσεις ειδικών κάνοντας την δουλειά των σεφ ακόμα πιο δύσκολη.

— Γιατί μας αρέσει να φωτογραφίζουμε το φαγητό μας; Ποια ανάγκη εξυπηρετούμε μοιράζοντας εικόνες στα social media με αυτό που μαγειρεύουμε/τρώμε;

Γιατί τρώμε πρώτα με τα μάτια μας. Αισθάνομαι ότι το φαγητό φαίνεται ακόμα πιο όμορφο τραβηγμένο μέσα από ένα φακό κινητού ή φωτογραφικής μηχανής. Τα φίλτρα μετά λειτουργούν ως αλατοπίπερο. Νομίζω ότι δεν εξυπηρετούμε κάποια ανάγκη αλλά μάλλον μας εξυπηρετεί. Τον καθένα για τους δικούς του λόγους.

— Οι σπουδές σου περιλαμβάνουν φωτογραφία μόδας και διαφήμισης. Γιατί επέλεξες να σχολιάσεις αυτή ειδικά την τάση του #foodporn μέσα από την πρώτη σου προσωπική έκθεση;

Ως παρατηρητής και μετά ως φωτογράφος, όφειλα να παρουσιάσω αυτό το "trend" που ονομάζεται φαγητό με έναν καινούριο τρόπο και να ξεφύγω από τους κλασικούς τρόπους παρουσίασης και food styling. Κάποια μηνύματα διατυπώθηκαν και στήθηκαν καθαρά στις εικόνες μου, όπως αν θα έστηνα μια διαφημιστική καμπάνια ή ένα mood board για ένα editorial μόδας.

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Fish and chips

— Πού αποδίδεις τη γαστρονομική έκρηξη που έχει συντελεστεί (και στην Ελλάδα) τα τελευταία χρόνια, με όλες αυτές τις τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής, το food styling & blogging και την άποψη που (θέλει να) έχει ο καθένας για το φαγητό;

Βομβαρδιζόμαστε με άπειρα διαφορετικά κόνσεπτ με επίκεντρο το φαγητό. Και όλα αυτά άνθισαν για να χαρίζουν μία ευχάριστη νότα στην απαιτητική και ανταγωνιστική καθημερινότητα μας. Για να ξεχνιόμαστε. Με αυτό τον τρόπο αποκτήσαμε γνώσεις ειδικών κάνοντας την δουλειά των σεφ ακόμα πιο δύσκολη.

Σοφία Γκααφάρ— Περίγραψέ μου την πορεία δημιουργίας ενός χαρακτηριστικού εκθέματος αυτής της δουλειάς, από τη σύλληψη της ιδέας, μέχρι την επιλογή των υλικών και έπειτα το καδράρισμα και το post-production.

Θα αναφερθώ στη γνωστή σε όλους Λόλα, την παρκετέζα που μου έδωσε και το ερέθισμα για να ξεκινήσει αυτό το πρότζεκτ. Την αντίκρισα εν ώρα δράσης πάνω σε ένα παρκέ να το αστράφτει. Είχε τόσο έντονο κόκκινο χρώμα που δεν μπορούσα να βγάλω το βλέμμα μου από πάνω της. Όσο περνούσε η ώρα, στα μάτια μου άρχισε να παίρνει άλλη μορφή από την κλασική και ο κιμάς δεν άργησε να πάρει την θέση του κόκκινου πανιού. Αντικατέστησα το αντικείμενο με ένα υλικό φαγητού. Οι ιδέες που ακολούθησαν είχαν το ίδιο μοτίβο: Καθαρά background και έντονα χρώματα, κάνοντας κάθε σύνθεση να ξεχωρίζει και να στέκεται από μακριά.

— O πατέρας σου κατάγεται από το Σουδάν και σπούδασες στο Λονδίνο. Πώς συνέβαλαν οι πολυπολιτισμικές καταβολές σου στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής σου άποψης; Μπορείς να φέρεις στο μυαλό σου μια χαρακτηριστική εικόνα (οπτική, οσφρητική, ακουστική) από την παιδική σου ηλικία;

Η πολυπολιτισμικότητα μού δημιούργησε μία σφαιρική αντίληψη και πολύπλευρη έμπνευση και ματιά. Συνέβαλε στο να είμαι ανοιχτή με όλους τους ανθρώπους και να σέβομαι όλους τους πολιτισμούς. Αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι να είμαι πρώτα άνθρωπος και έπειτα καλλιτέχνης.

Τις Κυριακές παραγγέλλαμε (όχι μέσω mobile app) στο σπίτι πάντα πίτσα.

— Συμμετείχες στην επιλογή και τον σχεδιασμό του μενού που θα παρουσιαστεί στα εγκαίνια της έκθεσης; Αν ναι, πώς επέλεξες τα πιάτα που θα πλαισιώσουν την έκθεση;

Σε συνεργασία με τον σεφ του μουσείου επιλέξαμε ένα σετ μενού έξι πιάτων ως συνέχεια της έκθεσης. Φροντίσαμε να έχουμε ένα ισορροπημένο διατροφικά μενού, όπως θα περίμενε κανείς αν πήγαινε σε ένα οποιοδήποτε εστιατόριο, καλύπτοντας και τον πιο απαιτητικό πελάτη. Η διαφορά όμως είναι ότι εδώ δεν έχουμε πιάτα από μία κλασική συνταγή, αλλά τη συνταγή "Great Minds Eat Alike".

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Marble tomatoes
Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Soap in your mouth

Info:

Σοφία Γκααφάρ - GREAT MINDS EAT ALIKE

Έναρξη έκθεσης: Πέμπτη 12 Μαΐου

Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας (Αγίου Δημητρίου 1, Ψυρρή, 210 3211311)

Η είσοδος είναι δωρεάν.

Η έκθεση συνοδεύεται από ειδικά διαμορφωμένο μενού στο εστιατόριο του μουσείου.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT