«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter

«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου»

0

Ο κορωνοϊός ζει στο διαμέρισμά μου τις τελευταίες 15 μέρες. Πέφτει για ύπνο λίγα εκατοστά μακριά απ' το προσκεφάλι μου και ξυπνά πλάι μου. Ανασαίνω την ανάσα του. Μέχρι τώρα, ήμουν πάντα διστακτικός να αποκαλέσω «σπίτι» αυτό το διαμέρισμά μου εδώ στην Κατάνια.

Τα τελευταία δέκα χρόνια έχω γυρίσει τη Μέση Ανατολή απ' άκρη σ' άκρη φωτογραφίζοντας τις πόλεις, τους κατοίκους τους και τις συγκρούσεις που μαίνονται σ' αυτή την περιοχή εδώ και δεκαετίες. Σπίτι μου ήταν οι δρόμοι της Βαγδάτης, της Μοσούλης, του Αμμάν, του Χαρτούμ και της Τεχεράνης.

Θεωρούσα πάντα αυτά τα 50 τετραγωνικά μέτρα περισσότερο ως pied-à-terre, ως προσωρινό κατάλυμα, ως ένα μέρος που βρίσκονται τα ρούχα μου και το φωτογραφικό μου αρχείο. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι μετά την απελπισία των προσφυγικών καταυλισμών στο Ιράκ ή τους μαζικούς τάφους στο Σιντζάρ ή το ασθενοφόρο που συνέλεγε τα πτώματα των νεκρών Κούρδων στη βόρεια Συρία –όλα αυτά που είδα και κατέγραψα με τη φωτογραφική μου μηχανή– θα είχα να αντιμετωπίσω το θέμα που ασφυκτικά μονοπωλεί την παγκόσμια επικαιρότητα, εδώ στο μικρό μου διαμέρισμα.

Έχω φωτογραφίσει πολλούς ανθρώπους την ώρα που υποφέρουν, τώρα όμως έπρεπε να στρέψω τον φακό στη φρίκη που ζούσε η Μάρτα, καθώς η κατάστασή της χειροτέρευε καθημερινά.

Ζω με τον Covid-19 από τα μέσα Μαρτίου. Μόλυνε τη μητέρα μου, τη σύντροφό μου –την πολεμική ανταποκρίτρια Μάρτα Μπελινγκρέρι– και άλλους οικείους μου, για κάποιο λόγο όμως εγώ την έχω γλιτώσει. Αποφάσισα να το ερμηνεύσω ως επιθυμία του ιού να τον φωτογραφήσω από μια διαφορετική οπτική γωνία.


Ούτε οι γιατροί μπορούσαν να εξηγήσουν αυτή την επιδεικτική αδιαφορία της ασθένειας προς το πρόσωπο μου. Το αρχικό τεστ ήταν αρνητικό, αλλά ο γιατρός μου είπε ότι μπορεί να ήταν «ψευδώς αρνητικό», ειδικά αφού παρουσίαζα συμπτώματα: η θερμοκρασία μου κυμαινόταν από τους 37,3 ως τους 37,7 βαθμούς για πολλές μέρες.

«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Αντανάκλαση της Μάρτα ενώ στεγνώνει τα μαλλιά της στο παράθυρο

Τελικά αποφάσισα να πιάσω την φωτογραφική μου μηχανή και να κάνω κάτι που δεν είχα κάνει ποτέ πριν. Έχω φωτογραφίσει πολλούς ανθρώπους την ώρα που υποφέρουν, τώρα όμως έπρεπε να στρέψω τον φακό στη φρίκη που ζούσε η Μάρτα, καθώς η κατάστασή της χειροτέρευε καθημερινά.

Ο γιατρός πρότεινε επίσης να παραγγείλουμε ένα οξύμετρο δακτύλου από το φαρμακείο. Αυτή η μικρή συσκευή έγινε ο καλύτερός μας φίλος: «Αν δείχνει πάνω από 95, όλα καλά. Αν πέσει στο 92 πρέπει να πάτε στο νοσοκομείο». Το δικό μου επίπεδο έδειχνε 99 και της Μάρτα 98. Εκείνη όμως δεν φαινόταν να πηγαίνει καθόλου καλά. Μου είπε ότι ένιωθε σα να φορούσε κορσέ με τα κορδόνια σφιχτά μέχρι ασφυξίας.

Οι φίλοι μας φέρνουν τρόφιμα και τα αφήνουν στην εξώπορτα. Κάνουμε το καλύτερο προσπαθώντας να οργανώσουμε τις μέρες μας: μετράμε τη θερμοκρασία μας, πίνουμε τον φρεσκοστυμμένο χυμό μας, ξαναμετράμε τη θερμοκρασία μας, βάζουμε το δάχτυλο στο οξύμετρο, παίρνουμε τηλέφωνο τον γιατρό. Είδα και τη μάνα μου στο νοσοκομείο μέσω Skype. Φαίνεται να αναπνέει καλύτερα. Ανταλλάξαμε χαμόγελα, αλλά το δικό μου ήταν πολύ ζορισμένο.

«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους άδειους δρόμους από το παράθυρο

Ο γιατρός μου είπε να ξανακάνω το τεστ. Το έκανα. Αρνητικό και πάλι. Λες να έχω ανοσία; Οι μέρες σέρνονταν στο διαμέρισμα, ασπρόμαυρες σαν τις φωτογραφίες μου. Κάποιες φορές φανταζόμαστε προσπαθώντας να χαμογελάσουμε, ότι είμαι ασυμπτωματικός επειδή ο ιός εγώ είμαι ο ίδιος.

Ακόμα κι ένα μικρό χαμόγελο όμως τελικά φαίνεται ότι βγαίνει σε καλό. Η μητέρα μου βγήκε από το νοσοκομείο αλλά θα περάσουν βδομάδες μέχρι να μπορέσω να τη δω. Η Μάρτα αναπνέει κανονικά ξανά, το ίδιο κι εγώ. Πολύ θα ήθελα να έχω φωτογραφήσει τη χώρα μου μέσα σ' αυτή την κατάσταση συναγερμού, τη μάχη των γιατρών στην πρώτη γραμμή, την Ιταλία να έχει γονατίσει πολεμώντας έναν αόρατο εχθρό. Αντί να τον αναζητήσω εγώ όμως, μια μέρα του Μαρτίου, ο εχθρός ήρθε ο ίδιος και μου χτύπησε την πόρτα.

«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Ηλιοβασίλεμα από το μπαλκόνι
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Η Μάρτα πίνει τσάι στο παράθυρο
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Φοράμε τις μάσκες όταν προετοιμάζουμε το δείπνο
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Η Μάρτα κάνει εισπνοές με διττανθρακική σόδα για το αναπνευστικό της σύστημα
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Ημερολόγιο καραντίνας
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Η Μάρτα ενώ δουλεύει στο laptop
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Κάθε μέρα μετράμε τα επίπεδα οξυγόνου με το οξύμετρο δακτύλου
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Η Μάρτα ανεβάζει το καλάθι με προμήθειες ή φάρμακα που φέρνουν φίλοι
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Ο Μικέλε ο τρομπετίστας περνά συχνά από κάτω ψυχαγωγώντας τη γειτονιά
«Οι μέρες σέρνονται ασπρόμαυρες, σαν τις φωτογραφίες μου» Facebook Twitter
Η Μάρτα χαιρετά από το παράθυρο έναν φίλο που άφησε φαγητό στην εξώπορτα

Με στοιχεία από τον Guardian

 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια φωτογράφος καταγράφει τη σουρεαλιστική πτήση από τη Νέα Υόρκη στο Τελ Αβίβ, εν μέσω πανδημίας

Διεθνή / Μια φωτογράφος καταγράφει τη σουρεαλιστική πτήση από τη Νέα Υόρκη στο Τελ Αβίβ, εν μέσω πανδημίας

Όταν η φωτορεπόρτερ των New York Times και της Washington Post, Sharon Pulwer, ξεκίνησε από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Νιούαρκ στη Νέα Υόρκη για να ταξιδέψει πίσω στην οικογένειά της στο Τελ Αβίβ, ήρθε αντιμέτωπη με εικόνες που δεν είχε ξαναδεί ποτέ στη ζωή της.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ