Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Mια ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον αντί να βάλει φρένο στις φήμες και στις θεωρίες, έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά.
0

Μετά από μήνες σιωπής και εικασιών σχετικά με το τι συμβαίνει με την «απούσα» Κέιτ Μίντλετον, μια ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία της που δημοσιοποίησε το ίδιο το παλάτι του Κένσινγκτον, αντί να βάλει φρένο στις φήμες και στις θεωρίες, έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά, αφού τίποτα δεν ξεφεύγει πια από τους απανταχού παρατηρητές του διαδικτύου, για τους οποίους τα προβλήματα της συγκεκριμένης φωτογραφίας δεν ήταν απλώς αναμφισβήτητα αλλά έβγαζαν μάτι.

Αν και η ίδια η πριγκίπισσα παραδέχτηκε αργότερα ότι δεν μπόρεσε να αντισταθεί στην... αμαρτία του edit, γενικά οι ειδικοί συνιστούν να εμπιστευόμαστε την κρίση των επαγγελματιών του είδους όσον αφορά το αν μια εικόνα είναι παραποιημένη ή όχι. 

«Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούμε και όλα να μας φαίνονται ύποπτα», λέει ο Hany Farid, καθηγητής του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια, που ειδικεύεται στην ανάλυση και στην αυθεντικοποίηση ψηφιακών μέσων όπως οι φωτογραφίες, τα βίντεο, οι ηχογραφήσεις. «Με το μάτι δεν πρόκειται ποτέ να καταλάβεις με σιγουριά τι είναι αληθινό και τι όχι», συνεχίζει.

Αν μια φωτογραφία «κάνει καριέρα» σε φόρουμ όπως το Reddit ή εμφανίζεται μόνο στο Twitter, ίσως καλύτερα να την αγνοήσεις μέχρι νεωτέρας ή να μην την πάρεις τοις μετρητοίς.

«Οι ειδικοί έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία, όπως ο γεωεντοπισμός, οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα που παρέχουν, τα οποία τους επιβεβαιώνουν αν μπορούν να εμπιστευτούν αυτά που βλέπουν», λέει ο Christopher Looft, συντονιστής της Ομάδας Οπτικών Ελέγχων Επαλήθευσης του ABC News.

Με την τεχνητή νοημοσύνη να εξελίσσεται με αλματώδη ρυθμό, όλα όσα θα πρόδιδαν μια εικόνα έναν χρόνο πριν σήμερα μάλλον είναι παρωχημένα.

Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, αν ανησυχείς ότι μπορεί να βομβαρδιστείς με fake news, ακολουθούν κάποια tips που θα σε βοηθήσουν να γλιτώσεις την παραπληροφόρηση ή τουλάχιστον να διασταυρώσεις με κάποιον τρόπο την πληροφορία άμεσα.

Ποια είναι η πηγή;

Πρώτο και βασικό ερώτημα: από πού προέρχεται η φωτογραφία. Κάτι που έχει ποστάρει ο οποιοσδήποτε, μια εταιρεία ή επιχείρηση, μπορεί να έχει υποστεί επεξεργασία ώστε, πολύ απλά, όσοι απεικονίζονται να φαίνονται καλύτεροι, κυριολεκτικά και μεταφορικά, είτε για προσωπικούς λόγους είτε για την προώθηση κάποιας υπηρεσίας ή προϊόντος. 

Τι ισχύει για τα αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης; Ο Farid δεν αμφισβητεί εντελώς την αξιοπιστία τους, αλλά υποστηρίζει πως πρέπει πάντα να έχουμε εικόνα της αντικειμενικότητάς τους. «Δεν τους συμφέρει να διαψεύδονται», συμπληρώνει. «Το ότι τα πρακτορεία έπρεπε να ενημερώσουν τους συνεργάτες τους ότι πρέπει να σταματήσουν να μοιράζουν τη φωτογραφία της Κέιτ έπληξε την εγκυρότητά του».

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Σε ένα από τα πρώτα παραδείγματα παραποίησης φωτογραφιών, το κεφάλι του Αβραάμ Λίνκολν τοποθετείται πάνω στη φιγούρα και το φόντο μιας παλαιότερης εκτύπωσης του John C. Calhoun. Φωτ.: Library of Congress
Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Η πρωτότυπη εκτύπωση της χαλκογραφίας του John Calhoun από τον A.H. Ritchie, περ. 1852.Φωτ.: Library of Congress

«Στο 99,99% των περιπτώσεων τα μεγάλα και έγκυρα ειδησεογραφικά πρακτορεία δεν κάνουν τέτοια λάθη. Μπορεί οι προκαταλήψεις και η υποκειμενικότητα σε θέματα πολιτικής να προβληματίζουν πολλούς, αλλά οι περισσότεροι είναι σοβαροί άνθρωποι που παίρνουν εξίσου σοβαρά τη δουλειά τους. Οι προδιαγραφές που τηρεί ένα πρακτορείο ώστε να προχωρήσει στη δημοσιοποίηση μιας φωτογραφίας δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες ενός μεμονωμένου ατόμου ή μιας εμπορικής επιχείρησης. Πολλές φορές, στη δεύτερη και στην τρίτη περίπτωση δεν υπάρχουν καν προϋποθέσεις».

Ένα φλέγον ζήτημα μπορεί να μας «κάψει»

«Εκτός της πηγής, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη πόσο σημαντικό είναι ένα θέμα επικαιρότητας. Για παράδειγμα, σε περίοδο εκλογών, και γενικά όσον αφορά ειδήσεις και υλικό σχετικό με την πολιτική, μπορεί να πέσουμε πάνω σε προϊόντα σάτιρας και καυστικού σχολιασμού που ίσως παρερμηνευθούν».

Σύμφωνα με τον Farid, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουμε και σε ειδήσεις, πληροφορίες και ντοκουμέντα που σχετίζονται με κάποια σύγκρουση ή πόλεμο. «Σε συνθήκες πολέμου είναι δύσκολο να έχουμε αμέσως σαφή εικόνα για κάθε εξέλιξη. Υπάρχει ένταση και αν αυτό συνδυαστεί με παραπληροφόρηση και ψεύτικες ή παραποιημένες εικόνες, η κατάληξη μπορεί να είναι καταστροφική. Μέσα σε λίγες μέρες έχει τύχει να δούμε ψεύτικες εικόνες, ψεύτικα ηχητικά ντοκουμέντα και βίντεο, μετά να κυκλοφορήσει το πραγματικό και αληθές υλικό και τελικά αυτό να χαρακτηριστεί ως ψευδές».

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Ένα από τα σημεία που έχει γίνει copy-paste στη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον.

Τα μάτια είναι ο καθρέφτης

«Κάτι που μαρτυρά πως η φωτογραφία της Κέιτ δεν ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης αλλά παραποιήθηκε με άλλα εργαλεία είναι ο φωτισμός στα πρόσωπα των εικονιζόμενων, ο οποίος έχει συνέπεια», λέει ο Farid. «Είναι μια λεπτομέρεια την οποία ο Mark Thiessen, φωτογράφος του “National Geographic”, έχει διαρκώς κατά νου. Μια φορά είχε μπορέσει να διακρίνει ότι μια φωτογραφία ενός τσιτάχ ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, λύνοντας έναν γρίφο που είχε ταλανίσει πολλά άτομα του προσωπικού τού “National Geographic” αλλά και πολλούς απ’ τους αναγνώστες, κι αυτό το κατάφερε λόγω της εμπειρίας δεκαετιών που έχει σε θέματα φωτισμού και φωτογραφίας.

Παρατήρησε πως σε δύο αυθεντικές φωτογραφίες, το ένα τσιτάχ το φώτιζε ελαφρώς ο ήλιος από τα δεξιά, ενώ το άλλο ήταν φωτογραφημένο με έντονο φλας. Στην τρίτη, που ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, είχε μια αφύσικη μπλε λάμψη στο ένα μάτι. Το μπλε γενικά είναι ένα χρώμα που βρίσκει κανείς εύκολα στη φύση, αφού μπορεί να προέρχεται από αντανάκλαση του ουρανού για παράδειγμα, αλλά το ότι δεν υπήρχε καμία μπλε απόχρωση ή τόνος στην υπόλοιπη φωτογραφία ήταν , σύμφωνα με τον Thiessen, μια εξόφθαλμη απόδειξη. Ο φωτογράφος που μου έμαθε να φωτίζω στο κολέγιο μού είπε να προσπαθώ πάντα να καταλάβω πώς έχει φωτιστεί κάθε εικόνα, κάθε σκηνή ταινίας, κάθε φωτογράφιση περιοδικού, κάθε διαφημιστικό. Μου έμαθε ότι μπορούμε να καταλάβουμε πολλά για τον φωτισμό κοιτώντας τα μάτια, τα οποία αντανακλούν το φως γύρω τους, σχεδόν όπως και ένας καθρέφτης κάτω από τεχνητό φως».

Εμπιστεύσου το ένστικτό σου, κάνε την έρευνά σου

Αν κοιτώντας μια φωτογραφία κάτι σου φαίνεται λίγο off, o Farid προτείνει να ψάξεις αν έχουν δημοσιευτεί ήδη κάποια άρθρα σχετικά ή αν έχει χαρακτηριστεί ως fake σε σελίδες όπως το ellinikahoaxes.gr για την Ελλάδα και οι FactCheck.org και Snopes για το εξωτερικό. Αν μια φωτογραφία «κάνει καριέρα» σε φόρουμ όπως το Reddit ή εμφανίζεται μόνο στο Twitter, ίσως καλύτερα να την αγνοήσεις μέχρι νεωτέρας ή να μην την πάρεις τοις μετρητοίς.

Υπάρχουν, βέβαια, και οι περιπτώσεις που το υλικό μπορεί να μην είναι ψεύτικο, απλώς παλιό. Η αντίστροφη αναζήτηση φωτογραφίας είναι ένας εύκολος τρόπος να μάθουμε αν η φωτογραφία που έχουμε μπροστά μας είναι «φρέσκια» ή όχι. 

Κάνε ένα βήμα πίσω, δες τη μεγάλη εικόνα

Σύμφωνα με τον Τhiessen, είναι πολύ σημαντική η διαφορά μεταξύ φωτογράφου και φωτορεπόρτερ. Η φωτογραφία ενός φωτορεπόρτερ κανονικά δεν μπορεί να παραποιηθεί. Όταν πρόκειται για προϊόν για εμπορική χρήση, οι κανόνες σε θέματα επεξεργασίας είναι εντελώς διαφορετικοί, οπότε τα ασαφή όρια μεταξύ δημοσιογραφίας και πληρωμένης διαφήμισης έχουν μεγάλη σημασία και εδώ. Το αν μια φωτογραφία προέρχεται από φωτογράφο ή από φωτορεπόρτερ είναι καθοριστικό.

Αντί, λοιπόν, να εμπιστευόμαστε μια φωτογραφία που μας έρχεται κατευθείαν από τη βασιλική οικογένεια, κάποια εταιρεία ή οποιονδήποτε μπορεί να θέλει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του, είναι πολύ πιο σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψη υλικό που προέρχεται από φωτορεπόρτερ που έχουν αποδειχτεί άξιοι εμπιστοσύνης χάρη στην ποιότητα και στην πορεία της δουλειάς τους, ή από μεγάλα, έγκυρα πρακτορεία που δεν μπορούν να διακινδυνεύσουν την αξιοπιστία και το όνομά τους. Αν μπορεί μια φωτογραφία να διασταυρωθεί και από άλλες πηγές, αν για παράδειγμα έχουν βρεθεί στο ίδιο μέρος πολλοί ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ και έχουν καταγράψει ταυτόχρονα το ίδιο στιγμιότυπο, τόσο το καλύτερο. 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά»: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ ρίχνει την ευθύνη στην Κέιτ για το photogate;

Διεθνή / «Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά»: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ ρίχνει την ευθύνη στην Κέιτ για το photogate;

Ο διάδοχος του θρόνου επισκέφθηκε Κέντρο Νεότητας στο δυτικό Λονδίνο και συμμετείχε σε δραστηριότητες με νέους και παιδιά - «Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά», είπε ο Ουίλιαμ καθώς προσπαθούσε αδέξια να διακοσμήσει μπισκότα
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Photogate: Πού είναι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ; Η Κέιτ ταπεινώθηκε και ο διάδοχος τηρεί σιγή ιχθύος

Διεθνή / Photogate: Πού είναι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ; Η Κέιτ ταπεινώθηκε και ο διάδοχος τηρεί σιγή ιχθύος

Τρία 24ωρα μετά το φιάσκο με την πειραγμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον αξιωματούχοι του παλατιού προσπαθούν να υποβαθμίσουν το γεγονός με ανώνυμες δηλώσεις
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
«Kategate»: Η Κέιτ Μίντλετον αισθάνεται χάλια μετά τη γκάφα με την πειραγμένη φωτογραφία

Διεθνή / «Kategate»: Η Κέιτ Μίντλετον αισθάνεται άσχημα μετά τη γκάφα με την πειραγμένη φωτογραφία

«Να μην κάνουμε μπούλινγκ σε μια γυναίκα που προσπαθεί να αναρρώσει από μια σοβαρή εγχείρηση», δήλωσε βασιλική βιογράφος - Την πριγκίπισσα της Ουαλίας υπερασπίστηκε και η ηθοποιός Γούπι Γκόλντμπεργκ
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Πώς η «πειραγμένη» φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον έγινε «αυτογκόλ» για το παλάτι

Διεθνή / Πώς η πειραγμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον έγινε «αυτογκόλ» για το παλάτι

Η φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον με τα τρία της παιδιά δόθηκε στη δημοσιότητα από το παλάτι την Ημέρα της Μητέρας για να κοπάσουν οι θεωρίες συνομωσίας για την υγεία της πριγκίπισσας, όμως, το «photogate»... «έκαψε» την Κέιτ
EΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ