Η Κέιτ Μίντλετον και το τέλος της κοινής πραγματικότητας

Η Κέιτ Μίντλετον και το τέλος της κοινής πραγματικότητας Facebook Twitter
Το κοινό έχει χάσει μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης που είχε τόσο στη βασιλική οικογένεια ως θεσμό όσο και στους μιντιακούς οργανισμούς που καλύπτουν τη μοναρχία. Φωτ.: EPA
0


ΑΝ ΨΑΧΝΕΤΕ ΓΙΑ μια εικόνα που να αναδεικνύει ιδανικά τη σύγχυση και το χάος μιας σύγχρονης δυστοπίας της πληροφορίας όπου ο καθένας επιλέγει την δική του πραγματικότητα, δεν θα μπορούσατε να βρείτε κάτι καλύτερο από την προχθεσινή, διαβόητη ήδη, «πειραγμένη» οικογενειακή φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον για τη Γιορτή της Μητέρας.

Μέσα σε μία μόλις ημέρα, η εικόνα μετατράπηκε από ένα πρόχειρα φτιαγμένο προϊόν δημοσίων σχέσεων που στόχο είχε να περιορίσει τις φήμες και τις εικασίες για την υγεία της Πριγκίπισσας της Ουαλίας, σε ένα είδος ψυχολογικού τεστ Rorschach – μια σύγκρουση μεταξύ αληθοφάνειας και συνωμοσίας.

Εδώ και χρόνια, ερευνητές και δημοσιογράφοι έχουν προειδοποιήσει ότι τα εργαλεία deepfake και generative-AI μπορούν να καταστρέψουν οτιδήποτε έχει απομείνει από αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως κοινή πραγματικότητα. Η εξέλιξη των λεγόμενων συνθετικών μέσων καθιστούν εξαιρετικά δύσκολο για οποιονδήποτε να πιστέψει κάτι που δεν είδε «ζωντανά» με τα ίδια του τα μάτια. Το φιάσκο με το βασιλικό πορτρέτο δείχνει ότι αυτή η εποχή δεν πλησιάζει. Ζούμε ήδη σ’ αυτήν.

Όπως δείχνει το φιάσκο της βασιλικής φωτογραφίας, η εποχή των deepfake δεν χρειάζεται να τροφοδοτείται από την τεχνητή νοημοσύνη –  ένα βιαστικό Photoshop αρκεί.

Αυτό το σύμπαν της μετα -αλήθειας δεν μοιάζει με χαοτική επιστημονική φαντασία. Αντίθετα, έχει την υφή του καθημερινού, του τετριμμένου: οι άνθρωποι βιώνουν πλέον μια διάχυτη αίσθηση αποπροσανατολισμού, καχυποψίας και δυσπιστίας. Και όπως δείχνει το φιάσκο της βασιλικής φωτογραφίας, η εποχή των deepfake δεν χρειάζεται να τροφοδοτείται από την τεχνητή νοημοσύνη –  ένα βιαστικό Photoshop αρκεί.

«Δεν χρειάζεται καν να δημιουργήσετε ένα ψεύτικο βίντεο για να έχει η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης σοβαρό αντίκτυπο», σημείωνε από το 2018 ήδη η Renee DiResta, ερευνήτρια στο Παρατηρητήριο Διαδικτύου του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ. «Απλώς επισημαίνετε το γεγονός ότι η τεχνολογία υπάρχει και αυτό και μόνο αρκεί για να αμφισβητηθεί η ακεραιότητα των πραγμάτων που είναι αληθινά».

Αυτή η δυναμική λειτουργεί και προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπως αποδεικνύεται από το βασιλικό πορτραίτο που κυκλοφόρησε προχθές. Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης έχει βαθύνει την αβεβαιότητα σε ένα περιβάλλον όπου ήδη επικρατεί ο σκεπτικισμός, οδηγώντας τους ανθρώπους να υποπτεύονται πως οτιδήποτε μπορεί να είναι προϊόν συνθετικών μέσων.

Το κοινό έχει χάσει μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης που είχε τόσο στη βασιλική οικογένεια ως θεσμό όσο και στους μιντιακούς οργανισμούς που καλύπτουν τη μοναρχία. Αυτό το κενό εμπιστοσύνης, όταν συγκρούεται με μια ακόμη νέα τεχνολογία όπως η «γενεσιουργός»  τεχνητή νοημοσύνη, δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη θεωριών συνωμοσίας. Και είναι σαφές, τουλάχιστον στην περίπτωση της βασιλικής οικογένειας, ότι οι θεσμοί δεν είναι σίγουροι για το πώς να το χειριστούν όλο αυτό.

Καμία από αυτές τις δυναμικές δεν αποτελεί κάτι το πραγματικά καινούριο – το Adobe Photoshop, ο πιθανός ένοχος για την υποτιθέμενη «χειραγώγηση» που υπέστη το βασιλικό πορτραίτο, υπάρχει εδώ και περισσότερες από τρεις δεκαετίες. Και παρόλο που τα εργαλεία εξελίσσονται διαρκώς, η μεγαλύτερη αλλαγή είναι πολιτισμική.

Ο χαμός που έγινε με τη βασιλική φωτογραφία αποτελεί απλώς ένα δείγμα της σημερινής μας κατάστασης, όπου η εμπιστοσύνη τόσο στους κυβερνητικούς θεσμούς όσο και στους οργανισμούς «φύλαξης των πυλών» όπως ο mainstream Τύπος, είναι εξαιρετικά χαμηλή. Και τα συνθετικά μέσα λειτουργούν ως εργαλείο ενίσχυσης των αμφιβολιών και των προκαταλήψεων.

Ποτέ δεν ήταν πιο εύκολο να συλλέξει κανείς στοιχεία που υποστηρίζουν μια συγκεκριμένη κοσμοθεωρία και να δημιουργήσει έναν επινοημένο κόσμο γνωστικών προκαταλήψεων για οποιοδήποτε θέμα. Σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον, αυτά τα νέα τεχνολογικά εργαλεία γίνονται κάτι περισσότερο από παραμορφωτικοί φακοί της πραγματικότητας: είναι πράκτορες του χάους, είτε χρησιμοποιούνται είτε όχι.

Κοιτάζοντας την οικογενειακή φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον σε συνδυασμό με τον καταιγισμό αναρτήσεων, memes και περίπλοκων θεωριών σχετικά με το ποια στοιχεία της εικόνας είναι πραγματικά και ποια όχι, έρχεται στο μυαλό ο τίτλος ενός βιβλίου του δημοσιογράφου Peter Pomerantsev: «Τίποτα δεν είναι αληθινό και όλα είναι πιθανά».

Το βιβλίο αναφέρεται στη μετασοβιετική Ρωσία, όπου η δυσπιστία, η διαφθορά και η προπαγάνδα δημιούργησαν μια σουρεαλιστική και τοξική πολιτική κουλτούρα, ο τίτλος του όμως θα μπορούσε κάλλιστα να περιγράφει όχι μόνο τα γεγονότα των τελευταίων δύο ημερών, αλλά και όσων θα συμβούν στο άμεσο μέλλον.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ