Τραμπ, ο μεγάλος αυνανιστής: πώς ο σημαντικός φωτογραφος Joel-Peter Witkin εξευτελίζει τον πρόεδρο της Αμερικής

Τραμπ, ο μεγάλος αυνανιστής: πώς ο σημαντικός φωτογραφος Joel-Peter Witkin εξευτελίζει τον πρόεδρο της Αμερικής Facebook Twitter
1
Τραμπ, ο μεγάλος αυνανιστής: πώς ο σημαντικός φωτογραφος Joel-Peter Witkin εξευτελίζει τον πρόεδρο της Αμερικής Facebook Twitter
Joel-Peter Witkin (American, 1939-) 'The Great Masturbator And The Country He Rode In On, New Mexico' 2017Tirage argentique35 x 32 cmCourtesy Baudoin Lebon and William Mora Galleries© Joel-Peter Witkin

Η αισθητική του Joel-Peter Witkin αντανακλά τόσο την ατμόσφαιρα όσο και το συναίσθημα ενός βικτοριανού memento mori σε νταγκεροτυπία. Η προσεκτική τοποθέτηση συμβολικών αντικειμένων και κομμένων τμημάτων του ανθρώπινου σώματος, η σκοτεινή θεματική του, ο θάνατος και το προσωρινό της ζωής, ακόμα και μια άλλου είδους γκροτέσκα περιθωριοποίηση κυριαρχούν τακτικά στο έργο του σπουδαίου φωτογράφου.

Στο πιο πρόσφατο έργο του, το «γκροτέσκο» συνδυάζεται με την ανωμαλία της μεγαλομανίας. Ο τίτλος του έργου είναι «Ο μεγάλος αυνανιστής και η χώρα που καβάλησε». Απεικονίζει τον Ντόναλντ Τραμπ, γυμνό (εκτός από έναν μάλλον άχρηστο κορσέ σαν κι αυτούς που φορούσαν οι πόρνες στα σαλούν), να κάθεται με τα παχύσαρκα μπούτια του πάνω σε μια αμερικανική σημαία, απλωμένη στην πλάτη ενός τεράστιου πέους που μοιάζει με άλογο.

Το αριστερό χέρι του Τραμπ εκτείνεται, αποκαλύπτοντας τη φράση «Η μόνη κατάκτηση που απομένει είναι η Ιβάνκα» γραμμένη στο δέρμα του. «Στο δεξί του χέρι, φοράει περιβραχιόνιο με το σύμβολο του κομμουνισμού, την μυστική ατζέντα που προωθεί η Ρωσία σήμερα, κάτω από το όνομα του Πούτιν» εξηγεί ο καλλιτέχνης στο σημείωμα που έστειλε μαζί με τη φωτογραφία σκάνδαλο. Η τοποθέτηση του κομμουνιστικού συμβόλου μπορεί επίσης να αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο ο Χίτλερ φορούσε μια σβάστικα τυλιγμένη γύρω από το μπράτσο του. Αναλυτικά ο Witkin γράφει στο σημείωμά του...

«Ο Τραμπ είναι ένα παιδί που ζει μέσα σε έναν ναρκισιστή κενό άνθρωπο – έχει τη δύναμη να καταστρέψει τον κόσμο...

Ο Τραμπ δεν έχει τα προσόντα να είναι Πρόεδρος. Η εκλογή του σε αυτό το αξίωμα αντιπροσωπεύει την άγνοια του αμερικανικού εκλογικού σώματος και τη διαφθορά των πολιτικών εκπροσώπων μας. Η δική μας, δεν είναι μια πνευματική κουλτούρα στην οποία η σκέψη και ο λόγος εκπροσωπούνται ανιδιοτελώς. Είναι μια «λαϊκή κουλτούρα» υλιστικής απόδρασης, η οποία έχει εκλέξει ένα αυταρχικό, απειλητικό ανδρείκελο, διεφθαρμένο επιχειρηματία, που έκανε τη χώρα περίγελο του κόσμου.

«Ο Μεγάλος Αυνανιστής και η Χώρα που Καβάλησε» είναι ένα έργο που πήρε αρκετούς μήνες για να ολοκληρωθεί. Το μοντέλο που παίζει τον Τραμπ ήταν πρόθυμο να ποζάρει γυμνό. Το δεξί του χέρι είναι έτοιμο να πατήσει το πυρηνικό κουμπί. Φοράει πάνω του το σύμβολο του κομμουνισμού. Για κάποιους άγνωστους λόγους, όλοι περιμένουμε να μάθουμε γιατί ο Τραμπ είναι η μαριονέτα του Πούτιν. Στο αριστερό του γράφει για την Ιβάνκα.

Δημιούργησα αυτή τη φωτογραφία επειδή ασχολούμαι με την ανθρωπότητα. Ως πολίτης αυτής της τυπικά μεγάλης χώρας και ως καλλιτέχνης, έκανα αυτή τη φωτογραφία για να βοηθήσω να ηττηθεί το Ρεπουμπλικανικό κόμμα στις εκλογές του 2018 αφού η δειλία τους και το κομματικό συμφέρον, υπερίσχυσαν από την αγάπη τους για τη χώρα. Που είναι οι εκλεγμένοι ηγέτες μας, οι Λινκολν και οι Κέννεντι του σήμερα; Που είναι οι πολίτες ήρωες, ο Σέζαρ Τσάβες, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και η Ρόζα Πάρκς του σήμερα;

Τι απέγιναν η ηθική, το θάρρος και η ακεραιότητα;»

Έτσι κλείνει το συνοδευτικό κείμενο που υπογράφει ο Joel-Peter Witkin για το νέο του συγκλονιστικό έργο. Όμως δεν έχουν χαθεί όλα. Ας θυμηθούμε κάποια παλιότερα λόγια του σπουδαίου φωτογράφου. «Για να βρούμε την ομορφιά στο σκοτάδι, θα πρέπει να αφαιρέσουμε το υποκειμενικό στοιχείο από την ματιά μας, την καρδιά, το μυαλό και την ψυχή. Τότε θα βρούμε σκοπό και ομορφιά βαθιά μέσα μας».

Φωτογραφία
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT