Η αισθητική του Joel-Peter Witkin αντανακλά τόσο την ατμόσφαιρα όσο και το συναίσθημα ενός βικτοριανού memento mori σε νταγκεροτυπία. Η προσεκτική τοποθέτηση συμβολικών αντικειμένων και κομμένων τμημάτων του ανθρώπινου σώματος, η σκοτεινή θεματική του, ο θάνατος και το προσωρινό της ζωής, ακόμα και μια άλλου είδους γκροτέσκα περιθωριοποίηση κυριαρχούν τακτικά στο έργο του σπουδαίου φωτογράφου.
Στο πιο πρόσφατο έργο του, το «γκροτέσκο» συνδυάζεται με την ανωμαλία της μεγαλομανίας. Ο τίτλος του έργου είναι «Ο μεγάλος αυνανιστής και η χώρα που καβάλησε». Απεικονίζει τον Ντόναλντ Τραμπ, γυμνό (εκτός από έναν μάλλον άχρηστο κορσέ σαν κι αυτούς που φορούσαν οι πόρνες στα σαλούν), να κάθεται με τα παχύσαρκα μπούτια του πάνω σε μια αμερικανική σημαία, απλωμένη στην πλάτη ενός τεράστιου πέους που μοιάζει με άλογο.
Το αριστερό χέρι του Τραμπ εκτείνεται, αποκαλύπτοντας τη φράση «Η μόνη κατάκτηση που απομένει είναι η Ιβάνκα» γραμμένη στο δέρμα του. «Στο δεξί του χέρι, φοράει περιβραχιόνιο με το σύμβολο του κομμουνισμού, την μυστική ατζέντα που προωθεί η Ρωσία σήμερα, κάτω από το όνομα του Πούτιν» εξηγεί ο καλλιτέχνης στο σημείωμα που έστειλε μαζί με τη φωτογραφία σκάνδαλο. Η τοποθέτηση του κομμουνιστικού συμβόλου μπορεί επίσης να αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο ο Χίτλερ φορούσε μια σβάστικα τυλιγμένη γύρω από το μπράτσο του. Αναλυτικά ο Witkin γράφει στο σημείωμά του...
«Ο Τραμπ είναι ένα παιδί που ζει μέσα σε έναν ναρκισιστή κενό άνθρωπο – έχει τη δύναμη να καταστρέψει τον κόσμο...
Ο Τραμπ δεν έχει τα προσόντα να είναι Πρόεδρος. Η εκλογή του σε αυτό το αξίωμα αντιπροσωπεύει την άγνοια του αμερικανικού εκλογικού σώματος και τη διαφθορά των πολιτικών εκπροσώπων μας. Η δική μας, δεν είναι μια πνευματική κουλτούρα στην οποία η σκέψη και ο λόγος εκπροσωπούνται ανιδιοτελώς. Είναι μια «λαϊκή κουλτούρα» υλιστικής απόδρασης, η οποία έχει εκλέξει ένα αυταρχικό, απειλητικό ανδρείκελο, διεφθαρμένο επιχειρηματία, που έκανε τη χώρα περίγελο του κόσμου.
«Ο Μεγάλος Αυνανιστής και η Χώρα που Καβάλησε» είναι ένα έργο που πήρε αρκετούς μήνες για να ολοκληρωθεί. Το μοντέλο που παίζει τον Τραμπ ήταν πρόθυμο να ποζάρει γυμνό. Το δεξί του χέρι είναι έτοιμο να πατήσει το πυρηνικό κουμπί. Φοράει πάνω του το σύμβολο του κομμουνισμού. Για κάποιους άγνωστους λόγους, όλοι περιμένουμε να μάθουμε γιατί ο Τραμπ είναι η μαριονέτα του Πούτιν. Στο αριστερό του γράφει για την Ιβάνκα.
Δημιούργησα αυτή τη φωτογραφία επειδή ασχολούμαι με την ανθρωπότητα. Ως πολίτης αυτής της τυπικά μεγάλης χώρας και ως καλλιτέχνης, έκανα αυτή τη φωτογραφία για να βοηθήσω να ηττηθεί το Ρεπουμπλικανικό κόμμα στις εκλογές του 2018 αφού η δειλία τους και το κομματικό συμφέρον, υπερίσχυσαν από την αγάπη τους για τη χώρα. Που είναι οι εκλεγμένοι ηγέτες μας, οι Λινκολν και οι Κέννεντι του σήμερα; Που είναι οι πολίτες ήρωες, ο Σέζαρ Τσάβες, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και η Ρόζα Πάρκς του σήμερα;
Τι απέγιναν η ηθική, το θάρρος και η ακεραιότητα;»
Έτσι κλείνει το συνοδευτικό κείμενο που υπογράφει ο Joel-Peter Witkin για το νέο του συγκλονιστικό έργο. Όμως δεν έχουν χαθεί όλα. Ας θυμηθούμε κάποια παλιότερα λόγια του σπουδαίου φωτογράφου. «Για να βρούμε την ομορφιά στο σκοτάδι, θα πρέπει να αφαιρέσουμε το υποκειμενικό στοιχείο από την ματιά μας, την καρδιά, το μυαλό και την ψυχή. Τότε θα βρούμε σκοπό και ομορφιά βαθιά μέσα μας».