Η καθαρή κίνηση των συμπτώσεων

Η καθαρή κίνηση των συμπτώσεων Facebook Twitter
0

Η τουρκική ομάδα σύγχρονου χορού ZTDP είναι ανεξάρτητη από κρατικές επιχορηγήσεις, συνεπώς χαίρει απόλυτης ελευθερίας όσον αφορά την καλλιτεχνική έκφραση κι ανήκει σε μια σπουδαία κυρία του μπαλέτου, με θητεία στις κορυφαίες ομάδες του μοντέρνου αμερικανικού χορού. Πρόκειται για τη Ζεϊνέπ Τανμπάι, η οποία έρχεται στην Αθήνα με τους χορευτές της για να παρουσιάσει το Αraz, που σημαίνει «σύμπτωμα», αλλά, όπως εξηγεί στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, και πολλά άλλα.

Προέρχεστε από τον χώρο του κλασικού μπαλέτου. Τι ήταν αυτό που επηρέασε καθοριστικά τη μοντέρνα αισθητική των χορογραφιών σας; Πού βασίζετε αυτό που συνήθως αποκαλείται «καθαρή κίνηση» και «καθαρό κορμί» στη σκηνή;

Όλες οι τεχνικές και τα στυλ από τα οποία πέρασα ως εκπαιδευόμενη χορεύτρια διαμόρφωσαν το προσωπικό μου στυλ και την αισθητική μου, ακόμα και το γεγονός ότι γεννήθηκα κι έλαβα τα πρώτα μου μαθήματα μπαλέτου στην Άγκυρα. Συνέχισα την εκπαίδευσή μου στον κλασικό και μοντέρνο χορό στη Νέα Υόρκη και βρέθηκα να συμμετέχω σε έργα των Μπαλανσίν, Γκράχαμ και Ελίζα Μόντε. Επιστρέφοντας στην πατρίδα μου, ίδρυσα τη δική μου ομάδα μοντέρνου χορού κι έκτοτε ζω και χορογραφώ στην Κωνσταντινούπολη. Όλα αυτά τα δεδομένα είχαν αντίκτυπο στον τρόπο που χορεύω. Οι έννοιες «καθαρή κίνηση» και «καθαρά σώματα» είναι η αντίδρασή μου στο inter-action στον χορό. Υπάρχουν πάρα πολλά παράταιρα στοιχεία στον χορό σήμερα. Σκηνογραφία, κοστούμια, τεχνολογία, παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο, πιο πολύ ακόμα από τον ίδιο τον χορό. Πολλά πράγματα χρησιμοποιούνται αναίτια, όπως και πολλά λόγια μπαίνουν κάτω από τον τίτλο ή καλούνται να εξηγήσουν στο πρόγραμμα το θέμα της χορογραφίας. Γι’ αυτό και την πρώτη μου χορογραφία, αφότου έφυγα από τη Μάρθα Γκράχαμ, την ονόμασα Nothing. Από τότε ξεκίνησε να με απασχολεί η ιδέα της «καθαρής κίνησης». Παρ’ όλα αυτά, ήμουν ακόμα προσκολλημένη στο σώμα του χορευτή και στην τεχνική. Η ιδέα του «καθαρού, ανθρώπινου σώματος» ξεκίνησε ν’ αναπτύσσεται από μόνη της, με την ίδρυση της ομάδας μου, πολύ απλά γιατί δεν είχα στη διάθεσή μου «τέλειους» χορευτές με την «τέλεια» τεχνική! Όταν άρχισα να χορογραφώ γι’ αυτούς, συνειδητοποίησα ότι δεν ήθελα να δω πάνω στη σκηνή «τέλειους» χορευτές. Πιο πολύ μ’ ενδιέφερε να δω ανθρώπους που λένε κάτι μέσα από την κίνηση.

Βρίσκετε την ελευθερία της κίνησης μέσα από την κατάργηση και την αποδόμηση των αυστηρών κανόνων του κλασικού μπαλέτου ή μέσα από την ανεμπόδιστη χρήση του χώρου της σκηνής;

Βρίσκω την ελευθερία της κίνησης μέσα από την ακύρωση και την αποδόμηση οποιουδήποτε πράγματος πιάνει χώρο επί σκηνής! Ζούμε σ’ έναν καταναλωτικό κόσμο, στον οποίο μας προσφέρονται τα πάντα, όχι μόνο για να τ’ αγοράσουμε αλλά και για να τα δούμε, να τ' ακούσουμε, ακόμα και να τα αισθανθούμε. Οι άνθρωποι καμιά φορά αποζητούν το κάτι παραπάνω. Στο τέλος, θα έχουμε παντού το Χόλιγουντ. Νιώθω ότι οι καλλιτέχνες είναι και αυτοί μέρος της κατάστασης. Γι’ αυτόν το λόγο νομίζω ότι ο χορός μου θυμίζει την Ισιδώρα Ντάνκαν. Κι εκείνη δεν ξεκίνησε από την καθαρή κίνηση και την καθαρότητα του σώματος επί σκηνής;

Συνηθίζετε να λέτε ότι προτιμάτε την κίνηση από τις λέξεις. Στη θεματολογία σας επηρεαστήκατε από άλλες μορφές τέχνης ή αποκλειστικά από τα βιώματά σας;

Πράγματι, προτιμώ την κίνηση από τις λέξεις. Η κίνηση δεν ψεύδεται ποτέ. Θέλω να εκφράζομαι μέσα από την κίνηση. Μ’ ενδιαφέρει να επικεντρώνω τον χορό μου στον άνθρωπο και στη σχέση του με τη ζωή ή μέσ’ στη ζωή, την ανθρώπινη φύση, τις ανθρώπινες σχέσεις. Ενδιαφέρομαι για τα στοιχεία εκείνα που απαρτίζουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες χάθηκε η ανθρωπότητα. Με αφορά, επίσης, η έφεση του ανθρώπου στην ωμότητα, τη βία και τη σκληρότητα. Εμπνέομαι απ’ όλο τον κόσμο κι από την ίδια τη ζωή, από την ιστορική μνήμη μέχρι τα σύγχρονα γεγονότα.

Χωρίζετε το «Αraz» σε δεκατέσσερις μικρές ιστορίες και κάνετε έντονη χρήση του light design, οριοθετώντας τον χώρο. Ποια ήταν τα ερεθίσματά σας για τη δημιουργία αυτής της χορογραφίας;

Το Αraz είναι για το «άλλο», για τους ανθρώπους εκείνους που η εξουσία τούς εξωθεί ν’ απαρτίζουν τους «άλλους», εκείνους για τους οποίους παίρνονται αποφάσεις. Όταν γίνεσαι ο «άλλος», σε κάθε πλευρά της ζωής σου υπάρχουν κόκκινες γραμμές, όρια, αγωνία και το άγνωστο. Γι’ αυτό χώρισα τη σκηνή με διαφορετικές κόκκινες γραμμές και χρησιμοποίησα δέκα διαφορετικά φωτεινά σχήματα ως όρια: μικρά, μεσαία, μεγάλα τετράγωνα, κάθετους και οριζόντιους διαδρόμους. Όλη η ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα απ’ αυτούς τους φωτισμούς. Και κάθε φως ανοίγει ένα παράθυρο σε μια μικρή ιστορία, που με τη σειρά της είναι μέρος μιας άλλης.

Γιατί το ονομάσατε «Αraz» (σύμπτωμα);

Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένα χωριό στη Βαν της ανατολικής Τουρκίας που το έλεγαν Araz κι εκεί ζούσαν Αρμένιοι και Κούρδοι. Σήμερα λέγεται Οζλουτζέ. Ό,τι και ν’ αλλάξει η εξουσία, η αλήθεια θα παρα- μένει η ίδια. Το Araz είναι γι’ αυτές τις αλήθειες.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ