Η καθαρή κίνηση των συμπτώσεων

Η καθαρή κίνηση των συμπτώσεων Facebook Twitter
0

Η τουρκική ομάδα σύγχρονου χορού ZTDP είναι ανεξάρτητη από κρατικές επιχορηγήσεις, συνεπώς χαίρει απόλυτης ελευθερίας όσον αφορά την καλλιτεχνική έκφραση κι ανήκει σε μια σπουδαία κυρία του μπαλέτου, με θητεία στις κορυφαίες ομάδες του μοντέρνου αμερικανικού χορού. Πρόκειται για τη Ζεϊνέπ Τανμπάι, η οποία έρχεται στην Αθήνα με τους χορευτές της για να παρουσιάσει το Αraz, που σημαίνει «σύμπτωμα», αλλά, όπως εξηγεί στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, και πολλά άλλα.

Προέρχεστε από τον χώρο του κλασικού μπαλέτου. Τι ήταν αυτό που επηρέασε καθοριστικά τη μοντέρνα αισθητική των χορογραφιών σας; Πού βασίζετε αυτό που συνήθως αποκαλείται «καθαρή κίνηση» και «καθαρό κορμί» στη σκηνή;

Όλες οι τεχνικές και τα στυλ από τα οποία πέρασα ως εκπαιδευόμενη χορεύτρια διαμόρφωσαν το προσωπικό μου στυλ και την αισθητική μου, ακόμα και το γεγονός ότι γεννήθηκα κι έλαβα τα πρώτα μου μαθήματα μπαλέτου στην Άγκυρα. Συνέχισα την εκπαίδευσή μου στον κλασικό και μοντέρνο χορό στη Νέα Υόρκη και βρέθηκα να συμμετέχω σε έργα των Μπαλανσίν, Γκράχαμ και Ελίζα Μόντε. Επιστρέφοντας στην πατρίδα μου, ίδρυσα τη δική μου ομάδα μοντέρνου χορού κι έκτοτε ζω και χορογραφώ στην Κωνσταντινούπολη. Όλα αυτά τα δεδομένα είχαν αντίκτυπο στον τρόπο που χορεύω. Οι έννοιες «καθαρή κίνηση» και «καθαρά σώματα» είναι η αντίδρασή μου στο inter-action στον χορό. Υπάρχουν πάρα πολλά παράταιρα στοιχεία στον χορό σήμερα. Σκηνογραφία, κοστούμια, τεχνολογία, παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο, πιο πολύ ακόμα από τον ίδιο τον χορό. Πολλά πράγματα χρησιμοποιούνται αναίτια, όπως και πολλά λόγια μπαίνουν κάτω από τον τίτλο ή καλούνται να εξηγήσουν στο πρόγραμμα το θέμα της χορογραφίας. Γι’ αυτό και την πρώτη μου χορογραφία, αφότου έφυγα από τη Μάρθα Γκράχαμ, την ονόμασα Nothing. Από τότε ξεκίνησε να με απασχολεί η ιδέα της «καθαρής κίνησης». Παρ’ όλα αυτά, ήμουν ακόμα προσκολλημένη στο σώμα του χορευτή και στην τεχνική. Η ιδέα του «καθαρού, ανθρώπινου σώματος» ξεκίνησε ν’ αναπτύσσεται από μόνη της, με την ίδρυση της ομάδας μου, πολύ απλά γιατί δεν είχα στη διάθεσή μου «τέλειους» χορευτές με την «τέλεια» τεχνική! Όταν άρχισα να χορογραφώ γι’ αυτούς, συνειδητοποίησα ότι δεν ήθελα να δω πάνω στη σκηνή «τέλειους» χορευτές. Πιο πολύ μ’ ενδιέφερε να δω ανθρώπους που λένε κάτι μέσα από την κίνηση.

Βρίσκετε την ελευθερία της κίνησης μέσα από την κατάργηση και την αποδόμηση των αυστηρών κανόνων του κλασικού μπαλέτου ή μέσα από την ανεμπόδιστη χρήση του χώρου της σκηνής;

Βρίσκω την ελευθερία της κίνησης μέσα από την ακύρωση και την αποδόμηση οποιουδήποτε πράγματος πιάνει χώρο επί σκηνής! Ζούμε σ’ έναν καταναλωτικό κόσμο, στον οποίο μας προσφέρονται τα πάντα, όχι μόνο για να τ’ αγοράσουμε αλλά και για να τα δούμε, να τ' ακούσουμε, ακόμα και να τα αισθανθούμε. Οι άνθρωποι καμιά φορά αποζητούν το κάτι παραπάνω. Στο τέλος, θα έχουμε παντού το Χόλιγουντ. Νιώθω ότι οι καλλιτέχνες είναι και αυτοί μέρος της κατάστασης. Γι’ αυτόν το λόγο νομίζω ότι ο χορός μου θυμίζει την Ισιδώρα Ντάνκαν. Κι εκείνη δεν ξεκίνησε από την καθαρή κίνηση και την καθαρότητα του σώματος επί σκηνής;

Συνηθίζετε να λέτε ότι προτιμάτε την κίνηση από τις λέξεις. Στη θεματολογία σας επηρεαστήκατε από άλλες μορφές τέχνης ή αποκλειστικά από τα βιώματά σας;

Πράγματι, προτιμώ την κίνηση από τις λέξεις. Η κίνηση δεν ψεύδεται ποτέ. Θέλω να εκφράζομαι μέσα από την κίνηση. Μ’ ενδιαφέρει να επικεντρώνω τον χορό μου στον άνθρωπο και στη σχέση του με τη ζωή ή μέσ’ στη ζωή, την ανθρώπινη φύση, τις ανθρώπινες σχέσεις. Ενδιαφέρομαι για τα στοιχεία εκείνα που απαρτίζουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες χάθηκε η ανθρωπότητα. Με αφορά, επίσης, η έφεση του ανθρώπου στην ωμότητα, τη βία και τη σκληρότητα. Εμπνέομαι απ’ όλο τον κόσμο κι από την ίδια τη ζωή, από την ιστορική μνήμη μέχρι τα σύγχρονα γεγονότα.

Χωρίζετε το «Αraz» σε δεκατέσσερις μικρές ιστορίες και κάνετε έντονη χρήση του light design, οριοθετώντας τον χώρο. Ποια ήταν τα ερεθίσματά σας για τη δημιουργία αυτής της χορογραφίας;

Το Αraz είναι για το «άλλο», για τους ανθρώπους εκείνους που η εξουσία τούς εξωθεί ν’ απαρτίζουν τους «άλλους», εκείνους για τους οποίους παίρνονται αποφάσεις. Όταν γίνεσαι ο «άλλος», σε κάθε πλευρά της ζωής σου υπάρχουν κόκκινες γραμμές, όρια, αγωνία και το άγνωστο. Γι’ αυτό χώρισα τη σκηνή με διαφορετικές κόκκινες γραμμές και χρησιμοποίησα δέκα διαφορετικά φωτεινά σχήματα ως όρια: μικρά, μεσαία, μεγάλα τετράγωνα, κάθετους και οριζόντιους διαδρόμους. Όλη η ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα απ’ αυτούς τους φωτισμούς. Και κάθε φως ανοίγει ένα παράθυρο σε μια μικρή ιστορία, που με τη σειρά της είναι μέρος μιας άλλης.

Γιατί το ονομάσατε «Αraz» (σύμπτωμα);

Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένα χωριό στη Βαν της ανατολικής Τουρκίας που το έλεγαν Araz κι εκεί ζούσαν Αρμένιοι και Κούρδοι. Σήμερα λέγεται Οζλουτζέ. Ό,τι και ν’ αλλάξει η εξουσία, η αλήθεια θα παρα- μένει η ίδια. Το Araz είναι γι’ αυτές τις αλήθειες.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ