Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου Facebook Twitter
Η Χιώτη δεν θα έχει πίστωση χρόνου και πρέπει να διαλύσει γρήγορα τις αμφιβολίες για την «πίστη» της στο καλό και ποικίλο θέατρο που θα γεμίσει τις αίθουσες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Η Αργυρώ Χιώτη είναι η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου. Για να βγει λευκός καπνός με σύμπνοια, πενταμελής επιτροπή αποτελούμενη από τον νομικό Κωνσταντίνο Χριστοδούλου και τους Γιάννη Μπέζο, Φιλαρέτη Κομνηνού, Νίκο Χατζόπουλο και Πρόδρομο Τσινικόρη εξέτασε περισσότερους από είκοσι φακέλους υποψηφίων που παρουσίασαν το σχέδιο-όραμά τους για την πρώτη σκηνή της χώρας.

Η επιλογή της Αργυρώς Χιώτη εξέπληξε κάποιους που θεωρούν ότι ήταν «αουτσάιντερ» σε σχέση με όσους έφτασαν στην τελική ευθεία, αφού οι άλλοι υποψήφιοι φιναλίστ είχαν μεγαλύτερη γνώση του πολύπλοκου συστήματος λειτουργίας των κρατικών σκηνών και των δυσκολιών τους, πρωτίστως διοικητική εμπειρία.

Όπως φαίνεται από τις δημόσιες αντιδράσεις κυρίως στα σόσιαλ μίντια, πολλούς άλλους χαροποίησε το γεγονός ότι στο πρόσωπό της γυναίκας που γίνεται η πρώτη καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού μέσω αυτού του τύπου της διαδικασίας (το 1992 η Ντόρα Τσάτσου ανέλαβε με διορισμό τη διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου, θέση στην οποία παρέμεινε μέχρι το 1993 και ακολούθησε η Λαλούλα Χρυσικοπούλου μέχρι το 1994) βλέπουν έναν άνθρωπο που δεν έχει φθαρεί από παιχνίδια εξουσίας και δεν έχει τριβές στον χώρο, εν ολίγοις είναι χαμηλών τόνων και με όχι και τόσο μεγάλη ανάγκη για προσωπική προβολή, όπως έχουν δείξει μέχρι σήμερα τα πράγματα.

Ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος δείχνει να τη στηρίζει δημοσίως, θα την προετοιμάσει για τον ρόλο της και μεταξύ τους δεν θα ειπωθούν μόνο οι τυπικές κουβέντες που λέγονται συνήθως στις συνεντεύξεις Τύπου παράδοσης - παραλαβής (που από κάτω βράζει το καζάνι και ξεκαρφώνεται το σύστημα).

Για τους ανθρώπους έξω από τον χώρο του θεάτρου είναι ακόμα μια σχεδόν άγνωστη· αυτό είναι και καλό και κακό, δηλαδή ο τρόπος που θα τη γνωρίσουν και το προφίλ που θα παρουσιάσει είναι στο χέρι της.

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της Αργυρώς Χιώτη Facebook Twitter
«Αίματα» του Ευθύμη Φιλίππου, Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2014). Φωτ.: Βασίλης Μακρής

Το βέβαιο είναι ότι η διαδοχή στο Εθνικό θα γίνει ομαλά. Ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος δείχνει να τη στηρίζει δημοσίως, θα την προετοιμάσει για τον ρόλο της και μεταξύ τους δεν θα ειπωθούν μόνο οι τυπικές κουβέντες που λέγονται συνήθως στις συνεντεύξεις Τύπου παράδοσης - παραλαβής (που από κάτω βράζει το καζάνι και ξεκαρφώνεται το σύστημα).

Ο Γιάννης Μόσχος φρόντισε και την απαλλάξει από τον προγραμματισμό για την Επίδαυρο, έχοντας έτοιμο το πρόγραμμα με την επανάληψη της «Ορέστειας» του Θ. Τερζόπουλου και μία ακόμα παράσταση με ξένο σκηνοθέτη σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά της κληροδοτεί και την πρώτη της πρόκληση, το πρώτο αγκάθι, την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης, για την οποία ο ίδιος έχει συγκρουστεί μετωπικά με τους εργαζόμενους του Εθνικού, ενώ κατηγορείται από το σωματείο τους για αδιάλλακτη στάση.

Η Αργυρώ Χιώτη μόλις επέστρεψε από τη Βέροια μετά το ανέβασμα της παράστασης του έργου του Jules Romains «Κνοκ ή ο Θρίαμβος της Ιατρικής» που θα έρθει και στην Αθήνα, στο Θέατρο Τέχνης, και έχει μπροστά της λίγο χρόνο για να γνωρίσει το σύστημα και να δείξει ή να πείσει γρήγορα ότι αυτό που θα προτείνει είναι πιο ευρύ, πιο ανοιχτό και ίσως πιο «φιλόξενο» από το θέατρο που κάνει η ίδια.

Το Εθνικό βρίσκεται σε καλή κατάσταση σήμερα, αλλά του λείπουν οι προτάσεις που θα φέρουν στις μεγάλες σκηνές του νέα πρόσωπα και σημαντικές σκηνοθεσίες με μεγαλύτερη αποδοχή. Το στοίχημα του Εθνικού είναι περίπλοκο ήδη, αναζητούνται παραστάσεις που θα γεμίσουν τις αίθουσες και θα είναι «φρέσκες», ευρείας αποδοχής, δημοφιλείς και ανταγωνιστικές με αυτές της ελεύθερης αγοράς. Η Χιώτη δεν θα έχει πίστωση χρόνου, δυστυχώς, και πρέπει να διαλύσει γρήγορα τις αμφιβολίες για την «πίστη» της στο καλό και ποικίλο θέατρο που θα γεμίσει τις αίθουσες γιατί, κακά τα ψέματα, δεν μπορείς να έχεις άδειες αίθουσες στο Εθνικό ή να πειραματίζεσαι – μετά την περίοδο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης Χουβαρδά λίγοι έχουν ρισκάρει.

Οι σκεπτικιστές συζητούν το κατά πόσο η μεθοδική, εργατική και προσηλωμένη στο ερευνητικό θέατρο Αργυρώ Χιώτη θα μπορέσει να αποτινάξει την ταμπέλα του «πειραματικού θεάτρου» και να ασχοληθεί με την κοινότητα και ένα πεδίο που είναι ευρύ και ενδιαφέρον και εκτός των τειχών των θεσμών.

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της Αργυρώς Χιώτη Facebook Twitter
«Βάτραχοι» του Αριστοφάνη, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (2021). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Από το 2006 μέχρι σήμερα έχει σκηνοθετήσει 23 παραστάσεις με την ομάδα VASISTAS ή στο πλαίσιο συνεργασιών με τους περισσότερους μεγάλους θεατρικούς οργανισμούς της Ελλάδας (Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση κ.ά.) και άλλους φορείς (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, κ.α.), καθώς και με μεγάλους οργανισμούς του εξωτερικού, που παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα, σταθερά στη Γαλλία και κατ’ επανάληψη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι «παιδί» των θεσμών και παρά το γεγονός ότι οι παραστάσεις της είναι πολύ συνεπείς σε αυτά που πιστεύει, δεν έχουν καταφέρει να σπάσουν το φράγμα και να την κάνουν γνωστή σε ευρύτερο κοινό.

Η 47χρονη σκηνοθέτιδα, ηθοποιός και καθηγήτρια θεάτρου ανήκει στην ίδια γενιά με τον Έκτορα Λυγίζο, τους Τσινικόρη - Αζά, τους Blitz, τον Γιάννη Καλαβριανό, τα μέλη της Κανιγκούντα του Γιάννη Λεοντάρη, τον Βασίλη Μαυρογεωργίου (να μην ξεχνάμε την προσπάθεια του θεάτρου Scrow), μια γενιά που έχει κινηθεί σε παρόμοιο πλαίσιο και στο όριο της αγοράς.

Μιλάμε για τη γενιά των καλλιτεχνών στην οποία ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Γιάννης Λούκος και η Κάτια Αρφαρά από τη Στέγη έδωσαν ευκαιρίες να κάνουν δουλειές που υποστήριζαν και παρουσίαζαν μια νέα θεατρική γλώσσα –περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλή– η οποία δεν ήταν απαραίτητο να τηρεί τα εμπορικά κριτήρια και να κάνει σεζόν σε εμπορικά θέατρα – αυτό εξάλλου δεν προέκυπτε ως ανάγκη ούτε των ίδιων των δημιουργών. Μερικές από αυτές τις παραστάσεις από μικρές αίθουσες και εναλλακτικούς χώρους έκαναν μέσα στα χρόνια την έκπληξη, βγαίνοντας εκτός Ελλάδας με επιτυχία και κάνοντας περιοδείες που κράτησαν χρόνια. Στην εξωστρέφεια αυτή θα αναφερθούμε παρακάτω.

Η Αργυρώ Χιώτη επέμεινε και κατέθεσε τον φάκελό της, έβαλε για δεύτερη φορά υποψηφιότητα για καλλιτεχνική διευθύντρια. Την προηγούμενη φορά είχε καταθέσει πρόταση για συλλογική διοίκηση του θεάτρου μαζί με τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο, κάτι που ήταν ενδιαφέρον, αλλά κόλλησε σε ζητήματα «τεχνικά» και γραφειοκρατικά που είναι σπαζοκεφαλιές για δυνατούς λύτες, και θα τα βρει κι εκείνη μπροστά της. (Μικρό παράδειγμα: την ανακοίνωση του υπουργείου για την ανάληψη των καθηκόντων της δεν ακολούθησε ανακοίνωση από το Εθνικό Θέατρο αλλά αναπαραγωγή του δελτίου τύπου του υπουργείου στα σόσιαλ μίντια «γιατί δεν έχει υπογραφεί το ΦΕΚ» και βάσει πρωτοκόλλου δεν μπορεί να σταλεί επίσημα δελτίο του Εθνικού.)

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της Αργυρώς Χιώτη Facebook Twitter
«Χαλεπάς» του The Boy, Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (2022). Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Αυτήν τη φορά, η Χιώτη κατέθεσε υποψηφιότητα, θέλοντας να κάνει ένα διάλειμμα από την ατομική επαγγελματική της δραστηριότητα, φιλοδοξώντας να φέρει στο Εθνικό νέο κόσμο, νέους συνομιλητές, νέο πνεύμα. Σε αντίθεση με όσους πιστεύουν ότι είναι σε χαλαρή σύνδεση με την κοινότητα, αν συζητήσει κάποιος μαζί της, θα διαπιστώσει γρήγορα ότι έχει καλή γνώση της αγοράς και επιμένει ότι είναι ώρα η γενιά της να έχει θέση ενεργή, να μη φοβάται το σύστημα και να το βοηθήσει με ωραίες ιδέες να ανοιχτεί σε μια δημιουργικότητα που βλέπουμε σήμερα να υπάρχει διστακτικά στις κρατικές σκηνές. Η πρότασή της, που κέρδισε στα σημεία και τελικά προκρίθηκε, αφορά ένα θέατρο που θα αγκαλιάζει και το πειραματικό και το mainstream.

Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, έχει στα χέρια της ένα καλό προηγούμενο, ότι από την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ξεκίνησαν ο Γιώργος Κουτλής (επί Αζά - Τσινικόρη) και ο Μάριο Μπανούσι (επί Κουτλή), δυο δημιουργοί που «πετάνε» σήμερα κι αυτό δείχνει ότι το Εθνικό μπορεί να δημιουργήσει νέες καλλιτεχνικές δυνάμεις.

Η Αργυρώ Χιώτη αποφοίτησε από την πρώτη Δραματική Σχολή «Μορφές» του θεάτρου Εμπρός το 2000, σπούδασε σκηνοθεσία και δραματουργία (Theorie et pratique des arts) στο Πανεπιστήμιο της Provence στη Γαλλία το 2006 και έχει δημιουργήσει ένα πολύ αξιόλογο δίκτυο, ζωντανό και ενεργό, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κυρίως στον γαλλόφωνο κόσμο. Η γνώση του τι συμβαίνει στην Ευρώπη είναι σήμερα πιο απαραίτητη από ποτέ, αν θέλουμε να συνδεθούμε με τον χώρο, και δεν εννοούμε μόνο την αποστολή παραστάσεων αρχαίου δράματος ή συναντήσεις με την «ομογένεια».

Ο Γιάννης Μόσχος έκανε με το Showcase ένα μεγάλο βήμα, φέρνοντας ως καλεσμένους ξένους καλλιτεχνικούς διευθυντές/διευθύντριες, επιμελητές/επιμελήτριες και υπεύθυνους/-ες προγραμματισμού των πιο σημαντικών φεστιβάλ και θεάτρων του εξωτερικού. Η υπόθεση «ορατότητα του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό» αποδείχτηκε χρήσιμη, αν και οι «ετερόκλητες παραγωγές με διαφορετικές θεματικές και φόρμες που δείχνουν τη δυναμική της πρώτης σκηνής της χώρας και αναδεικνύουν πολύ σημαντικούς/-ές δημιουργούς του ελληνικού θεάτρου», όπως έγραφε η ανακοίνωση της διοργάνωσης, δεν συγκίνησαν αρκετά τους καλεσμένους. Η παράσταση που έφυγε στο εξωτερικό είναι αυτή του Μάριο Μπανούσι· μιλάει σε ένα διεθνές κοινό κι αυτό είναι ενδεικτικό του αν η Ευρώπη ενδιαφέρεται γι’ αυτά που έχουμε να προσφέρουμε, αν αυτά που δείχνουμε υπάρχουν στο ρεπερτόριο των ευρωπαϊκών θεάτρων και ενδιαφέρουν το διεθνές κοινό σήμερα.

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της Αργυρώς Χιώτη Facebook Twitter
Μεγάλα και Μικρά Πλοία του Ευθύμη Φιλίππου, Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (2023). Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η Αργυρώ Χιώτη, σε μια παλιότερη συζήτησή μας σχετικά την ακανθώδη «εξωστρέφεια» του ελληνικού θεάτρου, μου έχει πει ότι πιστεύει πως αυτή δεν μπορεί να συμβεί αν δεν αποτελέσουμε μέρος ενός διεθνούς δικτύου. Για παράδειγμα, η ίδια είναι ενεργό μέλος του Rencontres des arts de la scène en Méditerranée (Συναντήσεις Καλλιτεχνών της Μεσογείου), γεγονός που ανοίγει μια προοπτική να δείξουμε το θέατρο που κάνουμε και στα Βαλκάνια και στη Μεσόγειο. Στο πλαίσιο αυτών των συναντήσεων, πιστεύει πολύ ότι εξωστρέφεια δεν σημαίνει μόνο να πουλάμε παραστάσεις αλλά και να κάνουμε συνεργασίες, ισότιμες συμπαραγωγές, διεθνείς συναντήσεις με θεσμούς και καλλιτέχνες.

Φυσικά, αυτά οραματίζεται να τα κάνει μέσα στο πολύ ασφυκτικό πλαίσιο του Εθνικού Θεάτρου, όπου συναντά κανείς πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες στο να κάνει τους ελιγμούς που επιχειρεί, για παράδειγμα, η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο Φεστιβάλ Αθηνών. Το βέβαιο είναι ότι αν στοχεύει στην εξωστρέφεια πρέπει να σπάσει αυγά και η εμπειρία της από συνεργασίες με ξένους δημιουργούς –π.χ. η τελευταία συνεργασία στη σκηνοθεσία με τον Τιάγκο Ροντρίγκες (καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν) στη Στέγη, στον «Χορό των εραστών»– θα της φανεί πολύ χρήσιμες.

Οι προκλήσεις και τα στοιχήματα της Αργυρώς Χιώτη Facebook Twitter
Θεία Κωμωδία του Δάντη, Κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση (2017). Φωτ.: Σταύρος Χαμπάκης

Θαύματα δεν μπορεί να κάνει ένας καλλιτεχνικός διευθυντής, ας μη γελιόμαστε. Και αντίθετα με όσα πιστεύουμε, αυτές οι θέσεις-ηλεκτρικές καρέκλες έχουν «τεχνικά» προβλήματα και προκλήσεις όχι μόνο εδώ αλλά και σε κάθε μέρος του κόσμου όπου υπάρχει κρατικός οργανισμός, ούτε μπορεί εύκολα να συμβούν εξισώσεις στο τοπίο. Ωστόσο η Αργυρώ Χιώτη βάζει και μια παράμετρο σοβαρή στη συζήτηση που έχει ανοίξει για την ηθική των πραγμάτων, τον τρόπο που κάνουμε θέατρο, με σοβαρότητα, άποψη, στάση και θέση.

Προφανώς, έτσι θα πρέπει να προχωρήσει. Εκείνη θα πρέπει να μετακινηθεί, να μάθει γρήγορα το σύστημα και τι μπορεί να κάνει κάποιος μέσα σε αυτό, να αξιοποιήσει τις υπάρχουσες δυνάμεις, να μη στοιχηματίσει μόνο σε άντρες μεγαλύτερης ηλικίας στις κεντρικές σκηνές του Εθνικού, όπως συμβαίνει –κι αυτό, δυστυχώς, ανατρέπεται δύσκολα–, αλλά να αγκαλιάσει όλες τις γλώσσες που απαρτίζουν το ελληνικό θέατρο. Ως οπαδός του συλλογικού μοντέλου, θα είναι ευχής έργο να ρισκάρει και έξω από τη μικρή περιοχή και να μοιράσει το παιχνίδι. Ας είμαστε αισιόδοξοι, ως γνωστόν, η αλήθεια είναι κόρη του χρόνου.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αργυρώ Χιώτη: «Δάντης, Έντγκαρ Λη Μάστερς και Ευθύμης Φιλίππου. Μερικοί από τους αγαπημένους μου συγγραφείς»

The Book Lovers / Δάντης, Έντγκαρ Λη Μάστερς, Ευθύμης Φιλίππου: Αγαπημένοι συγγραφείς της Αργυρώς Χιώτη

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τη σκηνοθέτρια, ηθοποιό και συνδημιουργό της θεατρικής ομάδας Vasistas για τη διαδρομή της στα βιβλία, που ξεκίνησε από το βιβλιοπωλείο μέσα στο οποίο μεγάλωσε.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ