Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Η συμβολή της Μαρίας Κάλλας στην τέχνη της όπερας είναι δικαίως σχεδόν συνώνυμη της ίδιας της όπερας. Εικονογράφηση: Vangelis Mantzavinos

«Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

0

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης έχει διαγράψει μια αξιόλογη πορεία στον διεθνή χώρο της όπερας, έχοντας αναδείξει ως ερμηνευτής αλλά και ως μουσικολόγος το ρεπερτόριο των καστράτο-σοπράνο του 18ου αιώνα. Ενεργός από το 2000 στην Εθνική Λυρική Σκηνή, έχει εργαστεί κυρίως επάνω στη μπαρόκ όπερα, μεταλαμπαδεύοντας τη μεγάλη του πείρα σε νέες γενιές τραγουδιστών. Το 2007 συνεργάστηκε με το Ελληνικό Φεστιβάλ στην οργάνωση δύο συναυλιών αφιερωμένων στην ελληνική περίοδο (1937-1945) της Μαρίας Κάλλας και το 2017 ήταν υπεύθυνος των εκδηλώσεων του Μεγάρου για το «Έτος Μαρία Κάλλας».

Το 2023 επιμελήθηκε και παρουσίασε το τρίωρο αφιέρωμα «Το ρεπερτόριο που δεν ακούσαμε ποτέ» για το διαδικτυακό κανάλι GNO TV της Λυρικής στο πλαίσιο των 100 χρόνων από τη γέννησή της της θρυλικής τραγουδίστριας, και πάλι με αντικείμενο τα αθηναϊκά χρόνια. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, το ότι αποτελεί τακτικό μέλος της επιτροπής των μουσικών υποτροφιών του Ιδρύματος Ωνάση και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών «Μαρία Κάλλας», ενώ η συμμετοχή του ως επιστημονικού συμβούλου στο ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», παραγωγής της ΕΛΣ, ήταν καταλυτική. Στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλάει για όλα όσα ξέρει για τη μεγάλη Ελληνίδα, η οποία δεν έχει πάψει να μας στοιχειώνει. 

«Μια πολύ γνωστή σοπράνο της εποχής μας ηχογράφησε ένα CD με άριες του Πουτσίνι, σχεδόν το ίδιο πρόγραμμα που η Κάλλας είχε ηχογραφήσει το 1954. Σε όλες τις συνεντεύξεις της έλεγε ότι το είδωλό της είναι η Κάλλας. Το αποτέλεσμα της ηχογράφησης, όμως, ήταν το ακριβώς αντίθετο»

— Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους η Μαρία Κάλλας εξακολουθεί να απασχολεί το μεγάλο κοινό; Είναι η τεράστια συμβολή της στην τέχνη της όπερας ή μια μυθολογία που έχει καλλιεργηθεί γύρω από το όνομά της;
Η συμβολή της στην τέχνη της όπερας είναι δικαίως σχεδόν συνώνυμη της ίδιας της όπερας. Ακούγοντας τυχαίες λέξεις-κλειδιά όπως Μπελίνι, σοπράνο, Τόσκα, Σκάλα του Μιλάνου, μπελκάντο κ.λπ., δεν υπάρχει περίπτωση να μην έρθει αυτομάτως στο μυαλό οποιουδήποτε ανθρώπου η εικόνα της Κάλλας, ίσως και το ηχόχρωμα της φωνής της! Δυστυχώς, όμως, θα πρέπει να συμφωνήσω ότι η μεγάλη πλειοψηφία αυτών που τη θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά σήμερα μάλλον λίγα πράγματα γνωρίζουν για την τέχνη της. Σίγουρα κάτι έχουν ακούσει που τους έχει εντυπωσιάσει ή τους έχει αγγίξει, αλλά ελάχιστοι θέλησαν να αφιερώσουν χρόνο, να ασχοληθούν πραγματικά και να πάνε βαθύτερα. Είναι περισσότερο η μυθιστορηματική της ζωή, ο πρόωρος θάνατος όπως και η εκπληκτική δύναμη της τόσο ελληνικής φυσιογνωμίας της που την ειδωλοποίησαν.

— Οι Έλληνες νιώθουμε ένα είδος εθνικής περηφάνιας για τη σπουδαία Ελληνίδα υψίφωνο του 20ού αιώνα.
Βεβαίως, εμείς έχουμε κάθε λόγο να είμαστε διπλά περήφανοι, αλλά το φαινόμενο Κάλλας δεν γνωρίζει σύνορα, είναι παγκόσμιο!

Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Ο Άρης Χριστοφέλλης στη συνέντευξη του για το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας». Φωτ.: Valeria Isaeva

— Εξηγήστε μου τι σηματοδοτεί σήμερα η αναφορά της στους/-ις νέους/-ες τραγουδιστές/τραγουδίστριες της όπερας. Συγκροτούν μάθημα οι ερμηνείες της μέσω των ηχογραφήσεων της ή η όπερα έχει προχωρήσει σε σχέση με την κληρονομιά της Κάλλας; 
Όπως ήδη είπα, το όνομα και ο μύθος επικρατούν της βαθύτερης γνώσης ακόμα και μεταξύ των ανθρώπων που σπουδάζουν ή βρίσκονται ήδη μέσα στον επαγγελματικό χώρο. Η αλήθεια των ερμηνειών αλλά και η ακρίβεια κάθε μουσικής της ανάγνωσης συνιστούν ένα τεράστιο μάθημα που ίσως με μια επιφανειακή προσέγγιση δεν γίνεται εύκολα κατανοητό. Μια πολύ γνωστή σοπράνο της εποχής μας ηχογράφησε ένα CD με άριες του Πουτσίνι, σχεδόν το ίδιο πρόγραμμα που η Κάλλας είχε ηχογραφήσει το 1954. Σε όλες τις συνεντεύξεις της έλεγε ότι το είδωλό της είναι η Κάλλας. Το αποτέλεσμα της ηχογράφησης, όμως, ήταν το ακριβώς αντίθετο. Ενώ στην Κάλλας κάθε ηρωίδα έχει τα δικά της ηχοχρώματα και το δικό της φραζάρισμα, π.χ. η Μπατερφλάι είναι εντελώς διαφορετική από τη Μιμί, πόσο μάλλον από την Τουραντό, στην ηχογράφηση για την οποία μιλάω όλες οι άριες είναι ακριβώς ίδιες η μία με την άλλη, χωρίς ίχνος κατανόησης των χαρακτήρων, χωρίς ίχνος μουσικής ευαισθησίας. Άρα, για να καταλάβουμε κάποια πράγματα δεν φτάνει να τα θαυμάζουμε, πρέπει με κάποιον τρόπο και να τα εμπεριέχουμε. Πριν από λίγα χρόνια δίδασκα τον ρόλο της Μιμί σε μια νέα Ιταλίδα σοπράνο που επρόκειτο να τον ντεμπουτάρει – ωραιότατη φωνή, μηδενική κατανόηση. Της λέω κάποια στιγμή «θυμάσαι τι κάνει εδώ η Κάλλας;», μου απαντά «το έχει πει;», ξαναρωτώ εγώ «ακούς κάποια άλλη ηχογράφηση;», περιμένοντας να μου πει την Τεμπάλντι, την Κατέρι, τη Φρένι. Μου λέει «τη Νετρέμπκο!». «Γιατί τη Νετρέμπκο;» ρωτάω για να πάρω την απάντηση «γιατί αυτή μου βγάζει πάνω πάνω το YouTube!». Οπότε, αν με ρωτάτε αν η όπερα έχει προχωρήσει σε σχέση με την κληρονομιά της Κάλλας, θα σας απαντήσω με απόλυτη βεβαιότητα ότι έχει οπισθοχωρήσει σοβαρά! Το νήμα της παράδοσης στην οποία στηρίχτηκε αυτή η τέχνη και το υπόβαθρο της τέχνης της ίδιας της Κάλλας έχει κοπεί για τα καλά.

Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Το σπίτι που μεγάλωσε η Μαρία Κάλλας στην Πατησίων. Φωτ.: Μιχάλης Ασθενίδης

— Το ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στην ελληνική της περίοδο και στα εφηβικά της χρόνια. Θεωρείτε ότι αποκαθιστά τη φήμη της σε σχέση με τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές εκδοχές, είτε μυθοπλασίας είτε τεκμηρίωσης, που έχουμε δει; Τι προσθέτει σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα;
Πιστεύω ότι προσθέτει αρκετά σε αυτά που είναι ευρέως γνωστά και ελπίζω ότι αφαιρεί άλλα τόσα κυρίως σε σχέση με τις αμέτρητες μυθοπλασίες που παρουσιάζονται ως ιστορικά τεκμηριωμένες, αλλά δεν διευκρινίζουν ότι είναι μυθοπλασίες. Εγώ μπορώ να πω ότι μέσα από αυτή την έρευνα κατάλαβα πολλά πράγματα όχι μόνο για τη Μαρία αλλά και για τη δική μου οικογένεια, τους δασκάλους μου και όλους αυτούς που έζησαν τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Κατάλαβα πολλά και για μένα τον ίδιο, τι κουβαλάω, γιατί από τους ανθρώπους αυτής της γενιάς διαμορφώθηκα. Έμαθα, επίσης, πολλά που δεν γνώριζα και φανταζόμουν τελείως διαφορετικά για την καθημερινότητα εκείνα τα χρόνια. Αυτά, λοιπόν, τα συνταρακτικά οκτώ χρόνια που έζησε η Μαρία στην Ελλάδα, μεταξύ 1937 και 1945, δεν άφησαν κανέναν αλώβητο. Άρα και για τη Μαρία δεν είναι μόνο οι σπουδές της κοντά στη σπουδαία Ντε Ιντάλγκο και το ρεπερτόριο που τραγούδησε στη νεοσυσταθείσα τότε Λυρική Σκηνή που έπαιξαν ρόλο στη μετέπειτα πορεία της. Καθοριστικό ρόλο για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς της έπαιξε το κάθε λεπτό που έζησε τότε.

Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Μαρία Κάλλας, Τόσκα, 1942. Φωτ.: Αρχείο Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Η Μαρία Κάλλας ως Μηδεία στην ομότιτλη ταινία του Παζολίνι. Φωτ.: Marco/Les Films Number One/Janus Film und Fernsehen/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Ideal Image

— Θα είχε όντως περιοριστεί η καριέρα της αν δεν είχε συναντήσει την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο;
Η Ελβίρα ντε Ιντάλγκο ήταν το πολύ τυχερό χαρτί στη ζωή της Μαρίας, μαζί με τον Σεραφίν, τον Βότο, τον Βισκόντι και σίγουρα κάποιους ακόμη, ίσως λιγότερο γνωστούς, αλλά σπουδαίους ανθρώπους που συνάντησε αργότερα στην καλλιτεχνική της πορεία. Η Ντε Ιντάλγκο πρώτη και αυτοί οι άνθρωποι κατόπιν έβαλαν στα υπερταλαντούχα χέρια της Μαρίας αυτό ακριβώς το «νήμα της παράδοσης» για το οποίο σας μιλούσα προηγουμένως. Και εκείνη το πήγε όσο πιο ψηλά θα μπορούσε να το πάει άνθρωπος. Λέμε πάντα –και αυτό έλεγε και η ίδια– «πρώτα ο συνθέτης και μετά ο ερμηνευτής». Για την περίπτωσή της μπορούμε να πούμε ότι κάποια έργα τα ανέβασε ίσως πιο πάνω από εκεί που και ο ίδιος ο δημιουργός τους μπορούσε να φανταστεί. 

— Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες περιγραφές στο ντοκιμαντέρ είναι η οντισιόν στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης το 1945, όπου της πρότειναν τριετές προπαρασκευαστικό συμβόλαιο. Πιστεύετε ότι δεν κατάλαβαν την αξία της;
Φυσικά και δεν κατάλαβαν! Και η ίδια πολύ σωστά έκανε που δεν δέχτηκε την πρόταση, παρότι έμεινε άνεργη και φτωχότατη για σχεδόν έναν χρόνο. Χρειάστηκαν μόνο λίγα λεπτά ακρόαση στον σπουδαίο τενόρο Τζοβάνι Τζενατέλο για να αντιληφθεί αμέσως το εκπληκτικό ταλέντο και να τη στείλει κατευθείαν στην Αρένα της Βερόνας, όπου ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής, ως πρωταγωνίστρια στην «Τζοκόντα». Από κει και πέρα, η Μαρία αρχίζει να γράφει ιστορία και όλα είναι, λίγο πολύ, γνωστά.

— Έχοντας μελετήσει τη δισκογραφία της, βλέπετε μέσα στα χρόνια μια κάμψη ή μια ωριμότητα; Είναι σαφές ότι οι ερμηνείες της στους ίδιους ρόλους με διαφορά δεκαετίας σταδιακά φθίνουν, ότι χάνει τη δύναμή της φωνητικά; Ποια θεωρείτε την κορυφαία της στιγμή φωνητικά και ποια υποκριτικά;
Φωνητική κάμψη υπάρχει με τον χρόνο, όμως το τεράστιο ταλέντο ακόμη και αυτό το «εκμεταλλεύεται» ερμηνευτικά. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στα έργα που τραγουδήθηκαν και στην αρχή και στο τέλος της καριέρας της, π.χ. στη «Νόρμα», στη «Μήδεια», στην «Τόσκα». Πώς μπορεί κανείς να πει ποιο προτιμά, όταν το καθένα απ’ αυτά φέρει την απόλυτη αλήθεια εκείνης της στιγμής και την απόλυτη μουσική ιδιοφυΐα που όταν γεννηθείς με αυτήν, πεθαίνεις μαζί της; Με αυτή την έννοια, για μένα δεν υπάρχει κορυφαία «στιγμή». Κορυφαία είναι η ίδια!

— Τι έφταιξε και «καταστράφηκε» η φωνή τόσο γρήγορα;
Με μια μικρή δόση χιούμορ μπορώ να σας απαντήσω ότι έχουν διατυπωθεί τόσο πολλές θεωρίες από ειδικούς και ειδήμονες που και μία απ’ αυτές να ισχύει, είναι να απορεί κανείς που άντεξε τόσο αυτή η φωνή!

Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Μήδεια, Μαρία Κάλλας, 1961, Επίδαυρος. Φωτ.: Αρχείο ΕΛΣ, Κλεισθένης

— Η τελευταία μεγάλη της τουρνέ, που κατέληξε στην Ιαπωνία, θεωρήθηκε από πολλούς ως ολέθρια, αν και αυτό μάλλον δεν εμπόδισε το μεγάλο κοινό να εκφράσει τον θαυμασμό του. Όντως ήταν ντροπιαστικές αυτές οι εμφανίσεις σε σχέση με την εποχή της μεγάλης της ακμής;
Οποιαδήποτε αντίδραση έχει να κάνει με το φαινόμενο Κάλλας ήταν πάντα τρομακτικά υπερβολική, ίσως γιατί και η ίδια ενέπνεε πάντα έντονα πάθη. Αν σκεφτεί κανείς από μια απόσταση τις λέξεις «όλεθρος» και «ντροπιαστικό» για ένα ρεσιτάλ, ακούγονται σχεδόν αστείες. Και, πιστέψτε με, ανάλογα, και πολύ χειρότερα, ρεσιτάλ γίνονταν, και γίνονται, κάθε μέρα και ουδείς ασχολείται. Βέβαια, οι προσδοκίες για τη μεγαλύτερη τραγουδίστρια του κόσμου ήταν τόσο μεγάλες που και η απογοήτευση ήταν αντίστοιχα μεγάλη. Στην πραγματικότητα, το κοινό τής ανταπέδωσε την αγάπη που της άξιζε για όλα αυτά που είχε δώσει τις καλές της μέρες, ενώ οι κριτικοί τη σταύρωσαν κυριολεκτικά, σαν να μην ήταν άνθρωπος που είχε δικαίωμα να δοκιμάσει, να προσπαθήσει, να βελτιωθεί και έστω, εν τέλει, να αποτύχει.

— Συμβάλατε στην αποκατάσταση της μαγνητοταινίας που ακούγεται στο ντοκιμαντέρ από την πρόβα που έκανε σπίτι της μαζί με την πιανίστα Βάσω Δεβετζή. Μπορείτε να κρίνετε αν υπήρχε περίπτωση να πλησιάσει τον παλιό της εαυτό και να αποτολμήσει ένα κονσέρτο ή παράσταση;
Με εντυπωσίασε και με συγκίνησε το ότι η φωνή ακούγεται πιο φρέσκια από τις ηχογραφήσεις της τουρνέ 1973-1974. Να θυμίσω ότι κάποιες συναυλίες το ’74 είναι εντυπωσιακά καλύτερες από το ’73 και ότι η Κάλλας, ως καλή και επιμελής μαθήτρια που ήταν από τα νεανικά της χρόνια ακόμη και μετά το ’74, που γύρισε διαλυμένη από την κούραση και με ένα σωρό προβλήματα υγείας, συνέχιζε να μελετάει κάθε μέρα! Η άρια αυτή από τη «Δύναμη του πεπρωμένου» είναι εξαιρετικά απαιτητική για την αναπνοή, με μεγάλες βερντιάνικες φράσεις και γραμμένη αρκετά ψηλά – σε καμία περίπτωση δεν θα την τολμούσε στα ρεσιτάλ του 1973. Ίσως θα ήμουν υπερβολικά αισιόδοξος εάν σκεφτόμουν ότι θα μπορούσε να επανέλθει με μια παράσταση ή ένα κονσέρτο. Δεν ξέρω αν το νευρικό της σύστημα και οι αντοχές της θα άντεχαν μια τέτοια δοκιμασία. Όμως πιστεύω ότι η επιθυμία της να ηχογραφήσει τον «Βέρθερο» του Μασνέ με τον Αλφρέντο Κράους θα μπορούσε να είχε γίνει πραγματικότητα εάν δεν είχε κοπεί το νήμα της ζωής της αυτήν τη φορά. Κι εμείς, ακόμα κι αν φωνητικά δεν θα ήταν ακριβώς ο παλιός της εαυτός και κάποιοι θα κολλούσαν μόνο σε αυτό, θα μπορούσαμε να έχουμε μία ακόμα σπουδαία ερμηνεία της.

Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Η Μαρία Κάλλας στην παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Νόρμα» στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου το 1960. Φωτ.: Αρχείο ΕΛΣ
Άρης Χριστοφέλλης Facebook Twitter
Φιντέλιο, Μαρία Κάλλας, 1944, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Φωτ.: Αρχείο Εθνικής Λυρικής Σκηνής

— Όσον αφορά τον ανεπάντεχο θάνατό της, θεωρείτε ότι ήταν μια αργή αυτοκτονία λόγω του καλλιτεχνικού και συναισθηματικού αδιεξόδου που βίωνε, όπως έχουν υπαινιχθεί αρκετοί;
Ίσως μια παραίτηση, κάτι τόσο ανθρώπινο. Ήταν όμως άνθρωπος δυναμικός και μαχητικός και ίσως να ήλπιζε σε κάποιο θαύμα. Δεν μπορώ να γνωρίζω… Στα 53 της χρόνια είχε ζήσει την ένταση που αντιστοιχεί σε εφτά ολόκληρες ζωές.

— Οι υποτροφίες που ονειρεύτηκαν μαζί με τον Κωστή Μπαστιά και υλοποίησε τελικά ο Μπαστιάς, που φέρουν το όνομά της, συνέβαλαν στην εξέλιξη της όπερας στην Ελλάδα;
Συνέβαλαν στο να αναδειχθούν νέοι ταλαντούχοι Έλληνες στον χώρο της όπερας, να σπουδάσουν σε μεγάλες ακαδημίες του εξωτερικού και στη συνέχεια είτε να στελεχώσουν ως άρτιοι καλλιτέχνες τις ελληνικές λυρικές σκηνές είτε να κάνουν καριέρα ως διεθνείς Έλληνες που διαπρέπουν και πέρα από τον τόπο τους. Κυρίως η υποτροφία που φέρει το ονομά της έδωσε ώθηση στους νέους να πιστέψουν στο εαυτό τους και να πορευτούν στον δύσκολο κόσμο της όπερας.

— Τελικά, η Ελλάδα έχει τιμήσει τη μνήμη της; Το όνομά της δεν υπάρχει ούτε σε έναν κεντρικό δρόμο της Αθήνας. Εσείς τι θα προτείνατε;
Δεν ξέρω τι να απαντήσω. Είναι πολύ εύκολο να χρησιμοποιούμε το όνομά της λέγοντας ότι την τιμάμε. Εύκολο είναι να λέμε, όμως πολύ δύσκολο να πράττουμε υπεύθυνα, με σεβασμό και όπως αξίζει σε μία από τις μεγαλύτερες καλλιτέχνιδες της Ιστορίας. Ίσως αυτήν τη στιγμή θα την τιμούσαμε περισσότερο αν αφαιρούσαμε το όνομά της από κάποια σημεία που πραγματικά δεν είναι ούτε σοβαρό ούτε πρέπον να υπάρχει.

Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία ( Mary, Marianna, Maria), Τρέιλερ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα συναρπαστικό, συγκινητικό ντοκιμαντέρ για την Κάλλας στην Αθήνα

Εκατό χρόνια από τη γέννησή της / Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ για την Κάλλας στην Αθήνα

Ο Βασίλης Λούρας φωτίζει την άγνωστη ζωή της μεγάλης ντίβας στα χρόνια της Αθήνας και τη σχέση της με την Ελλάδα, με πραγματικά σπάνιο υλικό και ντοκουμέντα που δεν έχουμε ξαναδεί.
M. HULOT
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
Εξέδιδε τη Μαρία Κάλλας τελικά η μάνα της, όπως δείχνει η ταινία με την Τζολί;

Οπτική Γωνία / Εξέδιδε τη Μαρία Κάλλας τελικά η μάνα της, όπως δείχνει η ταινία με την Τζολί;

Στο νέο biopic με την Αντζελίνα Τζολί η μητέρα της νεαρής Μαρίας Κάλλας την εξαναγκάζει σε συνευρέσεις με Γερμανούς ναζί στην κατοχική Αθήνα. Ποια είναι όμως η αλήθεια;
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Τόσκα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ