«ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
«Η μητρική φιγούρα πάντα υπάρχει εδώ, είτε φανερά είτε πιο υπόγεια». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
0

Στο χαμηλό, θερμό φως οι φιγούρες της μητέρας, τα πολλαπλά της είδωλα, κινούνται σαν φασματικές φιγούρες. Ο ομφάλιος λώρος που απλώνει με την οπτική του γλώσσα ο Μάριο Μπανούσι αυτήν τη φορά διευρύνει τα όρια των σχέσεων, των ιστοριών και των εικόνων. Οι αναφορές του, μητέρα - τροφός - τροφή - επιθυμία - έλεγχος - νεότητα - γήρας, δίπολα που ανατροφοδοτούνται με εικόνες απροσδόκητης δύναμης εμπλουτίζονται με σχέσεις παράλληλες και δράσεις καταλυτικές, ωστόσο σχεδόν αδιόρατες.

Ποια είναι η ιστορία που θα μας αφηγηθεί στο ΜΑΜΙ ο 26χρονος δημιουργός που με τα προηγούμενα έργα του, τα Goodbye, Lindita και Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia, εξερεύνησε το πένθος μέσα από τα βιώματα και την προσωπική του μυθολογία και σιωπηλά έπλασε συμβάντα βαθιάς συγκίνησης που παρακίνησαν ένα κοινό και διεθνές κοινό να εξετάσει τη δική του εμπειρία από την απώλεια. Η πρεμιέρα του ΜΑΜΙ στις 6 Φεβρουαρίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μοιάζει με έναν σταθμό και μια νέα αφετηρία στην πορεία των προηγούμενων έργων του που περιόδευσαν σε δεκάδες σταθμούς, σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και μερικά από τα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης.

Ο Μάριο Μπανούσι έχει μεγαλώσει με γυναίκες και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μαζί του τον έχει επηρεάσει βαθιά. Έχει παρατηρήσει τη λεπτομέρεια στις σχέσεις τους, ένα αδιόρατο σχεδόν νεύμα, τη νευρικότητα, τη σιωπή, τα χέρια που σφίγγονται σε ένα ρούχο, όλα όσα δεν εκφράζονται ποτέ με λόγια.

«Σε αυτό το έργο ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας της μητέρας, βλέπεις διάφορες εκδοχές του. Στα προηγούμενα έργα υπήρχε η φιγούρα αυτή σε μια συγκεκριμένη στιγμή, ενώ εδώ βλέπεις έναν χαρακτήρα να εξελίσσεται –ξεκινά από μωρό, ζει τη νεότητα και να φτάνει μέχρι το τέλος της ζωής της– σαν να ξεφυλλίζεις ένα άλμπουμ. Φέρνεις στα μάτια σου κάθε φωτογραφία της, πως ήταν, τι φορούσε, τον τρόπο που κοιτούσε τον φακό, την κορμοστασιά της, πώς άρχισε να αλλάζει μέσα στον χρόνο και τι συνέβαινε στη ζωή της. Αυτή την αίσθηση θα ήθελα να μεταφέρω. Δεν θα μιλήσω για τη μητέρα μου αλλά για την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει και να την υμνήσει αλλά να την παρατηρήσει. Η μητρική φιγούρα πάντα υπάρχει εδώ, είτε φανερά είτε πιο υπόγεια», λέει ο Μάριο Μπανούσι.

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
«Δεν θα μιλήσω για τη μητέρα μου αλλά για την ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει και να την υμνήσει αλλά να την παρατηρήσει». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Ένα απέραντο χέρσο σκοτεινό χωράφι απλώνεται μπροστά μας. Η ξύλινη κολόνα της ΔΕΗ φωτίζει ένα μικρό κομμάτι του ομιχλώδους τοπίου. Στην άλλη άκρη, ένα σπίτι, ένας συμπαγής κύβος με ένα φωτισμένο παράθυρο. Αν κοίταζες από το παράθυρο του σπιτιού στο Goodbye, Lindita και στην Taverna Miresia, αυτό το τοπίο θα έβλεπες. Εδώ βγαίνει η δράση από το προστατευτικό κουκούλι του εσωτερικού χώρου με όλα τα περιστατικά του ιδιωτικού βίου να συμβαίνουν στον εξωτερικό χώρο. Πρόκειται για μια κρίσιμη μετάβαση που οδηγεί σε σύνθετες δράσεις, ανοίγοντας πολλά παράλληλα παράθυρα.

«Ανοίγω μια πόρτα και βγαίνω σε έναν χώρο στον οποίο μπορεί να φοβόμαστε να βρεθούμε. Με τρομάζει κι εμένα με έναν τρόπο γιατί υπάρχει έντονο το στοιχείο της μοναξιάς. Είχα την ανάγκη να μιλήσω γι’ αυτό από τα προηγούμενα έργα. Τώρα μιλάω πιο έντονα, μεγαλώνω και δείχνω με έναν τρόπο ότι όλα είναι φανερά, ακόμα και όταν δεν το κατανοούμε.

Πλέον ακόμα και ο χρόνος έχει σημασία στον εξωτερικό χώρο, έχει άλλο ρυθμό, άλλη ποιότητα, όπως και αυτό που ακούς, που είναι ένας εσωτερικός ήχος της παράστασης, όχι μια μουσική που τη συνοδεύει· είναι ο ήχος της φύσης, τα τριξίματα, τα ζώα, ένα κλαρίνο, ένα πολυφωνικό σχήμα, πυροτεχνήματα που μοιάζουν με ήχους πολέμου, ήχοι διφορούμενοι», λέει.

Όταν η σκηνή μετατρέπεται σε τοπίο σκοτεινό και ανοιχτό μαζί που καθένας μας τροφοδοτεί με τη δική του μνήμη έρχονται στο φως σχέσεις όχι μόνο με το γενικό τους περίγραμμα αλλά και με τη λεπτομέρεια που καθορίζει δραματικά τη συνύπαρξη των προσώπων. Η γυναίκα που γεννά, η μητέρα τροφός, η νεαρή ποδηλάτισσα, η μητέρα που καραδοκεί πίσω από ένα ερωτευμένο, άσπιλο ζευγάρι που θυμίζει τους πρωτόπλαστους, η μητέρα που ηρεμεί μια ηλικιωμένη γυναίκα πριν από τον θάνατο και ο γιος, το αγόρι που παίρνει θέση στην ιστορία όχι μόνο ως αφηγητής αλλά και ως ζωτικό πρόσωπο που κάνει δυναμικά την εμφάνισή του ως συνέχεια μιας τυπικής οικογενειακής ιστορίας αλλά και ως πειρασμός σε σχέσεις και ρόλους που αλλάζουν ριζικά μέσα στον χρόνο και κρύβουν στιγμές και αναπάντεχες ποιότητες, άλλοτε αφοσίωσης και άλλοτε θυμού. Σε αυτό το σύμπαν ο ένας χαρακτήρας καθρεφτίζεται στον άλλο.

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Στο ΜΑΜΙ, μαζί με τα πρόσωπα σε πρώτο πλάνο έρχονται και τα συμβολικά αντικείμενα. Το νερό και το θαμπό φως, το ποδήλατο της νεότητας και το κρεβάτι της γέννας και του γήρατος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Φυσικά, από αυτό το παλίμψηστο των σχέσεων δεν θα μπορούσε να λείπει η αινιγματική και πάντα δυσερμήνευτη σχέση μάνας - κόρης. Ο Μάριο Μπανούσι έχει μεγαλώσει με γυναίκες και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μαζί του τον έχει επηρεάσει βαθιά. Έχει παρατηρήσει τη λεπτομέρεια στις σχέσεις τους, ένα αδιόρατο σχεδόν νεύμα, τη νευρικότητα, τη σιωπή, τα χέρια που σφίγγονται σε ένα ρούχο, όλα όσα δεν εκφράζονται ποτέ με λόγια. Κάνοντας το τολμηρό βήμα να απλωθεί στον εξωτερικό χώρο, εξακολουθεί να ζουμάρει με επιμονή στις λεπτομέρειες που τώρα είναι πιο ορατές, φτάνουν στο προσκήνιο, για να καταγράψει τον δισταγμό, τον φόβο, την ανυπόκριτη αγάπη.

«Στις ιστορίες μου μού αρέσει να μην κλειδώνει το έργο, να υπάρχει αυτή η αίσθηση ονείρου, όπως όταν ξυπνάς και δεν είσαι απόλυτα βέβαιος τι σημαίνει αυτό που είδες ή όταν μέσα στο όνειρο εμφανίζεται ένα πρόσωπο από το πουθενά και ψάχνεις να βρεις τη σημασία αυτής της παρουσίας. Σε έναν τέτοιο διάλογο θα ήθελα να ανοιχτώ, χωρίς θέσεις ή βεβαιότητες, και νιώθω ότι κάθε θεατής θα ταυτιστεί ή θα εντοπίσει κάτι άλλο, δικό του, προσωπικό, ακόμα και πέρα από την κεντρική δράση, στις παράλληλες σκηνές», λέει.

Στο ΜΑΜΙ, μαζί με τα πρόσωπα σε πρώτο πλάνο έρχονται και τα συμβολικά αντικείμενα. Το νερό και το θαμπό φως, το ποδήλατο της νεότητας και το κρεβάτι της γέννας και του γήρατος, αντικείμενα-αναθήματα που χωρίς την ανθρώπινη παρουσία να τους δίνει νόημα είναι απλώς ένας σωρός από σκουπίδια.

Αν στο σύμπαν του ΜΑΜΙ υπάρχουν κοινά στοιχεία με τα προηγούμενα έργα του, εδώ οι κυρίαρχες μορφές των ερμηνευτών (Παναγιώτα Γιαγλή, Βασιλική Δρίβα, Δημήτρης Λαγός, Αγγελική Στελλάτου, Ευτυχία Στεφάνου / Ήλια Κουκουζέλη και Φώτης Στρατηγός), μέσα στο σκηνικό του Σωτήρη Μελανού, υπό τον ήχο που δημιουργεί ο Jeph Vanger, μας οδηγούν σε μια ποιητική ανάγνωση των εκφάνσεων του βίου μας, σε μια αφιέρωση στην ίδια τη ζωή και στον ατέρμονο κύκλο της, σε μια ελευθερία μέσα στην οποία ο καθένας θα δει και θα έχει να αφηγηθεί τη δική του ιστορία.

Το ΜΑΜΙ κλείνει μια τριλογία για τη μητέρα, ανοίγοντας έναν νέο, πελώριο και ολόφωτο κύκλο που μιλάει με τρυφερότητα και σχολαστική παρατήρηση για τη γέννηση, τις σχέσεις και τη φθορά της ανθρώπινης ύπαρξης. 

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος/ Onassis Stegi

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «ΜΑΜΙ» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ