Όρνιθες 2

Όρνιθες 2 Facebook Twitter
0

Όρνιθες 2 Facebook Twitter
Ο άγνωστος που σε λίγα λεπτά θα έβλεπα στην καρδιά της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών να μου μιλάει για τα πανέμορφα, ελεύθερα Πουλιά –όπως λέγεται η παράστασή του– δεν μοιάζει με κανέναν που έχω συναντήσει μέχρι τώρα. Δεν του αρέσουν οι ευφρόσυνες εξαγγελίες της τέχνης, τα περιττά λόγια και οι φωτογραφίσεις. Αδιαφορεί για τις μοντέρνες τάσεις, τα καλλιτεχνικά ακκίσματα και αποφεύγει οτιδήποτε μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή από το ουσιώδες και το σημαντικό. Ο Λέμι Πονιφάζιο μού εξομολογείται πως ήρθε από την άκρη του πλανήτη, τη Νέα Ζηλανδία, «όχι για να δείξω άλλη μια παράσταση αλλά για να γεννήσω κάτι, να προκαλέσω την προσοχή και την προσδοκία που έχει κανείς από την ίδια την τέχνη. Δεν επιδιώκω την απόδραση, όπως προβλέψιμα λένε οι περισσότεροι ότι είναι ο στόχος των σύγχρονων έργων –απόδραση από τι, άραγε;– αλλά την επίτευξη ενός βασικού και ανώτερου σκοπού: την ενδοσκόπηση.

Γιατί, αλήθεια, κατά πόσο βλέπουμε ή πόσο μπορούμε να δούμε σήμερα τον εαυτό μας; Και δεν μιλάω για την αυτιστική αυτοναφορικότητα, ούτε για τον ναρκισσισμό. Μιλάω για την ανώτερη ουσία μας. Δεν είμαστε μόνοι στο σύμπαν, αλλά συνιστούμε κομμάτια ενός ολόκληρου κόσμου που απλώνεται πολύ πέρα απ’ όσα μπορούν να δουν τα μάτια μας και ν’ ακούσουν τα αυτιά μας. Η αντίληψη που έχουμε για τον κόσμο δεν μπορεί ποτέ να σταματάει στο προφανές, όπως προστάζουν οι αισθήσεις – και αυτός, τελικά, είναι ο σκοπός της τέχνης. Η αισθητηριακή αντίληψη δημιουργεί το πιο χαμηλό επίπεδο ερμηνείας και μια, αν θες, πολύ φτηνή αντίληψη για τα πράγματα.

Στο χέρι μας, λοιπόν, είναι να πάμε παραπέρα και να δούμε αυτό που κρύβεται πέρα από την πρώτη, σχεδόν πάντα κατευθυνόμενη ανάγνωση. Κάποιοι επιλέγουν το χαμερπές, άλλοι το υψηλό, ανάλογα με το τι μπορούν και τι θέλουν να δουν. Τα πάντα είναι θέμα επιλογής και αντίληψης, αν θες να δεις την ψυχή σου, αν θες να κερδίσεις την αγάπη και όχι το μίσος. Αν σε ενδιαφέρουν η φροντίδα, η κατανόηση και η ευγνωμοσύνη».

Για τον σκοπό αυτό, ο χορογράφος που είναι «εξίσου σημαντικός με την Pina Bausch και τον Merce Cunningham» έχει ετοιμάσει μια υποβλητική παράσταση που ακροβατεί με δεξιοτεχνία μεταξύ χορού και θεάτρου, με παράδοξους ήχους, αποσπάσματα και εικόνες.

Στόχος της είναι να σε παρασύρει σε ένα φανταστικό φτεροκόπημα και να σε μετακινήσει από τη βεβαιότητα της καρέκλας στο κέντρο του κόσμου, είτε πρόκειται για τον μακρινό Ισημερινό, είτε για την ψυχή σου. Να σε κάνει να νιώσεις ότι κανείς δεν μπορεί να είναι πιο ελαφρύς και πιο ευτυχής, ώστε να θεωρείς πραγματικά ότι πετάει! Το φτεροκόπημα των Πουλιών είναι τόσο ηχηρό που ξεπερνά τα αφηγηματικά δεδομένα του σύγχρονου θεάτρου, ενώ ο χορός τους μάλλον αναφέρεται σε ένα πρωτόγνωρο συναίσθημα παρά στην παράθεση δεξιοτήτων. Όπως μου λέει κι ο συνομιλητής μου με την μπάσα φωνή και το ηχηρό γέλιο, «το παν είναι να αποφύγεις τις εύκολες παραστατικές λύσεις. Είναι πολύ επιθετικό πράγμα η παραστατικότητα. Σαν να σου επιδεικνύει κανείς καταπρόσωπο πώς ακριβώς πρέπει να βλέπεις τα πράγματα και τι να σκεφτείς. Πέρα από τις έτοιμες λύσεις που σου παρέχουν οι υπαγορεύσεις της μαζικής κουλτούρας, υπάρχει ένας κόσμος απέραντος και όμορφος, που είναι στο χέρι σου να τον ανακαλύψεις. Ακόμη και το πώς και γιατί θα δεις μια παράσταση είναι θέμα απόφασης και άρα ηθικής τάξης. Είμαστε αυτό που βλέπουμε ή αυτό που θέλουμε, εν τέλει, να δούμε».

Όρνιθες 2 Facebook Twitter
Για τον Πονιφάζιο η προπαγάνδα κάνει καλά τη δουλειά της μέσα από το σχολείο, το πανεπιστήμιο, την Εκκλησία, το θέατρο. Η συμβολική λάσπη του δυτικού πολιτισμού έχει σκεπάσει και τις ψευδαισθήσεις μας. Και τα «Πουλιά» πώς μπαίνουν στο παιχνίδι – δεν μπορώ να μην τον ρωτήσω. «Δεν μπορείς να έχεις την ίδια αντίληψη όταν αντικρίζεις τον κόσμο από την κορυφή ενός βουνού και όταν τον βλέπεις από την καρδιά ενός σούπερ μάρκετ. Αν μετατοπίσεις την οπτική γωνία σου από εκεί και καταλάβεις ότι σε συντροφεύει ολάκερο το σύμπαν, ότι είσαι ένα τίποτα χωρίς τη θάλασσα ή τα πουλιά, θα δεις κάτι διαφορετικό να απλώνεται μπροστά σου. Κι αυτό ακριβώς κάνει η τέχνη: ανατρέπει την καθεστηκυία εικόνα. Στα νησιά του Ειρηνικού, τα πουλιά θεωρούνται αρχιτέκτονες του ουρανού και τα ζώα δημιουργοί του κόσμου, όχι υπηρέτες μας. Το δελφίνι δεν είναι παιχνίδι για τα παιδιά μας. Το δελφίνι υπάρχει για το δελφίνι. Γι’ αυτό και αποφεύγω να εντοπίσω τα πουλιά ως μέρος μιας περιβαλλοντολογικής προπαγάνδας. Εγώ απλώς θέλω να χρησιμοποιήσω τον συμβολισμό τους και να περάσω τη μαγεία της στιγμής».

Ποια, όμως, είναι η απάντηση στα όσα τρομερά συμβαίνουν, όπως πρόσφατα ο τυφώνας Σάντι που σάρωσε την Αμερική, αν όχι η οικολογία; «Δεν είμαι πολιτικός να σου απαντήσω, αλλά καλλιτέχνης», είναι η σαφής απάντηση του Πονιφάζιο, αν και στο βιογραφικό του καταγράφονται σπουδές στις Πολιτικές Επιστήμες. «Δεν θέλω να κάνω μάθημα οικολογικής συνείδησης, ούτε να κουνήσω το δάχτυλο και να σου πω ότι πρέπει να σέβεσαι το περιβάλλον. Είναι ανόητο. Το ξέρεις, άλλωστε, ήδη καλά πόσο κακό είναι να δηλητηριάζεις το ποτάμι ή να πετάς σκουπίδια. Δεν θα σου δείξω αυτό που θέλουν οι ισχυροί, ούτε αυτό που σου δείχνουν τα Μέσα, γιατί τότε δεν θα μπεις καν στον κόπο να σκεφτείς παραπέρα. Καλό είναι να σκέφτεσαι τα πράγματα δυο φορές και όχι μία, όπως θέλουν οι τηλεοράσεις. Τι πιο δημοκρατικό, άλλωστε, από το να προσπαθήσω να απελευθερώσω τη φαντασία σου;».

Εννοείται ότι αρνείται να σχολιάσει το κλίμα των ημερών, μια και βρέθηκε στην Αθήνα τις ημέρες που είχε παραλύσει η χώρα. Για τον γνωστό χορογράφο, όσα συμβαίνουν «είναι ένας ατέρμονος θόρυβος που επιδιώκει τον αποσυντονισμό μας». Ναι, αλλά μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά με τις δεδομένες συνθήκες και άλλα τόσα αδιέξοδα; «Ευτυχώς, ναι, δεν είναι ανθρώπινα όλα αυτά που συμβαίνουν, αλλά παράλογα. Τα κατασκευάσαμε εκ των υστέρων. Μπορούμε να ζήσουμε διαφορετικά, να βελτιώσουμε τη ζωή μας και να μην τα παρατάμε με την πρώτη δυσκολία, γιατί αυτή ακριβώς είναι η ιδιοσυστασία του ανθρώπου. Είναι στη φύση του να αναζητά λύσεις και ανατροπές. Στην αρχαία Ελλάδα “άνθρωπος” σήμαινε αυτός που κοιτάζει ψηλά. Αντίστοιχα, πάλι, ο χορευτής ατενίζει από ψηλά το σύμπαν, όπως τα πουλιά, επειδή ακριβώς αντιλαμβάνεται τη μυστική σύνδεση με τον κόσμο. Όταν αυτό συμβαίνει, τότε ο καθένας από εμάς είναι πιθανό να μπορεί να μεταβεί από τον φαινομενικό και καθημερινό κόσμο και να δει, πραγματικά, όπως έλεγαν και οι Έλληνες, τα “νοούμενα”. Η πραγματικότητα είναι απλώς ένα μικρό παράδειγμα της απεραντοσύνης. Αν πραγματικά πίστευα κι έβλεπα μόνο τον μικρόκοσμό μου, τότε η Ελλάδα δεν θα είχε καμιά αξία. Δεν θα υπήρχε καν για μένα. Δες, για παράδειγμα, την Αθήνα: είναι μια πρόκληση, αφού είναι μια πόλη γεμάτη δημιουργικές αντιφάσεις και πολλαπλές όψεις. Δεν έχει τη δεδομένη γοητεία της μελαγχολίας, όπως η Βενετία, κάτι

που άλλωστε πλασάρεται ως έτοιμο τουριστικό προϊόν. Αντίθετα, στην Αθήνα η εμπειρία είναι συντριπτική. Μπορεί να σου γεννήσει ανεξάντλητες εικόνες, που δεν είναι ψεύτικες αλλά πέρα για πέρα αληθινές. Αυτή, λοιπόν, είναι και η δική μου αντίληψη για την τέχνη, στον βαθμό που δεν επιδιώκω να κατασκευάσω κάτι αλλά να περάσω ένα μήνυμα αγάπης, χωρίς εξαπάτηση και δίχως ψέμα. Γιατί η ομορφιά δεν λέει ποτέ ψέματα. Κι αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ