7 εκπρόσωποι εκδοτικών οίκων χαρτογραφούν την εκδοτική κίνηση του προσεχούς χειμώνα

7 εκπρόσωποι εκδοτικών οίκων χαρτογραφούν την εκδοτική κίνηση του προσεχούς χειμώνα Facebook Twitter
0



«ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ αναμένεται για όλους μας δύσκολο, αλλά κυρίως απρόβλεπτο. Είναι μάλλον παρακινδυνευμένο να κάνουμε οποιαδήποτε πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον, δεδομένου ότι μόλις έξι μήνες πριν δεν είχαμε ιδέα για το πώς θα άλλαζε η ζωή μας» δηλώνει η Αμέρισσα Μπάστα, υπεύθυνη επικοινωνίας των εκδόσεων Κλειδάριθμος απαντώντας στο εύλογο ερώτημα πώς μπορεί να διαμορφωθεί η αγορά του βιβλίου αυτόν τον παράξενο, λόγω κορωνοϊού, χειμώνα. Πάντως, παρ' όλες τις δυσκολίες που έχουν προκύψει από την αλλαγή ψυχολογίας και την οικονομική κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία, οι άνθρωποι του βιβλίου δείχνουν να αισιοδοξούν, προσβλέποντας όχι στην άνοδο των πωλήσεων, αφού τα νούμερα είναι ήδη προβληματικά αλλά στο να μπορέσουν να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των αναγνωστών, προτείνοντας καλά βιβλία, δυνατούς τίτλους και, κυρίως, νέους τρόπους προβολής και προώθησης, όπως οι ηλεκτρονικές παρουσιάσεις.

«Αν και πιστεύω ότι ο κλάδος του βιβλίου δεν υπέστη τεράστιες ζημιές, όπως ο τουρισμός, η εστίαση, ή άλλα πολιτιστικά «προϊόντα» (συναυλίες και θέατρο), δυστυχώς το εξαιρετικά μειωμένο εισόδημα των νοικοκυριών που ζουν απ' όλα τα παραπάνω αναπόφευκτα θα επηρεάσει την οικονομική τους συμπεριφορά τον χειμώνα που έρχεται, άρα και την αγορά βιβλίου» δηλώνει με τη σειρά του ο υπεύθυνος εκδόσεων Ίκαρος, Νίκος Αργύρης, κάτι στο οποίο συμφωνούν και οι βιβλιοϋπάλληλοι. Για παράδειγμα, σε ένα από τα μεγαλύτερα βιβλιοπωλεία της Αθήνας, την Πολιτεία, είδαν κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αν και αυτό δεν σημαίνει αύξηση των πωλήσεων συνολικά. Σε αυτό συμφωνεί και ο κ. Αργύρης, σημειώνοντας ωστόσο ότι με το που «άνοιξε η αγορά, οι πωλήσεις e-books επανήλθαν στα προηγούμενα επίπεδα. Πάντως, η παρατεταμένη υγειονομική κρίση σίγουρα ευνοεί τις πωλήσεις των e-books για ευνόητους λόγους. Ο Ίκαρος θα συνεχίσει να εκδίδει τους περισσότερους τίτλους και σε ψηφιακή μορφή, όπως κάνουμε από το 2010».

Το βιβλίο είναι ένα ασφαλές καταφύγιο και ένας τρόπος να ταξιδεύουμε νοητά, μέχρι να καταφέρουμε να ταξιδέψουμε ξανά με ασφάλεια.

«Ο φυσικός χώρος του έντυπου βιβλίου είναι για εμάς το βιβλιοπωλείο κι αυτό δεν έχει αλλάξει, παράλληλα όμως θεωρούμε σίγουρο ότι η τάση για ηλεκτρονική αγορά βιβλίων θα συνεχιστεί, καθώς ένα κομμάτι του αναγνωστικού κοινού φαίνεται να την προτιμά» τονίζει με τη σειρά της η εκδότρια του Μεταιχμίου Ελένη Παπαγεωργίου. Πιο αισιόδοξη η Κέλη Δασκαλά των εκδόσεων Κέδρος, πιστεύει ότι αυτή είναι η ευκαιρία για να δείξει το βιβλίο τη δύναμή του, καθώς «ευτυχώς αποτελεί μια σταθερά στη ζωή πολλών, όπως έδειξε η κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά την περίοδο της καραντίνας, οι οποίες συνεχίζουν να είναι ανοδικές. Το βιβλίο παραμένει σημείο αναφοράς τόσο για το κοινό και τον δημιουργό όσο και για τους ανθρώπους που εργάζονται στον εκδοτικό χώρο, διαβάζουν και επιλέγουν βιβλία, τα επιμελούνται, τα τυπώνουν, τα διακινούν, αγωνιούν για την πορεία τους και προσδοκούν καλύτερες μέρες για το εκδοτικό σκηνικό στην Ελλάδα, παρότι προσωρινά δεν έχουμε τη δυνατότητα για φεστιβάλ βιβλίων ή των βιβλιοπαρουσιάσεων όπως τις γνωρίζαμε» υποστηρίζει, δίνοντας το στίγμα του πολυδιάστατου κόσμου του βιβλίου και των ανθρώπων του, που μοχθούν ώστε να παραμείνει υψηλό το επίπεδο και να μπορούμε να μιλάμε όχι μόνο για ένα αξιόλογο ποσοστό παραγωγής αλλά και για εκδόσεις μεγάλων αξιώσεων.

Γι' αυτό και η Αμέρισσα Μπάστα επιμένει ότι το βιβλίο είναι τελικά «ένα ασφαλές καταφύγιο και ένας τρόπος να ταξιδεύουμε νοητά, μέχρι να καταφέρουμε να ταξιδέψουμε ξανά με ασφάλεια», υποστηρίζοντας πως το μόνο που έχουν να κάνουν τελικά οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι, όπως ο Κλειδάριθμος, είναι να «ετοιμάσουμε βιβλία που ευελπιστούμε ότι θα συνεπάρουν τους αναγνώστες, παρασύροντάς τους σε λογοτεχνικές περιπέτειες, θα τους γεμίσουν νέες ιδέες, έμπνευση και αφορμές για συζήτηση». «Έχοντας παρακολουθήσει τη δυναμική της αγοράς το προηγούμενο διάστημα, αναγνωρίζουμε ότι έχει προσαρμοστεί πλέον στους κανόνες της πανδημίας» τονίζει από την πλευρά του ο Αργύρης Καστανιώτης, μιλώντας εκ μέρους του ομώνυμου εκδοτικού οίκου που από την πρώτη στιγμή έδειξε να ανταποκρίνεται στα σημεία των καιρών, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ηλεκτρονικό βιβλίο, γι' αυτό δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξος, καταλήγοντας: «Τα ηλεκτρονικά βιβλία παρουσίασαν άνοδο, ειδικά τις μέρες της καραντίνας, ωστόσο η αύξηση των πωλήσεων, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν ήταν αξιοσημείωτη. Οι αναγνώστες αποζητούν συχνά την επαφή με τους δημιουργούς. Η ανάγνωση είναι μοναχική απόλαυση αλλά και κοινωνική συνήθεια. Οι βιβλιόφιλοι διαβάζουν μεν μόνοι, όμως στη συνέχεια θέλουν να μιλήσουν για τα βιβλία που διάβασαν, να ανταλλάξουν ιδέες και εντυπώσεις, να έρθουν σε επαφή με τους δημιουργούς. Οι βιβλιοπαρουσιάσεις καλύπτουν όλες αυτές τις ανάγκες. Αν είναι εφικτό, θα πραγματοποιηθούν».


Ο Κώστας Δαρδανός, υπεύθυνος των εκδόσεων Gutenberg, θεωρεί ότι στο ζήτημα της αγοράς του βιβλίου πρέπει να τεθούν ερωτήματα όπως το «τι θα αλλάξει, τι θα παραμείνει σταθερό, τι θα αφανιστεί και τι νέο θα γεννηθεί», καθώς, όπως υποστηρίζει, «το βιβλίο, ως συνδιαμορφωτής του πολιτιστικού γίγνεσθαι, θα επηρεαστεί με κάποιον τρόπο». Συμφωνεί στο ότι υπήρξαν απώλειες, αλλά αυτές δεν αφορούν μόνο το οικονομικό σκέλος: «Παρότι το εκδοτικό μας πρόγραμμα θα συνεχιστεί κανονικά, δεν μπορούμε να μη θρηνήσουμε τις μεγάλες απώλειες που οφείλονται στη διαχείριση της πανδημίας. Η ανθρώπινη επαφή, η συνύπαρξη ως βασικό συστατικό του πολιτισμού, οι τέχνες και η εκπαίδευση δεν είναι όπως τις ξέραμε». Σε αυτό δείχνει να συμφωνεί ο Βαγγέλης Γεωργακάκης των εκδόσεων Τόπος, πιστεύοντας ότι πρέπει «να αρχίσει επιτέλους μια ουσιαστική δημόσια στήριξη του βιβλίου με επίκεντρο ενεργές βιβλιοθήκες που θα παρακολουθούν τη σύγχρονη παραγωγή, μια ουσιαστική πολιτική φιλαναγνωσίας και όχι επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων για να στηριχτεί το δημιουργικό εκδοτικό δυναμικό».


Όσο για τις παραδοσιακές βιβλιοπαρουσιάσεις, παρότι κάποιες εξακολουθούν να γίνονται με τα ανάλογα περιοριστικά μέτρα και τις προφυλάξεις, δείχνουν σταδιακά να εκλείπουν από τα εκδοτικά σχέδια του φετινού χειμώνα αφού οι περισσότεροι οίκοι δίνουν έμφαση στις διαδικτυακές παρουσιάσεις και συζητήσεις. Ο Κώστας Δαρδανός υποστηρίζει πως από μόνο της η ανάγνωση "παρότι ατομική δραστηριότητα, μας συνδέει με τον κόσμο, με το παρελθόν, αλλά και μας ανοίγει νέους δρόμους στο μέλλον" θέτοντας ανάλογα ερωτήματα "στα οποία θα κληθούμε να απαντήσουμε αλλά και να τα ζήσουμε" όπως το κατά πόσο "τα μέσα 'κοινωνικής δικτύωσης θα 'καταλάβουν' ακόμα περισσότερο χρόνο από την ανάγνωση και πως θα είναι αυτός ο κοινωνικά αποστασιοποιημένος αναγνώστης". Γιατί, κακά τα ψέματα όλοι συμφωνούν ότι κανένα μέσο προβολής του βιβλίου δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις ζωντανές παρουσιάσεις που παραδόξως συνιστούν έναν μοναδικό τρόπο κοινωνικονικοποίησης και ανοιχτού διαλόγου-ο ίδιος ο Δαρδανός παραπέμπει στις συζητήσεις στο πατάρι του Gutenberg οι οποίες πλέον είναι στη διάθεση του κοινού στο διαδίκτυο.

Από την άλλη, ο Βαγγέλης Γεωργακάκης δηλώνει μάλλον απαισιόδοξος από το πως διαμορφώνεται η κατάσταση στο χώρο του βιβλίου ενώ η Κέλη Δασκαλά υποστηρίζει πως δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω-όπως κάνουν στον Κέδρο και "να αναζητήσουμε εναλλακτικούς τρόπους επαφής με το αναγνωστικό κοινό"-εκείνοι ξεκίνησαν ήδη μια σειρά podcasts, η οποία θα εμπλουτιστεί με ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις νέων εκδόσεων, αλλά και παλαιότερων. Περιγράφοντας, μάλιστα, αυτό που βιώνουμε ως άνθρωπος του βιβλίου η ίδια προτίμησε στίχους του Γουόλτ Γουίτμαν-από το "Τραγούδι του εαυτού μου", μτφ Κατερίνα και Ελένη Ηλιοπουλου, Κέδρος). «Έρχομαι με μουσικές θριαμβικές / με τις κορνέτες μου και με τα τύμπανά μου... / Έχεις ακούσει πως είναι καλό να κερδίζεις τη μάχη; / Εγώ λέω πως είναι καλό και να χάνεις, / οι μάχες χάνονται και κερδίζονται με το ίδιο πνεύμα».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μαργκερίτ Ντιράς: Ζωή σαν μυθιστόρημα»

Το Πίσω Ράφι / To βιβλίο για τη Μαργκερίτ Ντιράς που προκάλεσε σάλο στη Γαλλία

Η προσωπικότητα που αναδύθηκε για τη συγγραφέα του «Εραστή» μέσα από το βιβλίο της δημοσιογράφου Λορ Αντλέρ είναι αμφιλεγόμενη, καθώς η πολιτική και προσωπική διαδρομή της εμφανίζουν αρκετά σκοτεινά σημεία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ