Αέναη Βαβέλ

Αέναη Βαβέλ Facebook Twitter
0

Μεγάλωσε στην Κω, βυθισμένος στα βιβλία του οικογενειακού βιβλιοπωλείου. Ζει μεταξύ του νησιού του και της Αθήνας. Έχει γράψει τις συλλογές διηγημάτων Ο θάνατος του κόμη Λωτρεαμόν και Λούπα (εκδόσεις Καστανιώτη) και μόλις δημοσίευσε το νέο του μυθιστόρημα Αντάλια (εκδόσεις Οδός Πανός). Ένας κόσμος μελλοντολογικός, εφιαλτικός, σε πλήρη σύγχυση.

Πού παραπέμπει ο τίτλος του βιβλίου; Θυμίζει την Αττάλεια της Τουρκίας...

Πολλοί αυτό νομίζουν! Αλλά ο δικός μου τίτλος είναι Αντάλια. Έψαχνα να βρω ένα όνομα για μια ηρωίδα μου, έπεσα τυχαία επάνω του και μου άρεσε. Είναι η επιστημονική ονομασία της πασχαλίτσας.

Το έντομο που τρώει τις μελίγκρες που καταστρέφουν τα φυτά! Σας ενδιέφερε να βρείτε κοινές συνιστώσες μεταξύ του μικρόκοσμου των εντόμων και των ανθρώπων;

Πέρασα μια περίοδο που είχα μανία μ' αυτά. Είχα βυθιστεί στο πραγματολογικό υλικό για τα έντομα. Εξάλλου, στο βιβλίο μου υπάρχει, προς το τέλος του, μια σχέση με τον κόσμο των εντόμων.

Η αλήθεια είναι ότι ενώ είναι ένα βιβλίο όπου αναγνωρίζεις ανθρώπινες συμπεριφορές, συγχρόνως παραπέμπει στον χώρο του φανταστικού.

Σε ρεαλιστική βάση όμως. Ασχολείται, ας πούμε, πολύ με τον θάνατο αλλά και με την αναζήτηση του νοήματος της ζωής. Δε μ' ενδιέφερε ένα βιβλίο τελείως σουρεαλιστικό. Ήθελα να μπορεί το κοινό να αντιληφθεί τους κραδασμούς της πραγματικότητας που το γέννησαν. Όχι να πρέπει να σκύβει επάνω του ανεξάντλητες ώρες, για ένα κείμενο ναρκισσιστικό.

Ο συγγραφέας, όπως κάθε καλλιτέχνης, δεν είναι νάρκισσος;

Εγώ ζω τη ζωή μου μέσα από το παραμορφωτικό πρίσμα που λέγεται «εαυτός». Όπως άλλωστε ο καθένας μας, γιατί ενώ υπάρχει μια προσέγγιση κοινή που συγκλίνει σε πολλές κοινές γνώμες για να μπορούμε να πορευόμαστε, ο καθένας μας ζει με τον εαυτό του και βλέπει τα πράγματα πιο ιδιαίτερα. Αυτά είναι που με ελκύουν περισσότερο, αυτά ήθελα να καταγράψω, κι όχι ό,τι αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας, της ρουτίνας μας.

Δεν παραμόνευε ο κίνδυνος να γράψετε ένα βιβλίο που θα αφορούσε μόνο εσάς;

Υπήρξα παιδιόθεν ονειροπόλος. Ως έφηβος προτιμούσα να μείνω σπίτι μου με ένα βιβλίο, παρά να βγω για καφέ.

Ένα παιδί φανατικό για γράμματα; Απομονωμένο;

Όχι, είμαι ένας άνθρωπος που θέλει να είναι και κοινωνικός. Τη συγκίνηση με τον άνθρωπο δεν την αντικαθιστώ με τίποτα! Διαφυλάττω τις ώρες του βιβλίου για μένα.

Τι είδους λογοτεχνία σας επηρέασε μεγαλώνοντας;

Αυτοί που με επηρέασαν τα τελευταία χρόνια της εφηβείας μου ήταν ο Λάβκραφτ, ο Πόε, ο Μάχεν, ο Μπλάκγουντ, ο Λόρδος Ντάνσανι, μέχρι που άρχισαν να ανακαλύπτω τους «καταραμένους» Γάλλους, Μπωντλαίρ, Ρεμπώ, Βερλέν. Όλο αυτό το τσαλάκωμα του καθωσπρεπισμού με γοήτευσε πάρα πολύ.

Παρ' όλα αυτά, στο Αντάλια υπάρχει καταιγισμός εικόνων. Ένα άχρονο τοπίο μεγάλης ακμής και παρακμής συγχρόνως.

Έχω επηρεαστεί πάρα πολύ από τον κινηματογράφο. Η σειρά ταινιών του Mad Max, οι ερημιές στις ταινίες του Λαρς φον Τρίερς, ο Κουστουρίτσα, ο Τιμ Μπάρτον.

Τόποι αλλόκοτοι, διάλυσης, αλλά και οικουμενικής ταυτότητας.

Μα πίσω από πολλά πράγματα στην Αντάλια κρύβονται τα σημερινά. Αυτό ήθελα να καταδείξω. Τη σημερινή μας εποχή μέσα από ένα μεγεθυντικό φακό. Ή πώς θα είμαστε σε τρεις δεκαετίες από σήμερα. Να πιάσω τον εκτροχιασμό του σήμερα και να δούμε προς τα πού πάει. Μια Βαβέλ ηθικών συστημάτων σε μεγάλη σύγχυση.

Χρησιμοποιώντας επιτηδευμένα ελληνικά των αρχών του 20ού αιώνα. Γιατί αυτή η επιλογή;

Αυθόρμητα. Έχω μια βαθιά σχέση με τον χριστιανισμό και αλιεύω πολλές αξίες από την πηγή της Ορθοδοξίας. Ιδιαίτερα από τον μυστικισμό των μοναχών των πρώτων χριστιανικών χρόνων. Ίσως η γλώσσα να σημαδεύει προς τα εκεί. Ό,τι αγαπάς, προς τα εκεί πηγαίνεις. Ίσως πάλι να ήθελα να δημιουργήσω ένα πεδίο αντιθέσεων για να πετύχω αυτό το άχρονο. Ένα αμάλγαμα παρελθόντος - μέλλοντος.

Το μέλλον, απ' ό,τι λένε, ανήκει σε μια παγκόσμια κοινωνία...

Κάτι που εμένα με εξοργίζει. Δεν θέλω να χάνονται οι γλώσσες. Είναι και ένας λόγος που έγραψα αυτό το βιβλίο. Είμαι υπέρ ενός πολιτισμικού πλουραλισμού, παρά μιας ισοπεδωτικής παγκοσμιοποίησης. Μπορούμε να συνυπάρξουμε όλοι ειρηνικά. Είναι κρίμα να χάνονται πολιτισμοί, όλοι κάποια σοφία έχουν να προσφέρουν.

Μια θρησκεία που έχει εξαντλήσει τα αποθέματά της πώς μπορεί να μας οδηγήσει προς το μέλλον;

Ο χριστιανισμός είναι θρησκεία σωτηριολογική. Ασχολείται με τη σωτηρία του ατόμου. Λέω προς το τέλος του βιβλίου μου ότι χρειαζόμαστε μια καινούργια καθολικότητα, γιατί αυτός ο σπαραγμός δεν πάει άλλο. Μπορεί να μην το ζούμε απαραίτητα δίπλα μας κάθε μέρα, αλλά ξέρουμε ότι συμβαίνει. Εφόσον έχουν εξαντληθεί τα αποθέματα αυτών των θρησκειών, χρειαζόμαστε κάτι καινούργιο. Εμένα με καλύπτει το «αγαπάτε αλλήλους» του χριστιανισμού γιατί έχει άπειρο βάθος. Παρ' όλα αυτά, η Αντάλια δεν είναι βιβλίο κατήχησης

Τι είναι; Λέει στο εξώφυλλο ότι είναι μυθιστόρημα, αλλά ούτε τη συμβατική φόρμα μυθιστορήματος έχει.

Είναι ένα παζλ με πολλά κομμάτια που στο τέλος γίνονται ένα. Έρχεται η πλήρωση και όλες οι απορίες του αναγνώστη απαντιούνται. Ένα μυθιστόρημα που μέσα από μικρές ιστορίες ξετυλίγονται καινούργιες. Αέναοι συνεχείς κύκλοι. Όσο διαρκούσε το γράψιμό του, με απασχολούσε πολύ η «επιστροφή». Μια έννοια που σημάδεψε ιδιαίτερα αυτό το βιβλίο. Ξεκινώντας και τελειώνοντας με μια παρέλαση. Ένα υβρίδιο μυθιστορήματος που χωρίζεται σε ιστορίες που συγκοινωνούν μεταξύ τους. Αυτό είναι η Αντάλια.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ