Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter
Εντέλει το Λεξικό είναι απλά το «όχημα» - εσύ ως «οδηγός» καλείσαι να το κατευθύνεις, διαβάζοντάς το καταρχήν σαν ένα «τερπνό, σπονδυλωτό, περιπετειώδες κοινωνικό μυθιστόρημα» αφιερωμένο στον διακαή πόθο της πραγμάτωσης του ανέφικτου... Φωτ.: Marina Ginesto – Ισπανία, 1937
9

 

«Είναι αδύνατον να σκεφθεί ή να γράψει κανείς μια ιστορία της Αναρχίας στο στιλ ενός μυθιστορήματος του Μπαλζάκ με μια αρχή, μια ομοιόμορφη εξέλιξη και ένα τέλος. Είναι γεμάτη με κενά και ιλίγγους. Είναι φτιαγμένη με ξεφτίδια. Η γέννησή της πάντα μας διαφεύγει. Δεν ξέρουμε καν αν απλώς αναδύεται με μια εκθαμβωτική μυθική ανάταση. Το μόνο που μπορούμε είναι να αποκαταστήσουμε τις σκόρπιες στιγμές της και να προσπαθήσουμε να μετρήσουμε τον πυρετό που τη διατρέχει», γράφει ο Αντρέ Νατάφ για την αναρχία και αυτήν ακριβώς την... αρχή ακολουθεί ο Γιάννης Φούντας στο δίτομο Αναρχικό Λεξικό του - ένα κοπιώδες, καλοδουλεμένο, απολαυστικά γραμμένο κι αρκετά περιεκτικό πόνημα που η συγγραφή του συνεχίζεται, ουσιαστικά, στο διηνεκές. Με πλούσια βιβλιογραφία και εικονογράφηση που περιπλανάται ευρύτερα «στα σπλάχνα, τις παρυφές και τα νεφελώματα του ελευθεριακού σύμπαντος». Αναρχία (όλες οι αποχρώσεις της), αυτονομία, ουτοπικός σοσιαλισμός, κοινωνικά κινήματα, αντικουλτούρα, πλήθος γεγονότα, στέκια, συλλογικότητες, εκδόσεις, έντυπα, σλόγκαν, οράματα, διαψεύσεις, ελπίδες, απογοητεύσεις, «ελευθεριάζοντες» διανοητές, ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες, φιλόσοφοι, ακτιβιστές, πολιτικοί αγωνιστές, ακόμα και άγιοι ανευρίσκονται στις σελίδες του.

Υπήρξαν Ελληνίδες που βαφτίστηκαν Αναρχία και Επανάσταση! «Δράστης» νονός, ο Κεφαλλονίτης κοινωνικός αγωνιστής Μαρίνος Αντύπας - μεγαλώνοντας η πρώτη μετονομάστηκε Άννα κι η δεύτερη, που στεφάνωσε ο Άγγελος Σικελιανός, Αναστασία.

Με λόγο γλαφυρό, χιούμορ και κριτική ματιά αλλά δίχως ιδεολογικές παρωπίδες, δεν διεκδικεί «δάφνες αυθεντίας». Αντίθετα, ο συγγραφέας (αλλά και συν-εκδότης των Συναδέλφων) «παραδίδει χαιρέκακα τη σκυτάλη και την ευθύνη μιας κατά βούληση εξιστόρησης στον αναγνώστη» αφού «καθώς είναι καμωμένο από τη Σκοτεινή Ύλη της ιστορίας, το άναρχο αυτό Σύμπαν φωτίζεται μόνο κατά περιόδους από λαμπερές κοινωνικές εκρήξεις και την ανταύγεια που αυτές καταλείπουν όταν τις καταπίνουν οι μαύρες τρύπες του κόσμου της κυριαρχίας... Πόσο μάλλον όταν οι φωτοσκιάσεις κάποιων βομβιστικών εκρήξεων έχουν μεγεθύνει υπερβολικά το ανάστημα ορισμένων και θαμπώσει με τη λάμψη και τον κρότο τους κοινωνικά εγχειρήματα και πρόσωπα που υπονόμευσαν συστηματικά το κυρίαρχο θέαμα». Εντέλει το Λεξικό είναι απλά το «όχημα» - εσύ ως «οδηγός» καλείσαι να το κατευθύνεις, διαβάζοντάς το καταρχήν σαν ένα «τερπνό, σπονδυλωτό, περιπετειώδες κοινωνικό μυθιστόρημα» αφιερωμένο στον διακαή πόθο της πραγμάτωσης του ανέφικτου. Ιδού μερικά λήμματα εξ όσων ξεχώρισα:


Ο Κεφαλλονίτης σατιρικός ποιητής Μικέλης Άβλιχος (1844-1917), ένα «περίεργο κράμα σοσιαλιστή, αναρχικού κι εθνικόφρονα» που κάποιοι έφτασαν να συνδέσουν με την παρισινή Κομμούνα και τον ίδιο τον Μπακούνιν. Ο Παλαμάς τον νεκρολόγησε λέγοντας ότι «διήκετο δυσμενώς προς το υφιστάμενον κοινωνικόν σύστημα και εμίσει την στρατοκρατίαν και τον πόλεμον». Αλλά και για τον «αναρχικώτατο», κατά δήλωσή του, Πατρινό τσαγκάρη Δημήτριο Μάτσαλη που το 1896 επιχείρησε να φονεύσει τον τραπεζίτη Κόλλια. Συνελήφθη, φυλακίστηκε κι εντέλει αυτοκτόνησε.


Οι «αναρχικοί» άγιοι Αυτόνομος - λόγω ονόματος προφανώς! - και Νέστορας. Το διά μάχαιρας «θαύμα» του δεύτερου επί Μαξιμιλιανού εκθείαζε ως απόδειξη της επαναστατικότητάς του η αναρχική εφημερίδα του Πύργου Νέον Φως (1898).


Η γνωστική αίρεση των Αδαμιτών (Β. Αφρική, 2ος-3ος αι. μ. Χ.,), αυθεντικά «χιπιά», λέει, όντας οπαδοί του γυμνισμού, του ελεύθερου έρωτα και της κοινοβιακής ζωής.


Η ιστορία γνωστών «δυσσεβών» συνθημάτων όπως «αλήτες-ρουφιάνοι-δημοσιογράφοι» (τον «ισοπεδωτισμό» του οποίου επικρίνει, προς... παρηγοριά μου, ο ίδιος ο συγγραφέας), «μπάτσοι-γουρούνια-δολοφόνοι», «φάτε τους πλούσιους» κ.λπ.


Ναι, υπήρξαν και αναρχικοί υπουργοί: Συμμετείχαν στη Δημοκρατική Κυβέρνηση της Ισπανίας (1936-1939), στη μεγάλη κοινωνική επανάσταση της οποίας και τον εμφύλιο που ακολούθησε αφιερώνονται πολυάριθμα λήμματα.

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter
Βαρκελώνη 1936


Αναρχική και αναρχίζουσα τέχνη και συγγραφή έχουν την τιμητική τους - νταντά, σουρεαλισμός, ο κόμικ ήρωας Αναρχίκ, Sex Pistols, η αναρχοπασιφιστική πανκ κομμούνα των Crass (αγαπημένο νεανικό άκουσμα), ο - έξοχος - Αναρχικός Τραπεζίτης του Πεσόα, Ζωντανό Θέατρο, αδελφοί Μαρξ, οι Δαιμονισμένοι που ο Ντοστογιέφσκι εμπνεύστηκε από τον «απόλυτο» εξτρεμιστή Νετσάγεφ, Θορό, Μπόρις Βιάν, Ραούλ Βάνεγκεμ, η Κοινωνία του Θεάματος του Ντεμπόρ (που ο συγγραφέας εκτιμά ιδιαίτερα), Καταστασιακή Διεθνής, Διαγωγή Μηδέν του Βιγκό, Τέμπροκ, οι Μέρες της Αφθονίας σας που Είναι (σιγουράκι!) Μετρημένες, Γώγου, Χρηστάκης, Ρόμβος, Άσιμος...


Λίγοι μάλλον θα γνωρίζουν τον Μαύρο Σταυρό, την αντιεξουσιαστική εκδοχή του Ερυθρού Σταυρού που στηρίζει διωκόμενους αγωνιστές του «χώρου» διεθνώς.


Η Αντιγόνη του Σοφοκλή που αψήφισε το κράτος του Κρέοντα αυτοδίκαια περιλαμβάνεται σε ένα τέτοιο Λεξικό όπου την «αντιεξουσιαστική» αρχαία φιλοσοφία εκπροσωπούν ο Διογένης ο Κυνικός, ο «νατουραλιστής» σοφιστής Αντιφώντας, ο στωικός Ζήνωνας, ο ουτοπιστής Ιάμβλιχος κι ο Κηρυναίος Θεόδωρος ο Άθεος.


Διάβασα για τον «ζωηρό, ανυπότακτο και με παραδόξους ιδέας» Δημοσθένη Βουτυρά (1872-1958) που «εις πλείστα διηγήματα εμφανίζει τύπους αναρχικούς, οι οποίοι ζητούν την καταστροφήν των πάντων», ως έγραφαν. Τη δυναμική «πρώτη Ελληνίδα σοσιαλίστρια» Φωτεινή Δροσοπούλου (Πύργος, αρχές 19ου αι.). Τον Πλάτωνα Δρακούλη (1858-1934) και τον «αυτόνομο κοινωνισμό» του. Τον Αιγυπτιώτη λόγιο Γιώργο Βρισιμιτζάκη (1890-1947) που πρέσβευε πως ο αναρχισμός χαρακτηρίζει «μια συνείδηση χαρούμενη και γεμάτη από ζωή, ένα πνεύμα που αγαπά την ειρήνη και ορέγεται την ελευθερία, μια θέληση ακέρηα κι ανεξάρτητη». Τον Γιάννη Γαλανόπουλο (καπετάν-Ανέστη του ΕΛΑΣ) που αρνήθηκε κάθε αντιστασιακή αναγνώριση, στράφηκε στον αναρχισμό, αυτοεξορίστηκε επί χούντας, έγινε μεταφραστής, εκδότης και θεωρούνταν Νο 1 δημόσιος κίνδυνος από την Ασφάλεια.

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter
Λαύριο


Ειδική μνεία γίνεται στη θρυλική Παράγκα του Σίμου του Υπαρξιστή (δεκαετία '50) αλλά και στις καταλήψεις στέγης, παλιές και νεότερες.


Υπήρξαν Ελληνίδες που βαφτίστηκαν Αναρχία και Επανάσταση! «Δράστης» νονός, ο Κεφαλλονίτης κοινωνικός αγωνιστής Μαρίνος Αντύπας - μεγαλώνοντας η πρώτη μετονομάστηκε Άννα κι η δεύτερη, που στεφάνωσε ο Άγγελος Σικελιανός, Αναστασία.


Έμαθα ότι το παράνομο δίκτυο των Illuminati (Πεφωτισμένοι) ενέπνευσε πολλές πρώιμες αναρχικές ομάδες. Ότι το σύνθημά τους «να κρεμάσουμε τον τελευταίο παπά με τα έντερα του τελευταίου βασιλιά» υιοθέτησαν οι πρώτοι αντιεξουσιαστές που απλά το «προσάρμοσαν» στον καπιταλιστή και τον γραφειοκράτη! Ότι ο Όσκαρ Ουάιλντ είχε συνυπογράψει αίτηση απόδοσης χάρης στους «4» του Σικάγου (1886) κι ότι τα μαυροκόκκινα χρώματα της Παναχαϊκής οφείλονται, πιθανότατα, στις «αναρχίζοντες» διανοούμενους του πατρινού Δημοκρατικού Συλλόγου του Λαού, ομάδα του οποίου ήταν ο επίσης μαυροκόκκινος Παναχαϊκός Α.Ο.


«Παρόντες» φυσικά όλοι οι μεγάλοι αναρχικοί(κι επίσης υπαρξιστές, μηδενιστές, αμεσοδημοκρατικοί κ.λπ.) θεωρητικοί κι επαναστάτες, ξένοι και «δικοί μας» (Ροδοκανάκης, Καστοριάδης, Στίνας, Ταμτάκος κ.λπ.), ο γιατρός Τσιρώνης, οι θιασώτες του ένοπλου (Τσουτσουβής, Πρέκας, Μαρίνος...) αλλά και όλες οι μορφές του «χώρου» μεταπολιτευτικά (Μπαλής, Διαλυνάς, Κωνσταντινίδης, Μπουκετσίδης, Σύλβια Παπαδοπούλου, Πρωτοψάλτης κ.λπ.) - εξαιρούνται για λόγους αντικειμενικότητας οι ζώντες.


Εκτενείς είναι οι αναφορές στο εγχώριο κίνημα και τις εντυπωσιακές, κατ' αναλογία, «έντυπες διαδρομές στον Ελλαδικό αντιαυταρχικό γαλαξία» (1971-2014) στις οποίες ο β' τόμος αφιερώνει ειδικό παράρτημα.


Μνημονεύονται το Πολυτεχνείο (του '73 αλλά και τα επόμενα), το Χημείο του '83 και του '85, ο Καλτεζάς, ο Γρηγορόπουλος, τα Εξάρχεια, τα Δεκεμβριανά του '08 στα «καθ' ημάς» καθώς και οι κυριότερες με έντονο ελευθεριακό-αντιεξουσιαστικό χαρακτήρα κινητοποιήσεις, καταλήψεις κι εξεγέρσεις (Κομμούνα Παρισιού, Κροστάνδη, Βαρκελώνη '36, Μάης '68, το «Μαύρο Μπλοκ» στο Σιάτλ και τη Γένοβα κ.λπ.).

Από την αίρεση των Αδαμιτών ως τον Άγιο Αυτόνομο: Ένα ελληνικό λεξικό για την Αναρχία Facebook Twitter


Ως «μεσογειακή φιλελεύθερη ολιγαρχία με αστικό μοντέλο εκμετάλλευσης, νεποτιστική διαχείρηση, κρατικοσοσιαλιστική διοικητική διάρθρωση, βαλκανικές υποδομές, ορθόδοξη φονταμενταλιστική ιδεολογία, ανατολίτικη πατριαρχική νοοτροπία και ανάδελφη εθνική συναντίληψη» περιγράφεται – ολόσωστα! - η Ελλάδα στο ομώνυμο λήμμα.


Γέλασα με τη «Λιτάνευση του Ιερού Κωλοδάκτυλου», πρωτοπόρο σουρεαλιστικό χάπενινγκ στο Κολωνάκι το '63 με επικεφαλής της πομπής τους Κουτρουμπούση, Πουλικάκο, Αντ. Ευθυμιάδη, Γ. Μακρή και – ναι – τον Θεόδωρο Πάγκαλο. Αλλά και με το σκάνδαλο ολκής των Λετριστών που διακήρυξαν τον θάνατο του Θεού στην Παναγία των Παρισίων ανήμερα του Πάσχα (1953), δράση που μιμήθηκαν πρόσφατα οι Femen.


Εντυπωσιάστηκα με τους ωρολογοποιούς του Ζιρά (Ελβετία, 19ος αι.) που οι σχέσεις ισοτιμίας, η ανεξαρτησία σκέψης και έκφρασης κι η αφοσίωσή τους στην επαναστατική υπόθεση συγκίνησαν τόσο τον Ρώσο πρίγκιπα Κροπότκιν ώστε έγραψε πως «φεύγοντας από κει, οι απόψεις μου για τον σοσιαλισμό είχαν κατασταλάξει: Ήμουν αναρχικός».


Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ήταν ωρολογιακή βόμβα αρχαίων τρομοκρατών που εξερράγη βυθίζοντας το πλοίο που τη μετέφερε! Αυτό τουλάχιστον διέδιδαν εθνικιστές επιστήμονες(;) σύμφωνα με το Λεξικό.


«Οι μεγάλοι οι λησταί / έχουν πλούτη έχουν τόπους / και τους λέγουν ευγενείς / ευεργέτας φιλανθρώπους ... δεν τους πιάνουνε οι νόμοι / αλλά μόνον ο λαός / τους ληστάς αυτούς τσακώνει / και καιρός πλέον λαέ / ειν' ληστάς να τους κυρήξεις / και κρεμάλα φοβερή / είναι ώρα για να στήσεις». (από... εξ ανέκαθεν επίκαιρο ποίημα του αναρχικού ξυλουργού Νικόλαου Μωραϊτη, δημοσιευμένο στον Σοσιαλιστή τον Ιούλιο του 1893).

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο LIFO.gr για πρώτη φορά το 2015.

Βιβλίο
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τσελεμεντές του Αναρχικού - το πιο σκανδαλώδες βιβλίο που κυκλοφόρησε ποτέ

Βιβλίο / Ο Τσελεμεντές του Αναρχικού - το πιο σκανδαλώδες βιβλίο που κυκλοφόρησε ποτέ

Αν και εξακολουθεί να βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, υπήρξε πέτρα σκανδάλου και ενοχοποιητικό στοιχείο, επί σειρά ετών. Ο Θοδωρής Αντωνόπουλος ξεφυλλίζει εκ νέου, ένα σπάνιο αντίτυπό του
ΒΙΒΛΙΟ / ΘΕΜΑΤΑ
American anarchist: Το ντοκιμαντέρ για έναν επαναστάτη που το μετάνιωσε

Οθόνες / American anarchist: Το ντοκιμαντέρ για έναν επαναστάτη που το μετάνιωσε

Τον Μάρτιο και από το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης η πρεμιέρα του κινηματογραφικού πορτρέτου του συγγραφέα της πιο επικίνδυνης εκδοτικής απερισκεψίας, του πασίγνωστου «Τσελεμεντέ του Αναρχικού»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ