Bourriaud και Heinich σε εκδόσεις που εξηγούν το νόημα της σύγχρονης τέχνης

Bourriaud και Heinich σε εκδόσεις που εξηγούν το νόημα της σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Nicolas Bourriaud: «Η τέχνη είναι μια δραστηριότητα η οποία συνίσταται στην παραγωγή σχέσεων με τον κόσμο, μέσω της χρήσης σημείων, μορφών, χειρονομιών ή αντικειμένων».Φωτο: Ditte Valente
0

Τέχνη της ροής του χρόνου. Η σύγχρονη τέχνη είναι η τέχνη που καταπιάνεται μανιωδώς, συγκρουσιακά αλλά και συγκροτημένα με τα ζητήματα της διάρκειας και του εφήμερου, με το θέμα του νοήματος και των ρωγμών στο νόημα, με τη στρατηγική της διείσδυσης των καλλιτεχνών και των παλλόμενων έργων τους στον δημόσιο χώρο. Πρόκειται για μια τέχνη που θέλει να βλέπει την πραγματικότητα σαν ακατάπαυστο μοντάζ πραγματικοτήτων που συνθέτουν ένα όλον, όχι παγωμένο και παγιωμένο αλλά ρευστό, υφιστάμενο αλλεπάλληλες αλλοιώσεις: ένα γοργά κινούμενο καλειδοσκόπιο από θαυμαστικά και ερωτηματικά, από τρεμάμενες αποφάνσεις και εξίσου τρεμάμενες αναιρέσεις αυτών των αποφάνσεων προς όφελος μιας δίχως τέλος αναζήτησης. Το παιχνίδι εκκινεί από τις ιστορικές πρωτοπορίες (φουτουρισμός, ντανταϊσμός, υπερρεαλισμός), διακόπτεται βάναυσα λόγω της λαίλαπας του ναζισμού, παίζεται εκ νέου μέσα από το κίνημα της υπέρβασης της τέχνης και των θέσεων που επεξεργάστηκαν o Γκι Ντεμπόρ και οι καταστασιακοί, και ύστερα από κάποιες αμήχανες επαναλήψεις και σπασμωδικές κινήσεις ωριμάζει και πάλι από τη δεκαετία του 1990 και μετά. Ο Nicolas Bourriaud (13.04.1965) συνοψίζει με τον καλύτερο τρόπο αυτήν τη διαδικασία στα βιβλία, στα κείμενα και στις δραστηριότητές του. Δύο βιβλία του κυκλοφορούν στα ελληνικά, η «Σχεσιακή Αισθητική» και η «Μεταπαραγωγή», αμφότερα μεταφρασμένα από τον Δημήτρη Γκινοσάτη για τις εκδόσεις της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Τα δύο αυτά πονήματα, γραμμένα σε ύφος που θυμίζει τον ταχύ προφορικό λόγο των ντανταϊστών και το κοφτό μεταλλικό ευφυές στυλ του πρώιμου Ντεμπόρ, είναι μια συνεκτική εισαγωγή στα όσα συμβαίνουν γύρω μας χάρη στη documenta 14, αυτό το δυναμικό πολυγεγονός που συνεχίζει να προκαλεί έντονες συζητήσεις. Ο Bourriaud μιλάει, αναφερόμενος στους καταστασιακούς, για μια «τέχνη της ροής του χρόνου, η οποία ανθίσταται σε κάθε μορφή καθήλωσης ή οριοθέτησης». Αποφαίνεται ότι η τέχνη του 20ού αιώνα είναι «μια τέχνη του μοντάζ (της διαδοχής εικόνων) και του ντετουράζ (της υπέρθεσης εικόνων)». Θεωρεί ότι για τους καλλιτέχνες της εποχής μας «η κοινωνία έχει γίνει ένας τεράστιος κατάλογος αφηγηματικών πλαισίων [...] η σύγχρονη τέχνη παρουσιάζεται σαν μια εναλλακτική μονταζιέρα που αναδιατάσσει τις κοινωνικές μορφές, τις αναδιοργανώνει και τις ενθέτει σε πρωτότυπα σενάρια. Ο καλλιτέχνης αποπρογραμματίζει προκειμένου να επαναπρογραμματίσει, υποδεικνύοντας έτσι ότι υπάρχουν και άλλες δυνατές χρήσεις για τις τεχνικές και τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας».

Διάλειμμα ολίγων λεπτών. Στους αντίποδες των πυκνών θεωρήσεων ακριβείας του Bourriaud και τάχατες εν είδει υπερασπίσεως του σαφούς και του σοφού, ντόπιοι δημοσιολογούντες εδώ κι εκεί στρέφουν τα πυρά τους (πυρά από αρκεβούζια, μουσκέτα και καριοφίλια) κατά της documenta 14: «Κατά τα άλλα η Ντοκουμέντα (sic) φέρει όλα τα δομικά χαρακτηριστικά μιας εκδήλωσης σύγχρονης τέχνης: γιγαντισμό, έφεση για πρόκληση στα όρια της ενόχλησης, πλουραλισμό ώστε να συγκαλύπτεται το νεοαποικιακό φολκλόρ από την πολιτική κορεκτίλα ή την έμφυλη –λέγε με γκέι– φιλολογία και τέλος συνειδητή πρόθεση να ΜΗΝ αρέσει (το κόστος τού να έχεις μάθει το μάθημα του Duchamp)» γράφει ο Μάνος Στεφανίδης, λες και θέλει να μας πείσει ότι ο ίδιος δεν έμαθε ότι ακριβώς το «μάθημα του Duchamp» είναι το σημείο εκκίνησης της σύγχρονης τέχνης και το πολύτιμο νηπιαγωγείο από το οποίο οφείλει να περάσει όποιος σύγχρονος καλλιτέχνης εγείρει αξιώσεις ισχύος στις στρατηγικές που συγκροτούν την τέχνη από τη μεταπολεμική εποχή έως σήμερα. Πιο οξύς, και άσφαιρος, μαίνεται ο Κώστας Κουτσουρέλης: «Δεν χρειάζεται κανείς να περιηγηθεί την documenta των Αθηνών για να διαπιστώσει για μια ακόμη φορά το ύψος της αδιανόητης βλακείας το οποίο έχει κατακτήσει η, λεγόμενη, σύγχρονη τέχνη [...] Όμως δεν πρέπει και να απορεί κανείς με το σουξέ αυτής της κατάντιας τόσες δεκαετίες τώρα». Ο ορισμός της τέχνης, κατά Bourriaud, θα έπρεπε να πείσει τον Κουτσουρέλη να επαναπροσδιορίσει τι σημαίνει σύγχρονη τέχνη αλλά και τι σημαίνει «αδιανόητη βλακεία», εν έτει 2017. Γράφει ο Bourriaud: «Η τέχνη είναι μια δραστηριότητα η οποία συνίσταται στην παραγωγή σχέσεων με τον κόσμο, μέσω της χρήσης σημείων, μορφών, χειρονομιών ή αντικειμένων».

Από τη μεριά της κοινωνιολογίας. Στο πόνημά της «Το παράδειγμα της σύγχρονης τέχνης» (μτφρ. Κωνσταντίνος Βασιλείου, εκδ. Πλέθρον), η Nathalie Heinich (03.08.1955) εξετάζει τη σύγχρονη τέχνη κοινωνιολογικά. Μιλάει για τους πρωταγωνιστές της, για κεντρικά δρώμενα σημαντικών καλλιτεχνών, για τα δίκτυα και τους καννάβους που συνθέτουν το παιχνίδι της τέχνης σήμερα. Θυμίζει τις επιθέσεις που δέχτηκαν κάθε φορά όσοι επιχείρησαν, και πέτυχαν, μια επαναδιατύπωση του ορισμού της τέχνης μέσα στον χρόνο, και, ακριβώς, υπογραμμίζει τις σχέσεις της τέχνης με τον χρόνο, όπως άλλωστε και ο Bourriaud. Σήμερα, γράφει ορθά η Heinich, δίνεται έμφαση στη συνοχή αλλά και στη μοναδικότητα, στην ικανότητα του καλλιτέχνη να παρεκκλίνει από τις προσδοκίες για το έργο. Επίσης, στις μεταθέσεις ανάμεσα σε όρια και γνωστικά πεδία, στο φιλοσοφικό φορτίο του εκάστοτε έργου, στους πειραματισμούς με το άυλο, στο μπαράζ των αλληλεπιδράσεων, στο παιχνίδι με τα οντολογικά όρια της τέχνης.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ