Χωρίς σενάριο ήταν χαμένος: Η διαδρομή του Ρόναλντ Ρέιγκαν, του Προέδρου που υποδυόταν τον εαυτό του

Χωρίς σενάριο ήταν χαμένος: Η διαδρομή του Ρόναλντ Ρέιγκαν, του Προέδρου που υποδυόταν τον εαυτό του Facebook Twitter
Ο Ρέιγκαν, σύμφωνα με τον βιογράφο του Μαξ Μπουτ, ήταν ανίκανος για οποιουδήποτε τύπου στοχαστική ενδοσκόπηση και τόσο συναισθηματικά αποτραβηγμένος ώστε παρέμενε ουσιαστικά άγνωστος σε όλους. Φωτ.: Bettmann/Getty Images/Ideal Image
0

«ΤΟ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟ ΜΟΥ είναι Μr. Norm», έλεγε ο Ρόναλντ Ρέιγκαν. «Εκπροσωπώ το μέσο άτομο». Ήταν όμως απλά συμπαθητικά αδιάφορος ή μάλλον κενός; Στη νέα αυτή βιογραφία του 40ού Προέδρου των ΗΠΑ που έχει τίτλο Reagan: His Life and Legend ο συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής Μαξ Μπουτ τον βρίσκει ανίκανο για οποιουδήποτε τύπου στοχαστική ενδοσκόπηση και τόσο συναισθηματικά αποτραβηγμένο ώστε παρέμενε ουσιαστικά άγνωστος σε όλους εκτός από τη δεύτερη σύζυγό του Νάνσι, την οποία αποκαλούσε «μαμά» [mommy].

Ενώ διακήρυττε παντού την προσήλωσή του στις «οικογενειακές αξίες», ο Ρέιγκαν παραμελούσε συστηματικά τα παιδιά του, και όταν η κόρη του παραπονιόταν, εκείνος επέμενε: «Μα αφού ήμασταν πάντα ευτυχισμένοι, αρκεί να κοιτάξει κανείς τις σπιτικές ταινίες που τραβούσαμε». Ακόμα και η γονική του στοργή βασιζόταν στην κάμερα.

Παρότι ήταν μάλλον καλοπροαίρετος –ως έφηβος ναυαγοσώστης σε μια λίμνη στο Ιλινόι έσωσε 77 κολυμβητές από πνιγμό και ως κυβερνήτης της Καλιφόρνιας συχνά έστελνε προσωπικές επιταγές σε πολίτες που του έγραφαν για τα προβλήματά τους– ο συγγραφέας του βιβλίου πιστεύει ότι δεν είχε πραγματική κατανόηση των άλλων ανθρώπων.

Αυτό περιόριζε το εύρος του ως ηθοποιού – συμπαθής και επιφανειακός, στις ταινίες του στο Χόλιγουντ μπορούσε να υποδυθεί μόνο κάποιες εκδοχές του εαυτού του. Έτσι εξηγείται επίσης αυτό που θεωρείται ίσως ως η πιο ντροπιαστική αποτυχία της προεδρίας του: η σεμνότυφη άρνησή του να αντιμετωπίσει την επιδημία του AIDS.

Κατά την παραμονή του στο Λονδίνο εξαιρούσε τον εαυτό του από την επιβεβλημένη λιτότητα και το φαγητό με δελτίο και παράγγελνε μπριζόλες που έφταναν αεροπορικώς από τη Νέα Υόρκη για να μαγειρευτούν αποκλειστικά στην κουζίνα του ξενοδοχείου Savoy.

Ο Ρέιγκαν ανατράφηκε ως Δημοκρατικός την εποχή του New Deal, αλλά του δημιουργήθηκε μια απέχθεια για το κράτος πρόνοιας κατά τη διάρκεια μερικών εβδομάδων που πέρασε για γυρίσματα στο Λονδίνο το 1948. Ο σοσιαλισμός, όπως τον αντιλαμβανόταν εκείνος, συνίστατο σε μονότονες, μουντές βιτρίνες και άγευστα γεύματα – παραπονιόταν μάλιστα ότι οι Άγγλοι «κάνουν στο φαγητό ό,τι κάναμε εμείς στους Αμερικανούς Ινδιάνους».

Κατά την παραμονή του στο Λονδίνο εξαιρούσε τον εαυτό του από την επιβεβλημένη λιτότητα και το φαγητό με δελτίο και παράγγελνε μπριζόλες που έφταναν αεροπορικώς από τη Νέα Υόρκη για να μαγειρευτούν αποκλειστικά στην κουζίνα του ξενοδοχείου Savoy.

Όσο για τις ιδεολογικές πεποιθήσεις του, ο Μπουτ αμφιβάλλει αν είχε καν τέτοιες και υποψιάζεται ότι και η συμπεριφορά του όταν μετακόμισε στην πολιτική υπαγορευόταν από την προηγούμενη θητεία του στο ραδιόφωνο και στο Χόλιγουντ. Όταν έβαλε υποψηφιότητα για την επανεκλογή του στην προεδρία το 1984, όρισε τον διευθυντή της προεκλογικής του εκστρατείας ως σκηνοθέτη του, που του έλεγε τι ακριβώς πρέπει να απαγγέλλει κατά τις δημόσιες εμφανίσεις του.

νέα αυτή βιογραφία του 40ου Προέδρου των ΗΠΑ που έχει τίτλο “Reagan: His Life and Legend”
Η νέα βιογραφία του Ρόναλντ Ρέιγκαν με τίτλο Reagan: His Life and Legend

Μαθαίνουμε επίσης ότι οι σύνοδοι κορυφής με τους Ρώσους για τα πυρηνικά δηλητηριάζονταν συχνά από τις αντιδράσεις της Νάνσι Ρέιγκαν στην κομψή και διανοητικά υπεροπτική Ράισα Γκορμπατσόφ. «Ποια νομίζει ότι είναι αυτή η κυρία;» αναρωτιόταν φουντωμένη.

Σε ένα επεισόδιο που απείλησε να ανατρέψει την κυβέρνησή του, ο συνταγματάρχης Όλιβερ Νορθ τέθηκε επικεφαλής της παράνομης πώλησης όπλων στο Ιράν με αντάλλαγμα Αμερικανούς ομήρους και ταξίδεψε στην Τεχεράνη με ένα κέικ σοκολάτας ως δείγμα καλής θέλησης. Οι γενειοφόροι φρουροί της επανάστασης, διασκεδάζοντας με την αμερικανική αφέλεια, καταβρόχθισαν την τούρτα αλλά δεν απελευθέρωσαν κανέναν όμηρο.

Ο συγγραφέας του βιβλίου δηλώνει «παραστρατημένος συντηρητικός» αλλά και αηδιασμένος από τις τραμπικές ορδές των Ρεπουμπλικάνων του MAGA [Make America Great Again]. Παραδέχεται πάντως ότι το πιο κραυγαλέο σλόγκαν σύνθημα του Τραμπ προέρχεται από τον Ρέιγκαν, ο οποίος είχε επίσης ηγηθεί μιας σταυροφορίας για να «κάνει την Αμερική ξανά μεγάλη».

Δύο από τους μελλοντικούς fixers του Τραμπ έλυναν κι έδεναν στο περιθώριο της πρώτης προεδρικής εκστρατείας του Ρίγκαν: Ο Ρόι Κον και ο Ρότζερ Στόουν είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν στον Ρέιγκαν και τους Ρεπουμπλικάνους την επικράτηση στην παραδοσιακά Δημοκρατική και αριστερόστροφη πολιτεία της Νέας Υόρκης.

Ο ίδιος ο Ρέιγκαν πάντα αρνιόταν ότι γνώριζε τέτοιες παρασκηνιακές διεργασίες, αλλά ακόμα κι όταν ο συγγραφέας του βιβλίου τον «συλλαμβάνει» να διαστρεβλώνει τα γεγονότα –αναπολώντας για παράδειγμα τη στρατιωτική του ανδρεία κατά τη διάρκεια ενός πολέμου (του Β’ Παγκόσμιου) που στην πραγματικότητα τον πέρασε στο Χόλιγουντ–, τον αντιμετωπίζει μάλλον ως παραμυθά, όχι ως ψεύτη.

Για τον Τραμπ, το να κάνει την Αμερική μεγάλη ξανά, σημαίνει να μεγαλουργήσει και να πλουτίσει ο ίδιος. Ο Ρέιγκαν δεν διακρινόταν από μια τέτοια παρανοϊκή και άπληστη έπαρση και το 1994, σε ένα χειρόγραφο σημείωμα που ενημέρωνε τους «συμπατριώτες του» ότι είχε διαγνωστεί με τη νόσο Αλτσχάιμερ, απέκλειε τον εαυτό του από τη «φωτεινή νέα αυγή» που προέβλεπε για τη χώρα.

Αργότερα, αβέβαιος για το ποιος ή τι ήταν, αναρωτιόταν για την αντίδραση των περαστικών όταν τον πήγαιναν για περίπατο κοντά στο σπίτι του στο Πασίφικ Πάλισεϊντς του Λος Άντζελες. «Από πού με ξέρουν;» ρωτούσε τους συνοδούς του. Η διασημότητα είχε υποχωρήσει στη λήθη – ο κύριος Norm ήταν επιτέλους πραγματικά ανώνυμος, τουλάχιστον για τον εαυτό του.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Βιβλίο / Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Ο νεοφιλελευθερισμός είναι πανταχού παρών και ταυτόχρονα «ακατανόμαστος», αφού σπανίως αναφέρεται από τους θιασώτες του. Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να ανασηκώσει το πέπλο αυτού του «αόρατου δόγματος»
THE LIFO TEAM
Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Οθόνες / Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Σε μια κίνηση που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αυτό το καλοκαίρι, οι διπλές απεργίες του 1960 έφεραν συγγραφείς και ηθοποιούς στην πρώτη γραμμή των απεργιακών κινητοποιήσεων. Και επικεφαλής των διαπραγματεύσεων ήταν ο μετέπειτα κυβερνήτης της Κάλιφόρνια και Πρόεδρος των ΗΠΑ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ