ΚΙΝΗΣΗ

Χωρίς σενάριο ήταν χαμένος: Η διαδρομή του Ρόναλντ Ρέιγκαν, του Προέδρου που υποδυόταν τον εαυτό του

Χωρίς σενάριο ήταν χαμένος: Η διαδρομή του Ρόναλντ Ρέιγκαν, του Προέδρου που υποδυόταν τον εαυτό του Facebook Twitter
Ο Ρέιγκαν, σύμφωνα με τον βιογράφο του Μαξ Μπουτ, ήταν ανίκανος για οποιουδήποτε τύπου στοχαστική ενδοσκόπηση και τόσο συναισθηματικά αποτραβηγμένος ώστε παρέμενε ουσιαστικά άγνωστος σε όλους. Φωτ.: Bettmann/Getty Images/Ideal Image
0

«ΤΟ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟ ΜΟΥ είναι Μr. Norm», έλεγε ο Ρόναλντ Ρέιγκαν. «Εκπροσωπώ το μέσο άτομο». Ήταν όμως απλά συμπαθητικά αδιάφορος ή μάλλον κενός; Στη νέα αυτή βιογραφία του 40ού Προέδρου των ΗΠΑ που έχει τίτλο Reagan: His Life and Legend ο συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής Μαξ Μπουτ τον βρίσκει ανίκανο για οποιουδήποτε τύπου στοχαστική ενδοσκόπηση και τόσο συναισθηματικά αποτραβηγμένο ώστε παρέμενε ουσιαστικά άγνωστος σε όλους εκτός από τη δεύτερη σύζυγό του Νάνσι, την οποία αποκαλούσε «μαμά» [mommy].

Ενώ διακήρυττε παντού την προσήλωσή του στις «οικογενειακές αξίες», ο Ρέιγκαν παραμελούσε συστηματικά τα παιδιά του, και όταν η κόρη του παραπονιόταν, εκείνος επέμενε: «Μα αφού ήμασταν πάντα ευτυχισμένοι, αρκεί να κοιτάξει κανείς τις σπιτικές ταινίες που τραβούσαμε». Ακόμα και η γονική του στοργή βασιζόταν στην κάμερα.

Παρότι ήταν μάλλον καλοπροαίρετος –ως έφηβος ναυαγοσώστης σε μια λίμνη στο Ιλινόι έσωσε 77 κολυμβητές από πνιγμό και ως κυβερνήτης της Καλιφόρνιας συχνά έστελνε προσωπικές επιταγές σε πολίτες που του έγραφαν για τα προβλήματά τους– ο συγγραφέας του βιβλίου πιστεύει ότι δεν είχε πραγματική κατανόηση των άλλων ανθρώπων.

Αυτό περιόριζε το εύρος του ως ηθοποιού – συμπαθής και επιφανειακός, στις ταινίες του στο Χόλιγουντ μπορούσε να υποδυθεί μόνο κάποιες εκδοχές του εαυτού του. Έτσι εξηγείται επίσης αυτό που θεωρείται ίσως ως η πιο ντροπιαστική αποτυχία της προεδρίας του: η σεμνότυφη άρνησή του να αντιμετωπίσει την επιδημία του AIDS.

Κατά την παραμονή του στο Λονδίνο εξαιρούσε τον εαυτό του από την επιβεβλημένη λιτότητα και το φαγητό με δελτίο και παράγγελνε μπριζόλες που έφταναν αεροπορικώς από τη Νέα Υόρκη για να μαγειρευτούν αποκλειστικά στην κουζίνα του ξενοδοχείου Savoy.

Ο Ρέιγκαν ανατράφηκε ως Δημοκρατικός την εποχή του New Deal, αλλά του δημιουργήθηκε μια απέχθεια για το κράτος πρόνοιας κατά τη διάρκεια μερικών εβδομάδων που πέρασε για γυρίσματα στο Λονδίνο το 1948. Ο σοσιαλισμός, όπως τον αντιλαμβανόταν εκείνος, συνίστατο σε μονότονες, μουντές βιτρίνες και άγευστα γεύματα – παραπονιόταν μάλιστα ότι οι Άγγλοι «κάνουν στο φαγητό ό,τι κάναμε εμείς στους Αμερικανούς Ινδιάνους».

Κατά την παραμονή του στο Λονδίνο εξαιρούσε τον εαυτό του από την επιβεβλημένη λιτότητα και το φαγητό με δελτίο και παράγγελνε μπριζόλες που έφταναν αεροπορικώς από τη Νέα Υόρκη για να μαγειρευτούν αποκλειστικά στην κουζίνα του ξενοδοχείου Savoy.

Όσο για τις ιδεολογικές πεποιθήσεις του, ο Μπουτ αμφιβάλλει αν είχε καν τέτοιες και υποψιάζεται ότι και η συμπεριφορά του όταν μετακόμισε στην πολιτική υπαγορευόταν από την προηγούμενη θητεία του στο ραδιόφωνο και στο Χόλιγουντ. Όταν έβαλε υποψηφιότητα για την επανεκλογή του στην προεδρία το 1984, όρισε τον διευθυντή της προεκλογικής του εκστρατείας ως σκηνοθέτη του, που του έλεγε τι ακριβώς πρέπει να απαγγέλλει κατά τις δημόσιες εμφανίσεις του.

νέα αυτή βιογραφία του 40ου Προέδρου των ΗΠΑ που έχει τίτλο “Reagan: His Life and Legend”
Η νέα βιογραφία του Ρόναλντ Ρέιγκαν με τίτλο Reagan: His Life and Legend

Μαθαίνουμε επίσης ότι οι σύνοδοι κορυφής με τους Ρώσους για τα πυρηνικά δηλητηριάζονταν συχνά από τις αντιδράσεις της Νάνσι Ρέιγκαν στην κομψή και διανοητικά υπεροπτική Ράισα Γκορμπατσόφ. «Ποια νομίζει ότι είναι αυτή η κυρία;» αναρωτιόταν φουντωμένη.

Σε ένα επεισόδιο που απείλησε να ανατρέψει την κυβέρνησή του, ο συνταγματάρχης Όλιβερ Νορθ τέθηκε επικεφαλής της παράνομης πώλησης όπλων στο Ιράν με αντάλλαγμα Αμερικανούς ομήρους και ταξίδεψε στην Τεχεράνη με ένα κέικ σοκολάτας ως δείγμα καλής θέλησης. Οι γενειοφόροι φρουροί της επανάστασης, διασκεδάζοντας με την αμερικανική αφέλεια, καταβρόχθισαν την τούρτα αλλά δεν απελευθέρωσαν κανέναν όμηρο.

Ο συγγραφέας του βιβλίου δηλώνει «παραστρατημένος συντηρητικός» αλλά και αηδιασμένος από τις τραμπικές ορδές των Ρεπουμπλικάνων του MAGA [Make America Great Again]. Παραδέχεται πάντως ότι το πιο κραυγαλέο σλόγκαν σύνθημα του Τραμπ προέρχεται από τον Ρέιγκαν, ο οποίος είχε επίσης ηγηθεί μιας σταυροφορίας για να «κάνει την Αμερική ξανά μεγάλη».

Δύο από τους μελλοντικούς fixers του Τραμπ έλυναν κι έδεναν στο περιθώριο της πρώτης προεδρικής εκστρατείας του Ρίγκαν: Ο Ρόι Κον και ο Ρότζερ Στόουν είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν στον Ρέιγκαν και τους Ρεπουμπλικάνους την επικράτηση στην παραδοσιακά Δημοκρατική και αριστερόστροφη πολιτεία της Νέας Υόρκης.

Ο ίδιος ο Ρέιγκαν πάντα αρνιόταν ότι γνώριζε τέτοιες παρασκηνιακές διεργασίες, αλλά ακόμα κι όταν ο συγγραφέας του βιβλίου τον «συλλαμβάνει» να διαστρεβλώνει τα γεγονότα –αναπολώντας για παράδειγμα τη στρατιωτική του ανδρεία κατά τη διάρκεια ενός πολέμου (του Β’ Παγκόσμιου) που στην πραγματικότητα τον πέρασε στο Χόλιγουντ–, τον αντιμετωπίζει μάλλον ως παραμυθά, όχι ως ψεύτη.

Για τον Τραμπ, το να κάνει την Αμερική μεγάλη ξανά, σημαίνει να μεγαλουργήσει και να πλουτίσει ο ίδιος. Ο Ρέιγκαν δεν διακρινόταν από μια τέτοια παρανοϊκή και άπληστη έπαρση και το 1994, σε ένα χειρόγραφο σημείωμα που ενημέρωνε τους «συμπατριώτες του» ότι είχε διαγνωστεί με τη νόσο Αλτσχάιμερ, απέκλειε τον εαυτό του από τη «φωτεινή νέα αυγή» που προέβλεπε για τη χώρα.

Αργότερα, αβέβαιος για το ποιος ή τι ήταν, αναρωτιόταν για την αντίδραση των περαστικών όταν τον πήγαιναν για περίπατο κοντά στο σπίτι του στο Πασίφικ Πάλισεϊντς του Λος Άντζελες. «Από πού με ξέρουν;» ρωτούσε τους συνοδούς του. Η διασημότητα είχε υποχωρήσει στη λήθη – ο κύριος Norm ήταν επιτέλους πραγματικά ανώνυμος, τουλάχιστον για τον εαυτό του.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΚΙΝΗΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Βιβλίο / Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Ο νεοφιλελευθερισμός είναι πανταχού παρών και ταυτόχρονα «ακατανόμαστος», αφού σπανίως αναφέρεται από τους θιασώτες του. Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να ανασηκώσει το πέπλο αυτού του «αόρατου δόγματος»
THE LIFO TEAM
Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Οθόνες / Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Σε μια κίνηση που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αυτό το καλοκαίρι, οι διπλές απεργίες του 1960 έφεραν συγγραφείς και ηθοποιούς στην πρώτη γραμμή των απεργιακών κινητοποιήσεων. Και επικεφαλής των διαπραγματεύσεων ήταν ο μετέπειτα κυβερνήτης της Κάλιφόρνια και Πρόεδρος των ΗΠΑ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ