Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς» Facebook Twitter
«Πρέπει να δεχτούμε ότι οι εποχές έχουν αλλάξει. Η γκέι λογοτεχνία αποτελεί μέρος της σύγχρονης λογοτεχνίας, κι ως τέτοια πρέπει να διαβάζεται και να κρίνεται». Φωτ.: Adrian Cecil
0

ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΤΟΥ 2004, έπειτα από μια μαραθώνια συνεδρία, η επιτροπή του πιο πολυπόθητου λογοτεχνικού βραβείου της Βρετανίας απένειμε το Booker στο μυθιστόρημα «Η γραμμή της ομορφιάς», το πρώτο στην ιστορία του θεσμού με γκέι θεματολογία, γραμμένο από έναν άγνωστο στο πλατύ κοινό αλλά δημοφιλή στην ομοφυλοφιλική κοινότητα συγγραφέα, τον Άλαν Χόλινγκχερστ.

«Δεν νιώθω ειδική γκέι περηφάνια για την πρωτιά, ούτε θα ήθελα να δω τίτλους του τύπου “ο Χόλινγκχερστ κερδίζει σεβασμό για τους γκέι” ή “μάχεται για τα δικαιώματά τους”», έσπευσε να δηλώσει ο ίδιος: «Πρέπει να δεχτούμε ότι οι εποχές έχουν αλλάξει. Η γκέι λογοτεχνία αποτελεί μέρος της σύγχρονης λογοτεχνίας, κι ως τέτοια πρέπει να διαβάζεται και να κρίνεται».

Η «Γραμμή της ομορφιάς», ογκώδης και λεπτοδουλεμένη, δεν είναι από τα βιβλία που διαβάζονται μονορούφι.

Ο πενηντάχρονος τότε πεζογράφος και πρώην αρχισυντάκτης του λογοτεχνικού ενθέτου των Τimes, TLS, μπορεί να μη γλίτωσε τα κραυγαλέα πρωτοσέλιδα που τόνιζαν την «ιδιαιτερότητα» της διάκρισής του, αλλά αποζημιώθηκε μ’ έναν ωκεανό εγκωμίων, απολύτως εναρμονισμένων με την απόφαση της επιτροπής. Αν το πρώτο του μυθιστόρημα «Η βιβλιοθήκη της πισίνας» (εκδ. Ζαχαρόπουλος) είχε γίνει δεκτό ως ένα κράμα «υψηλού λογοτεχνικού ύφους και φτηνού σεξ», το τέταρτο διαβάστηκε (και) ως μια οξυδερκής τοιχογραφία της Βρετανίας των χρόνων του ’80, καθώς η εμμονή του Χόλινγκχερστ με τον έρωτα και τον αισθητισμό είναι αριστουργηματικά κεντημένη πάνω στην αυταρέσκεια, την υπεροψία και την απληστία των ισχυρών της θατσερικής περιόδου.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Άλαν Χόλινγκχερστ,
Η γραμμή της ομορφιάς, μτφρ.: Ι. Διονυσοπούλου, εκδόσεις Καστανιώτη

Η «Γραμμή της ομορφιάς» (μτφρ. Ι. Διονυσοπούλου, Καστανιώτης) εκτυλίσσεται μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων που έφεραν τη Σιδηρά Κυρία στην εξουσία –το 1983 και το 1987– και εξιστορεί την κοινωνική άνοδο και πτώση ενός νεαρού ομοφυλόφιλου, του Νικ Γκεστ, παράλληλα με τη σεξουαλική του ωρίμανση. Επαρχιώτης μικροαστός αλλά αριστούχος της Οξφόρδης και ορκισμένος εστέτ, έτοιμος να ξεκινήσει το διδακτορικό του πάνω στον Χένρι Τζέιμς, ο Νικ εισέρχεται εν μία νυκτί στο αριστοκρατικό σύμπαν ενός μπον-βιβέρ βουλευτή των Τόρις, του Τζέραλντ Φίντεν, ως νοικάρης της σοφίτας του αρχοντικού της οικογένειας στο Νότινγκ Χιλ.

Φιλοξενούμενος (όπως δηλώνει και το επώνυμό του) σ’ έναν κόσμο που λαχταρά να κατακτήσει, αλλά στον οποίο είναι ξένο σώμα, και μονίμως ανήσυχος μήπως η ομοφυλοφιλία του τού φορτώσει το στίγμα του αναξιόπιστου και ασυνεπή, ο ήρωας του Χόλινγκχερστ σαγηνεύεται από την «ομορφιά» της ζωής των οικοδεσποτών του. Συμμετέχει στα πάρτι και τις δεξιώσεις τους σε πύργους που αποτελούν «ένα μείγμα μουσείου τέχνης και πολυτελούς ξενοδοχείου», χορταίνει το βλέμμα του με Σεζάν, Γκογκέν, βικτοριανές αντίκες και ροκοκό μπουαζερί, χάνει την παρθενιά του κρυμμένος μέσα στους υπέροχους ιδιωτικούς κήπους του Κένσινγκτον, και μοιάζει ν’ αδιαφορεί για «τον βαθμό της ύβρεως που αντιπροσωπεύει όλος αυτός ο συντηρητισμός κι ο πλούτος» σε μια εποχή άκρατης φιλελευθεροποίησης και αναταραχής.

Αμήχανος μέσα στο δανεικό και πολυκαιρισμένο σμόκιν του, πάντα όμως με μια φράση από μυθιστόρημα του Τζέιμς στο στόμα και αλλεπάλληλες ερωτικές φαντασιώσεις να του γαζώνουν το μυαλό, ο Νικ Γκεστ γλιστράει μεταξύ του περιβάλλοντος των Συντηρητικών κι αυτού –του σαφώς λιγότερο εκλεπτυσμένου– των ανερχόμενων, αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών.

Από συνεσταλμένος εραστής ενός μη λευκού υπαλλήλου της Πρόνοιας εξελίσσεται σε ζιγκολό στο πλευρό ενός Λιβανέζου κροίσου, και παραδίδεται με τη σειρά του στη «φίνα λευκή πυρίτιδα της ηδονής», την κοκαΐνη. Η όμορφη περίοδος της ζωής του έχει ημερομηνία λήξης και όχι μόνο επειδή θα χάσει την εμπιστοσύνη των Φίντεν, εν μέσω σκανδάλων που αμαυρώνουν την υπόληψη του βουλευτή. Η κοινότητα των γκέι μαστίζεται πια από το ΑΙDS. Και η σκιά της αρρώστιας απειλεί τον ορίζοντα του Νικ…

Η «Γραμμή της ομορφιάς», ογκώδης και λεπτοδουλεμένη, δεν είναι από τα βιβλία που διαβάζονται μονορούφι. Η πλατιά, όμως, καλλιέργεια του Χόλινγκχερστ και η τόσο καλά χωνεμένη μαθητεία του στην τέχνη του Τζέιμς, η λεπτή του ειρωνεία ακόμα κι όταν καταπιάνεται με περιγραφές άγριου σεξ, η τόλμη του να μιλήσει για τον ομοφυλοφιλικό έρωτα χωρίς να απολογείται, αλλά φωτίζοντάς τον απ’ όλες τις πλευρές, και η ολοζώντανη ανασύσταση εκ μέρους του μιας αδίστακτης δεκαετίας, συναντιώνται σ’ αυτό το μυθιστόρημα με τέτοια μαεστρία, ώστε δεν θέλεις να τελειώσει ποτέ.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ