Η όρεξη της εποχής

Η όρεξη της εποχής Facebook Twitter
0

1. Μνήμη/Μίλημα: Υπάρχουν βιβλία προς τέρψιν, υπάρχουν βιβλία προς γνώσιν, υπάρχουν βιβλία προς συμμόρφωσιν, υπάρχουν βιβλία που είναι πολύτιμα, καθότι συνδυάζουν όλα αυτά και πολλά ακόμα.

Μέσα στων καιρών το αλαλούμ και στον έρποντα ζόφο, έχουμε τιγκάρει από κείμενα που αναθεματίζουν, που διαλαλούν πραμάτειες λύσεων και κριτικής, που αναλύουν το αδιανόητο, κάνοντάς το, δυστυχώς, ακόμα πιο αδιανόητο.Το παράλογο τρίβει τα χέρια του, η λογική μοιάζει να έχει γίνει το Κοριτσάκι με τα Σπίρτα.

Ο Βασίλης Καραποστόλης, πανεπιστημιακός και λογοτέχνης, δάσκαλος και δοκιμιογράφος, χαρτογράφος της κοινωνικής παραφροσύνης και διάκονος της ηδείας συνέσεως που θέλει να πλουτίζεται από τις μνήμες και τις συγκινήσεις, έρχεται να μας μιλήσει –ναι, να μας μιλήσει: και τα τρία μέρη του νέου του βιβλίου είναι σαν ομιλίες σ’ ένα καφενείο, ας πούμε στο Καφενείο της Χαμένης Νιότης, που τόσο αγάπησε ο Γκι Ντεμπόρ– για γεγονότα, για πράγματα που έχουν γίνει, για καταστάσεις που τις έζησαν κάποιοι παλιότεροι από εμάς και που εμείς προλάβαμε να τσακώσουμε μια ματιά από την άλω τους, κάτι να μυρίσουμε από το άρωμά τους, μερικά ξέφτια τους να τα καρφιτσώσουμε στο τζάκετ της εφηβείας μας (που με τόση ευφροσύνη, και αφροσύνη, σύμφωνοι, παρατάθηκε). Στην Εποχή της όρεξης – Ακολουθώντας τα ίχνη του ’60 (εκδ. Πατάκη), ο Καραποστόλης καταγράφει την ατμόσφαιρα μιας εποχής, την πραγματική πραγματικότητά της. Δεν είναι μελαγχολικός νοσταλγός, είναι ευαίσθητος ντοκιμαντερίστας. Κείμενο-βεριτέ, τα είδε και τα άκουσε όσα γράφει, μπάνισε από τις χαραμάδες σε πόρτες και ντουβάρια τι γίνεται στη γειτονιά, αφουγκράστηκε στα φανερά και κρυφάκουσε αθέατος, πήρε είδηση, πήρε μυρωδιά. Και, γενναιόψυχα, μας κερνάει την πείρα και τη γνώση. Λέξεις που έλαμπαν από νόημα, που προσδιόρισαν/εξέφρασαν/τόνισαν το πνεύμα μιας δεκαετίας: ηλεκτρικά είδη.

 

2. Να χάνονται: «Οι μηχανές δεν σκέφτονται κι εκείνοι θα ’θελαν να μην είναι μηχανές. Όχι για να σκέφτονται, όμως. Κάτι άλλο συντελείται μέσα στο κρανίο τους όταν απλώνουν τα πόδια τους πάνω στην καρέκλα, έχοντας βάλει λουκέτο στο μαγαζί τους. Ένας ξένος φίλος μου, που ήρθε κάποτε στη χώρα μας, παρατηρούσε με απορία: “Μα, τι σκέφτονται τόση ώρα;”. Έβλεπε άνδρες στα καφενεία να παίζουν κομπολόι κοιτάζοντας κάπου πέρα, μακριά. Έμοιαζαν, πράγματι, απορροφημένοι σε διαλογισμούς. Δεν ήταν, όμως. “Τόση ώρα να σκέφτονται;”, ειρωνεύτηκε ο Μάικ. “Δεν σκέφτονται”, του είπα. “Χάνονται. Αυτό θέλουν, να χάνονται”». (Η εποχή της όρεξης, σ. 162)

 

3. Πολύτιμο Εφαλτήριο: Μου μιλάει ο Καραποστόλης, με τον ήπιο λόγο του (που είναι γεμάτος κρυφές, βραχνές εντάσεις, βέβαια), για όσα συνέβησαν όχι λες κι επρόκειτο για μια χρυσή, μυθοποιημένη εποχή, αλλά για να μου θυμίσει από τι μακελειό κατάγομαι, για να κάτσω να σκεφτώ τι κουβαλάω μέσα μου, όλα τα ανάκατα, όπως λέει, που όλοι μας, πολλές φορές χωρίς να το σκεφτόμαστε όσο θα έπρεπε, έχουμε μες στον καθημερινό κι αιώνιο γυλιό μας. Μιλώντας για τα δικά του, με παρακινεί να μιλήσω για τα δικά μου. Δεν είναι μονάχα κόψε-ράψε η ζωή, ούτε και μόνο τραβάει την ανηφόρα. Είναι η ζωή μαζί το υψηλό και το χθαμαλό, ο απαστράπτων χορός των βλέψεων και των φιλοδοξιών και, συνάμα, η λυτρωτική καταβύθιση στο χθαμαλό, το ανακουφιστικό αραλίκι, να κοιτάς το κενό ή το ταβάνι με τις ώρες, αυτό που λέγαμε, παλιά, με τον Νίκο τον Καρούζο, απόρρητο τεμπελίκι. Κι εμείς, μαζί με τον Καραποστόλη, γινόμαστε αλάνια ψυχογεωγράφοι, αναγορευόμαστε σε χαμίνια εθνογράφους του δρόμου – street ethnographers, άμα λάχει.

Η Εποχή της όρεξης είναι λογοτεχνία που ψιθυρίζει μαγγανείες, είναι το νεγκατίφ του χρησμού και της νουθεσίας, είναι οι φωτογραφίες της Άννας Βηχ, οι φράσεις του Χρήστου Βακαλόπουλου, τα νεύματα του Γιώργου Ιωάννου, τα ταξίμια του Ιορδάνη Τσομίδη όταν έφτιαχνε, παρέα με τον Phil Woods, τον απίθανο δίσκο «Greek Cooking», το βλέμμα του Σταύρου Τορνέ όταν κινηματογράφιζε τον Στέλιο Αναστασιάδη, είναι (πάλι Καρούζος) η «ευγένεια της κωμωδίας μας» και μαζί (Γιάννης Κουνέλλης) ο «γεμάτος αίμα, μαύρο μέταλλο, λιθάρια, πανιά, χώμα ψυχισμός μας». Ένα βιβλίο που δεν το αφήνεις, ναι, page turner, αλλά και που το πιάνεις και το ξαναπιάνεις, το ακούς, το βλέπεις, το συστήνεις, το αφηγείσαι, το χρησιμοποιείς σαν

εφαλτήριο για να πεις τα δικά σου. Πολύτιμο, ας το επαναλάβω!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM