Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA

Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA Facebook Twitter
Το βιβλίο που την έκανε διάσημη είναι το "Americanah" το οποίο μιλάει με έναν καινούριο τρόπο για το πολύ ακανθώδες θέμα του ρατσισμού κατά των μαύρων στην Αμερική, ένα θέμα που πολλοί –λευκοί - προτιμούν να αγνοούν με το επιχείρημα «μα έχουμε μαύρο πρόεδρο».
1

H Chimamanda Ngozi Adichie είναι μια συγγραφέας από τη Νιγηρία. Το «The Times Literary Supplement» την έχει αποκαλέσει «την πιο σημαντική συγγραφέα από μια σειρά θρυλικών, νέων συγγραφέων από την Αφρική που γράφουν στα αγγλικά, οι προσελκύουν μια νέα γενιά αναγνωστών προς την αφρικανική λογοτεχνία.»

Η Adichie (κατά πάσα πιθανότητα προφέρεται «Αντίτσι-ε») έχει γράψει τέσσερα βιβλία, από τα οποία τα δύο έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά: το «Μενεξεδένιος ήλιος» και το «Δακρυσμένος ήλιος». Το βιβλίο που την έκανε διάσημη είναι το "Americanah", το οποίο μπήκε στη λίστα των «10 καλύτερων βιβλίων του 2013» των New York Times.

 

Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA Facebook Twitter
Η Adichie έχει γράψει τέσσερα βιβλία, από τα οποία τα δύο έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά: το «Μενεξεδένιος ήλιος» και το «Δακρυσμένος ήλιος».

Το "Americanah" έκανε τεράστια επιτυχία γιατί μιλάει με έναν καινούριο τρόπο για το πολύ ακανθώδες θέμα του ρατσισμού κατά των μαύρων στην Αμερική, ένα θέμα που πολλοί –λευκοί - προτιμούν να αγνοούν με το επιχείρημα «μα έχουμε μαύρο πρόεδρο». Οι ρίζες του προβλήματος βέβαια είναι πολύ βαθιές, όπως φάνηκε για άλλη μια φορά στα γεγονότα του Φέργκιουσον, και δε λύνεται με ευχές. Αν και το πρόβλημα εις βάρος των μαύρων, η δική τους άποψη σπάνια γίνεται γνωστή στους λευκούς. Η Adichie κατάφερε να εισβάλλει στον λευκό κόσμο με τα βιβλία της, ίσως επειδή μιλάει τη γλώσσα των λευκών επειδή έζησε πολλά χρόνια στην Αμερική, ίσως επειδή απλώς έχει πολύ μεγάλο συγγραφικό ταλέντο.

Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA Facebook Twitter
«Διδάσκουμε στα κορίτσια να συρρικνώνονται, να κάνουν τον εαυτό τους πιο μικρό. Λέμε στα κορίτσια «μπορείς να έχεις φιλοδοξίες, αλλά όχι υπερβολικά πολλές».

Το Americanah όμως δίνει ανατριχιαστικά, ζωντανά παραδείγματα σε όλους τους αναγνώστες. Όλοι μας έχουμε μέσα μας προκαταλήψεις για πολλές μειονότητες, και ο μηχανισμός δεν διαφέρει ιδιαίτερα, είτε είναι απέναντι στους μαύρους, στους Ασιάτες, στους Πακιστανούς, στους ομοφιλόφιλους... οι προκαταλήψεις ξεκινούν από την επικίνδυνη «μοναδική ιστορία», ένα θέμα που η Adichie ανέπτυξε στο TedX και ως τώρα έχει πάνω από εφτά εκατομμύρια views.

Η Adichie εκτός από μαύρη, είναι και γυναίκα. Το χρώμα της, η καταγωγή της και το φύλο είναι ένας συνδυασμός που κάνει την επιτυχία μέσα σε ένα λευκό, κεντροευρωπαϊκό και αντρικό ακόμη πιο δύσκολη. Οι δυσκολίες που έχει συναντήσει στη ζωή της λόγω του συνδυασμού που τη σχηματίζει περιγράφονται στα βιβλία της με έναν ειλικρινή, αφοπλιστικό τρόπο.

Πολλές γυναίκες, ακόμη και δημόσια πρόσωπα, σπεύδουν να δηλώσουν ότι «δεν είναι φεμινίστριες» γιατί είτε «αγαπάνε τους άντρες», είτε επειδή «τους αρκεί ο ουμανισμός ως όρος», γιατί «δεν υπάρχει πρόβλημα με το να είσαι νοικοκυρά και να προσέχεις τον άντρα σου», αγνοώντας ότι δεν ξέρουν τι σημαίνει η λέξη και κυρίως, επειδή η λέξη αυτή έχει χρωματιστεί αρνητικά. «Φεμινιστής/τρια: ένα πρόσωπο που πιστεύει στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ισότητα των φύλων», είναι μια φράση της Adichie από μια ομιλία της. Αυτονόητος ορισμός, θα έλεγε κανείς, μόνο που δεν είναι .

'We should all be feminists' είναι η ομιλία της Adichie, την οποία είδε η Beyonce και όπως φαίνεται, κάτι έκανε κλικ μέσα της.

Τώρα οι φράσεις της Adichie βρίσκονται στη μέση του Flawless, κάνοντάς τη διάσημη στην mainstream, ποπ κουλτούρα. «Διδάσκουμε στα κορίτσια να συρρικνώνονται, να κάνουν τον εαυτό τους πιο μικρό. Λέμε στα κορίτσια «μπορείς να έχεις φιλοδοξίες, αλλά όχι υπερβολικά πολλές». Από το TedX, στα VMA. H φωνή της Adichie ακούγεται στο 1:26''

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

σχόλια

1 σχόλια