Ήρωες που παιδεύονται από τις λέξεις

Ήρωες που παιδεύονται από τις λέξεις Facebook Twitter
0

Γιατί δεν υπάρχουν ακραίες πράξεις -παρόλο που τα πάθη είναι έντονα- στο βιβλίο σας;

Την αυτοκτονία τη γυροφέρνουν στο μυαλό τους οι ήρωες, αλλά τελικά δεν την πραγματοποιούν. Το φόνο, όχι, δεν το σκέφτονται καν, ούτε στον ύπνο τους. Γενικά, είναι ευγενείς και ανεκτικοί τύποι. Γιατί να μην υπάρχουν και τέτοιοι άνθρωποι όχι μόνο στην πραγματική ζωή αλλά και στη λογοτεχνία; Στην τέχνη γενικά, που τελευταία επιδίδεται σε ολοένα μεγαλύτερες ακρότητες. Έτσι, για αντίστιξη!

Είναι τυχαίο το ότι επιλέγετε το συμβιβασμό ως λύση;

Για συμβιβασμό μιλώ όσον αφορά την αυτοκτονία. Αντί να σκεφτεί κανείς ότι με το τέλος του έρωτα τελειώνει κι η ζωή, σκέφτεται ότι η ζωή μπορεί να προχωρήσει, ίσως και με καινούργιες απολαύσεις. Αυτό ίσως δεν ακούγεται πολύ ρομαντικό, ίσως απωθεί λίγο τους αναγνώστες που θέλουν να διαβάσουν στη λογοτεχνία ό,τι δεν γίνεται συνήθως στη ζωή, προσωπικά όμως μου αρέσει αυτή η πρόκληση σε βάρος του ρομαντικού εαυτού μας, σε βάρος μιας ιδεολογίας του απόλυτου, του «ή όλα ή τίποτα». Ωστόσο, το ζευγάρι των ηρώων μου, που παραλίγο να χωρίσει αλλά ξανασμίγει, δεν ενεργεί από μικροαστικό συμβιβασμό, παρά από αναγεννημένη αγάπη.

Είναι διαφορετική η ανδρική από τη γυναικεία μοιχεία;

Δεν βλέπω διαφορά. Οι μηχανισμοί μού φαίνονται ίδιοι: το καρδιοχτύπι του φλερτ, η γοητεία της απόκρυψης, η ταύτιση, οι αμφιβολίες για το αληθινό πρόσωπο του άλλου, η ανασφάλεια για τις τελικές του διαθέσεις, η δειλία μπροστά στις μεγάλες ανακοινώσεις. Οι ήρωές μου όμως είναι εντελώς ισότιμοι κοινωνικά. Η γυναίκα δουλεύει, είναι αυτεξούσια, έχει ελευθερία κινήσεων. Θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα βέβαια, αν οι ήρωές μας ήταν πιο παραδοσιακοί.

Πόσο μεγάλο είναι το άγχος του συγγραφέα που πρέπει να μιλήσει για κάτι που έχει ξαναειπωθεί (στο βιβλίο σας ο έρωτας και η απιστία);

Και τι δεν έχει ξαναειπωθεί; Είμαστε καταδικασμένοι να λέμε και να ξαναλέμε τα ίδια πράγματα. Η διαφορά είναι στις λεπτομέρειες. Δεν με τρόμαξε ποτέ ουσιαστικά το κοινότοπο του θέματος. Με τρόμαξαν τα μεγέθη που έχουν προηγηθεί, ένας Γκαίτε, ένας Τολστόι... Γι' αυτό δούλεψα σκυλίσια, για πολλά χρόνια, μέχρι που η γλώσσα, η γραφή, η μορφή να μου φανεί πως έχει αποκτήσει αποχρώσεις.

Τους ήρωές σας φαίνεται να τους ταλαιπωρούν περισσότερο οι λέξεις παρά οι πράξεις. Ισχύει αυτό;

Σωστά! Δεν νιώθουν ενοχές ως προς τις πράξεις τους. Το σεξουαλικό δόσιμο, το εκτός γάμου, το αισθάνονται ως δικαίωμά τους. Τους ταλαιπωρεί όμως αφόρητα το ψέμα, τα παραπλανητικά λόγια που αναγκάζονται να λένε στα νόμιμα ταίρια τους. Δεν τους προβληματίζει λοιπόν η απιστία καθαυτή, αλλά η εξαπάτηση. Ίσως πρόκειται για μια μοντέρνα αίσθηση ορίων, μια νέου τύπου δυσεπίλυτη σύγκρουση μεταξύ των δικαιωμάτων του εγώ και του σεβασμού του άλλου.

Πόσο απελευθερωτικό είναι το e-mail ως μέσο επικοινωνίας;

Το e-mail διατηρεί κάτι από προφορικότητα. Έχει λιγότερους τύπους, δεν χρειάζεται εισαγωγή και επίλογο, δεν χρειάζεται φάκελο με όλη την τελετουργία του οριστικού κλεισίματος, του ταχυδρομείου, μιας ολόκληρης υπηρεσίας που μεσολαβεί κ.λπ. Νομίζει κανείς πως ό,τι γράφει ανήκει στην κατηγορία του verba volant, κι αυτά τα «λόγια που πετούν» δεν αγχώνουν, δεν θεωρούνται και τόσο αμετάκλητα. Αν τα τυπώσει κανείς, γίνονται βέβαια πιο επικίνδυνα. Κάπως έτσι την πατάει ο ένας μου ήρωας.

Ορίζει το μέσο την εξέλιξη μιας σχέσης;

Στο βιβλίο μου υπάρχουν δύο παράνομα ζεύγη. Το ένα αλληλογραφεί με e-mail και το άλλο με το συμβατικό ταχυδρομείο. Η πρώτη σχέση προχωρά πάρα πολύ γρήγορα, φτάνει στην κορύφωσή της σε ελάχιστους μήνες, κι έπειτα φυλλορροεί. Φταίει, εν μέρει τουλάχιστον, και το μέσο. Η σχέση με το συμβατικό ταχυδρομείο έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Οι τύποι που το επιλέγουν είναι λιγότερο παθιασμένοι, λιγότερο ανυπόμονοι και περισσότερο βαθείς. Το μέσο τούς βοηθά να διατηρήσουν μια κάποια ψυχραιμία.

Πώς σχετίζεται το στόρι σας με την ιστορία του Ίωνα Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα;

Οι ιστορίες απέχουν μεταξύ τους 100 χρόνια. Τι έχει αλλάξει αυτό το διάστημα, ανάμεσα δηλαδή στις αρχές του 20ού αιώνα και του 21ου; Προφανώς, η διαχείριση του σώματος. Η Πηνελόπη Δέλτα θεωρούσε μέγα αμάρτημα το φιλί που απέθεσε στα χείλη του Ίωνα. Κυρίως όμως, λέω, έχει αλλάξει η αίσθηση του χιούμορ: τώρα αστειευόμαστε, ακόμα και πάνω στο μεγάλο πάθος, τότε διαρκώς σοβαρολογούσαν. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα κείμενα της Πηνελόπης. Έχει αλλάξει και η ειρωνεία, δηλαδή η σχέση μας με τον εαυτό μας. Τώρα με το ένα μάτι διαρκώς τον παρατηρούμε. Ο καθένας μας είναι ταυτόχρονα υποκείμενο δράσης και αντικείμενο παρατήρησης. Γι' αυτό ίσως και δεν αρπάζουμε με την αλλοτινή φόρα ένα πιστόλι ή δεν πίνουμε δηλητήριο!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ