Λίζα Μάρκλουντ: «Ο καπιταλισμός χωρίς έλεγχο είναι τέρας»

Facebook Twitter
0

 

Υποψήφιοι «δικτάτορες» αναζητούν εξουσία. Πρόθυμοι «βασανιστές» αναζητούν καθοδηγητή. Μια μέρα παύεις να ελέγχεις στη ζωή σου και φυτρώνει το κακό. Ο καπιταλισμός μπορεί να είναι καλός και η δημοκρατία δυσάρεστη (;). (Ο καπιταλισμός μπορεί να είναι τέρας και η δημοκρατία αντιδημοκρατική). Η Λίζα Μάρκλουντ, η πιο επιτυχημένη σκανδιναβή συγγραφέας αστυνομικού, μιλά στο LIFO.GR.

 

 

Ανάμεσα στις ερωτήσεις παρατίθενται αποσπάσματα από το τελευταίο της βιβλίο «Παράδεισος» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

 

_______________

«Η βία είναι δύναμη, κατά τον ίδιο τρόπο που είναι και το χρήμα ή η εξουσία. […] Μια στενή σχέση με τη βία έχει και το τίμημά της. Πρέπει να αφήσεις την ψυχή σου ως εγγύηση. Και, φυσικά, σ’ αυτό το σημείο οι όροι της συμφωνίας ποικίλλουν. […] Το κενό που μένει αναπληρώνεται στη συνέχεια από τις προϋποθέσεις για τη βία. Η κακία είναι μια απ’ αυτές, η απελπισία μια άλλη. Η εκδίκηση, η οργή, και, σε ορισμένες νοσηρές περιπτώσεις, η απόλαυση».

_______________

 

Πότε εμφανίζεται η βία;

 

Όταν κάποιος νιώθει ότι δεν έχει εξουσία ή καλύτερα όταν αισθάνεται ένα έλλειμμα εξουσίας. Ένας «υποψήφιος» δικτάτορας, για παράδειγμα, αισθάνεται ότι θα έπρεπε να έχει περισσότερη εξουσία. Προκειμένου να την αποκτήσει, είναι διατεθειμένος να κάνει οτιδήποτε. Ακόμη και να σκοτώσει. Πολλές φορές πρέπει να κάνεις «διαβολικά» πράγματα, προκειμένου να αποκτήσεις εξουσία. Αν κάποιος συγκεντρώσει υπερβολικά μεγάλη εξουσία, αυτό ταυτόχρονα σημαίνει ότι κάποιος άλλος δεν έχει καθόλου εξουσία. Αυτή η ανισορροπία είναι που προκαλεί το κακό, το διαβολικό, το βίαιο. Γι’ αυτό πρέπει όλοι να έχουν εξουσία επάνω στη ζωή τους.

 

Πράγμα που φυσικά δεν συμβαίνει…

 

Όχι, δεν συμβαίνει. Κάποιος άλλος ελέγχει τις ζωές μας, κάποιοι από εμάς απογοητεύονται κι έτσι, ξυπνάει το κακό. Αν όμως είχαμε όλοι περισσότερες ευκαιρίες… Φυσικά, είναι αδύνατο να δώσεις στον καθένα την εξουσία που επιθυμεί.

 

Στο τελευταίο σας βιβλίο σημειώνετε πως «όποιος διαλέγει τη βία ως εργαλείο, δεν είναι απαραίτητα κακός»…

 

Κατά τη δεκαετία του ’60, στο Στάνφορντ έγιναν ορισμένα πειράματα. Φοιτητές ιατρικής κλήθηκαν να «βασανίσουν» ανθρώπους. Οι φοιτητές σε ποσοστό 65% ήταν πρόθυμοι να το κάνουν, κάτω από ορισμένες συνθήκες. Τα πειράματα αυτά αποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι είναι ικανοί να κάνουν κακό, παρότι δεν είναι κακοί. Αρκεί να υπάρχει κάποιος ανώτερος, κάποιος ηγέτης που να τους λέει να το κάνουν. Που να τους καθησυχάζει ότι κάνουν το σωστό.

 

_______________

«Καπιταλισμός… Ν’ αναλαμβάνεις την ευθύνη του εαυτού σου. Ιδιωτικοποίηση. Να είναι αυτή άραγε η απάντηση;».

_______________

 

Υποθέτω πως δεν είναι αυτή η απάντηση...

 

Στη Σουηδία, κάποια στιγμή οι κυβερνήσεις προχώρησαν στην ιδιωτικοποίηση του δημοσίου τομέα. Ήταν πραγματικά μεγάλο λάθος. Τα σχολεία έγιναν ιδιωτικά και στη συνέχεια χρεοκόπησαν, με τους καπιταλιστές να έχουν μετέφερει τα χρήματά τους σε φορολογικούς παραδείσους. Η ιδιωτικοποίηση του δημόσιου τομέα είναι πολύ κακή ιδέα. Είμαι απόλυτη σ’ αυτό. Οι καπιταλιστές διέλυσαν τα πάντα. Ο καπιταλισμός μπορεί -μέχρι ένα σημείο- να είναι καλός. Το ίδιο και η ελεύθερη αγορά. Το να μπορείς να δημιουργήσεις μια επιχείρηση και να απασχολείς ανθρώπους είναι καλό. Αλλά ως εκεί. Ο καπιταλισμός χωρίς έλεγχο είναι ένα τέρας. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να τον ελέγχουμε.

 

Μπορούμε όμως να τον ελέγξουμε; Ακούγεται ουτοπικό.

 

Δεν είναι. Στη Σουηδία βιώσαμε έναν «καλό» καπιταλισμό μέχρι που η κυβέρνηση αποφάσισε να ξεπουλήσει τα πάντα.

 

Είναι η αστυνομική λογοτεχνία ένα σχόλιο (σας) επάνω στην κοινωνικο-οικονομική και πολιτική πραγματικότητα;

 

Ναι. Στις δικτατορίες απαγορεύεται η έκδοση αστυνομικών μυθιστορημάτων. Το ίδιο και κατά τη διάρκεια ενός πολέμου. Μονάχα σε δημοκρατικές και ευημερούσες κοινωνίες κυκλοφορούν αστυνομικά. Όταν ζεις μέσα στη βία, δεν σε ενδιαφέρει να διαβάσεις γι’ αυτήν. Το γεγονός ότι κυκλοφορούν αστυνομικά μυθιστορήματα φανερώνει ότι ζούμε σε συνθήκες δημοκρατίας.

 

Αλήθεια πιστεύετε ότι σήμερα ζούμε μακριά από τη βία;

 

Νομίζω πως η Ευρώπη έχει αλλάξει προς το καλύτερο. Σαφώς γνωρίζω πως διανύουμε μια περίοδο κρίσης. Ζω στην Ανδαλουσία, την πιο χτυπημένη από την κρίση, περιοχή της Ισπανίας. Πάρα πολλοί έχουν χάσει τις δουλειές τους και είναι αδύνατο να βρουν νέες. Παρόλα αυτά, νομίζω πως σήμερα η ζωή στην Ευρώπη είναι καλύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Δεν βιώνουμε κάποιον πόλεμο. Φυσικά, δεν είναι απόλυτο αυτό που λέω. Δεν πρόκειται για μια ευθεία γραμμή. Γίνονται βήματα, πότε προς τα εμπρός, πότε προς τα πίσω. Γενικά, νομίζω πως απολαμβάνουμε περισσότερη και ισχυρότερη δημοκρατία σε σχέση με δεκαπέντε χρόνια πριν. Υπάρχουν δημοκρατίες που εξελίσσονται και σταθεροποιούνται χρόνο με το χρόνο.

 

Δηλαδή θεωρείτε ότι τα αυστηρά μέτρα λιτότητας που προωθούνται σε μια σειρά ευρωπαϊκών κρατών συμβαδίζουν με τη δημοκρατία;

 

Θεωρώ ότι λιτότητα δεν σημαίνει λιγότερη δημοκρατία αλλά δυσάρεστη δημοκρατία. Η δημοκρατία δε μπορεί να είναι πάντα αρεστή σε όλους. Δε μπορούν όλοι ταυτόχρονα να κάνουν το δικό τους. Θα ήταν πολύ εύκολο να ήμουν ο δικτάτορας του κόσμου και να έκανα ό, τι ήθελα. Θεωρώ ότι αυτό που περνούν ορισμένες χώρες της Ευρώπης είναι πάρα-πάρα πολύ σκληρό. Δεν παύουν όμως να λειτουργούν δημοκρατικά. Πρόκειται για τη δυσάρεστη πλευρά της δημοκρατίας για την οποία μιλούσα πριν. Για την στιγμή εκείνη που δεν μπορούμε να κάνουμε το δικό μας. Στην Σουηδία έχουμε μια δεξιά κυβέρνηση, πράγμα που δεν μου αρέσει καθόλου. Επίσης, δεν μου αρέσει καθόλου που ένα ρατσιστικό κόμμα έχει μπει στη Βουλή. Αλλά έχουμε δημοκρατία. Κάποιοι τα επέλεξαν όλα αυτά. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να αντιπαρατίθεμαι μαζί τους. Να τους λέω πως κάνουν λάθος. Αυτή είναι η δημοκρατία.

 

 _______________

«Κανείς δεν γλιτώνει απ’ τις ενοχές. [..] Τα αισθήματα ενοχής, ωστόσο, δεν διανέμονται σωστά. […] Αυτός που θα ‘πρεπε κανονικά να νιώθει περισσότερες τύψεις συνήθως καταφέρνει να τις αποφύγει, αφήνοντας ένα απάνθρωπα βαρύ φορτίο για να το επωμιστούν αυτοί που έχουν τον μεγαλύτερο βαθμό ενσυναίσθησης».

_______________

 

Δεν γλιτώνει κανείς;

 

Μάλλον όχι. Το θέμα για μένα είναι να καταλάβει κανείς ποια είναι η ευθύνη του απέναντι στον εαυτό του και ποια απέναντι στους άλλους. Δυστυχώς δεν υπάρχει απλή απάντηση σ’ αυτό.

 

_______________

«Δεν υπάρχει έλεος στη ντροπή. Όλα τα άλλα μπορούν να συγχωρεθούν- η βία, η μοχθηρία, η αδικία, η ενοχή. Όμως για τα πιο επονείδιστα εγκλήματα δεν υπάρχει άφεση. Η άφεση δεν χορηγείται στη ντροπή».

_______________

 

Πού μπορεί να σε οδηγήσει η ντροπή;

 

Μπορεί να σε σακατέψει. Να σε αφήσει ανάπηρο. Υπάρχει όμως ένα μυστικό. Αν τη μοιραστείς, εξαφανίζεται. 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ