Ο ποιητής Αμίρ Ορ στην Αθήνα

Ο ποιητής Αμίρ Ορ στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Αυτές τις μέρες βρίσκεται στην Αθήνα ο ποιητής Αμίρ Ορ.

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών, θα διαβάσει ποιήματά του στα εβραϊκά –με ταυτόχρονη προβολή της μετάφρασης στα ελληνικά το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου, στις 20:00, στο Μουσείο Ακρόπολης.

Ο Αμίρ Ορ γεννήθηκε το 1956 στο Τελ Αβίβ. Σπούδασε Φιλοσοφία και Θρησκειολογία στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, όπου αργότερα δίδαξε για τη θρησκεία των Αρχαίων Ελλήνων. Έχει διδάξει ποίηση και δημιουργική γραφή σε διάφορα πανεπιστήμια στο Ισραήλ, στην Αγγλία και στην Ιαπωνία.

Έχει δημοσιεύσει επτά ποιητικές συλλογές. Το ποιητικό του έργο έχει μεταφραστεί σε 25 γλώσσες, μεταξύ των οποίων στα αραβικά, αγγλικά, γαλλικά, ολλανδικά και ιαπωνικά. Μεταξύ των μεταφράσεών του από τα αρχαία ελληνικά συγκαταλέγονται το Κατά Θωμά Ευαγγέλιο και μία ανθολογία αρχαίας ελληνικής ερωτικής ποίησης.

Τον συναντήσαμε και είχαμε μια μικρή συζήτηση:

Τι είναι η ποίηση για εσάς;

Ποίηση είναι ο τόπος στον οποίο μεγαλώνω. Είναι αυτό που δίνει νόημα στην πραγματικότητα γύρω μας. Ο ποιητής είναι δημιουργός, υπό την έννοια ότι προετοιμάζει τις αντιλήψεις του αύριο, δημιουργεί νέες νοοτροπίες. Δεν ξέρω ποτέ από πριν τι ποίημα θα γράψω.

Ποια είναι τα θέματα που πραγματεύεστε;

Υπαρξιακές σκέψεις. Ο έρωτας. Τελευταία εστιάζω σε κοινωνικά ζητήματα. Ένας ποιητής επηρεάζεται από αυτά που συμβαίνουν γύρω του.

Τι είναι αυτό που σας εμπνέει για να γράψετε; Ποιες συνθήκες ευνοούν την έμπνευση σας;

Δεν το ξέρω, είναι κάτι που αλλάζει συνεχώς. Θα μπορούσε να είναι μια διαδρομή με λεωφορείο, για παράδειγμα. Καμιά φορά ξυπνάω με ποιήματα και δουλεύω πάνω τους για μέρες. Θυμάμαι ένα πρωί στην Ελλάδα, πριν δύο χρόνια, έκανα jogging και ξαφνικά μου έρχεται έμπνευση. Σταματάω αμέσως, γράφω το ποίημα, και το συνεχίζω την επομένη.

Πώς είναι να γράφει κανείς ποίηση σε ένα πολιτικά τεταμένο περιβάλλον;

Η ποίηση αφορά στη ζωή. Δεν αποφασίζει ο ποιητής τι γράψει, εάν θα γράψει πολιτική ή ερωτική ποίηση για παράδειγμα. Ο ποιητής πρέπει να γράφει ό,τι τον εμπνέει. Ποίημα σχετικά με την πολιτική κατάσταση πρωτοέγραψα πριν δύο μόλις χρόνια. Η ποίηση δεν επηρεάζει καταστάσεις, αλλά τον ψυχισμό των ανθρώπων.

Τι προσφέρουν σε έναν ποιητή μεγάλες διοργανώσεις, όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών;

Διάλογο. Η ποίηση προχωράει με διάλογο, και εννοώ πρώτιστα τον διάλογο ποιητή και κοινού. Αυτός ο διάλογος είναι μια επαφή με την πραγματικότητα. Υπάρχει μια δημοκρατία της ποίησης , η οποία μετακινείται από τόπο σε τόπο.

Ποιο είναι το ποίημα που αγαπάτε περισσότερο;

Αγαπώ πολύ την ποίηση της Σαπφούς, δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο ποίημα. Από τα δικά μου, Οι Βάρβαροι, μέρος δεύτερο.

Δυο ποιήματα του Αμιρ Ορ

Οι βάρβαροι (μέρος δεύτερο)

Δεν περιμέναμε μάταια τους βαρβάρους,
δεν είχαμε μάταια συναθροιστεί στην αγορά,
δεν δώρισαν μάταια οι συγκλητικοί τις επίσημες τόγες τους
και πρόβαραν τους λόγους τους για τη συνάντηση.
Δεν γκρεμίσαμε μάταια τους ναούς μας
και νέους αναγείραμε για τους δικούς τους θεούς –
Κάψαμε, όπως άρμοζε, τα βιβλία μας
που τίποτε δεν περιέχουν γι' ανθρώπους σαν κι αυτούς.
Οι βάρβαροι ήρθαν κατά πως πρόβλεψε η προφητεία
και πήραν τα κλειδιά της πόλης απ' το χέρι του βασιλιά.
Όταν έφτασαν όμως φορούσαν ρούχα σαν και τα δικά μας
και τα έθιμά τους ήταν σαν τα έθιμα της χώρας μας.
Κι όταν άρχισαν να μας δίνουν διαταγές στη γλώσσα μας
δεν ξέραμε πια πότε οι βάρβαροι είχαν έρθει.

**

Ένας σπόρος χωμένος στην άμμο περιμένει χρόνια τη βροχή

μτφρ.: Βασίλης Ρούβαλης

Αυτό το ποίημα θα 'ναι ενός άλλου αιώνα, όχι διαφορετικού από τον δικό μας. Αυτό το ποίημα θα μείνει κρυφό, με σιγουριά, κάτω από σωρούς λέξεων ώσπου,

ανάμεσα στα τελευταία ρινίσματα άμμου της κλεψύδρας,

σαν βαπόρι μέσα σε γυάλινο μπουκάλι, θα φανερωθεί. Αυτό το ποίημα

που θα μιλάει για την αθωότητα. Και οι απλοί άνθρωποι, που φαίνονται

ξεσηκωμένοι από τη αλληλουχία των γεγονότων, σαν αργοπορημένοι θεοί,

θα το ακούσουν χωρίς να σημαίνει τίποτε επειδή δεν ήταν εκεί προηγουμένως,

σηκώνοντας την πλάτη τους όπως τα φίδια

μέσα στα πεταμένα παλιοπράγματα, και δεν θα υπάρξει κάτι αλλού

για να βιαστούν, και δεν θα έχει κάποιο τέλος

διαφορετικό από την αρχή του. Δεν θα είναι πλούσιο

μα ούτε και φτωχό. Δεν θα πειράζουν πια οι ατέλειωτες υποσχέσεις

στην πράξη αυτά που πρεσβεύει

και δεν θα μειώνει ή υπερβάλλει εαυτόν από εδώ κι από εκεί.

Αυτό το ποίημα, αν απευθύνεται προς εσένα, γυναίκα, ποτέ δεν θα σ' αποκαλέσει

muse babe, κι ούτε θα κοιμηθεί μαζί σου σαν τους προγόνους του;

Ή αν σ' εσένα, άνδρα, δεν θα υποκύψει, ούτε θα σκοτώσει, δεν θα βάλει πούδρα

και δεν θ' αφαιρέσει τις λέξεις και τη σάρκα του, και δεν έχει δεν έχει –

τι; Μάλλον τώρα θα τ' ονομάσω, το κακό ποίημα

του αιώνα: εδώ, ασθενικό, με τέτοια υγεία ώστε μόλις να σέρνεται

στα κακώς κείμενα των σύγχρονων ιδεών

ή στέκεται ακίνητο για να επιδείξει τα χαρτιά του και μετράει τ' ασήμαντα

στο αριθμητήριο. Η απογραφή: λουλούδια και συνδετήρες,

σώματα (ναι, δίχως ανησυχία), ψηλά ποτήρια. Μετά συνδετήρες –

επίσης πεταλούδες και πολλά χνάρια κι άλλα καρφιά και ράφια

για τις διαφωνίες της επίσιμης κριτικής, και ακόμη για χαζολόγημα, οδούς

αντί οδόντος, με τα χαοτικά χαμόγελα ενός χαμαιλέοντα που αγνοεί εντελώς

τα χρώματά του ώσπου να καταλήξει παραβολή. Ή με ακατανόητη ηρεμία

να δοκιμάζεις μ' αλλουνού την τύχη σε παιχνίδια του, προς και από

χωρίς άλλο σκοπό εκτός από, ας πούμε,

κάπως αστεία το μήκος μιας γραμμής. Ρίξε πορτοκαλί στο μπλε

του βραδινού ουρανού: τώρα, βάλε ένα μικρό σύννεφο. Αναρριχήσου,

κοίταξε προς τα κάτω: θάλασσα από θάλασσα, άμμος από άμμο.

Ή δάχτυλα. Δέκα σκουλήκια κολλημένα μεταξύ τους

κινούνται με ανεξήγητη χάρη. Τώρα περικυκλώνουν

μια σφαίρα ελλειπτική, θαυμάσια, σαρκώδη, περαιτέρω

μπορείς να πεις μια λέξη (πρόκειται για φρούτο, λέγεται

ροδάκινο). Κι αυτές οι λέξεις η γεύση τους είναι γεμάτη από τη γεύση

της ύπαρξης, μιας νότας που συνοδεύει το βλέμμα με δέος

κι όχι μ' ένα υπόκωφο ντιν. Κι αυτό είναι το ποίημα:

τραγουδάει, ας πούμε, την πίσσα που γέμισε το πόδι σου στην παραλία,

τα πλαστικά μπουκάλια, τις ίδιες τις λέξεις του. Ό,τι βλέπει

είναι άσπρο και μαύρο, διάφανο ή γεμάτο κόκκους.

Δεν είναι λιγότερο γυμνό απ' εσένα. Κι ούτε πιο πολύ. Μόνο μ' αυτή την ακρίβεια

που δεν έχει όρια εκτός από τις καμπύλες μιας πόρνης,

ένα βάζο με κυκλάμινα ή μια τρίχα σε μια κρεμάστρα μπάνιου.

Εδώ τα πλάσματα δεν θέλουν να ξέρουν. Εκεί

τα πλάσματα θέλοντας μόνον αυτό, αποτελούν, προς το παρόν, την πιθανότητα

να γίνουν πλάσματα του εδώ, να γίνουν αρχαία

τέτοια που δεν έχουν άλλο να πουν από εμένα, εμένα χωρίς όρια

χωρίς εσένα. Ένα σκυλί ξαπλώνει στο σκαλοπάτι

στον απογευματινό ήλιο και δεν ξεχωρίζει τον εαυτό του από τις μύγες.

*****

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ