Ο Θανάσης Βαλτινός αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Η καθημερινή ζωή, και σχέση με τα πολιτιστικά, είναι μια τεράστια εμπειρία. Μπορείς να μοιραστείς πράγματα με άλλον τρόπο. Δεν έμεινα μεγάλο διάστημα στο εξωτερικό. Δεν μπορούσα να λειτουργήσω. Δεν μου έλειπε τόσο η γλώσσα. Μου έλειπε το περιβάλλον. Το γίγνεσθαι. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Θανάσης Βαλτινός αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Γεννήθηκα στο Καστρί Κυνουρίας το 1931. Φύγαμε από εκεί την Κατοχή γιατί υπήρχε μεγάλη πείνα. O πατέρας μου ήταν εργολάβος και του τα πήρανε όλα όταν έγινε ο πόλεμος. Κατεβήκαμε στη Σπάρτη και μετά πήγαμε στο Γύθειο. Άλλη Ελλάδα τότε.

Οι περιοχές αυτές σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με την τότε φυσιογνωμία τους. Έχουν καταντήσει μικρές Αθήνες. Μετά την τηλεόραση έχουν ισοπεδωθεί το ήθος και οι συμπεριφορές. Όλα τα κοριτσάκια μπεμπεκίζουν. Δεν είναι άσχημο, αλλά μετά έρχεται η τυποποίηση. Σαν πορτοκάλια Καλιφόρνιας.

• Άρχισα να διαβάζω, χωρίς να ξέρω το γιατί. Μου δημιουργήθηκε μια ανάγκη. Θυμάμαι ότι διάβαζα το Η θεραπεία της σύφιλης διά της πενικιλίνης». Δεν καταλάβαινα τίποτα, αλλά το διάβαζα. Οπωσδήποτε το περιβάλλον παίζει ρόλο: ο μπάρμπας μου είχε βιβλία και στο φαρμακείο του μαζευόταν η ιντελιγκέντσια μιας επαρχιακής πόλης.

Πάντα, όμως, υπήρχε κάποιο είδος σαρκαστικού χλευασμού γι' αυτόν που διάβαζε, όπως κι ο θαυμασμός για τις επιστήμες, τους γιατρούς και τους δικηγόρους. Μέχρι πριν από λίγο καιρό, όταν με ρώταγαν στα χωριά τι δουλειά κάνω, έλεγα δημοσιογράφος. Αν έλεγα συγγραφέας, θα γέλαγαν.

Μεγάλωσα μέσα στον θάνατο και στη λαγνεία. Εκτός από αυτά που περιγράφω στα διηγήματά μου, ήταν μεγάλη η έλλειψη του έρωτα. Ο θάνατος ήταν μια καθημερινή στιγμή. Η αίσθηση ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να σκοτωθείς οξύνει τον ερωτισμό.

• Μεγάλωσα μέσα στον θάνατο και στη λαγνεία. Εκτός από αυτά που περιγράφω στα διηγήματά μου, ήταν μεγάλη η έλλειψη του έρωτα. Ο θάνατος ήταν μια καθημερινή στιγμή. Η αίσθηση ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να σκοτωθείς οξύνει τον ερωτισμό. Μια γυμνή κνήμη έφτανε για να εξάψει τη φαντασία. Τώρα λένε για τα παιδιά «ότι δεν γαμούνε», τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες γυμνές φωτογραφίες και βίντεο. Δεν υπάρχει πουθενά μυστήριο.

Οι δικές μου πρώτες εμπειρίες ήταν με πουτάνες. Δεν υπήρχε η δυνατότητα να έχω μια σχέση. Τώρα όλα τα κοριτσάκια είναι με το αγόρι τους και οι συνθήκες είναι κανονικές. Μπορεί να είναι πιο συντηρητικά τώρα τα παιδιά, γιατί δεν υπάρχουν φραγμοί. Τα εμπόδια οξύνουν τα πάθη.

• Η Πελοπόννησος ήταν πάντα συντηρητική. Έγιναν αγριάδες μεγάλες κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου εκεί. Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, οι περισσότερες έγιναν από τους Αριστερούς. Τα 'χω ξεκάθαρα τα πράγματα μέσα μου. Γιατί έγινε ο Εμφύλιος, πώς έγινε και τι έπρεπε να έχει γίνει για ν' αποφευχθεί. Εκ των υστέρων, βέβαια.

Με εξοργίζουν καμιά φορά αυτά που ακούγονται για τη Μακρόνησο και άλλα νησιά. Όταν ξεσπάει ένας εμφύλιος πόλεμος, δεν είναι η μια πλευρά μόνο που τον προκαλεί. Τώρα όλα έχουν ιεροποιηθεί κι έχουν καταλήξει σ' ένα αφόρητο μαρτυρολόγιο. Το Στρατοδικείο στην Τρίπολη δούλευε, και δούλευε άγρια. Ο θάνατος δεν ήταν τίποτα.

Αναρωτιόμουν αν τους σήκωναν και τους ξανασκότωναν. Αυτές ήταν οι συνέπειες του πόλεμου. Η Ελλάδα στον Εμφύλιο κινδύνεψε πάρα πολύ να γίνει Βουλγαρία ή Αλβανία. Εγώ θυμάμαι ότι στην Τρίπολη σε μαγαζιά Αριστερών υπήρχαν ειδικά σήματα, όπως «Απαγορεύεται στους στρατιωτικούς». Κουρεία, καφενεία, μπακάλικα, είχανε στάμπα.

Είναι τρομερό πράγμα, αν το σκεφτεί κανείς. Αλλά, από την άλλη, και ο διοικητής του στρατού έπρεπε να σταματήσει τις διαρροές. Ήταν αποφάσεις ανάγκης, που στο τέλος, όμως, ήταν αυτές που κέρδισαν και το παιχνίδι. Δεν έχουμε ξεκολλήσει από τις κατάρες του Εμφυλίου. Είναι ανόητο να ψάχνουμε να βρούμε ποιος έφταιγε και ποιος δεν έφταιγε. Αν δεν έχουμε την ψυχραιμία να δούμε ότι τα καρβέλια έγιναν στραβά και από τις δυο πλευρές, θα πηγαίνουμε συνέχεια έτσι. Δεν κερδίζεται το μέλλον με την αγιοσύνη της Αριστεράς.

• Η Αθήνα είναι γοητευτική, παρόλο που με εξοργίζει. Ειδικά τώρα, που βρίσκεις εύκολα ταξί. Ήρθα πρώτη φορά το 1950. Οι συνθήκες στην επαρχία ήταν άθλιες και η Αθήνα ήταν ένα όνειρο. Παρόλο που μπήκα στην Πάντειο, δεν ήθελα να σπουδάσω. Αυτό που έβλεπα μπροστά μου δεν ήταν κάποιο γραφείο, κάποιο επάγγελμα και κάποιο ωράριο.

Ήθελα ν' ασχοληθώ με κάτι αόριστα. Γι' αυτό έκανα και σπουδές κινηματογράφου. Νομίζω πως από ένστικτο μόνο ξεκίνησα να γράφω. Έπαιξα και δυο-τρεις ρώσικες ρουλέτες. Δεν φρόντισα να διασφαλίσω τίποτα. Έστω μια σύνταξη. Στάθηκα τυχερός, γιατί, αν δεν ήταν Ακαδημία Αθηνών, θα είχα άθλια γεράματα.

• Πέρασα ένα διάστημα στη Γερμανία και την Αμερική. Καταρχάς, εκεί είχα επαφή από πρώτο χέρι με σπουδαία πράγματα. Βλέπεις και μια άλλη καθημερινή συμπεριφορά σε σχέση με την πνευματική ζωή. Έβγαλα εισιτήριο για μια ταινία στο Βερολίνο, την οποία παρακολούθησε και μια μεγάλη ηθοποιός του θεάτρου. Όλοι επεσήμαναν την παρουσία της, αλλά κανείς δεν δημιούργησε κάποιο πανικό. Σαν να μην έγινε τίποτα.

Η καθημερινή ζωή, και σχέση με τα πολιτιστικά, είναι μια τεράστια εμπειρία. Μπορείς να μοιραστείς πράγματα με άλλον τρόπο. Δεν έμεινα μεγάλο διάστημα στο εξωτερικό. Δεν μπορούσα να λειτουργήσω. Δεν μου έλειπε τόσο η γλώσσα. Μου έλειπε το περιβάλλον. Το γίγνεσθαι.

Η τέχνη ξεκινά ουσιαστικά από ένα κουσούρι. Ένας φυσιολογικός άνθρωπος γιατί ν' ασχοληθεί με την τέχνη; Υπάρχει κάποια μικρή διαστροφή, το έχει αποδείξει και η ιστορία. Υπάρχει μια μικρή και απαραίτητη παρέκκλιση. Όχι μόνο ως διαμορφωτής αλλά και ως αποδέκτης τέχνης. Μπορεί να φανταστεί κανείς τον εαυτό του χωρίς ν' ακούει μουσική, να έχει διαβάσει ένα βιβλίο ή να έχει δει πίνακες; Αυτός είναι ο διάλογος της αθανασίας που μπορεί να έχει ο άνθρωπος. 

• Καλλιτεχνικά ανήκει κανείς στην εφηβεία του. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ανανεώνεται ή ότι δεν παρακολουθεί τα πράγματα. Αλλά τα κλειδιά είναι εκεί. Ο Εμφύλιος και κάθε θέμα μου είναι πρόσχημα για να βάλω τα δικά μου πράγματα. Από τα όνειρα μέχρι και την απελπισία. Οι ελλείψεις δημιουργούν γόνιμες καταστάσεις.

Η τέχνη ξεκινά ουσιαστικά από ένα κουσούρι. Ένας φυσιολογικός άνθρωπος γιατί ν' ασχοληθεί με την τέχνη; Υπάρχει κάποια μικρή διαστροφή, το έχει αποδείξει και η ιστορία. Ο ένας κόβει το αυτί του και το πάει πεσκέσι σε μια πουτάνα, ο άλλος τρελαίνεται και πηδάει από το παράθυρο, ο άλλος σκοτώνει τη γυναίκα του. Υπάρχει μια μικρή και απαραίτητη παρέκκλιση. Όχι μόνο ως διαμορφωτής αλλά και ως αποδέκτης τέχνης. Μπορεί να φανταστεί κανείς τον εαυτό του χωρίς ν' ακούει μουσική, να έχει διαβάσει ένα βιβλίο ή να έχει δει πίνακες; Αυτός είναι ο διάλογος της αθανασίας που μπορεί να έχει ο άνθρωπος. Το ίδιο γίνεται με το γράψιμο.

Δεν με ενδιαφέρει ο Εμφύλιος, εμένα με νοιάζουν οι άνθρωποι που ονειρεύονται μέσα στον θάνατο. Τους κάνει εντύπωση γιατί είπα ότι η Κάθοδος των Εννιά είναι μια ερωτική ιστορία. Ο συνδυασμός της ιστορικότητας με μια άλλη αναζήτηση. Αυτό το πράγμα έχεις έναν τρόπο να βεβαιώσεις ότι το έχεις κατορθώσει, ως μορφή. Αυτό το αντιλαμβάνεται και ο άλλος ενδεχομένως, ο αναγνώστης. Κι εκεί υπάρχει αυτή η ανταλλαγή μιας γαλήνης, που είναι σαν να νιώθεις ηρεμία.

• Θεωρώ ότι είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα σε σχέση με την Κατοχή, τον Εμφύλιο και τη δικτατορία. Τις κρίσεις που προηγήθηκαν μπορούσες να τις ορίσεις. Τη σημερινή δεν μπορείς να την ορίσεις εύκολα. Ο κόσμος έχει διαφοροποιηθεί τώρα, τα μέσα είναι πολύ περισσότερα, η πληροφορία είναι πολύ περισσότερη, η παραπλάνηση είναι πολύ περισσότερη.

Ο κόσμος έχει αλλοιωθεί. Δεν συμφωνώ με αυτό που είπε ο Πάγκαλος, το «μαζί τα φάγαμε», αλλά ο κόσμος είχε αρχίσει να βολεύεται. Δεν αναρωτήθηκε ποτέ από πού ήρθαν όλα αυτά τα λεφτά. Αγριεύομαι, όμως, σκεπτόμενος τώρα πως οι εκάστοτε πρωθυπουργοί και υπουργοί Οικονομικών δε μπορούσαν να βλέπουν τι συμβαίνει.

• Ακόμα η κρίση δεν έχει γίνει αισθητή από τον πολύ κόσμο. Δεν έχουν φανεί οι αλλαγές στην κουλτούρα μας. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, μιλάμε για μια κουτσή κουλτούρα. Εξοργίστηκα μια μέρα που είδα το «Dancing with the Stars» με τον αναπόφευκτο Κωστάλα. Τι είναι αυτό; Κόλλαγε όλη η Ελλάδα πάνω σε αυτές τις εκπομπές.

Οι άνθρωποι εδώ δεν μπορούν να πουν τη γνώμη τους για ένα θέατρο, γιατί δεν ξέρουν. Αποφασίζουν αν τους άρεσε ή δεν τους άρεσε, ανάλογα με το τι θα διαβάσουν ή τι θα τους πει η τηλεόραση. Στη Γερμανία υπάρχει ένα κοινό που έχει άποψη. Παντού υπάρχει η σαβούρα, αλλά υπάρχει και κάποιο αντιστάθμισμα. Ούτε στην Αμερική πουλάει η ποίηση, αλλά υπάρχουν εστίες. Εδώ οι δικλείδες αυτές είναι πολύ χύμα.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θανάσης Βαλτινός: Με τέτοιους ηγέτες που πουλούν την ύψιστη ταπείνωση ως υπερήφανη στάση, ντρέπεσαι πια να λες ότι είσαι Έλληνας

Βιβλίο / Θανάσης Βαλτινός: Με τέτοιους ηγέτες που πουλούν την ύψιστη ταπείνωση ως υπερήφανη στάση, ντρέπεσαι πια να λες ότι είσαι Έλληνας

Ο ακαδημαϊκός και συγγραφέας σπουδαίων βιβλίων, όπως "Η Κάθοδος των εννιά" και το "Συναξάρι του Ανδρέα Κορδοπάτη" μιλά ατρόμητα και απαισιόδοξα για την παρακμή της κυβερνώσας Αριστεράς, την γλωσσική φτώχεια των νέων παιδιών και την "κατάρα" των γκραφιτάδων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Θανάσης Βαλτινός και το τολμηρό νέο βιβλίο/ CD του

Βιβλίο / Ο Θανάσης Βαλτινός και το τολμηρό νέο βιβλίο/ CD του

Το «Ημερολόγιο της Αλοννήσου» δεν είναι audio book, αλλά μια παράξενη απόπειρα προφορικής λογοτεχνίας με την συμμετοχή της ηθοποιού Αλεξάνδρας Σακελλαροπούλου και βασικό θέμα τον ανεκπλήρωτο έρωτα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ