Πινακοθήκη Γκίκα: Μια έκθεση για τα εξήντα χρόνια από το Νόμπελ του Σεφέρη

«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου 1963, πρωί. Ο Γιώργος και η Μαρώ Σεφέρη αναχωρούν με προορισμό τη Στοκχόλμη για την τελετή απονομής των βραβείων Νόμπελ 1963. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
0

Ήταν 24 Οκτωβρίου 1963. Ένα τηλεγράφημα της Σουηδικής Ακαδημίας διέδωσε το σπουδαίο γεγονός. Το Νόμπελ Λογοτεχνίας είχε απονεμηθεί στον ποιητή Γιώργο Σεφέρη. Ο σπουδαίος Έλληνας ποιητής είχε κερδίσει το βραβείο «για το υπέροχο λυρικό ύφος του, που είναι εμπνευσμένο από ένα βαθύ αίσθημα για το ελληνικό πολιτιστικό ιδεώδες».

Ο Σεφέρης, που έμαθε τα ευχάριστα νέα στο σπίτι του στην οδό Άγρας, καθηλωμένος από μια κρίση έλκους, θα εξέφραζε την ικανοποίηση του δηλώνοντας στους εκπροσώπους του Τύπου: «Διαλέγοντας έναν Έλληνα ποιητή για το βραβείο Νομπέλ, νομίζω πως η Σουηδική Ακαδημία θέλησε να εκδηλώσει την αλληλεγγύη της με τη ζωντανή πνευματική Ελλάδα. Εννοώ: αυτή την Ελλάδα για την οποία τόσες γενεές αγωνίστηκαν, προσπαθώντας να κρατήσουν ό,τι ζωντανό από τη μακριά παράδοσή της. Νομίζω, ακόμη, ότι η Σουηδική Ακαδημία θέλησε να δείξει πως η σημερινή ανθρωπότητα χρειάζεται και την ποίηση –κάθε λαού– και το ελληνικό πνεύμα».

Για εκείνη τη νύχτα η Άννα Λόντου, κόρη της Μαρώς Σεφέρη από τον πρώτο της γάμο, μου είχε αφηγηθεί παλαιότερα για τη LIFO: «Μετά την ανακοίνωση της Σουηδικής Ακαδημίας, ο πρώτος που ήρθε στο σπίτι ήταν ο Ηλίας Βενέζης, με τον οποίο άνοιξαν μια σαμπάνια και γιόρτασαν κατ' αυτό τον τρόπο, επισφραγίζοντας τη μεγάλη νίκη. Αργότερα ήρθαν δημοσιογράφοι κι ένα γκρουπ από παιδάκια που τραγουδούσαν στην οδό Άγρας σουηδικά.

Ο Γιώργος Σεφέρης θα έλεγε στην ομιλία του στην απονομή του Νόμπελ: «... πιστεύω πως τούτος ο σύγχρονος κόσμος όπου ζούμε, ο τυραννισμένος από το φόβο και την ανησυχία, τη χρειάζεται την ποίηση. Η ποίηση έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα – και τι θα γινόμασταν, αν η πνοή μας λιγόστευε;».

Όμως οι γείτονες, ακόμη και τότε, δεν συμμετείχαν στη χαρά μας. Είναι η γειτονιά που ο Στρατής Τσίρκας περιέγραφε στη Χαμένη Άνοιξη: "Τη μέρα που βραβεύτηκε, ένας εφημεριδοπώλης, τον θυμάσαι, ντε, τον Κώτσο από το Παγκράτι, ροβολούσε την οδό Αρχιμήδους, αναστατώνοντας τη γειτονιά και ανεμίζοντας το "Βήμα" με οκτάστηλη την είδηση, πρωτοσέλιδη. "Πήραμε το Νόμπελ, πήραμε το Νόμπελ". Και το σπίτι του ποιητή, κατάλαβες, οδός Άγρας, πάροδος Αρχιμήδους, πίσω από το Στάδιο. Ο Μαραθωνοδρόμος. Ο Κώτσος από το Παγκράτι"».

«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Λονδίνο, 6 Ιουνίου 1957. Ο Γιώργος Σεφέρης μεταβαίνει από την πρεσβευτική κατοικία στο παλάτι του Μπάκινχαμ με την παραδοσιακή άμαξα, όπου θα επιδώσει τα διαπιστευτήρια του στη Βασίλισσα Ελισάβετ. Η φωτογραφία αυτή διανεμήθηκε από το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων την ημέρα της αναγγελίας του Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Σεφέρη.

Εξήντα χρόνια μετά, την ίδια μέρα, στις 24 Οκτωβρίου 2023, το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει την έκθεση «Γιώργος Σεφέρης. 60 χρόνια από το βραβείο Νόμπελ». Η έκθεση πραγματοποιείται στην Πινακοθήκη Γκίκα (Κριεζώτου 3) και θα διαρκέσει έως τις 24 Φεβρουαρίου 2024.

Η έκθεση με κεντρικό έκθεμα το μετάλλιο και το δίπλωμα του βραβείου Νόμπελ, το οποίο ανήκει στη συλλογή της Πινακοθήκης Γκίκα και δωρήθηκε από τη Μαρώ Σεφέρη, στοχεύει να ζωντανέψει την ατμόσφαιρα της ημέρας της ιστορικής ανακοίνωσης και το κλίμα των ημερών που ακολούθησαν έως την απονομή στις 10 Δεκεμβρίου 1963.

Μέσα από ένα πλήθος τεκμηρίων το οποίο προέρχεται από το αρχείο Σεφέρη και βρίσκεται κατατεθειμένο στα Αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, καθώς και φωτογραφικό υλικό από το αρχείο Κώστα Μεγαλοκονόμου των Φωτογραφιών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, εφημερίδες και περιοδικά της εποχής, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να διερευνήσουν τη σπουδαιότητα του γεγονότος αλλά και την προσωπικότητα του πρώτου Έλληνα που τιμήθηκε με βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. 

«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Το χρυσό μετάλλιο του Βραβείου Νόμπελ. Δωρεά Μαρώς Σεφέρη προς το Μουσείο Μπενάκη.
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Συγχαρητήρια επιστολή Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα προς τον Γιώργο Σεφέρη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρουν παρουσιάζουν οι συγχαρητήριες επιστολές προς τον Γιώργο Σεφέρη, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν εκείνες των Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα, Νάνου Βαλαωρίτη, Ανδρέα Εμπειρίκου, Σοφίας Βέμπο και Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, ενώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά η αλληλογραφία της Μαρώς Σεφέρη με το Μουσείο Μπενάκη, σχετικά με τη δωρεά του βραβείου Νόμπελ του ποιητή.

Το κλίμα στην Αθήνα την εποχή της βράβευσης είναι πολιτικά ρευστό και κοινωνικά τεταμένο. Η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη τον Μάιο, η παραίτηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή τον Ιούνιο και οι εκλογές που έχουν ήδη προκηρυχθεί για τον Νοέμβριο του 1963 μονοπωλούν το ενδιαφέρον. Η είδηση για τη βράβευση δημοσιεύεται στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και εκτενή αφιερώματα υπάρχουν στις πολιτιστικές τους σελίδες, γρήγορα όμως το ενδιαφέρον ατονεί.

Την επομένη της βράβευσης (11 Δεκεμβρίου) η σχετική είδηση είναι στις περισσότερες εφημερίδες είτε χαμένη στις εσωτερικές τους σελίδες είτε πρωτοσέλιδο μονόστηλο, συμπιεσμένο υπό το βάρος των πολιτικών εξελίξεων.

Ο Γιώργος Σεφέρης θα έλεγε στην ομιλία του στην απονομή του Νόμπελ: «... πιστεύω πως τούτος ο σύγχρονος κόσμος όπου ζούμε, ο τυραννισμένος από το φόβο και την ανησυχία, τη χρειάζεται την ποίηση. Η ποίηση έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα – και τι θα γινόμασταν, αν η πνοή μας λιγόστευε;».

«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1963, Άγρας 20, μεσημέρι. Μετά την αναγγελία της βράβευσης, ο Γιώργος Σεφέρης στο σαλόνι, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ενώπιον των δημοσιογράφων και των φωτορεπόρτερ. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Σουηδικής Πρεσβείας στην Αθήνα. Ταυτόχρονα με την έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα εγκαινιάζεται στην ελληνική πρεσβευτική κατοικία του Λονδίνου μια αντίστοιχη αφιερωματική έκθεση για τα εξήντα χρόνια από την απονομή του βραβείου Νόμπελ, στον χώρο όπου βρισκόταν το γραφείο του Γιώργου Σεφέρη. 

Τέλος, στις 18 Δεκεμβρίου 2023, θα παρουσιαστεί από τις εκδόσεις Ίκαρος η τρίγλωσση (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά) έκδοση «Γιώργος Σεφέρης, εἶμαι ὁ ἴδιος μιὰ ἀντίφαση...» που περιλαμβάνει τις δύο εμβληματικές ομιλίες του ποιητή κατά την υποδοχή του Νόμπελ. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Πινακοθήκη Γκίκα, δίπλα στον χώρο της έκθεσης.  

«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1963, Άγρας 20, μεσημέρι. Μετά την αναγγελία της βράβευσης, ο Γιώργος και η Μαρώ Σεφέρη στο γραφείο, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ενώπιον των δημοσιογράφων και των φωτορεπόρτερ. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1963, Άγρας 20, βράδυ. Επίσκεψη από μέλη της σουηδικής κοινότητας στην Αθήνα για χορωδιακά συγχαρητήρια. Δίπλα στον Σεφέρη ο Σουηδός νεοελληνιστής Στούρε Λινέρ, μόνιμος εκπρόσωπος του αναπτυξιακού προγράμματος του ΟΗΕ στην Ελλάδα. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1963, Άγρας 20, βράδυ. Επίσκεψη από μέλη της σουηδικής κοινότητας της Αθήνας για χορωδιακά συγχαρητήρια. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1963, Άγρας 20, βράδυ. Επίσκεψη από μέλη της σουηδικής κοινότητας της Αθήνας για χορωδιακά συγχαρητήρια. Πίσω από τον Σεφέρη, ο Σουηδός νεοελληνιστής Στούρε Λινέρ, μόνιμος εκπρόσωπος του αναπτυξιακού προγράμματος του ΟΗΕ στην Ελλάδα. Ήταν ο εισηγητής της υποψηφιότητας Σεφέρη στην επιτροπή του Βραβείου Νόμπελ της Σουηδικής Ακαδημίας. Δίπλα του η Ελληνίδα σύζυγός του Κλειώ. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Το Δίπλωμα του Βραβείου Νόμπελ. Δωρεά Μαρώς Σεφέρη προς το Μουσείο Μπενάκη.
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 1963, Άγρας 20, μεσημέρι. Μετά την αναγγελία της βράβευσης, ο Γιώργος Σεφέρης στο γραφείο, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ενώπιον των δημοσιογράφων και των φωτορεπόρτερ. Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία
«Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ» Facebook Twitter
Φωτ. Κώστα Μεγαλοκονόμου ©Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά αρχεία

Γιώργος Σεφέρης. 60 χρόνια από το βραβείο Νόμπελ
Επιμέλεια έκθεσης: Κωνσταντίνος Παπαχρίστου
Σχεδιασμός έκθεσης: Παύλος Θανόπουλος

Μουσείο Μπενάκη - Πινακοθήκη Γκίκα
25/10/2023 - 24/02/2024
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 10:00 - 18:00

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανέκδοτη ηχογράφηση: Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη τη βραδυά που του απονεμήθηκε το Νόμπελ

Lifo Videos / Ανέκδοτη ηχογράφηση: Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη τη βραδιά που του απονεμήθηκε το Νόμπελ

Με αφορμή τη σημερινή επέτειο της απονομής του Νόμπελ Λογοτεχνίας 1963 στον Γιώργο Σεφέρη, το Μουσείο Μπενάκη φέρνει στο φως μια ιστορική ανέκδοτη ηχογράφηση. Ακούγονται: Γιώργος και Μαρώ Σεφέρη, Γιώργος Θεοτοκάς, Άγγελος Τερζάκης, Γιώργος Κατσίμπαλης κ.α
THE LIFO TEAM
Η απάντηση του Γιώργου Σεφέρη στο γράμμα της Μαριανίνας Κριεζή

Πολιτισμός / Η απάντηση του Γιώργου Σεφέρη στο γράμμα της Μαριανίνας Κριεζή

Λίγες μέρες μετά την επιστολή της δεκατετράχρονης Μαριανίνας Κριεζή στον Γιώργο Σεφέρη, έρχεται στο φως της δημοσιότητας και η απάντηση του νομπελίστα ποιητή. «Όμως συλλογίζομαι πως στην ηλικία σας, ασφαλώς δεν ήξερα να γράφω τόσο καλά όπως εσείς.  Αυτό μου έδωσε χαρά», γράφει σε κάποιο σημείο της απάντησής του. 
ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΓΕΛΑΣΑΚΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ 27/11- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Γιώργος Σεφέρης, «Τρεις μέρες στα πετροκομμένα μοναστήρια της Καππαδοκίας». Διαβάζει ο Σταύρος Ζουμπουλάκης

Αναγνώσεις / Γιώργος Σεφέρης, «Τρεις μέρες στα πετροκομμένα μοναστήρια της Καππαδοκίας». Διαβάζει ο Σταύρος Ζουμπουλάκης

Αναγνώσεις από «Το σπίτι της μνήμης». Με αφορμή τα 50 χρόνια από την απώλεια του ποιητή, το Μουσείο Μπενάκη προγραμμάτισε μια σειρά από εκδηλώσεις που πλαισιώνουν την έκθεση έργων ζωγραφικής της Λήδας Κοντογιαννοπούλου με τίτλο «Το σπίτι της μνήμης» στην Πινακοθήκη Γκίκα.
THE LIFO TEAM
«Ιωάννα μου»

Βιβλίο / «Ιωάννα μου»: Οι επιστολές του Σεφέρη στην αδελφή του

Ο Σεφέρης γράφει στην αδελφή του και η αλληλογραφία τους μας δείχνει μια μοναδική αδελφική σχέση αλλά και έναν κόσμο σκληρό, δύσκολο και εχθρικό, μέσα στον οποίο επιβιώνουν τα μέλη της θεωρούμενης προνομιούχας οικογένειας Σεφεριάδη.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ