«Πολλά μικρά απλά»: Ένα απόσπασμα από το νέο βιβλίο του Διονύση Χαριτόπουλου

Προδημοσίευση: «Πολλά μικρά απλά» του Διονύση Χαριτόπουλου Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Διονύσης Χαριτόπουλος.
0


ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΒΙΒΛΙΟ. Με απλές, περιεκτικές και αναπάντεχες απαντήσεις στα δεκάδες ερωτήματα που κουβαλάει μέσα του κάθε σύγχρονος άνθρωπος, για το νόημα της ζωής, το πέρασμα του χρόνου, την αυταρχική φύση του κράτους, τον καπιταλισμό, την εθνική μας ταυτότητα, το πρόσωπο του Χριστού, τον πιο βαθύ ρατσισμό, τη διαφορά πολιτιστικού και πολιτισμικού, την ατομική ανεξαρτησία, τη συγγραφή βιβλίων, την Επανάσταση του ’21, τον Εμφύλιο, τον λαϊκισμό, το σακάκι και η σημασία του, τις ελίτ που μας δυναστεύουν, το τατουάζ, τη διαφήμιση και πολλά πολλά άλλα.

Επίσης περιέχει βιογραφικές αναμνήσεις του συγγραφέα και σύντομα πορτρέτα απλών ανθρώπων, πολιτικών και προσωπικοτήτων της τέχνης.

Ο Διονύσης Χαριτόπουλος γεννήθηκε το 1947 στον Πειραιά και από µικρή ηλικία έκανε διάφορες χειρωνακτικές δουλειές στο Λιµάνι και στα γύρω µηχανουργεία, εγκατέλειψε νωρίς δύο απόπειρες σπουδών στην Αθήνα και στο Λονδίνο και δούλεψε στη διαφήµιση µέχρι το 1990.

Βιβλία του που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τόπος: Έρωτες στη μεταπολίτευση 1974-1990 (μυθιστόρημα 2019),  Πειραιάς  βαθύς: Μυστήρια & Φόνοι (σπονδυλωτό μυθιστόρημα 2018), Σχέσεις (δοκίμιο 2017), Πειραιώτες (μυθιστόρημα 2016), Λίστα γάμου (θεατρικό 2016), Εκ Πειραιώς (μυθιστόρημα 2012), Άρης, ο αρχηγός των ατάκτων (ιστορική βιογραφία 2009), Οι άτακτοι (2022), Συλλεκτική έκδοση (νουβέλες, διηγήματα 2013), Πρόβες πολέμου (μυθιστόρημα 2014), Εγχειρίδιο βλακείας (δοκίμιο 2008), Ο άνεμος κουβάρι (μυθιστόρημα 2012), Τα παιδιά της Χελιδόνας (μυθιστόρημα 2015), 525 τάγμα πεζικού (μυθιστόρημα 2015), Αυγά μαύρα (θεατρικό 2014), Ημών των ιδίων (δοκίμιο 2008).


Ακολουθεί ένα απόσπασμα του βιβλίου:

Μη διαβάζετε

Το διάβασμα δεν είναι υποχρεωτικό.

Έτσι και τελειώσετε τις σπουδές σας, ξεμπερδεύετε
μια και καλή μ’ αυτή την αγγαρεία.

Αν δεν σας ενδιαφέρει να εννοήσετε τον εαυτό σας
και τον κόσμο, να κατεβείτε στον βυθό τής ύπαρξής
σας, να ψάξετε τι υπάρχει εκεί, χωρίς πολλές ελπίδες
να το βρείτε, μην ασχολείστε.

Δείτε το χάλι και τη δουλικότητα των διανοούμενων.

Δεν έχουν αφήσει πόμολο εξουσίας που να μην έχουν
γλείψει. Το χρήμα και η εξουσία τούς τραβάνε όπως τις
γάτες όταν τηγανίζεις ψάρια.

Δεν σπούδασαν για να μείνουν στην απέξω.

Έναντι τιμήματος, είναι πρόθυμοι να υπερασπιστούν
με επιστημονικοφανή επιχειρήματα οποιαδήποτε αυθαιρεσία και ασυδοσία των ισχυρών.

Εκτός από την επιστημοσύνη, υπάρχει και το ήθος
τού κάθε προσώπου ξεχωριστά.

cover
Το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στις 20 Μαρτίου.

Το διάβασμα δεν είναι για να περνάει η ώρα.

Μπορείτε να περάσετε μια υπέροχα αβαθή ζωή χωρίς
ποτέ να σας λείψουν τα χρώματα που δεν βλέπετε, οι
ήχοι που δεν ακούτε, τα συναισθήματα που δεν νιώθετε.

Άλλωστε οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι του τόπου μας,
πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, απέχουν συστηματικά από το διάβασμα. Αυτοί κάτι ξέρουν. Μιμηθείτε τους γιατί ποτέ κανείς δεν πλήρωσε κανέναν για να διαβάζει.

Το βιβλίο είναι απολύτως προσωπική υπόθεση.

Αν δεν είναι μια εσωτερική ανάγκη σας, όρος ζωής,
μην ασχολείστε. Και μην ψάχνετε για δικαιολογίες. Πείτε απλώς, όπως οι περισσότεροι, πως δεν έχετε χρόνο για διάβασμα· έτσι, και τους τακτικούς αναγνώστες καταγγέλλετε ως αργόσχολους και εσείς παρουσιάζεστε ως σύγχρονος υπεραπασχολημένος άνθρωπος, hyper-busy δηλαδή.

Το διάβασμα θέλει ταλέντο, πάθος και αφοσίωση.

Όπως ένα άθλημα. Δεν είμαστε για τέτοια.

Δεν θα πάθετε τίποτε αν δεν διαβάζετε.

Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο επιβιώνουν χωρίς βιβλία. Τι νόημα έχει να σπάτε το κεφάλι σας για τα μυστήρια της ζωής; Αρκεί που ζείτε, «όπως οι μύγες που δεν χρειάζεται να
ξέρουν Φυσική Ιστορία». (Σαμφόρ)

Το βιβλίο δεν είναι ακριβό ούτε φτηνό.

Ένα βιβλίο είναι πάντα φτηνό για κάποιον που θέλει
να συνομιλήσει με τον Nτοστογέφσκι και είναι ακριβό για τους αστοιχείωτους που χαζεύουν στο Netflix.

Η τέχνη αποκαλύπτει την ουσία της ύπαρξης.

Και η αισθητική απόλαυση είναι συγχρόνως κρίση
και αίσθημα.

Όπως λέγεται, δεν έχει βρεθεί ακόμα προσφορότερος τρόπος ανάπτυξης, διάδοσης και πρόσληψης των
ιδεών από το βιβλίο. Αλλά ιδέες που δεν μεταφράζονται σε φράγκα είναι αέρας κοπανιστός.

Τα βιβλία δεν λύνουν απορίες. Δημιουργούν νέες.

Αν πρέπει να μάθετε κάτι, τα λεξικά και οι εγκυκλοπαίδειες έχουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε.
Υπάρχει πάντα και το ψαχτήρι της Google.

Στο βιβλίο συναντάς τον εαυτό σου.

«Κάθε αναγνώστης διαβάζει μόνο ό,τι υπάρχει μέσα
του. Το βιβλίο είναι απλώς ένα είδος οπτικού οργάνου
που προσφέρεται από τον συγγραφέα για να μπορέσει
ο αναγνώστης να ανακαλύψει μέσα του εκείνο που θα
του ήταν αδύνατο να βρει δίχως τη βοήθεια του βιβλίου». (Προυστ)

Το βιβλίο είναι καλό για να κοιμάστε.

Καλύτερο και από την τηλεόραση, που μπορεί να
κολλήσεις στη δράση και να μην κλείνουν τα μάτια σου.
Ενώ με το βιβλίο, μόλις που προλαβαίνεις να ξεφυλλίσεις δυο σελίδες, και σ’ έχει πάρει ο ύπνος.

Κι έχετε κάτι να διαβάζετε στην τουαλέτα.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT