Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου Facebook Twitter
Αυτό που προτείνω στο βιβλίο είναι μια ευτυχία στην οποία χωρούν και η λύπη και η δυσκολία και το πρόβλημα, ακόμα και ο πόνος. Γι’ αυτό και μπορεί να διαρκέσει. Φωτ.: Δημήτρης Καλλιγάς
0

— Ζούμε σε μια εποχή που κυριαρχείται από δίπολα. Πώς μπορεί να τα διαχειριστεί κανείς και να βρει τη θέση του μέσα στη σύγχυση που συνήθως δημιουργούν;
Τα δίπολα κυβερνούν τον κόσμο: καλό-κακό, άσπρο-μαύρο, Παράδεισος-Κόλαση, χαρά-λύπη, νέο-παλιό, ευτυχία-δυστυχία. Δεν αντιλαμβανόμαστε τον Παράδεισο χωρίς μια Κόλαση να τον απειλεί. Χωρίς το κακό, δεν υπάρχει το καλό. Χωρίς το παλιό, πώς να διακρίνεις το νέο; Για να διαχειριστούμε τα δίπολα θα πρέπει πρώτα να αποδεχτούμε ότι, χωρίς τον έναν πόλο, ο έτερος είναι ανύπαρκτος. Αν θέλετε τη γνώμη μου, ο λόγος ύπαρξης των πόλων (άκρων) είναι για να φτάσεις κάπου στη μέση.

— Αναφέρεστε στον αναγνώστη ως «συνοδοιπόρο», περιγράφετε μια διαδικασία που θυμίζει ταξίδι. Αυτό το ταξίδι ολοκληρώνεται κάποια στιγμή;
Νιώθω ότι έχω τον αναγνώστη απέναντί μου και συνομιλούμε. Μαζί ταξιδεύουμε με προορισμό τις έννοιες που πραγματεύομαι στο βιβλίο. Τα ψέματα, τις αλήθειες, την ευτυχία, τη φύση του ανθρώπου, την ύπαρξη, το νόημα. Το ταξίδι αυτό σταματά όταν σταματήσει η ύπαρξη, τότε παύουμε να θέτουμε ερωτήσεις, να ψάχνουμε απαντήσεις, να αναζητάμε το νόημα. 

Η μεγαλύτερη αγωνία του ανθρώπου είναι να γίνει αποδεκτός. Πίσω από την ανάγκη για αναγνώριση κρύβεται η κραυγή για αγάπη. Και πίσω από την κραυγή για αγάπη, η ανάγκη να γίνει αποδεκτός από τον εαυτό του. 

— Προτείνετε να δούμε τον κόσμο ανάποδα, ακολουθώντας τη θεώρηση «όλα είναι ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου». Πώς ξέρουμε τι είναι προς αμφισβήτηση και τι όχι;
Υπάρχουν κάποιες σταθερές που στηρίζουν μια τόσο ριζοσπαστική πορεία; Δεν ξέρω καλύτερο τρόπο για να αποδείξει την αξία της από το να δεχτεί να περάσει τη δοκιμασία της αμφισβήτησης. Δεν είναι αφορισμός αυτό. Είναι ο τρόπος να ξεχωρίσουμε τα ψέματα από την αλήθεια. Σε όλα αυτά, προφανώς, η υποκειμενικότητα είναι έντονη. Ο ίδιος ο Καρτέσιος θεωρούσε ότι το μόνο πράγμα για το οποίο μπορούσε να είναι σίγουρος ήταν η εμπειρία της αμφισβήτησης, εξού και το «σκέφτομαι, άρα υπάρχω». Για να είμαι δίκαιος, προτείνω η διαδικασία «όλα είναι ένα ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου» να ξεκινήσει απ’ όσα θα διαβάσει κάποιος μέσα σε αυτό το βιβλίο. 

νικόλας σμυρνάκης Ψέματα που  μας έμαθαν  για αλήθειες Εκδόσεις Διόπτρα Σελ.: 264
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Νικόλας Σμυρνάκης, Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες, Εκδόσεις Διόπτρα, Σελ.: 264

— Ποια πιστεύετε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος;
Και ποια η μεγαλύτερη αγωνία του; Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη ζωή ενός ανθρώπου είναι να αποτινάξει τα ψέματα που του έχουν επιβληθεί από τις αυθεντίες της πρώτης νιότης. Εξίσου δύσκολο είναι να σεβαστεί την Αλήθεια του συνανθρώπου του. Η βία, ο ρατσισμός είναι απόρροια της δυσκολίας μας να αποδεχτούμε την άλλη αλήθεια. Δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε ότι η μία ηθική συνήθως είναι «ανήθικη». Η μεγαλύτερη αγωνία του ανθρώπου είναι να γίνει αποδεκτός. Πίσω από την ανάγκη για αναγνώριση κρύβεται η κραυγή για αγάπη. Και πίσω από την κραυγή για αγάπη, η ανάγκη να γίνει αποδεκτός από τον εαυτό του.

— Τι συνιστά την ευτυχία;
Πολλοί τη συνδέουν με μια κατάσταση μόνιμης χαράς και θετικής σκέψης. Είναι εφικτό κάτι τέτοιο; Άλλο ένα ψέμα που μας έμαθαν για αλήθεια. Η θετική σκέψη χωρίς φίλτρα οδηγεί στον στρουθοκαμηλισμό. Επίσης, άλλο χαρά και άλλο ευτυχία. Ενώ η χαρά συνήθως έχει να κάνει με ένα εξωτερικό γεγονός, η ευτυχία είναι εσωτερική υπόθεση. Μπορεί κάποιος να χαρεί στιγμιαία, ακόμα και αν δεν είναι ευτυχισμένος. Και μπορεί να συνεχίσει να είναι ευτυχισμένος, ακόμα και αν λυπάται προσωρινά. Αυτό που προτείνω στο βιβλίο είναι μια ευτυχία στην οποία χωρούν και η λύπη και η δυσκολία και το πρόβλημα, ακόμα και ο πόνος. Γι’ αυτό και μπορεί να διαρκέσει. 

— Η εκπλήρωση των στόχων, των ονείρων μας είναι κάτι που εξαρτάται από εμάς, αρκεί να προσπαθήσουμε συνειδητά;
Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει μονοσήμαντα. Αν αύριο πέσει στο κεφάλι μου μια γλάστρα και πεθάνω, θα λέμε ότι όλα εξαρτώνται από μένα; Αν, πάλι, μείνω ανάπηρος; Τι τεράστια ατυχία. Κι όμως, υπάρχουν άνθρωποι που έχουν βρει το νόημα της ζωής τους σε αυτό που αρχικά φάνηκε ως ατυχία. Ο ψυχίατρος Βίκτωρ Φρανκλ έλεγε πως ένα μονοπάτι για να αναζητήσουμε το νόημα είναι η ορθή στάση μπροστά στο αναπόδραστο πάσχειν. Είναι, λοιπόν, πολυπαραγοντική η εξίσωση. Υπάρχουν σταθερές και μεταβλητές. Η σημαντικότερη μεταβλητή είμαστε εμείς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ