Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter
«Μου προξένησε εντύπωση που ο κυνισμός και ο σαρκασμός του ήρωα, έχει ανταπόκριση σε διάφορες ηλικίες, σε όλους σχεδόν. Ευτυχώς κατά κάποιον τρόπο απενοχοποιήθηκε η χρόνια γκρίνια μου, την οποία φυσικά και δεν παραδεχόμουν»
0

Αν τα παιδιά έχουν 'Το Ημερολόγιο ενός Σπασίκλα' για να ταυτιστούν, τώρα εμείς οι μεγάλοι έχουμε το ημερολόγιο ενός κατά συρροή γκρινιάρη. Το αποτέλεσμα της συνεργασίας του Βασίλη Παπαθεοδώρου και του Tasmar μόλις κυκλοφόρησε -το διάβασα σ' ένα απόγευμα- και είναι γεμάτο με όλες τις καθημερινές στιγμές που μπορούν να μας κάνουν έξαλλους.

Η διεισδυτική, καυστική και απόλυτα κυνική ματιά του Παπαθεοδώρου είναι εμφανής και στο facebook του, όμως εδώ όλα δένουν αριστοτεχνικά και ο αυτοσαρκασμός του χτυπάει κόκκινο. Του μίλησα ελπίζοντας πως θα είχε όλη την καλή διάθεση να βρει κάτι στραβό στα πάντα.

 — Θέλω να ξεκινήσουμε με γκρίνια! Τι σε εκνευρίζει πιο πολύ στα social media;

Το ότι κανείς δεν προσπαθεί πραγματικά να καταλάβει το νόημα αυτών που γράφει κάποιος. Το ότι θα πεταχτεί να πει κάτι αποπροσανατολίζοντας τα πάντα. Το ότι δεν διαβάζουν πολλοί μέχρι τέλους κάτι. Η οργή και η αγένεια. Η συναλλαγή των likes. Το γεγονός ότι βλέπω κάποια άτομα να κάνουν τις τέλεια αντιρατσιστικές αναρτήσεις και έχοντάς τα γνωρίσει από κοντά, ξέρω τι πραγματικά πιστεύουν. Δεν είναι και λίγα αυτά που με εκνευρίζουν. Α, ναι, ας προσθέσω και τα συνεχόμενα μηνύματα στο ίνμποξ που συνοδεύονται από ένα κατεβατό stickers και emoticons. Πάντως είναι πολλά και αυτά που μου αρέσουν, κυρίως ο χαβαλές και το ότι γνώρισα κάποια λίγα άτομα από κοντά και έχουμε καλές φιλικές σχέσεις. 

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

— Πώς σου ήρθε η ιδέα για το βιβλίο;

Δεν μπορώ να πω ακριβώς. Ίσως να έπαιξαν ρόλο κάποιοι γνωστοί και φίλοι που μου έλεγαν επί χρόνια «γράψε κάτι χιουμοριστικό» ή «θα σου πήγαινε να γράψεις κάτι αστείο». Όταν το πρότεινα στον Καστανιώτη η αντίδραση ήταν, όπως πάντα, πολύ υποστηρικτική κι ενθαρρυντική. Η αλήθεια είναι πως μετά από 20 χρόνια στην παιδική/νεανική λογοτεχνία ήθελα να κάνω και κάτι άλλο, να μηδενίσω κάποιο αόρατο κοντέρ, να πάρω τα πράγματα πάλι από την αρχή. Δηλαδή να νιώσω «αρχάριος» δουλεύοντας πάνω σε κάτι καινούριο. Το είδα κάπως ως πρόκληση, μια δοκιμασία κατά κάποιον τρόπο. Βέβαια ποτέ δεν θα έκανα κάτι που δεν θα με ευχαριστούσε ή δε θα με εξέφραζε.

 

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

 

— Πόσο απ' τον εαυτό σου έχεις βάλει σ' αυτό;

Υπερβολικά μεγάλη ποσότητα θα έλεγα. Βέβαια μου προξένησε εντύπωση που ο κυνισμός και ο σαρκασμός του ήρωα, έχει ανταπόκριση σε διάφορες ηλικίες, σε όλους σχεδόν. Βλέπω σχόλια στο Facebook, του στυλ «α, αυτό είναι για μένα». Ευτυχώς κατά κάποιον τρόπο απενοχοποιήθηκε η χρόνια γκρίνια μου, την οποία φυσικά και δεν παραδεχόμουν.

 

— Είναι η γκρίνια ένας εναλλακτικός τρόπος για να αντέξουμε την παράλογη καθημερινότητα;

Και ναι και όχι. Σίγουρα έχει βρει πρόσφορο έδαφος αυτά τα χρόνια, με όλους αυτούς τους παραλογισμούς, σίγουρα μερικές φορές έχει λυτρωτικό χαρακτήρα, αν μπορώ να το πω έτσι, αλλά κατά τη γνώμη μου πρέπει κάπως να συνοδεύεται κι από μια πιο δημιουργική θεώρηση των πραγμάτων. Αλλιώς καταντά απλή παραξενιά.

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

— Πιστεύεις ότι οι γκρινιάρηδες κατά βάθος το 'φχαριστιούνται να γκρινιάζουν;

Χμ, μάλλον, ίσως, δεν ξέρω. Δεν πιστεύω ότι είναι αυτοσκοπός η γκρίνια, τις περισσότερες φορές είναι απλά αντίδραση, κάτι σαν αμυντικός μηχανισμός. Κατά βάθος ευχαριστιούνται το γεγονός ότι κάπου έχουν δίκιο ή το γνωστό «μπορεί να είσαι γκρινιάρης, αλλά γκρινιάζεις χαριτωμένα». Προφανώς και υπάρχουν και παθολογικές σχεδόν περιπτώσεις, αρκετά συχνά μάλιστα, που θα θέλουν να γίνει το δικό τους, όπως το επιθυμούν αυτοί, αλλά το βιβλίο μιλά κυρίως για τους χαριτωμένους γκρινιάρηδες γύρω μας, που καυτηριάζουν, ειρωνεύονται και σαρκάζουν σχεδόν τα πάντα. Και πάνω απ’όλα τον εαυτό τους. Και ειδικά αυτό το τελευταίο, ο αυτοσαρκασμός δηλαδή, είναι ο υγιής παράγοντας στην γκρίνια.

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

— Πώς συνεργαστήκατε με τον Tasmar που έκανε την εικονογράφηση;

Τον Tasmar τον γνώρισα στο περσινό Comicdom Con Athens σε προσωπικό επίπεδο. Ήξερα τη δουλειά του, μου άρεσε, έψαχνα άτομο να συνεργαστώ και το Comicdom είναι ο κατάλληλος χώρος για να δεις και να συγκρίνεις τις δουλειές των καλλιτεχνών. Ο Tasmar, πέρα από εξαιρετικός κομίστας είναι κι εξαιρετικός συνεργάτης κι αυτό είναι ένα πράγμα που έμαθα από την όλη διαδικασία του στησίματος ενός τέτοιου βιβλίου, τη συνεργασία. Το να γράφει κανείς βιβλία είναι μια μοναχική δραστηριότητα, το να συνεργάζεται γράφοντας κείμενα για μπαλονάκια και συζητώντας για τα καρέ και τα στριπάκια, είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Έμαθα κι εγώ πολλά από τον Tasmar.

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

— Βίωσες διαφορετικά τη συγγραφή αυτού του βιβλίου απ' τα υπόλοιπα που έχεις γράψει; 

Εντελώς. Το μυαλό και η σκέψη μπήκε σε μια διαφορετική διαδικασία, να στήσεις ιστορίες, να τις χωρίσεις σε στριπάκια κι αυτά σε καρέ, να κόβεις λέξεις για να είναι πιο καλές οι ατάκες και να μη μακρηγορείς. Αναμφίβολα ήταν το πιο κοπιαστικό για μένα γραπτό μου. Όμως το ευχαριστήθηκα πάρα πολύ, έμαθα πολλά, το διασκέδαζα όταν το έγραφα.

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

— Πώς αποφάσισες το βιβλίο να έχει χρονολογική σειρά;

Θεωρώ πως είναι πιο λειτουργικό να διαβάζει κάποιος σε σειρά για αποκριάτικες γκρίνιες και μετά για πασχαλινές, καλοκαιρινές, χριστουγεννιάτικες, κλπ, με εμβόλιμες γκρίνιες γύρω από την πολιτική, την οικονομία, τα social media. Με διευκόλυνε στο να πάρω με μια σειρά τη ζωή αυτού του ήρωα.

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

— Πιστεύεις ότι οι γκρινιάρηδες είναι παρεξηγημένοι;

Αν μιλάμε για άλλα άτομα, ναι, τα παρεξηγούμε. Είναι ανυπόφορα. Αν μιλάμε για τον εαυτό μας έχουμε δίκιο και είμαστε αξιαγάπητοι, έτσι δεν είναι; Εξαρτάται από το είδος και την έκταση της γκρίνιας και γενικά αν είναι δυσλειτουργική για τον παραλήπτη αυτής. Άλλο είναι η γκρίνια να εμπεριέχει χιούμορ κι άλλο να περιλαμβάνει κακία και μοχθηρία.

  

— Σου γκρίνιαξε κανένας γκρινιάρης αφότου διάβασε το βιβλίο;

Όχι ακόμα, είμαι περίεργος να δω τι θα γίνει στη συνέχεια. Αλλά για να’μαι ειλικρινής, όταν είδα το βιβλίο έτοιμο, ούτε καν εγώ γκρίνιαξα.

Σου φταίνε κι εσένα όλα; Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου κάνει την γκρίνια να μοιάζει ξεκαρδιστική Facebook Twitter

*Info: Το «Μα γιατί μου φταίνε όλα;!» (Το βιβλίο της γκρίνιας) θα βρίσκεται στο Comicdom Con Athens 2017, στη μεγάλη γιορτή των comics, που γίνεται από 7 έως και 9 Απριλίου στους χώρους της Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης (Μασσαλίας 22) και του Γαλλικού Ινστιτούτου (Σίνα 31). Ο Tasmar θα βρίσκεται στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση σε δικό του stand στο artists alley, με το «Μα γιατί μου φταίνε όλα;!» και με άλλα, δικά του άλμπουμ. Ο Βασίλς Παπαθεοδώρου θα βρίσκεται στους χώρους της Ένωσης την Κυριακή, 9 Απριλίου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ