Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη

Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη Facebook Twitter
0

1.

«Το τέλος της μικρής μας πόλης», Δημήτρης Χατζής

Έχουν περάσει πολλά χρόνια, ούτε που θυμάμαι πότε το διάβασα, μάλλον στο Λύκειο ήμουν, μία από εκείνες τις Κυριακές που έπρεπε να αποστηθίσεις για κάποιο διαγώνισμα της Δευτέρας και το μυαλό είχε άλλα σχέδια. Το βρήκα σε μια μοναχική αναδίφηση, καταχωνιασμένο στη βιβλιοθήκη, είχε το όνομα της μητέρας μου και μια χρονολογία, ήταν μια παλιά έκδοση με τη ράχη τσακισμένη. Διάβασα και τα επτά διηγήματα μονορούφι. Ακόμη και σήμερα θυμάμαι, με το ίδιο παράπονο, τη Μαργαρίτα Περδικάρη, τη θεία Αγγελική και τον Σιούλα, τον ταμπάκο, τα βάσανά τους και τη ζωή τους στα Γιάννενα, την ανθρωπιά και τη μοναξιά τους σε μια πόλη κι έναν κόσμο που ολοένα αλλάζουν, δίχως να τους υπολογίζουν.

2.

«Το βιβλίο του Ντάνιελ», E.L. Doctorow, Πόλις

Σε δύο μέρες το είχα τελειώσει. Το διάβασα στο μετρό, στην κυλιόμενη, στον δρόμο, στο σπίτι, παντού. Με συνεπήρε από την πρώτη σελίδα. Η δίκη των Ρόζενμπεργκ στα χρόνια του μακαρθισμού μέσα από το βλέμμα του επινοημένου γιου τους, Ντάνιελ. Ένα ιστορικό γεγονός μέσα από τη μυθοπλασία. Η ιστορίας της ριζοσπαστικής Αριστεράς στην Αμερική και ο σταδιακός αφανισμός της μέσα από την πάντα σύγχρονη γραφή του Doctorow.

3.

«Η γλώσσα που δεν κόπηκε», Ελίας Κανέτι, Καστανιώτης

Τα παιδικά χρόνια του Κανέτι και το πέρασμα στην εφηβεία, ένα προσωπικό οδοιπορικό στον χώρο και στον χρόνο. Η ενηλικίωση, η ωρίμανση και ο απολογισμός του συγγραφέα μέσα από τη μνήμη και τη γραφή. Κι όλο αυτό με έναν λόγο μετρημένο, αποστασιοποιημένο απ' αυτά που ήρθαν κι έφυγαν• τα τόσο οικεία και κοντινά, μια καταγραφή του παρελθόντος, που δεν εκβιάζει ούτε στιγμή το συναίσθημα του αναγνώστη.

4.

«Αθανασία», Μίλαν Κούντερα, Εστία

Θυμάμαι να το διαβάζω στα αγγλικά σε ένα μεταμεσονύκτιο τρένο από το Μαντράς με προορισμό τη Βομβάη. Στη δεύτερη σελίδα του γράφει με μολύβι: Μαντράς, 13 Απριλίου του 1996, 120 ρουπίες. Στα δικά μου χέρια βρέθηκε τα Χριστούγεννα του 2000. Το δανείστηκα και δεν το επέστρεψα ποτέ. Ίσως γιατί το εξέλαβα ως ένα αναπάντεχο δώρο• ενθύμιο εκείνης της εποχής και του μεγάλου ταξιδιού στην Ινδία. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Κάπως έτσι κέρδισε τη δική του «μικρή» αθανασία στην καρδιά μου και τη βιβλιοθήκη μου.

5.

«Το Αλεξανδρινό Κουαρτέτο», Λώρενς Ντάρελ, Μεταίχμιο

Θυμάμαι ακόμη την έκπληξή μου και τον θαυμασμό μου για τον συγγραφικό άθλο του Ντάρελ, για τη συναρπαστική αφήγησή του, την περίτεχνη γλώσσα και τη δαιδαλώδη του σκέψη. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο Τσίρκας γράφει για τον Ντάρελ στο προσωπικό του ημερολόγιο στις 21 Μαΐου του 1959: «Διαβάζω του κερατά του Lawrence Durrell την τετραλογία που λέγεται "Alexandrian Quartet" ("Justine", "Balthazar", "Mountolive", "Clea") μυθιστορήματα αλεξανδρινά – γρήγορα θ' ακούσεις πως του δώσανε το Νόμπελ. Και σκάω από λύσσα. Γιατί αυτά ήταν τα θέματά μου. Είναι της παρακμής ο άθλιος, αλλά έχει πολύ ταλέντο».
Από την τετραλογία ξεχωρίζω την «Ιουστίνη».

6.

«Ο άγγελος της πείνας», Χέρτα Μίλερ, Καστανιώτης

Ξεκίνησα να το διαβάζω στο Βερολίνο, το χιόνι είχε καλύψει το δρόμους και το θερμόμετρο έδειχνε μείον δέκα, ήταν Δεκέμβρης του '11, κι ενώ είχα σκοπό να το διαβάσω σχετικά γρήγορα για να πιάσω στα χέρια μου τον Μαύρο Κύκνο του Μίτσελ, δεν μπορούσα, δεν άντεχα να διαβάσω πάνω από είκοσι, τριάντα σελίδες τη φορά. Ίσως γιατί ήταν τέτοια η γραφή κι η φρίκη των στρατοπέδων, τόσο ζωντανή η πείνα, τόσο βαθιά η απόγνωση, που ήθελα κάθε τόσο μια παύση να ανασάνω. Μου πήρε δυο βδομάδες να το τελειώσω.

7.

«The dream of a common language», Adrienne Rich,

Χωρίς λόγια. Κάπου στη μέση μιας μεγάλης διαδρομής με ενοικιαζόμενο αμάξι από τη Νέα Υόρκη στο Σαν Φρανσίσκο το καλοκαίρι του 1999.

Χ
Το σκυλί σου, ήρεμο κι αθώο μισοκοιμάται
μέσ' από τις κραυγές μας, μέσ' από τις ψιθυριστές, πρωινές συνωμοσίες
και τα τηλεφωνήματά μας. Ξέρει αυτό – τι μπορεί να ξέρει;
Κι όταν με την ανθρώπινη αλαζονεία μου νομίζω πως μπορώ
να διαβάσω τη ματιά του, μέσα της βρίσκω μονάχα δικές μου ζωώδεις σκέψεις:
ότι τα πλάσματα αποζητούν το ένα τ' άλλο, ν' αναπαυτεί το σώμα•
ότι οι φωνές απ' την ψυχή διαπερνούν τη σάρκα
βαθύτερα απ' ότι πρόβλεψε το δύσκαμπτο μυαλό•
κι ότι οι γήινες νύχτες ολοένα ψυχραίνουν
για τους ομοτάξιδους που πασχίζουνε ν' αγγίξουν
κάποιο πλάσμα – ταξιδιώτη ως τα μύχια.
Κι ότι δίχως τρυφερότητα, ζούμε απλώς στην κόλαση.

(Από τα 21 ποιήματα αγάπης, μετάφραση Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη)

8.

«Rabbit is rich», John Updike

Γράφοντας για τα δέκα βιβλία που με έχουν σημαδέψει, συνειδητοποιώ ότι έχω συνδέσει τα περισσότερα με κάποιο ταξίδι. Μακρινό ή κοντινό. Σε τόπους οικείους ή άγνωστους. Η τετραλογία του Λαγού, και δη το «Ο λαγός είναι πλούσιος», μου είναι για κάποιον λόγο ιδιαίτερα οικεία. Ίσως γιατί σπούδασα στην Αμερική κι εκεί έκανα τα πρώτα μου όνειρα. Εκεί ενηλικιώθηκα κι εκεί προσπάθησα να δω το καθρέφτισμά μου στο μέλλον. Όλοι τρέχουμε να ξεφύγουμε από κάτι που μας βασανίζει, κι όλο σ' αυτό επιστρέφουμε. Είναι η αντανάκλασή μας, οι προβολές μας κι όλα όσα αφήσαμε στη μέση.

9.

«Το σπίτι με τα εφτά αετώματα», Ναθαναήλ Χόθορν, Gutenberg

Κάποια βιβλία σε επιλέγουν. Δεν βρίσκονται τυχαία στον δρόμο σου. Σου μαθαίνουν πράγματα, σε παίρνουν από το χέρι και σε βοηθούν να προχωρήσεις ένα βήμα παραπέρα, στήνουν μια γέφυρα εκεί που δεν υπάρχει, σε βγάζουν από το δίλημμα, είτε αυτό είναι υπαρκτό είτε όχι. Κατά τη γνώμη μου, το «Σπίτι με τα εφτά αετώματα» είναι το καλύτερο βιβλίο του Χόθορν. Μπλέκει το σκοτεινό με το ρομαντικό, τη φαντασία με τον ρεαλισμό, στήνει ολοζώντανους χαρακτήρες και δομεί μια περίτεχνη αφήγηση. Νέα Αγγλία, 19ος αιώνας, ένα σπίτι φημισμένο για τα εφτά αετώματά του, συνδεδεμένο με τις τύχες της οικογένειας Πίντσιον. Ένα μυστικό και μια κατάρα, που βαραίνουν κάθε νέα γενιά και δεν την αφήνουν να ορθοποδήσει. Τα λάθη και οι αστοχίες του παρελθόντος που γιγαντώνονται στο μέλλον και τυραννούν και κατατρύχουν τις επόμενες γενιές.

10.

«Ένα δικό σου δωμάτιο», Βιρτζίνια Γουλφ

Το διάβασα στο πανεπιστήμιο. Ήταν στη λίστα με τα βιβλία που έπρεπε να διαβάσουμε όλοι οι πρωτοετείς, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης σπουδών. Για την εποχή του ένα δοκίμιο επαναστατικό, ορόσημο της γυναικείας χειραφέτησης. Η Γουλφ το γράφει για μια διάλεξη που ετοιμάζει τον Οκτώβριο του 1928 με θέμα «Γυναίκες και Πεζογραφία». Ανατρέχει στη βιβλιοθήκη του Όξμπριτζ και συνειδητοποιεί ότι τα ράφια είναι γεμάτα βιβλία που έχουν γράψει άνδρες. Τα ξεφυλλίζει και βρίσκει τη γραφή τους θυμωμένη. Κι οι τίτλοι που είναι γραμμένοι από γυναίκες, ελάχιστοι. Η Γουλφ καταλήγει: μια γυναίκα θέλει ένα σταθερό εισόδημα κι ένα δικό της δωμάτιο για να γράψει. Μια γυναίκα πρέπει να έχει τις ίδιες ευκαιρίες για να δημιουργήσει.

Η Κάλλια Παπαδάκη, είναι συγγραφέας και σεναριογράφος. Τα βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πόλις:«Ο ήχος του ακάλυπτου" (βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού "Διαβάζω" για το 2010), Λεβάντα στον Δεκέμβρη (2011), Δενδρίτες (2015).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ