Ο θρίαμβος Μητσοτάκη, η βαριά ήττα του ΣΥΡΙΖΑ και η ρωσόφιλη ακροδεξιά

Ο θρίαμβος Μητσοτάκη, η βαριά ήττα του ΣΥΡΙΖΑ και η ρωσόφιλη ακροδεξιά Facebook Twitter
Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο η «νέα» Νέα Δημοκρατία είναι, αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, το κόμμα εκείνων που προσδοκούν την ανοδική τους κοινωνική κινητικότητα. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ του 2023, περιττές και βλαπτικές για τη δημοκρατική μας κουλτούρα όπως εύκολα αποδεικνύεται, δίνουν ορισμένες πληροφορίες για την ψυχο-κοινωνική σύνθεση του εκλογικού σώματος και τις βαθιές πολιτικές ευαισθησίες του όπως διαμορφώνεται αυτήν τη στιγμή.

Αν οργανωθούν σωστά αυτές οι πληροφορίες –κάτι βεβαίως που θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερη ανάλυση από τις ιδέες που επειγόντως κατατίθενται εδώ– θα μας δώσουν ορισμένα στοιχεία για μια χαρτογράφηση των κοινωνικών δυναμικών που αναδύονται.

Η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη επιτυγχάνει έναν διπλό θρίαμβο. Δεν δυναμώνει απλά την πολιτική και εκλογική της απήχηση μετά από πολλαπλές κρίσεις του ίδιου του δημοκρατικού συστήματος και της ευρωπαϊκής ταυτότητάς της χώρας μας, αλλά πετυχαίνει και κάτι ακόμα. Οργανώνει γύρω της μια νέα κοινωνική συμμαχία. Εκτεινόμενη προς το πολιτικό και κοινωνικό κέντρο, χάνει μεν ένα τμήμα του συντηρητικού της ακροατηρίου αλλά συνδέεται με τα πιο δυναμικά στρώματα της κοινωνίας. Όχι τους ευνοημένους τους συστήματος (υπάρχουν και αυτοί στους κόλπους της, και αλλού φυσικά) αλλά με τους κοινωνικούς κόσμους της προσδοκίας. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο η «νέα» Νέα Δημοκρατία είναι, αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, το κόμμα εκείνων που προσδοκούν την ανοδική τους κοινωνική κινητικότητα.

Το συντηρητικό αίτημα, η κουλτούρα εκείνη που φοβάται την κοινωνική αλλαγή, ένας κόσμος που επιμένει στην επιβίωση των δικών του παραδόσεων, ερήμην της σύγχρονης ζωής, δεν θα εκλείψουν ούτε με διδακτορικές διατριβές, ούτε με καλλιτεχνικούς λυρισμούς.

Αυτό το τελευταίο είναι που τη φέρνει σε συνάφεια και με τον κόσμο (όχι την ηγεσία όμως) του ΠΑΣΟΚ που παρά τη σχετικά άτονη εικόνα του απόψε μοιάζει να εισπράττει τους καρπούς της στελεχιακής ανανέωσης και της θεμελιώδους δημοκρατικής του συνέπειας.

Εντούτοις το κόμμα του Κυριάκου Μητσοτάκη όχι μόνον κυριαρχεί στο συγκεκριμένο πεδίο –ας το ονομάσουμε «το πεδίο των προσδοκιών»– έναντι του ΠΑΣΟΚ (είναι λίγο σαν να έχουν αντιστραφεί οι ρόλοι του 1981 όπου το ΠΑΣΟΚ θριάμβευσε ως κόμμα της προσδοκίας κοινωνικής κινητικότητας και η ΝΔ, σαστισμένη, παρέμενε ο εκφραστής μια συντηρητικής Ελλάδας που εκδημοκρατιζόταν θεσμικά αλλά παρέμενε δέσμια των αρχαϊσμών της), μα έχει οικειοποιηθεί επιτυχώς και ένα κομμάτι της σοσιαλδημοκρατικής ατζέντας, την κρατική παρέμβαση στην οικονομία εν γένει και ειδικότερα όψεις μιας σύγχρονης προνοιακής πολιτικής. 

Αυτή η παραδοξότητα, η μεγάλη εγγύτητα δηλαδή που απέκτησε η ΝΔ με τα κοινωνικά στρώματα που –από τη δεκαετία του ’90 τουλάχιστον– έτειναν να εκφράζονται από το ΠΑΣΟΚ, έκοψε ζωτικό χώρο για τον παραδοσιακό εκφραστή του σοσιαλδημοκρατικού κέντρου. Το έργο λοιπόν του ΠΑΣΟΚ σε αυτές τις εκλογές ήταν εξαιρετικά δύσκολο. Δύσκολο θα παραμείνει και τώρα μια και η ιδέα να εμφανίζεται ως αναμνησιακή μορφή της ελληνικής αντι–Δεξιάς θα είναι απολύτως ανεπίκαιρη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ηγέτης του απλώς εξαντλήθηκαν. Ένα κόμμα της «τάξης των διανοουμένων», αποκομμένων από τον κόσμο της εργασίας, την οικονομία και την παγκόσμια κίνηση των πραγμάτων, με βαθιά άρνηση να αντιληφθεί την ίδια την σύσταση και τη δομή της ελληνικής κοινωνίας, έφτασε στο όριο του. Και αν ο ριζοσπαστισμός του ΣΥΡΙΖΑ έβρισκε μπόλικη καύσιμη ύλη στην κρίση της μεσαίας τάξης που ξέσπασε το 2008 και ολοκληρώθηκε με τις χρεοκοπίες και τα μνημόνια, σήμερα η «συστημική» ψήφος, η νέα κοινωνική συμμαχία (δημιουργικού πραγματισμού) που καταφέρνει να συγκροτήσει η ΝΔ τον έχουν πλέον ακυρώσει.

Εντούτοις το ανθρώπινο δυναμικό που στοιχίζεται γύρω από τον ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να αγνοηθεί. Η απειλή για τη δημοκρατική λειτουργία της Βουλής που εντοπίζεται στα νέα ακροδεξιά μορφώματα που μπαίνουν στο κοινοβούλιο ίσως να είναι το αφετηριακό σημείο για μια μεταμόρφωση του ΣΥΡΙΖΑ που θα ξεκινήσει από τη σύνταξή του με τα άλλα κόμματα της δημοκρατικής παράδοσης της Μεταπολίτευσης (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ).

Όσες φορές πάντως του δόθηκε αυτή η ευκαιρία την τελευταία δεκαετία (η ευκαιρία να ενταχτεί τελεσίδικα μέσα στο στοιχειώδες δημοκρατικό ήθος) την κοίταξε περιφρονητικά και την πέταξε στα σκουπίδια.

Η ρωσόφιλη ακροδεξιά, πολύμορφη και διασπασμένη, επωφελήθηκε από την ελαφρότητα των διπλών εκλογών και πέτυχε με ανησυχητική ευκολία τους στόχους της. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, είναι στο χέρι των παραδοσιακών δημοκρατικών δυνάμεων της Μεταπολίτευσης να μην επιτρέψουν τη διάχυση αυτών των δυναμικών αποδημοκρατικοποίησης της κοινωνίας. Το συντηρητικό αίτημα, η κουλτούρα εκείνη που φοβάται την κοινωνική αλλαγή, ένας κόσμος που επιμένει στην επιβίωση των δικών του παραδόσεων, ερήμην της σύγχρονης ζωής, δεν θα εκλείψουν ούτε με διδακτορικές διατριβές, ούτε με καλλιτεχνικούς λυρισμούς.

Εκκρεμεί να καλυφθούν πολιτικά και κοινωνικά από δυνάμεις ξένες με τον τραμπούκικο φασισμό και τον ελληνορθόδοξο πολιτικό φονταμενταλισμό, από δυνάμεις που εντάσσονται στον δημοκρατικό κανόνα. Και μάλλον αυτήν τη στιγμή δεν συμβαίνει καθόλου αυτό, μα αναπτύσσεται η αντίθετη δυναμική: η ριζοσπαστικοποίηση του συντηρητισμού.

Δύο τελευταίες παρατηρήσεις για τη Νέα Δημοκρατία. Η ασύμμετρη –σε μέγεθος– θέση που θα καταλαμβάνει στο κέντρο του κοινοβουλίου ως κυρίαρχο κόμμα, με μια διπλής προέλευσης αντιπολίτευση (αριστερή και δεξιά), είναι αντικειμενικά ανορθόδοξη. Το έχουμε όμως ξαναδεί στην πρώτη φάση της διακυβέρνησης Μακρόν, με μάλλον αποκαρδιωτικά αποτελέσματα.

Η κεντρικότητα μέσα σε ένα πολιτικό σύστημα είναι μια δύσκολη άσκηση στην οποία μπορεί να αριστεύει έως σήμερα ο Μητσοτάκης, αλλά οφείλει πάντα να συνοδεύεται από ανάλογες οικονομικές συγκλίσεις. Μια αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων θα μετέτρεπε την πλεονεκτική αυτή τοποθέτηση σε μείζον μειονέκτημα. Το πάνθεον της ελληνικής ακροδεξιάς που είναι σήμερα μπροστά μας –και στα βουλευτικά έδρανα– μας κάνει να σκεφτούμε πόσο ανόητη και ψευδής υπήρξε αυτή η σειρά «αναλύσεων» που ταύτιζαν την Νέα Δημοκρατία (παλιότερα το ΠΑΣΟΚ και το περίφημο ακραίο κέντρο) με τον νεοφασισμό και άλλες ανοησίες.

*Ο Παναγής Παναγιωτόπουλος είναι αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ