Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού

0

Οι καλές εκθέσεις αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα των πραγμάτων χωρίς να προκαλούν σύγχυση. Σύμφωνα μ' αυτό το κριτήριο, η μεγάλη έκθεση «Το Γυμνό στην Αναγέννηση» στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες που θα διαρκέσει ως τα τέλη του μήνα, είναι εξαιρετική στον τρόπο με τον οποίο προσθέτει σύνθετες παραμέτρους στη γενική αντίληψη του πώς το γυμνό σώμα αναδείχθηκε σε εικαστικό αντικείμενο τον 15ο αιώνα.

Η έκθεση εστιάζει όχι μόνο στο «ηρωικό γυμνό» της Ιταλίας – το εξιδανικευμένο σώμα με πηγή έμπνευσης την εκ νέου ανακάλυψη της αρχαίας τέχνης – αλλά στην απεικόνιση του γυμνού σε όλη την Ευρώπη. Εξετάζει το πλαίσιο της εποχής – όπως για παράδειγμα τις αλλαγές στην θρησκευτική πρακτική και τις νέους τότε, πιο ενδελεχείς μεθόδους παρατήρησης – και πώς αυτό δημιούργησε μια έντονη διάθεση απεικόνισης του σώματος απαλλαγμένου από τον ρουχισμό.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Antonio Pollaiuolo. "Μάχη των γυμνών", 1470/1475

Η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε

Και βέβαια αναγνωρίζει το προφανές: ότι δηλαδή η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε.

Γύρω στα 120 χρόνια είναι το διάστημα το οποίο διανύει η έκθεση, ξεκινώντας το 1400, και περιλαμβάνει πάνω από 100 έργα - μεταξύ των οποίων έργα του Τζιοβάνι Μπελίνι , του Ντονατέλλο, του Άλμπρεχτ Ντύρερ και του Τιτσιάνο - πολλά εκ των οποίων δανεικά από μεγάλες Ευρωπαϊκές συλλογές. Στην έκθεση περιλαμβάνονται ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια (ανάμεσά τους ανατομικές απεικονίσεις από τον Λεονάρντο) και γκραβούρες.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter

Χαρακτηριστικό ίσως του ενστίκτου της δεξιοτεχνίας στη συγκεκριμένη περίοδο είναι το κάπως σουρεαλιστικό χαρακτικό με τίτλο «Μάχη των γυμνών» του Αντόνιο Πολλαϊουόλο, το οποίο υπήρξε πολύ επιδραστικό ανά την Ευρώπη και απεικονίζει την βίαιη συμπλοκή μεταξύ δέκα γυμνών ανδρών που χρησιμοποιούν οπλισμό πάσης φύσεως: ξίφη, βέλη, τσεκούρια, στιλέτα. Το πλαίσιο αυτής της σύγκρουσης δεν καταγράφεται, το κίνητρο του καλλιτέχνη όμως μπορεί να ήταν να επιδείξει την τεχνική του σε διάφορες πόζες της αντρικής φιγούρας.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Ο πειρασμός του Αδάμ και της Εύας, γύρω στο 1510, Λουκάς Κράναχ ο Πρεσβύτερος. Εθνικό Μουσείο, Βαρσοβία.

Ανάμεσα στα εκθέματα, παρατηρεί κανείς την επιθυμία και την σεξουαλικότητα να εκδηλώνονται, συχνά απροκάλυπτα. 'Ένα από τα τμήματα της έκθεσης εστιάζει στη χρήση πραγματικών προσώπων ως μοντέλα για την απεικόνιση θρησκευτικών φιγούρων. Όπως ένας πίνακας των μέσων του 15ου αιώνα του διαπρεπούς Γάλλου ζωγράφου Ζαν Φουκέ όπου απεικονίζεται η Παρθένος Μαρία με ένα γυμνό στήθος. Σύμφωνα με μαρτυρίες, η μορφή ανήκει σε μια διάσημη καλλονή της εποχής, την Ανιές Σορέλ, η οποία υπήρξε ερωμένη του Βασιλιά Καρόλου.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Άγιος Σεβαστιανός, 1478–79, Antonello da Messina,
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Αφροδίτη αναδυόμενη από τη θάλασσα (Venus Anadyomene), γύρω στο 1520, Titian (Tiziano Vecellio), λάδι σε καμβά. Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας, Εδιμβούργο
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Dosso Dossi (Giovanni di Niccolò de Lutero). "Αλληγορία της τύχης", γύρω στα 1530.

Με στοιχεία από την Washington Post

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ