Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Θέα του Μαρακές, 1943
0

«Μας έχουν μάθει ότι ο Φάουστ πούλησε την ψυχή του για το δικαίωμα να επιβάλλει στη στιγμή να παραμένει», είπε ο Γουίνστον Τσόρτσιλ στο κοινό πολιτικών και καλλιτεχνών που είχε συγκεντρωθεί για το θερινό συμπόσιο της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών του Λονδίνου το 1927. «Χωρίς την παραμικρή προκατάληψη για τον μελλοντικό προορισμό τους, οι καλλιτέχνες έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν στη στιγμή να παραμένει, όχι μόνο για χάρη της δικής τους εξέλιξης και φήμης, αλλά για την απόλαυση όλων του υπόλοιπου κόσμου».

Τη στιγμή που τα έλεγε αυτά, ο Τσόρτσιλ είχε ήδη πολιτευτεί διαδοχικά ως Συντηρητικός, ως Φιλελεύθερος, ως ηγετικό στέλεχος του βραχύβιου σχήματος των «Συνταγματικών» και μετά ξανά ως Συντηρητικός. Ο Λόρδος Άσκουιθ τον είχε πετάξει έξω από την κυβέρνηση μετά την οδυνηρή ήττα στην Καλλίπολη το 1915 και έκτοτε καλλιεργούσε επιμελώς μια νέα εικόνα για τον εαυτό του ως πολιτικό ηγέτη.

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
"Οι καλλιτέχνες έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν στη στιγμή να παραμένει": Αυτοπροσωπογραφία του Τσόρτσιλ, 1920.

Εκείνη η "απόταξη" όμως μετά την Καλλίπολη ήταν που τον έστρεψε λίγο πριν κλείσει τα σαράντα στη ζωγραφική, τέχνη την οποία καλλιέργησε μέχρι το τέλος της ζωής του, αφήνοντας πίσω πάνω από 500 πίνακες.
Κι ενώ υπάρχουν άπειρες βιογραφίες του Τσόρτσιλ, ελάχιστοι βιογράφοι έχουν δώσει ιδιαίτερο βάρος στο εικαστικό του έργο, έλλειμα που φιλοδοξεί να συμπληρώσει μια νέα έκδοση με τίτλο Churchill: The Statesman as Artist (Τσόρτσιλ: Ο Πολιτικός ως Καλλιτέχνης) και συγγραφέα τον David Cannadine.

Τελικά ήταν «καλός καλλιτέχνης» ο Τσόρτσιλ; Ο συγγραφέας του βιβλίου παρακάμπτει το ερώτημα αποκαλώντας τον απλά «επιτυχημένο ερασιτέχνη», στους πίνακες του όμως που συχνά φέρουν ιμπρεσιονιστικές επιρροές, μπορεί να αναζητήσει και να ανακαλύψει κάποιος πολλούς ενδιαφέροντες παραλληλισμούς με την πολιτική του σταδιοδρομία.

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Οι Πυραμίδες, 1921.

Σε μια πρώιμη αυτοπροσωπογραφία του, την οποία ζωγράφισε γύρω στα 1920, η θαμπή φιγούρα του Τσόρτσιλ φαίνεται να υποτάσσεται σχεδόν στις μαύρες σκιές που την πιέζουν από παντού μαρτυρώντας την επιθυμία του καλλιτέχνη να παρουσιαστεί ως κλονισμένος αλλά συγχρόνως και αποφασισμένος να παραμείνει όρθιος.

Στα χρόνια που ακολούθησαν πάντως, οι πίνακες του εγκατέλειψαν το σκοτάδι του Μεγάλου Πολέμου, αντλώντας τα θέματα τους από τα ταξίδια του Τσόρτσιλ στα διάφορα κατά καιρούς πόστα του στην Ευρώπη και στη Βόρειο Αφρική, όπως ένας από τα πιο εντυπωσιακά πρώιμα ζωγραφικά έργα, «Οι Πυραμίδες» του 1921, που ζωγράφισε κατά τη Διεθνή Συνδιάσκεψη του Καΐρου, στην οποία προήδρευε.

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Τσάι στο Chartwell, 1927

Χρόνια αργότερα, μιλώντας ξανά στο ετήσιο συμπόσιο της Βασιλικής Ακαδημίας το 1938, λίγους μήνες πριν την εισβολή της Ναζιστικής Γερμανίας στην Πολωνία, ο Τσόρτσιλ χρησιμοποίησε καλλιτεχνική οπτική για να τονίσει τους κινδύνους του φασισμού: «Σ' αυτή την εποχή του σκληρού υλισμού και της κτηνώδους δύναμης, αναγνωρίζουμε ακόμα περισσότερο πόσο πολύτιμες είναι οι τέχνες. Σε κάποια άλλη χώρα – την οποία δεν θα κατονομάσω – στέλνουν τον καλλιτέχνη σε στρατόπεδο συγκέντρωσης επειδή έβαλε περισσότερο πράσινο στον ουρανό ή περισσότερο μπλε στα δέντρα».

Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ Facebook Twitter
Ο Τσόρτσιλ ζωγράφιζε τακτικά μέχρι το τέλος της ζωής του. Η φωτογραφία είναι από το διιαμέρισμά του στο Μαϊάμι.

Η ζωγραφική για τον Τσόρτσιλ ήταν μια ανεξάντλητη ζωογόνος πηγή. Έγραψε μάλιστα και αρκετά σχετικά δοκίμια, κάποια από οποία εκδόθηκαν για πρώτη φορά τα Χριστούγεννα του 1948 στο μικρό βιβλίο – εγχειρίδιο αρχαρίων με τίτλο "Painting as Pastime". Εκεί μεταξύ άλλων, αναπτύσσει την πλήρη ισχύ του χαρακτηριστικά πειστικού λόγου του, παραθέτοντας τα σημαντικά πλεονεκτήματα της διά βίου μη επαγγελματικής ενασχόλησης με την ζωγραφική:

«Μη δαπανηρή ανεξαρτησία, ευέλικτο και παντοτινό μέσο απόλαυσης, διαρκώς νέα τροφή και άσκηση για το πνεύμα, καινούριες διάλεκτοι για τις παλιές αρμονίες και συμμετρίες, επιπλέον ενδιαφέρον ακόμα και για τις πιο τετριμμένες παραστάσεις, μια ιδανική απασχόληση για όλες τις ράθυμες ώρες, ένα ατέλειωτο ταξίδι σαγηνευτικών ανακαλύψεων – αυτά είναι τα έπαθλα που μπορείς να κερδίσεις. Μην πιστέψεις όμως ότι σου ανήκουν. Στο κάτω-κάτω αν επιχειρήσεις και αποτύχεις, δεν χάθηκε ο κόσμος... μπορείς πάντα να βγεις να κυνηγήσεις κάποιο ζώο, να εξευτελίσεις κάποιον ανταγωνιστή ή να μαδήσεις κάποιον φίλο στην πράσινη τσόχα...»

Με στοιχεία από το American Interest

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ